아이스너(Eliot W. Eisner)의 미술교육론을 기반으로 한 자연친화적 유아미술교육에 관한 연구 A Study on the Nature-friendly Infant Art Education Based on Eliot W. Eisner's Theory of Art Education원문보기
본 연구는 아이스너의 미술교육론을 기반으로 유아미술교육의 제 현 상을 조명하고 이를 바탕으로 유아미술교육의 방향을 논하였다. 연구 의 목적을 위하여 아이스너 미술교육 사상이 집약된 미학적 인식론에 대한 이해와 교육과정을 고찰하였다. 또한 아이스너 인식론의 본질과 특징을 이해하기 위하여 듀이와 랭거, 굿맨, 아른하임에 관한 문헌과 선행연구들을 분석하였다. 그리고 아이스너 미술교육사상을 기반으로 하여 탐구 인지적 관점에서의 유아미술교육에 대한 타당성을 밝히며 그에 따른 교수·학습법으로 자연친화적 유아미술교육의 적합성을 밝 혔다. 본 연구의 연구내용은 크게 아이스너 인식론과 인식론을 기반으 로 하는 미술교육사상, 그리고 유아미술교육과 자연친화적 유아미술교 육으로 분류된다. 아이스너 미학적 인식론에서 논의한 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아이스너 인식론의 본질에는 듀이의 경험론을 수용하여 일상적 인 경험이 미적경험을 지닌‘하나의 경험’으로 완성되는 성장 과정에 교육적인 가치가 내재되어 있다. 둘째, 아이스너 인식론의 특징에는 랭거의 예술상징론과 굿맨의 예술 인지론, 아른하임의 지각심리학이 토대를 이룬다. 즉 랭거의 미학적 인 식은 예술이 기호로써 인간의 감정을 표현하는 상징적인 형식으로 예 술의 본질적인 가치와 역할을 한다. 또 굿맨의 미학적 인식은 예술을 인식 가능한 상징 기호체계로 전환시킴으로써 예술론을 지식론과 연결 시켰다. 그럼으로써 예술은 과학과 공통적으로 인지적인 지식 행위에 근거하며 사용하는 기호의 특성은 다르지만 본질적으로 동일하다. 아 른하임의 미학적 인식론에서 인간의 ...
본 연구는 아이스너의 미술교육론을 기반으로 유아미술교육의 제 현 상을 조명하고 이를 바탕으로 유아미술교육의 방향을 논하였다. 연구 의 목적을 위하여 아이스너 미술교육 사상이 집약된 미학적 인식론에 대한 이해와 교육과정을 고찰하였다. 또한 아이스너 인식론의 본질과 특징을 이해하기 위하여 듀이와 랭거, 굿맨, 아른하임에 관한 문헌과 선행연구들을 분석하였다. 그리고 아이스너 미술교육사상을 기반으로 하여 탐구 인지적 관점에서의 유아미술교육에 대한 타당성을 밝히며 그에 따른 교수·학습법으로 자연친화적 유아미술교육의 적합성을 밝 혔다. 본 연구의 연구내용은 크게 아이스너 인식론과 인식론을 기반으 로 하는 미술교육사상, 그리고 유아미술교육과 자연친화적 유아미술교 육으로 분류된다. 아이스너 미학적 인식론에서 논의한 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아이스너 인식론의 본질에는 듀이의 경험론을 수용하여 일상적 인 경험이 미적경험을 지닌‘하나의 경험’으로 완성되는 성장 과정에 교육적인 가치가 내재되어 있다. 둘째, 아이스너 인식론의 특징에는 랭거의 예술상징론과 굿맨의 예술 인지론, 아른하임의 지각심리학이 토대를 이룬다. 즉 랭거의 미학적 인 식은 예술이 기호로써 인간의 감정을 표현하는 상징적인 형식으로 예 술의 본질적인 가치와 역할을 한다. 또 굿맨의 미학적 인식은 예술을 인식 가능한 상징 기호체계로 전환시킴으로써 예술론을 지식론과 연결 시켰다. 그럼으로써 예술은 과학과 공통적으로 인지적인 지식 행위에 근거하며 사용하는 기호의 특성은 다르지만 본질적으로 동일하다. 아 른하임의 미학적 인식론에서 인간의 시지각은 뇌의 사고 과정을 기반 으로 하여 이루어진다. 따라서 인간의 지각활동은 곧 시각적 사고이다. 다음으로 아이스너는 인식론에 근거하여 미술교육 과정을 체계적으 로 연구했다. 이와 관련한 교육과정에 대한 논의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아이스너는 미술교육에서 경험의 질적 성격의 바탕인 확장된 인 지와 지식개념을 주장하였다. 교육과정에도 이러한 인지관을 수용하여 인지적인 과목과 비인지적인 과목의 경계를 두지 않는 교육정책의 수 립과 운용이 필요하다. 둘째, 아이스너는 우리의 인지를 이루는 모든 개념은 감각이 제공하는 자료로 형성된다며 감각의 역할을 강조하였다. 셋째, 감각을 통해 형성된 개념은 개인의 사적 개념이며 공적 개념으 로 변환하는 수단이 표상형식이다. 아이스너는 다양한 표상형식이 학 교교육을 통해서 길러져야 한다고 강조한다. 아이스너는 미술교육 방법론을 구축하였으며 내용은 다음과 같다. 첫째, 표현결과로서의 교육목표를 제시했다. 예술에서의 교육목표는 예술의 특성상 표현결과로서의 교육목표가 되어야 한다. 둘째, 예술에서의 표상형식에 주목하여 내용과 형식에 의한 연관성으 로 구분하였다. 셋째, 인지과정으로서의 교육경험과 방법을 제시했다. 미술수업이 우 리의 사고에 미치는 영향을 밝히며, 미술활동은 인지과정으로서 이루 어지는 근본적인 창작활동임을 주장하였다. 넷째, 감식으로서의 교육평가를 제시했다. 아이스너는 교육평가 방법 으로 감식 개념을 도입하여 예술의 질적 요소들을 식별하는 감식능력 의 필요성을 제기했다. 본 연구의 목적은 바람직한 유아미술교육의 방향을 모색하고자 하는 것 이다. 이에 대한 결론으로 본 연구자는 유아미술교육이 자연친화적 유아미 술교육으로 이루어져야 함을 제언한다. 