브랜드체험이 브랜드 이미지, 태도 및 충성도에 미치는 영향 : 중국 북경지역의 커피전문점을 중심으로 Influence of brand experience on brand image, attitude and loyalty: Based on Coffee Shops in Beijing of China원문보기
브랜드 체험은 소비자와의 지속적인 관계을 유지하고 다른 경쟁 브랜드와의 차별화를 제공할 때 중요한 논점이 되었다. 급속한 경제 성장 덕에 커피전문점은 중요한 식음료 장소로써 현대생활의 한 부분이 되며 최근에 많이 늘어나는 소비 경향를 보이고 있다. 중국 커피시장의 규모가 확대됨에 따라서 커피전문점도 급속하게 확산하기 시작했다. 그렇지만 소비자의 체험적 측면을 연구한 기존 연구들은 소비자 체험 수단을 포괄적으로 적용하거나 감각체험, 감성체험, 인지체험 또는 행동체험의 관점에서 브랜드 이미지, 태도와 충성도에 대한 전체적인 모형을 구축하고 설명하는 연구 거의 이루어지지 않는데, 이는 소비자의 커피전문점 브랜드체험의 측면을 설명하는데 한계가 있다. 따라서 본 연구의 목적은 중국 북경 지역의 커피전문점을 방문한 소비자를 대상으로 브랜드체험 요인은 브랜드 이미지 및 ...
브랜드 체험은 소비자와의 지속적인 관계을 유지하고 다른 경쟁 브랜드와의 차별화를 제공할 때 중요한 논점이 되었다. 급속한 경제 성장 덕에 커피전문점은 중요한 식음료 장소로써 현대생활의 한 부분이 되며 최근에 많이 늘어나는 소비 경향를 보이고 있다. 중국 커피시장의 규모가 확대됨에 따라서 커피전문점도 급속하게 확산하기 시작했다. 그렇지만 소비자의 체험적 측면을 연구한 기존 연구들은 소비자 체험 수단을 포괄적으로 적용하거나 감각체험, 감성체험, 인지체험 또는 행동체험의 관점에서 브랜드 이미지, 태도와 충성도에 대한 전체적인 모형을 구축하고 설명하는 연구 거의 이루어지지 않는데, 이는 소비자의 커피전문점 브랜드체험의 측면을 설명하는데 한계가 있다. 따라서 본 연구의 목적은 중국 북경 지역의 커피전문점을 방문한 소비자를 대상으로 브랜드체험 요인은 브랜드 이미지 및 브랜드 태도에 어떤 영향을 미치는지를 알아보고, 브랜드 이미지 및 태도가 브랜드 충성도에 어떻게 영향을 주는지 연구하고자 한다. 연구에 사용된 분석방법은 먼저, 조사대상자의 인구통계학적 특성에 대해 빈도분석을 실시하였다. 연구모형의 타당성을 확실히 보장하기 위하여 탐색적 요인분석을 실행하였고, 모두 설문 항목의 차원에 대한 Cronbach's α 값을 사용한 신뢰도 분석을 실행하였다. 다음에는 전체 설문 항목의 타당성을 검증하기 위하여 확인적 요인분석을 수행하였다. 마지막으로 가설 검증을 위해 구조방적식 모형을 이용하여 수행하였다. 본 연구의 통계분석은 사회과학 통계패키지 SPSS 23.0및AMOS 23.0을 이용하였다. 분석결과를 요약하면, 첫째, 커피전문점에 대한 브랜드체험이 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 커피전문점에 대한 감각체험, 감성체험이 브랜드 태도에 정(+)의 영향을 미쳤지만, 인지체험, 행동체험은 브랜드 태도에 영향을 미치지 않는 것으로 밝혔다. 셋째, 커피전문점의 브랜드 체험 요소를 통해 형성되는 브랜드 이미지는 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 커피 브랜드 분야에서 브랜드 이미지와 브랜드 태도 간에 긴밀한 관계가 있는 것으로 밝혀진다. 마직막으로, 커피전문점의 브랜드 체험 요소를 통해 형성되는 브랜드 이미지와 태도가 브랜드 충성도에 정(+)의 영향을 미쳤으며, 또한 이미지의 영향력은 브랜드 태도보다 약 3 배 정도 높은 영향력(.971)을 보이는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 장기적인 측면에서 커피브랜드의 브랜드 충성도를 구축하기 위해서는 브랜드체험 마케팅 활동이 유용한 전략이 될 수 있음을 제시하였다. 따라서 본 연구는 가설 검증 결과를 바탕으로 중국 국내 커피브랜드와 중국으로 진출한 브랜드들의 경영자들이 마케팅활동을 함에 있어서 중국 커피 소비자들의 특성과 요구를 이해하는데 도움이 되었으면 한다.
