대학생의 성장 마인드셋, 그릿, 내재적 미래지향목표 및 학업적응 간의 관계 The relationship among university students' growth mindset, grit, intrinsic future-oriented goals and academic adjustment원문보기
본 연구는 대학생의 성장 마인드셋, 그릿, 내재적 미래지향목표 및 학업적응 간의 관계를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 또한 성장 마인드셋과 학업적응과의 관계에서 그릿과 내재적 미래지향목표의 매개효과가 있는지를 탐색하였다. 이를 위하여 광주․전남에 거주하는 대학생을 대상으로 예비조사와 본 조사를 실시하였다. 최종적으로 대학생 411명의 설문조사 자료를 토대로 연구모형을 검증하기 위한 ...
본 연구는 대학생의 성장 마인드셋, 그릿, 내재적 미래지향목표 및 학업적응 간의 관계를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 또한 성장 마인드셋과 학업적응과의 관계에서 그릿과 내재적 미래지향목표의 매개효과가 있는지를 탐색하였다. 이를 위하여 광주․전남에 거주하는 대학생을 대상으로 예비조사와 본 조사를 실시하였다. 최종적으로 대학생 411명의 설문조사 자료를 토대로 연구모형을 검증하기 위한 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 이를 토대로 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성장 마인드셋은 그릿과 내재적 미래지향목표에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성장 마인드셋을 가진 학생들은 목표를 추구하는 과정에 열정과 인내를 발휘한다. 또한 성장 마인드셋을 가진 학생들은 타인에게 자신의 능력을 증명하기보다는 자신의 성장에 초점을 맞추며, 타인의 복지에 관심을 갖는 경향이 있다는 것을 확인하였다. 둘째, 그릿은 내재적 미래지향목표와 학업적응에 유의한 영향을 미쳤다. 그릿이 높은 학생들은 목표 설정에 있어서 내재적 가치에 의미를 둔다. 또한 열정과 인내를 가진 학생들은 학업 스트레스에 대한 적응력이 높음을 알 수 있었다. 셋째, 내재적 미래지향목표는 학업적응에 직접적인 영향을 미쳤다. 학생들이 내적인 가치에 중요성을 부여하면 학업을 하는 동안 직면하는 여러 어려움을 잘 극복할 수 있음을 확인하였다. 넷째, 그릿은 성장 마인드셋과 학업적응과의 관계에서 매개효과가 나타났다. 자신의 능력에 대해서 노력을 통해 변화할 수 있다는 사고방식은 목표달성을 위한 지속적인 노력과 관심을 통해 학업적응이라는 결과를 이끌어 낼 수 있음을 말해 주는 것이다. 다섯째, 내재적 미래지향목표는 성장 마인드셋과 학업적응과의 관계에서 매개효과가 나타났다. 변화할 수 있다는 믿음을 가진 학생들은 자신을 성장시키는 목표를 설정하며 이는 학업적응에 영향을 미칠 수 있음을 의미한다. 여섯째, 성장 마인드셋이 그릿과 내재적 미래지향목표를 순차적으로 매개하여 학업적응에 이르는 간접효과가 나타나 이중매개효과를 확인하였다. 본 연구결과는 학업 스트레스의 증가, 학업중단 등 대학부적응 학생들이 증가하는 시점에서 학업적응을 위해 성장 마인드셋, 그릿 그리고 내재적 미래지향목표가 중요하다는 것을 확인하였다. 또한 본 연구는 대학생들의 학교적응을 위한 프로그램 개발의 기초자료로 활용 될 수 있을 것이다. 아울러 학업적응과 관련된 상담 및 교육장면에 실제적인 이론적 근거를 제공할 수 있으리라 기대된다. 마지막으로 본 연구결과를 바탕으로 주요 시사점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
주제어: 성장 마인드셋, 그릿, 내재적 미래지향목표, 학업적응
본 연구는 대학생의 성장 마인드셋, 그릿, 내재적 미래지향목표 및 학업적응 간의 관계를 검증하기 위한 목적으로 수행되었다. 또한 성장 마인드셋과 학업적응과의 관계에서 그릿과 내재적 미래지향목표의 매개효과가 있는지를 탐색하였다. 이를 위하여 광주․전남에 거주하는 대학생을 대상으로 예비조사와 본 조사를 실시하였다. 최종적으로 대학생 411명의 설문조사 자료를 토대로 연구모형을 검증하기 위한 구조방정식 모형분석을 실시하였다. 이를 토대로 주요 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 성장 마인드셋은 그릿과 내재적 미래지향목표에 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 성장 마인드셋을 가진 학생들은 목표를 추구하는 과정에 열정과 인내를 발휘한다. 또한 성장 마인드셋을 가진 학생들은 타인에게 자신의 능력을 증명하기보다는 자신의 성장에 초점을 맞추며, 타인의 복지에 관심을 갖는 경향이 있다는 것을 확인하였다. 둘째, 그릿은 내재적 미래지향목표와 학업적응에 유의한 영향을 미쳤다. 그릿이 높은 학생들은 목표 설정에 있어서 내재적 가치에 의미를 둔다. 또한 열정과 인내를 가진 학생들은 학업 스트레스에 대한 적응력이 높음을 알 수 있었다. 셋째, 내재적 미래지향목표는 학업적응에 직접적인 영향을 미쳤다. 학생들이 내적인 가치에 중요성을 부여하면 학업을 하는 동안 직면하는 여러 어려움을 잘 극복할 수 있음을 확인하였다. 넷째, 그릿은 성장 마인드셋과 학업적응과의 관계에서 매개효과가 나타났다. 자신의 능력에 대해서 노력을 통해 변화할 수 있다는 사고방식은 목표달성을 위한 지속적인 노력과 관심을 통해 학업적응이라는 결과를 이끌어 낼 수 있음을 말해 주는 것이다. 다섯째, 내재적 미래지향목표는 성장 마인드셋과 학업적응과의 관계에서 매개효과가 나타났다. 변화할 수 있다는 믿음을 가진 학생들은 자신을 성장시키는 목표를 설정하며 이는 학업적응에 영향을 미칠 수 있음을 의미한다. 여섯째, 성장 마인드셋이 그릿과 내재적 미래지향목표를 순차적으로 매개하여 학업적응에 이르는 간접효과가 나타나 이중매개효과를 확인하였다. 본 연구결과는 학업 스트레스의 증가, 학업중단 등 대학부적응 학생들이 증가하는 시점에서 학업적응을 위해 성장 마인드셋, 그릿 그리고 내재적 미래지향목표가 중요하다는 것을 확인하였다. 또한 본 연구는 대학생들의 학교적응을 위한 프로그램 개발의 기초자료로 활용 될 수 있을 것이다. 아울러 학업적응과 관련된 상담 및 교육장면에 실제적인 이론적 근거를 제공할 수 있으리라 기대된다. 마지막으로 본 연구결과를 바탕으로 주요 시사점 및 후속연구에 대한 제언을 제시하였다.