그에 대한 논거는 다음과 같다. 첫째, 아이스너의 주장에 따르면 교육이라는 맥락에서 가장 중요한 교육목 적은 자아실현으로 이끄는 조건을 만드는 것에 있다. 아이스너의 전인 교육 론은 감정과 인지를 통합하기 위한 시도로 이해하는 것이 바람직하다. 전인 교육을 위한 유아의 미술교육에서 미적경험의 기회를 제공하는 것은 중요 하다. 이와 맥락을 같이하여 자연친화적 미술교육은 자연물의 미적 요소들 에 기초한 것으로서 미적 가치는 유아들의 감수성을 더욱 민감하게 만들며 창의력과 상상력으로 이어진다. 둘째, 아이스너 미술교육론의 논의에서는 미술의 인지적 성격을 강조하며 확장된 재 개념화된 인지론을 제기했다. 이에 따라 예술의 내재적 특성인 감성과 정서까지 포함하는 인지적 영역으로써 유아 미술활동을 탐구와 인지관점에서 논할 수 있도록 하였다. 셋째, 아이스너 교육론에서 우리의 인지를 형성하는 일체의 개념은 감 각의 역할에 의한 것이다. 이에 따라 감각기관의 원활한 역할수행을 위해서 적정시기에 필요한 자극을 경험하도록 기회를 제공해야 한다. 유아들이 자연 속에서 직접 체험하는 놀이 학습과 관찰학습은 유아들 의 감각 능력을 향상시키는데 도움이 된다. 넷째, 아이스너의 교육론에서 표상형식은 유아들이 자연에서 직접 체 험을 통해 획득한 개념이나 정서 등을 표현하는 수단으로써 자연친화 적 미술교육은 이상적인 교수·학습이다. 이상으로 아이스너의 미술교육론에 근거하여 유아미술교육이 자연 친화적으로 이루어져야 하는 타당성을 밝히며 교수·학습법에 대한 실 제 예를 다음과 같이 제언한다. 자연친화적 유아미술교육은 창의적인 미래 인재를 육성하고자 하는‘융합인재교육’(STEAM) 목표에 적합하다. 왜냐하면, 아이스너의 확장된 인지개념은 자연친화적 미술활동에서의 미적 경험과 정서를 함유하며, 더욱 자연물에 대한 탐구, 자연의 성장과 변화에 따른 관찰학습, 체험학습 등 과학적 탐구로의 접근이 탐구와 인지 학습의 전형이 될 수 있다. 더불어 유아들이 자연을 체험하고 탐색하며 미적 경험 을 할 수 있는 자연친화적 교육은 지성과 감성을 아우르는 미술교육이 될 수 있다. 따라서 본 연구자는 자연친화적 유아미술교육의 교수·학습법의 실 제를 예로써 제언한 내용에는 직접체험 학습으로 숲과 자연 산책 등이 있으며, 간접체험 학습으로 자연을 실내로 들여오거나, 화단이나 텃밭 가꾸기, 씨앗 파종이나 모종 심고 관찰하기 등이 있다. 자연체험으로관찰과 탐구 인지학습 후 미술의 표현활동은 획득한 개념과 의미를 재 구성할 수 있도록 지도하는 교수·학습법을 제언한다. 이상의 논의를 통하여 자연친화적 미술교육은 유아들이 자연을 탐색 하고 관찰하며 미적경험을 표현하는 과정에서 탐구 인지학습이 가능하 며 더불어 환경생태에 대한 관심과 자연친화적 태도를 확립하여 인성 과 지성을 함양시킬 수 있는 이상적인 교수·학습이라는 점을 밝힌다. 아울러 본 연구가 향후 자연친화적 유아미술교육 교수·학습 프로그램 개발연구에 도움이 될 것을 기대한다.
본 연구는 아이스너의 미술교육론을 기반으로 유아미술교육의 제 현 상을 조명하고 이를 바탕으로 유아미술교육의 방향을 논하였다. 연구 의 목적을 위하여 아이스너 미술교육 사상이 집약된 미학적 인식론에 대한 이해와 교육과정을 고찰하였다. 또한 아이스너 인식론의 본질과 특징을 이해하기 위하여 듀이와 랭거, 굿맨, 아른하임에 관한 문헌과 선행연구들을 분석하였다. 그리고 아이스너 미술교육사상을 기반으로 하여 탐구 인지적 관점에서의 유아미술교육에 대한 타당성을 밝히며 그에 따른 교수·학습법으로 자연친화적 유아미술교육의 적합성을 밝 혔다. 본 연구의 연구내용은 크게 아이스너 인식론과 인식론을 기반으 로 하는 미술교육사상, 그리고 유아미술교육과 자연친화적 유아미술교 육으로 분류된다. 아이스너 미학적 인식론에서 논의한 내용을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아이스너 인식론의 본질에는 듀이의 경험론을 수용하여 일상적 인 경험이 미적경험을 지닌‘하나의 경험’으로 완성되는 성장 과정에 교육적인 가치가 내재되어 있다. 둘째, 아이스너 인식론의 특징에는 랭거의 예술상징론과 굿맨의 예술 인지론, 아른하임의 지각심리학이 토대를 이룬다. 즉 랭거의 미학적 인 식은 예술이 기호로써 인간의 감정을 표현하는 상징적인 형식으로 예 술의 본질적인 가치와 역할을 한다. 또 굿맨의 미학적 인식은 예술을 인식 가능한 상징 기호체계로 전환시킴으로써 예술론을 지식론과 연결 시켰다. 그럼으로써 예술은 과학과 공통적으로 인지적인 지식 행위에 근거하며 사용하는 기호의 특성은 다르지만 본질적으로 동일하다. 아 른하임의 미학적 인식론에서 인간의 시지각은 뇌의 사고 과정을 기반 으로 하여 이루어진다. 따라서 인간의 지각활동은 곧 시각적 사고이다. 다음으로 아이스너는 인식론에 근거하여 미술교육 과정을 체계적으 로 연구했다. 이와 관련한 교육과정에 대한 논의 결과는 다음과 같다. 첫째, 아이스너는 미술교육에서 경험의 질적 성격의 바탕인 확장된 인 지와 지식개념을 주장하였다. 교육과정에도 이러한 인지관을 수용하여 인지적인 과목과 비인지적인 과목의 경계를 두지 않는 교육정책의 수 립과 운용이 필요하다. 둘째, 아이스너는 우리의 인지를 이루는 모든 개념은 감각이 제공하는 자료로 형성된다며 감각의 역할을 강조하였다. 셋째, 감각을 통해 형성된 개념은 개인의 사적 개념이며 공적 개념으 로 변환하는 수단이 표상형식이다. 