브랜드 체험은 소비자와의 지속적인 관계을 유지하고 다른 경쟁 브랜드와의 차별화를 제공할 때 중요한 논점이 되었다. 급속한 경제 성장 덕에 커피전문점은 중요한 식음료 장소로써 현대생활의 한 부분이 되며 최근에 많이 늘어나는 소비 경향를 보이고 있다. 중국 커피시장의 규모가 확대됨에 따라서 커피전문점도 급속하게 확산하기 시작했다. 그렇지만 소비자의 체험적 측면을 연구한 기존 연구들은 소비자 체험 수단을 포괄적으로 적용하거나 감각체험, 감성체험, 인지체험 또는 행동체험의 관점에서 브랜드 이미지, 태도와 충성도에 대한 전체적인 모형을 구축하고 설명하는 연구 거의 이루어지지 않는데, 이는 소비자의 커피전문점 브랜드체험의 측면을 설명하는데 한계가 있다. 따라서 본 연구의 목적은 중국 북경 지역의 커피전문점을 방문한 소비자를 대상으로 브랜드체험 요인은 브랜드 이미지 및 브랜드 태도에 어떤 영향을 미치는지를 알아보고, 브랜드 이미지 및 태도가 브랜드 충성도에 어떻게 영향을 주는지 연구하고자 한다. 연구에 사용된 분석방법은 먼저, 조사대상자의 인구통계학적 특성에 대해 빈도분석을 실시하였다. 연구모형의 타당성을 확실히 보장하기 위하여 탐색적 요인분석을 실행하였고, 모두 설문 항목의 차원에 대한 Cronbach's α 값을 사용한 신뢰도 분석을 실행하였다. 다음에는 전체 설문 항목의 타당성을 검증하기 위하여 확인적 요인분석을 수행하였다. 마지막으로 가설 검증을 위해 구조방적식 모형을 이용하여 수행하였다. 본 연구의 통계분석은 사회과학 통계패키지 SPSS 23.0및AMOS 23.0을 이용하였다. 분석결과를 요약하면, 첫째, 커피전문점에 대한 브랜드체험이 브랜드 이미지에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 커피전문점에 대한 감각체험, 감성체험이 브랜드 태도에 정(+)의 영향을 미쳤지만, 인지체험, 행동체험은 브랜드 태도에 영향을 미치지 않는 것으로 밝혔다. 셋째, 커피전문점의 브랜드 체험 요소를 통해 형성되는 브랜드 이미지는 태도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 커피 브랜드 분야에서 브랜드 이미지와 브랜드 태도 간에 긴밀한 관계가 있는 것으로 밝혀진다. 마직막으로, 커피전문점의 브랜드 체험 요소를 통해 형성되는 브랜드 이미지와 태도가 브랜드 충성도에 정(+)의 영향을 미쳤으며, 또한 이미지의 영향력은 브랜드 태도보다 약 3 배 정도 높은 영향력(.971)을 보이는 것으로 나타났다. 본 연구를 통해 장기적인 측면에서 커피브랜드의 브랜드 충성도를 구축하기 위해서는 브랜드체험 마케팅 활동이 유용한 전략이 될 수 있음을 제시하였다. 따라서 본 연구는 가설 검증 결과를 바탕으로 중국 국내 커피브랜드와 중국으로 진출한 브랜드들의 경영자들이 마케팅활동을 함에 있어서 중국 커피 소비자들의 특성과 요구를 이해하는데 도움이 되었으면 한다.
Brand experience has become an important issue when maintaining a lasting relationship with consumers and providing differentiation from other competing brands. Because of the rapid economic growth, coffee shops have become an important part of modern life as food and beverage venues, and have r...
