본 연구의 목적은 피아노 학습의 경험이 있는 대학생들을 대상으로 피아노 중도포기요인을 조사하고 분석함으로써, 피아노 교육자들에게 학습자의 학습지속 의도를 갖게 하는 방향으로 교수법이나 교재의 개발, 학원 운영 등 피아노 교육에 도움이 되게 하는 것이다. 더불어 피아노 중도포기자들이 생각하는 피아노 교육의 문제점을 조사하여, 피아노 교육의 발전에 도움이 되게 하는 것이다. 본 연구를 통해 파악한 결과, 피아노 학습의 흥미 상실이 중도포기요인으로 가장 높게 나타났으며, 주요 과목 학습에의 매진, 타 분야에의 관심, 적성에 맞지 않음,...
본 연구의 목적은 피아노 학습의 경험이 있는 대학생들을 대상으로 피아노 중도포기요인을 조사하고 분석함으로써, 피아노 교육자들에게 학습자의 학습지속 의도를 갖게 하는 방향으로 교수법이나 교재의 개발, 학원 운영 등 피아노 교육에 도움이 되게 하는 것이다. 더불어 피아노 중도포기자들이 생각하는 피아노 교육의 문제점을 조사하여, 피아노 교육의 발전에 도움이 되게 하는 것이다. 본 연구를 통해 파악한 결과, 피아노 학습의 흥미 상실이 중도포기요인으로 가장 높게 나타났으며, 주요 과목 학습에의 매진, 타 분야에의 관심, 적성에 맞지 않음, 부모의 권유 순으로 나타났다. 피아노 교육의 문제점 또한 이와 비슷하게 정형화된 커리큘럼, 흥미를 느끼지 못하는 수업방식, 기계적인 반복 연습의 순으로 나타났는데, 이런 문제점들이 피아노 학습자의 흥미를 떨어뜨려 중도포기를 유발하게 하는 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 피아노 교육 분야에서 학습자에게 흥미를 유발할 수 있는 커리큘럼과 교수법에 대한 더 많은 연구가 필요하다는 결론을 얻었다. 본 연구 결과가 피아노 교육자들에게 도움이 되기를 기대해본다.
본 연구의 목적은 피아노 학습의 경험이 있는 대학생들을 대상으로 피아노 중도포기요인을 조사하고 분석함으로써, 피아노 교육자들에게 학습자의 학습지속 의도를 갖게 하는 방향으로 교수법이나 교재의 개발, 학원 운영 등 피아노 교육에 도움이 되게 하는 것이다. 더불어 피아노 중도포기자들이 생각하는 피아노 교육의 문제점을 조사하여, 피아노 교육의 발전에 도움이 되게 하는 것이다. 본 연구를 통해 파악한 결과, 피아노 학습의 흥미 상실이 중도포기요인으로 가장 높게 나타났으며, 주요 과목 학습에의 매진, 타 분야에의 관심, 적성에 맞지 않음, 부모의 권유 순으로 나타났다. 피아노 교육의 문제점 또한 이와 비슷하게 정형화된 커리큘럼, 흥미를 느끼지 못하는 수업방식, 기계적인 반복 연습의 순으로 나타났는데, 이런 문제점들이 피아노 학습자의 흥미를 떨어뜨려 중도포기를 유발하게 하는 것이다. 이러한 결과를 바탕으로 피아노 교육 분야에서 학습자에게 흥미를 유발할 수 있는 커리큘럼과 교수법에 대한 더 많은 연구가 필요하다는 결론을 얻었다. 본 연구 결과가 피아노 교육자들에게 도움이 되기를 기대해본다.
This study aims: 1) to identify factors associated with dropout in private piano lessons, and 2) and provide suggestions for private music teachers to prevent students from giving up on the piano. This study conducted an extensive survey of 240 university students who quit the piano in their early l...
This study aims: 1) to identify factors associated with dropout in private piano lessons, and 2) and provide suggestions for private music teachers to prevent students from giving up on the piano. This study conducted an extensive survey of 240 university students who quit the piano in their early life and found that the loss of interest is the biggest factor followed by more heightened study focus on other major subjects like math and science, new interest in other fields, lack of talent, and persuasion from parents. As for loss of interest, the participants pointed out problems of teaching methods and practices of private music education. The biggest factor was strict curricula, followed by uninteresting teaching styles, and mechanical repetition of piano practice. The conclusion of the study is that new teaching methods, materials need to be developed to prevent students from dropping out.
This study aims: 1) to identify factors associated with dropout in private piano lessons, and 2) and provide suggestions for private music teachers to prevent students from giving up on the piano. This study conducted an extensive survey of 240 university students who quit the piano in their early life and found that the loss of interest is the biggest factor followed by more heightened study focus on other major subjects like math and science, new interest in other fields, lack of talent, and persuasion from parents. As for loss of interest, the participants pointed out problems of teaching methods and practices of private music education. The biggest factor was strict curricula, followed by uninteresting teaching styles, and mechanical repetition of piano practice. The conclusion of the study is that new teaching methods, materials need to be developed to prevent students from dropping out.
주제어
#대학생 중도포기 사교육 피아노
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.