아이스너는 다양한 표상형식이 학 교교육을 통해서 길러져야 한다고 강조한다. 아이스너는 미술교육 방법론을 구축하였으며 내용은 다음과 같다. 첫째, 표현결과로서의 교육목표를 제시했다. 예술에서의 교육목표는 예술의 특성상 표현결과로서의 교육목표가 되어야 한다. 둘째, 예술에서의 표상형식에 주목하여 내용과 형식에 의한 연관성으 로 구분하였다. 셋째, 인지과정으로서의 교육경험과 방법을 제시했다. 미술수업이 우 리의 사고에 미치는 영향을 밝히며, 미술활동은 인지과정으로서 이루 어지는 근본적인 창작활동임을 주장하였다. 넷째, 감식으로서의 교육평가를 제시했다. 아이스너는 교육평가 방법 으로 감식 개념을 도입하여 예술의 질적 요소들을 식별하는 감식능력 의 필요성을 제기했다. 본 연구의 목적은 바람직한 유아미술교육의 방향을 모색하고자 하는 것 이다. 이에 대한 결론으로 본 연구자는 유아미술교육이 자연친화적 유아미 술교육으로 이루어져야 함을 제언한다. 그에 대한 논거는 다음과 같다. 첫째, 아이스너의 주장에 따르면 교육이라는 맥락에서 가장 중요한 교육목 적은 자아실현으로 이끄는 조건을 만드는 것에 있다. 아이스너의 전인 교육 론은 감정과 인지를 통합하기 위한 시도로 이해하는 것이 바람직하다. 전인 교육을 위한 유아의 미술교육에서 미적경험의 기회를 제공하는 것은 중요 하다. 이와 맥락을 같이하여 자연친화적 미술교육은 자연물의 미적 요소들 에 기초한 것으로서 미적 가치는 유아들의 감수성을 더욱 민감하게 만들며 창의력과 상상력으로 이어진다. 둘째, 아이스너 미술교육론의 논의에서는 미술의 인지적 성격을 강조하며 확장된 재 개념화된 인지론을 제기했다. 이에 따라 예술의 내재적 특성인 감성과 정서까지 포함하는 인지적 영역으로써 유아 미술활동을 탐구와 인지관점에서 논할 수 있도록 하였다. 셋째, 아이스너 교육론에서 우리의 인지를 형성하는 일체의 개념은 감 각의 역할에 의한 것이다. 이에 따라 감각기관의 원활한 역할수행을 위해서 적정시기에 필요한 자극을 경험하도록 기회를 제공해야 한다. 유아들이 자연 속에서 직접 체험하는 놀이 학습과 관찰학습은 유아들 의 감각 능력을 향상시키는데 도움이 된다. 넷째, 아이스너의 교육론에서 표상형식은 유아들이 자연에서 직접 체 험을 통해 획득한 개념이나 정서 등을 표현하는 수단으로써 자연친화 적 미술교육은 이상적인 교수·학습이다. 이상으로 아이스너의 미술교육론에 근거하여 유아미술교육이 자연 친화적으로 이루어져야 하는 타당성을 밝히며 교수·학습법에 대한 실 제 예를 다음과 같이 제언한다. 자연친화적 유아미술교육은 창의적인 미래 인재를 육성하고자 하는‘융합인재교육’(STEAM) 목표에 적합하다. 왜냐하면, 아이스너의 확장된 인지개념은 자연친화적 미술활동에서의 미적 경험과 정서를 함유하며, 더욱 자연물에 대한 탐구, 자연의 성장과 변화에 따른 관찰학습, 체험학습 등 과학적 탐구로의 접근이 탐구와 인지 학습의 전형이 될 수 있다. 더불어 유아들이 자연을 체험하고 탐색하며 미적 경험 을 할 수 있는 자연친화적 교육은 지성과 감성을 아우르는 미술교육이 될 수 있다. 따라서 본 연구자는 자연친화적 유아미술교육의 교수·학습법의 실 제를 예로써 제언한 내용에는 직접체험 학습으로 숲과 자연 산책 등이 있으며, 간접체험 학습으로 자연을 실내로 들여오거나, 화단이나 텃밭 가꾸기, 씨앗 파종이나 모종 심고 관찰하기 등이 있다. 자연체험으로관찰과 탐구 인지학습 후 미술의 표현활동은 획득한 개념과 의미를 재 구성할 수 있도록 지도하는 교수·학습법을 제언한다. 이상의 논의를 통하여 자연친화적 미술교육은 유아들이 자연을 탐색 하고 관찰하며 미적경험을 표현하는 과정에서 탐구 인지학습이 가능하 며 더불어 환경생태에 대한 관심과 자연친화적 태도를 확립하여 인성 과 지성을 함양시킬 수 있는 이상적인 교수·학습이라는 점을 밝힌다. 아울러 본 연구가 향후 자연친화적 유아미술교육 교수·학습 프로그램 개발연구에 도움이 될 것을 기대한다.
I reviewed several phenomena of art education for the infant on the basis of Eisner’s theory of art education, on which I studied the direction of art education for the infant in this research. As for the purpose of this research, I studied Eisner’s theory of cognition and curriculum...
I reviewed several phenomena of art education for the infant on the basis of Eisner’s theory of art education, on which I studied the direction of art education for the infant in this research. As for the purpose of this research, I studied Eisner’s theory of cognition and curriculum upon which Eisner’s thought of art education is concentrated. And I analyzed the references and preceding researches on Dewey, Langer and Arnheim in order to understand the essence and character