Brand experience has become an important issue when maintaining a lasting relationship with consumers and providing differentiation from other competing brands. Because of the rapid economic growth, coffee shops have become an important part of modern life as food and beverage venues, and have recently seen a growing consumption trend. As the Chinese coffee market expanded, coffee shops began to spread rapidly. However, existing studies that have studied the consumer's experience-level point of view have found that there is no comprehensive application of the consumer experience means, or the overall analysis of brand image, attitude or loyalty in terms of sensory, emotional, cognitive or behavioral experience. Therefore, the purpose of this study is to find out how brand experience factors affect brand image and brand attitude, and how brand image and attitude affect brand loyalty among consumers visiting coffee shops in Beijing, China. The analysis methods used in this study are as follow. First, frequency analyzed was conducted to Demographic characteristics of subjects. Exploratory factor analysis was conducted to ensure the internal validity and reliability analysis was conducted using Cronbach's Alpha value for each question and level. Next, a confirmatory factor analysis was performed to validate the validity of the overall questionnaire. Finally, it was performed using a structural spinning model for hypothesis verification. The statistical analysis of this study was done using the Social Sciences Statistical Package SPSS 23.0 and AMOS 23.0. In summary, the analysis showed that, first of all, the brand experience for coffee specialty stores has a significant impact on the brand image. Second, sensory and emotional experiences of coffee shops have influenced brand attitudes, but cognitive and behavioral experiences do not affect brand attitudes. Third, the brand image formed through the brand experience element of a coffee shop has a positive influence on attitude. Therefore, there is a close relationship between brand image and brand attitude in the coffee brand field. The brand image and attitude formed through the brand experience elements of the coffee specialty store had a positive (+) effect on brand loyalty, and the influence of the image was approximately three times greater than that of the brand. This study suggests that the brand experience marketing activity can be a useful strategy for building brand loyalty of coffee brands in the long term. Therefore, this study would have helped the managers of domestic coffee brands and brands that entered China to understand the characteristics and needs of Chinese coffee consumers in their marketing activities based on the results of hypothesis tests.
Brand experience has become an important issue when maintaining a lasting relationship with consumers and providing differentiation from other competing brands. Because of the rapid economic growth, coffee shops have become an important part of modern life as food and beverage venues, and have recently seen a growing consumption trend. As the Chinese coffee market expanded, coffee shops began to spread rapidly. However, existing studies that have studied the consumer's experience-level point of view have found that there is no comprehensive application of the consumer experience means, or the overall analysis of brand image, attitude or loyalty in terms of sensory, emotional, cognitive or behavioral experience. Therefore, the purpose of this study is to find out how brand experience factors affect brand image and brand attitude, and how brand image and attitude affect brand loyalty among consumers visiting coffee shops in Beijing, China. The analysis methods used in this study are as follow. First, frequency analyzed was conducted to Demographic characteristics of subjects. Exploratory factor analysis was conducted to ensure the internal validity and reliability analysis was conducted using Cronbach's Alpha value for each question and level. Next, a confirmatory factor analysis was performed to validate the validity of the overall questionnaire. Finally, it was performed using a structural spinning model for hypothesis verification. The statistical analysis of this study was done using the Social Sciences Statistical Package SPSS 23.0 and AMOS 23.0. In summary, the analysis showed that, first of all, the brand experience for coffee specialty stores has a significant impact on the brand image. Second, sensory and emotional experiences of coffee shops have influenced brand attitudes, but cognitive and behavioral experiences do not affect brand attitudes. Third, the brand image formed through the brand experience element of a coffee shop has a positive influence on attitude. Therefore, there is a close relationship between brand image and brand attitude in the coffee brand field. The brand image and attitude formed through the brand experience elements of the coffee specialty store had a positive (+) effect on brand loyalty, and the influence of the image was approximately three times greater than that of the brand. This study suggests that the brand experience marketing activity can be a useful strategy for building brand loyalty of coffee brands in the long term. Therefore, this study would have helped the managers of domestic coffee brands and brands that entered China to understand the characteristics and needs of Chinese coffee consumers in their marketing activities based on the results of hypothesis tests.
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