본 연구는 음악적 요소가 정서변화에 미치는 영향을 알아보고자 한 연구
이다. 이를 위해 P시에 거주하는 일반인 80명을 대상으로 음악적 요소 중
멜로디와 리듬의 변화를 둔 음악A(16비트, 순차진행), 음악B(8비트, 순차진
행), 음악C(16비트, 도약진행), 음악D(8비트, 도약진행)의 음악을 감상하고
각 20명씩 네 집단으로 할당 표집하여 음악 감상 각 사전과 사후에 한국판
정적 정서 및 부적 정서(K-PANAS) 척도와 일반 부활성, 불활성 형용사
체크리스트(AD-ACL) 간편형 척도를 사용하여 정서 변화를 측정하였다. 음
악은 다른 음악적 요소를 동일하게 통제하고 리듬 분할과 멜로디 선율에서
만 차이를 나타나도록 연구자가 작곡하여 피날레 프로그램으로 연주를 녹
음한 음악A(16비트의 순차진행), 음악B(8비트의 순차진행), 음악C(16비트의
도약진행), 음악D(8비트의 도약진행), 총 4곡을 사용하였다.
연구 결과, 리듬과 멜로디 차이에 따른 정서변화가 통계적으로 유의하게
나타나지 않았지만, 음악B(8비트, 순차진행)과 음악C(16비트, 도약진행) 간
에 유의한 부적 정서의 변화가 나타났으며, 음악D(8비트, 도약진행)과 음악
C(16비트, 도약진행) 간에도 유의한 부적 정서의 변화가 나타났다. 이어서
본 연구 결과가 갖는 함의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 기술하였다.
본 연구는 음악적 요소가 정서변화에 미치는 영향을 알아보고자 한 연구
이다. 이를 위해 P시에 거주하는 일반인 80명을 대상으로 음악적 요소 중
멜로디와 리듬의 변화를 둔 음악A(16비트, 순차진행), 음악B(8비트, 순차진
행), 음악C(16비트, 도약진행), 음악D(8비트, 도약진행)의 음악을 감상하고
각 20명씩 네 집단으로 할당 표집하여 음악 감상 각 사전과 사후에 한국판
정적 정서 및 부적 정서(K-PANAS) 척도와 일반 부활성, 불활성 형용사
체크리스트(AD-ACL) 간편형 척도를 사용하여 정서 변화를 측정하였다. 음
악은 다른 음악적 요소를 동일하게 통제하고 리듬 분할과 멜로디 선율에서
만 차이를 나타나도록 연구자가 작곡하여 피날레 프로그램으로 연주를 녹
음한 음악A(16비트의 순차진행), 음악B(8비트의 순차진행), 음악C(16비트의
도약진행), 음악D(8비트의 도약진행), 총 4곡을 사용하였다.
연구 결과, 리듬과 멜로디 차이에 따른 정서변화가 통계적으로 유의하게
나타나지 않았지만, 음악B(8비트, 순차진행)과 음악C(16비트, 도약진행) 간
에 유의한 부적 정서의 변화가 나타났으며, 음악D(8비트, 도약진행)과 음악
C(16비트, 도약진행) 간에도 유의한 부적 정서의 변화가 나타났다. 이어서
본 연구 결과가 갖는 함의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 기술하였다.
This study was conducted to search the effects of musical elements on
emotional change. For this study, 80 ordinary people who live in P city
appreciated music A(16-beat, conjunct motion), music B(8-beat, conjunct
motion), music C(16-beat, disjunct motion), and music D(8-beat, disjunct
This study was conducted to search the effects of musical elements on
emotional change. For this study, 80 ordinary people who live in P city
appreciated music A(16-beat, conjunct motion), music B(8-beat, conjunct
motion), music C(16-beat, disjunct motion), and music D(8-beat, disjunct
motion) that the musical elements are changed: melody and rhythm, and they
are divided into 4 groups- 20 people in each group- using quota sampling
method.
Before and after listening to the music, the emotion change of the people
was measured using Korean version of positive emotion and negative
emotion(K-PANAS), Activation-Deactivation Adjective checklist(AD-ACL).
Total 4 pieces of music are used: music A(16-beat, conjunct motion), music
B(8-beat, conjunct motion), music C(16-beat, disjunct motion), and music
D(8-beat, disjunct motion); the music that other elements are controlled
equally was composed by the researcher and recorded them as Finale program
in order to show the difference only in rhythm division and melody.
As the result of this study, the statistically-meaningful result on emotional
change pursuant to the differences of rhythm or melody did not occur;
however, the meaningful negative emotional change between B(8-beat,
conjunct motion) and music C(16-beat, disjunct motion) occurred. Also, the
meaningful negative emotional change between D(8-beat, disjunct motion) and
music C(16-beat, disjunct motion) occurred. Subsequently, the undertone and
limitation that are generated by this study, and suggestions for the post-study
regarding this study were introduced.
This study was conducted to search the effects of musical elements on
emotional change. For this study, 80 ordinary people who live in P city
appreciated music A(16-beat, conjunct motion), music B(8-beat, conjunct
motion), music C(16-beat, disjunct motion), and music D(8-beat, disjunct
motion) that the musical elements are changed: melody and rhythm, and they
are divided into 4 groups- 20 people in each group- using quota sampling
method.
Before and after listening to the music, the emotion change of the people
was measured using Korean version of positive emotion and negative
emotion(K-PANAS), Activation-Deactivation Adjective checklist(AD-ACL).
Total 4 pieces of music are used: music A(16-beat, conjunct motion), music
B(8-beat, conjunct motion), music C(16-beat, disjunct motion), and music
D(8-beat, disjunct motion); the music that other elements are controlled
equally was composed by the researcher and recorded them as Finale program
in order to show the difference only in rhythm division and melody.
As the result of this study, the statistically-meaningful result on emotional
change pursuant to the differences of rhythm or melody did not occur;
however, the meaningful negative emotional change between B(8-beat,
conjunct motion) and music C(16-beat, disjunct motion) occurred. Also, the
meaningful negative emotional change between D(8-beat, disjunct motion) and
music C(16-beat, disjunct motion) occurred. Subsequently, the undertone and
limitation that are generated by this study, and suggestions for the post-study
regarding this study were introduced.
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