of Eisner’s theory of cognition. Furthermore, I exemplified the validity of art education for the infant from the standpoint of inquiry and perception which is relied upon Eisner’s thought of art education, and suggested the adaptability of nature- oriented art education for the infant as a method for teaching and learning according to it. The contents of this research are largely divided into the thought of art education and art education for the infant based upon Eisner’s theory of cognition, and nature-oriented art education for the infant. The sum-up of the contents which are discussed in Eisner’s theory of aesthetic cognition is as follows: Firstly, looking into the essence of Eisner’s theory of cognition generated by Dewey’s theory of experience, there is contained an educational value of developing process that aesthetic experience is resulted in an experience that is formed by an interrelation of human-being and the world. Secondly, Eisner’s theory of cognition is originated from theory of artistic symbol by Langer, theory of artistic cognition by Goodman, and theory of recognitive psychology by Arnheim. That is, Langer’s aesthetic cognition says that art is a sign, and it performs the art’s intrinsic value and function with a symbolic form to represent human-being’s emotion. Goodman’s aesthetic cognition says that it confers art to a sign system of cognitive symbol and thus he connected art theory with knowledge theory. By doing so, both art and science are rooted in a cognitive activity of knowledge, and they are essentially same in spite of a difference in the character of using sign. In Arnheim’s theory of aesthetic cognition, man’s visual recognition is formed on the basis of the brain’s thinking process. Thus man’s recognitive activity is not different from a visual thinking. And Eisner, in the process of art education relied upon a theory of cognition, systematically studied the issues on the educational aim as a result of expression, the educational content as a representational form, the educational experience as a cognitive process, and the educational assessment as a connoisseurship. The result from my discussion on the educational process concerning this issues is as follows: Firstly, Eisner asserted a widened concept of cognition and knowledge including feeling and emotion comprising a ground of qualitative character of experience in art education. Thus it needs to establish and manage the educational policy to get rid of a barrier between perceptive and non-perceptive subjects by introducing concept of cognition and knowledge into educational process. Secondly, Eisner stresses that any concept can not be formed