공항 선택이 저가 항공사의 경영실적에 큰 영향을 끼칠 수 있다. 선행연구를 살펴보면 공항 선택 기준은 저가항공에 대한 소요량, 항공비 절감, 편리시설, 합작 경험, 비항공 수익 등이 있다는 것이 확인할 수가 있다. 그러나, 공항 선택 기준을 매기는 연구가 별로 없는 상태이다. 이 점을 감안하여 본 연구를 실시할 의미가 꽤 있다는 것이다. 본 연구는 공항선택 기준을 합리적으로 매기기 위하여 분석적 계층화 과정 기법을 활용하였다. 중국 대표...
공항 선택이 저가 항공사의 경영실적에 큰 영향을 끼칠 수 있다. 선행연구를 살펴보면 공항 선택 기준은 저가항공에 대한 소요량, 항공비 절감, 편리시설, 합작 경험, 비항공 수익 등이 있다는 것이 확인할 수가 있다. 그러나, 공항 선택 기준을 매기는 연구가 별로 없는 상태이다. 이 점을 감안하여 본 연구를 실시할 의미가 꽤 있다는 것이다. 본 연구는 공항선택 기준을 합리적으로 매기기 위하여 분석적 계층화 과정 기법을 활용하였다. 중국 대표적인 저가항공사인 남방항공, 동방항공등을 대상으로 설문조사를 실시함으로써 보다 믿음직스러운 테이터를 얻었다. 수집된 데이터를 바탕으로 FAHP 이론을 활용하여 공항 선택 기준을 순서대로 매겼다. 연구결과에 따라 저가항공사 입장에서 공항 선택 기준은 중요성에 따라 “저가항공에 대한 소요량, 편리시설, 항공비 절감, 합작 경험, 비항공 수익”과 같이 순서를 정리하였다.
공항 선택이 저가 항공사의 경영실적에 큰 영향을 끼칠 수 있다. 선행연구를 살펴보면 공항 선택 기준은 저가항공에 대한 소요량, 항공비 절감, 편리시설, 합작 경험, 비항공 수익 등이 있다는 것이 확인할 수가 있다. 그러나, 공항 선택 기준을 매기는 연구가 별로 없는 상태이다. 이 점을 감안하여 본 연구를 실시할 의미가 꽤 있다는 것이다. 본 연구는 공항선택 기준을 합리적으로 매기기 위하여 분석적 계층화 과정 기법을 활용하였다. 중국 대표적인 저가항공사인 남방항공, 동방항공등을 대상으로 설문조사를 실시함으로써 보다 믿음직스러운 테이터를 얻었다. 수집된 데이터를 바탕으로 FAHP 이론을 활용하여 공항 선택 기준을 순서대로 매겼다. 연구결과에 따라 저가항공사 입장에서 공항 선택 기준은 중요성에 따라 “저가항공에 대한 소요량, 편리시설, 항공비 절감, 합작 경험, 비항공 수익”과 같이 순서를 정리하였다.
There is a considerable degree of consensus about airport selection being one of the core management strategies for LCCs to achieve the goals and growth in the aviation market. It is necessary to define criteria that influences the airport choice for LCCs. Based on the literature review, not only th...
There is a considerable degree of consensus about airport selection being one of the core management strategies for LCCs to achieve the goals and growth in the aviation market. It is necessary to define criteria that influences the airport choice for LCCs. Based on the literature review, not only the main-factors like Demand for LCC, Turnaround Facilities, Aeronautical Discount are found but also the sub-factors are also defined. This study aims to rank these factors by applying the Fuzzy Analytical Hierarchy Process.
To get the necessary data we required to do the analysis, the survey was conducted among the representative LCCs in both China-mainland and South-Korea. The data collected was converted into the 0.1-0.9scale to fit into the AHP model. Following the FAHP model, the data was analyzed by calculating the Fuzzy Weight. The result revealed that the Demand for LCC (0.3272) is the most important factor influencing the choice of airport for LCC, followed by Aeronautical Discounts (0.2550), Turnaround Facilities (0.1911), Experience of cooperating with LCC (0.1138), and Non-aeronautical Revenues (0.1128). With regard to the sub-factors, landing fees and rents are perceived to be the most important sub-factors with respect to each of the aeronautical discount and Non-aeronautical Revenues.
There is a considerable degree of consensus about airport selection being one of the core management strategies for LCCs to achieve the goals and growth in the aviation market. It is necessary to define criteria that influences the airport choice for LCCs. Based on the literature review, not only the main-factors like Demand for LCC, Turnaround Facilities, Aeronautical Discount are found but also the sub-factors are also defined. This study aims to rank these factors by applying the Fuzzy Analytical Hierarchy Process.
To get the necessary data we required to do the analysis, the survey was conducted among the representative LCCs in both China-mainland and South-Korea. The data collected was converted into the 0.1-0.9scale to fit into the AHP model. Following the FAHP model, the data was analyzed by calculating the Fuzzy Weight. The result revealed that the Demand for LCC (0.3272) is the most important factor influencing the choice of airport for LCC, followed by Aeronautical Discounts (0.2550), Turnaround Facilities (0.1911), Experience of cooperating with LCC (0.1138), and Non-aeronautical Revenues (0.1128). With regard to the sub-factors, landing fees and rents are perceived to be the most important sub-factors with respect to each of the aeronautical discount and Non-aeronautical Revenues.
주제어
#LCCs Airline Industry Airport Selection Aeronautical Cost Fuzzy Analytical Hierarchy Process
학위논문 정보
저자
치원위
학위수여기관
중앙대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
무역물류학과 국제물류전공
지도교수
Kum Fai Yuen
발행연도
2018
총페이지
vi, 57 p.
키워드
LCCs Airline Industry Airport Selection Aeronautical Cost Fuzzy Analytical Hierarchy Process
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