The purpose of this study is to examine the relationship among university students' growth mindset, grit, Intrinsic future-oriented goals, and academic adjustment. We also investigated the mediating effects of grit and Intrinsic future-oriented goals between growth mindset and academic adjustment. F...
The purpose of this study is to examine the relationship among university students' growth mindset, grit, Intrinsic future-oriented goals, and academic adjustment. We also investigated the mediating effects of grit and Intrinsic future-oriented goals between growth mindset and academic adjustment. For this purpose, preliminary survey and survey were conducted for university students living in Gwangju and Jeonnam. Finally, based on the questionnaire data of 411 college students, structural equation model analysis was conducted to verify the research model. The results of the study are summarized as follows; First, the growth mindset had a direct impact on grit and its intrinsic future-oriented goals. Students with the growth mindset demonstrate passion and patience in pursuing goals. Also, these students tend to focus on their growth rather than prove their abilities to others, and have a tendency to be interested in the welfare of others. Second, grit had a significant impact on intrinsic future-oriented goals and academic adjustment. Students with high grit are meant to be intrinsic values in setting goals. And students with passion and patience were found to be highly adaptable to academic stress. Third, the intrinsic future-oriented goal had a direct impact on academic adjustment. It has been confirmed that students can overcome various difficulties faced during their studies by giving importance to inner values. Fourth, grit mediated effects the relationship between growth mindset and academic adjustment. The way in which you can change your own abilities through your efforts means that you can lead to academic adaptation through your continued efforts and interest in achieving your goals. Fifth, the intrinsic future-oriented goal was mediated by the relationship between growth mindset and academic adjustment. Students with the belief that they can change can set goals to grow themselves, which means they can influence academic adjustment. Sixth, the growth mindset confirmed the double mediated effect that indirect effects leading to academic adjustment were appeared by mediating grit and the intrinsic future-oriented goals. The results of this study confirmed that the growth mindset, grit, and intrinsic future-oriented goals are important for academic adjustment at the time when the number of college maladjusted students such as increase of academic stress, disruption, etc. Also this study can be used as a basic data for the development of the program for university students' adaptation to school. In addition, it is expected that it will provide practical rationale for the counseling and education scenes related to academic adjustment. Finally, based on the results of this study, suggestions for major implications and follow-up studies are given.
The purpose of this study is to examine the relationship among university students' growth mindset, grit, Intrinsic future-oriented goals, and academic adjustment. We also investigated the mediating effects of grit and Intrinsic future-oriented goals between growth mindset and academic adjustment. For this purpose, preliminary survey and survey were conducted for university students living in Gwangju and Jeonnam. Finally, based on the questionnaire data of 411 college students, structural equation model analysis was conducted to verify the research model. The results of the study are summarized as follows; First, the growth mindset had a direct impact on grit and its intrinsic future-oriented goals. Students with the growth mindset demonstrate passion and patience in pursuing goals. Also, these students tend to focus on their growth rather than prove their abilities to others, and have a tendency to be interested in the welfare of others. Second, grit had a significant impact on intrinsic future-oriented goals and academic adjustment. Students with high grit are meant to be intrinsic values in setting goals. And students with passion and patience were found to be highly adaptable to academic stress. Third, the intrinsic future-oriented goal had a direct impact on academic adjustment. It has been confirmed that students can overcome various difficulties faced during their studies by giving importance to inner values. Fourth, grit mediated effects the relationship between growth mindset and academic adjustment. The way in which you can change your own abilities through your efforts means that you can lead to academic adaptation through your continued efforts and interest in achieving your goals. Fifth, the intrinsic future-oriented goal was mediated by the relationship between growth mindset and academic adjustment. Students with the belief that they can change can set goals to grow themselves, which means they can influence academic adjustment. Sixth, the growth mindset confirmed the double mediated effect that indirect effects leading to academic adjustment were appeared by mediating grit and the intrinsic future-oriented goals. The results of this study confirmed that the growth mindset, grit, and intrinsic future-oriented goals are important for academic adjustment at the time when the number of college maladjusted students such as increase of academic stress, disruption, etc. Also this study can be used as a basic data for the development of the program for university students' adaptation to school. In addition, it is expected that it will provide practical rationale for the counseling and education scenes related to academic adjustment. Finally, based on the results of this study, suggestions for major implications and follow-up studies are given.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.