without an information by dint of senses. That is, all concepts comprising our cognition and knowledge are formed with data given by senses. Thirdly, the concept that is formed through senses is an individual’s personal concept, and it is a representational form that it is transformed into an official one. Eisner stresses that various representational forms should be cultivated through the education in school. Eisner developed a methodology of art education, whose content is as follows: Firstly, he suggested an educational goal as a result of expression. The educational goal in art should be an educational goal as a result of expression in character. Secondly, he divided the representational form in art into an interrelation by content and form. Thirdly, he suggested the educational experience and method as a perceptive process. He explained that art class affects our thinking, and artistic activity is a fundamental creative activity that is proceeded as a perceptive process. Fourthly, he suggested an educational assessment as a connoisseurship. He, introducing the concept of connoisseurship as a method for educational assessment, posed a necessity of connoisseurship to distinguish from the qualitative elements in art. The purpose of this research is to discuss a desirable direction of art education for the infant. As a conclusion of this, I suggest that art education for the infant has to be nature- oriented one. The background for that is as follows: Firstly, according to Eisner’s assertion, the most important educational purpose in the context of education is to make a condition to lead to self-realization. it is reasonable to understand Eisner’s theory of all-round education as an attempt to integrate feeling and cognition. And it is significant to offer an opportunity of aesthetic experience in art education for the infant for all-round education. In this context, nature-oriented art education is based upon the aesthetic elements innate within the objects in nature, and the aesthetic value makes the infants’sensitivity sharper, which is led to creativity and imagination. Secondly, Eisenr, in a discussion of art education, stressed the cognitive character of art, and did not separate from feeling and perception in a widened concept of perception. And he suggested re-conceptualized theory of perception not to distinguish the perceptive from the non-perceptive. Thus he suggested a possibility enough to discuss the artistic activity for the infant from the standpoint of investigation and perception that comprise a perceptive category including even sentiment and emotion, an innate character of art. Thirdly, in Eisner’s theory of education, the whole concepts that are composed of our perception are by the function of senses. Accordingly, in order to ensure an active function of sense organs, it needs to offer an opportunity to experience a necessary stimulus in a given moment. The play and observation class that the infants experience in nature directly help them improve the ability of senses. Fourthly, in Eisner’s theory of education, representational form is a means to transfer the acquired concept through the senses. The nature-oriented art education as a means of expressing the concept or sentiment acquired by a direct experience of the infants in nature is an ideal type of teaching and learning. From this research, I offer the validity that art education for the infant, based upon Eisner’s theory of art education, has to be managed by nature-oriented one, and suggest a practical example of the method of teaching and learning as follows: Nature-oriented art education for the infant is suitable for the goal of STEAM willing to cultivate the creative genius for the future. For Eisner’s widened concept of perception contains the aesthetic experience and sentiment in nature-oriented artistic activity, and furthermore an approach to scientific investigation such as inquiry into nature’s objects, observation and experience class to the development and change of nautre can be a canon for the education of perception. And nature-oriented education that the infants can experience, observe, and aestheticize nature can be art education to integrate intelligence and emotion. Therefore, there can be a direct experience of walking into the forest among the contents suggested as the practice of a method of teaching and learning of nature-oriented art education for the infant, and there can be an indirect experience of introducing nature into the indoor space, or managing flower bed or small yard field, or seeding, observing the sprouts. I suggest a method of teaching and learning that the expression activity of art after a perceptive activity such as observation and inquiry as an experience of nature recomposes the acquired concept and meaning. Through the above discussion, in the process that nature-oriented art education enables the infants to inquire and observe nature, and display the aesthetic experience, I say that inquiry and perception learning can be possible, and it is an ideal teaching and learning enough to cultivate human nature and intelligence by establishing the concern over environment and nature-oriented attitude. And I anticipate that this research be helpful for developing programs to teach and learn nature-oriented art education for the infant in the future.
I reviewed several phenomena of art education for the infant on the basis of Eisner’s theory of art education, on which I studied the direction of art education for the infant in this research. As for the purpose of this research, I studied Eisner’s theory of cognition and curriculum upon which Eisner’s thought of art education is concentrated. And I analyzed the references and preceding researches on Dewey, Langer and Arnheim in order to understand the essence and character of Eisner’s theory of cognition. Furthermore, I exemplified the validity of art education for the infant from the standpoint of inquiry and perception which is relied upon Eisner’s thought of art education, and suggested the adaptability of nature- oriented art education for the infant as a method for teaching and learning according to it. The contents of this research are largely divided into the thought of art education and art education for the infant based upon Eisner’s theory of cognition, and nature-oriented art education for the infant. The sum-up of the contents which are discussed in Eisner’s theory of aesthetic cognition is as follows: Firstly, looking into the essence of Eisner’s theory of cognition generated by Dewey’s theory of experience, there is contained an educational value of developing process that aesthetic experience is resulted in an experience that is formed by an interrelation of human-being and the world. Secondly, Eisner’s theory of cognition is originated from theory of artistic symbol by Langer, theory of artistic cognition by Goodman, and theory of recognitive psychology by Arnheim. That is, Langer’s aesthetic cognition says that art is a sign, and it performs the art’s intrinsic value and function with a symbolic form to represent human-being’s emotion. Goodman’s aesthetic cognition says that it confers art to a sign system of cognitive symbol and thus he connected art theory with knowledge theory. By doing so, both art and science are rooted in a cognitive activity of knowledge, and they are essentially same in spite of a difference in the character of using sign. In Arnheim’s theory of aesthetic cognition, man’s visual recognition is formed on the basis of the brain’s thinking process. Thus man’s recognitive activity is not different from a visual thinking. And Eisner, in the process of art education relied upon a theory of cognition, systematically studied the issues on the educational aim as a result of expression, the educational content as a representational form, the educational experience as a cognitive process, and the educational assessment as a connoisseurship. The result from my discussion on the educational process concerning this issues is as follows: Firstly, Eisner asserted a widened concept of cognition and knowledge including feeling and emotion comprising a ground of qualitative character of experience in art education. Thus it needs to establish and manage the educational policy to get rid of a barrier between perceptive and non-perceptive subjects by introducing concept of cognition and knowledge into educational process. Secondly, Eisner stresses that any concept can not be formed without an information by dint of senses. That is, all concepts comprising our cognition and knowledge are formed with data given by senses. Thirdly, the concept that is formed through senses is an individual’s personal concept, and it is a representational form that it is transformed into an official one. Eisner stresses that various representational forms should be cultivated through the education in school. Eisner developed a methodology of art education, whose content is as follows: Firstly, he suggested an educational goal as a result of expression. The educational goal in art should be an educational goal as a result of expression in character. Secondly, he divided the representational form in art into an interrelation by content and form. Thirdly, he suggested the educational experience and method as a perceptive process. He explained that art class affects our thinking, and artistic activity is a fundamental creative activity that is proceeded as a perceptive process. Fourthly, he suggested an educational assessment as a connoisseurship. He, introducing the concept of connoisseurship as a method for educational assessment, posed a necessity of connoisseurship to distinguish from the qualitative elements in art. The purpose of this research is to discuss a desirable direction of art education for the infant. As a conclusion of this, I suggest that art education for the infant has to be nature- oriented one. The background for that is as follows: Firstly, according to Eisner’s assertion, the most important educational purpose in the context of education is to make a condition to lead to self-realization. it is reasonable to understand Eisner’s theory of all-round education as an attempt to integrate feeling and cognition. And it is significant to offer an opportunity of aesthetic experience in art education for the infant for all-round education. In this context, nature-oriented art education is based upon the aesthetic elements innate within the objects in nature, and the aesthetic value makes the infants’sensitivity sharper, which is led to creativity and imagination. Secondly, Eisenr, in a discussion of art education, stressed the cognitive character of art, and did not separate from feeling and perception in a widened concept of perception. And he suggested re-conceptualized theory of perception not to distinguish the perceptive from the non-perceptive. Thus he suggested a possibility enough to discuss the artistic activity for the infant from the standpoint of investigation and perception that comprise a perceptive category including even sentiment and emotion, an innate character of art. Thirdly, in Eisner’s theory of education, the whole concepts that are composed of our perception are by the function of senses. Accordingly, in order to ensure an active function of sense organs, it needs to offer an opportunity to experience a necessary stimulus in a given moment. The play and observation class that the infants experience in nature directly help them improve the ability of senses. Fourthly, in Eisner’s theory of education, representational form is a means to transfer the acquired concept through the senses. The nature-oriented art education as a means of expressing the concept or sentiment acquired by a direct experience of the infants in nature is an ideal type of teaching and learning. From this research, I offer the validity that art education for the infant, based upon Eisner’s theory of art education, has to be managed by nature-oriented one, and suggest a practical example of the method of teaching and learning as follows: Nature-oriented art education for the infant is suitable for the goal of STEAM willing to cultivate the creative genius for the future. For Eisner’s widened concept of perception contains the aesthetic experience and sentiment in nature-oriented artistic activity, and furthermore an approach to scientific investigation such as inquiry into nature’s objects, observation and experience class to the development and change of nautre can be a canon for the education of perception. And nature-oriented education that the infants can experience, observe, and aestheticize nature can be art education to integrate intelligence and emotion. Therefore, there can be a direct experience of walking into the forest among the contents suggested as the practice of a method of teaching and learning of nature-oriented art education for the infant, and there can be an indirect experience of introducing nature into the indoor space, or managing flower bed or small yard field, or seeding, observing the sprouts. I suggest a method of teaching and learning that the expression activity of art after a perceptive activity such as observation and inquiry as an experience of nature recomposes the acquired concept and meaning. Through the above discussion, in the process that nature-oriented art education enables the infants to inquire and observe nature, and display the aesthetic experience, I say that inquiry and perception learning can be possible, and it is an ideal teaching and learning enough to cultivate human nature and intelligence by establishing the concern over environment and nature-oriented attitude. And I anticipate that this research be helpful for developing programs to teach and learn nature-oriented art education for the infant in the future.
주제어
#아이스너 교육론 유아미술 자연친화적 Eisner's theory of art education. Infant art education
학위논문 정보
저자
이안근
학위수여기관
우석대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과 교육학전공
지도교수
김운종
발행연도
2018
총페이지
ix, 129p.
키워드
아이스너 교육론 유아미술 자연친화적 Eisner's theory of art education. Infant art education
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