서울시는 심각한 청년주거문제를 보다 신속하고 과감한 정책을 통해 진정시키고자 2016년 「서울특별시 역세권 청년주택 공급 지원에 관한 조례」를 제정하기에 이른다. 이는 민간시행자의 적극적 사업 참여를 유도하기 위한 다양한 인센티브를 제공 하고 그에 따른 공공기여를 통해 민간 및 공공 임대주택을 동시에 확보하고자 하는 정책적 취지를 담고 있다. 본 연구를 통해“서울시 역세권 2030 청년주택”의 정의와 이론적 배경, 제도적 고찰과 더불어 총 19개의 진행 중인 프로젝트 사례를 바탕으로 도시·건축적 특성을 분석해 보았다. 그리고 그에 따른 문제점과 개선방안까지 제시하고자한다. 도시적 특성분석에서 첫째, 역세권 지정요건에 따른 입지특성 분석을 통해 19개 사례 중 지하철 교차역세권 7건, 버스전용차로 15건, 25m이상 도로 교통권역에는 모든 사례가 해당함으로써 양호한 교통접근성을 확보 하고 있었다. 둘째, 사례별로 ...
서울시는 심각한 청년주거문제를 보다 신속하고 과감한 정책을 통해 진정시키고자 2016년 「서울특별시 역세권 청년주택 공급 지원에 관한 조례」를 제정하기에 이른다. 이는 민간시행자의 적극적 사업 참여를 유도하기 위한 다양한 인센티브를 제공 하고 그에 따른 공공기여를 통해 민간 및 공공 임대주택을 동시에 확보하고자 하는 정책적 취지를 담고 있다. 본 연구를 통해“서울시 역세권 2030 청년주택”의 정의와 이론적 배경, 제도적 고찰과 더불어 총 19개의 진행 중인 프로젝트 사례를 바탕으로 도시·건축적 특성을 분석해 보았다. 그리고 그에 따른 문제점과 개선방안까지 제시하고자한다. 도시적 특성분석에서 첫째, 역세권 지정요건에 따른 입지특성 분석을 통해 19개 사례 중 지하철 교차역세권 7건, 버스전용차로 15건, 25m이상 도로 교통권역에는 모든 사례가 해당함으로써 양호한 교통접근성을 확보 하고 있었다. 둘째, 사례별로 용도지역 변경 전후의 구성 비율은 변경 전에는 2종 일반주거지역 8.62%, 3종일반주거지역 62.50%, 준주거지역 23.85%, 상업지역 5.04%가 변경 후에는 2종 일반주거지역 0.00%, 3종일반주거지역 14.58%, 준주거지역 54.69%, 상업지역30.73%로 준주거지역이 가장 높은 변화비율을 보였다. 셋째, 19개 사례의 총 7,574세대 중 공공임대주택은 1,479세대로 19.53%에 해당하였다. 이는 2030청년주택사업으로 지어지는 5세대 중 1세대 정도의 비율로 서울시의 공공임대주택으로 제공됨을 알 수 있다. 넷째, 용적률 완화를 위한 의무사항 적용특성에서는 4가지 항목 중 2가지 사항을 선택 적용하게 되어 있다. 연구사례들은 주로 친환경건축물과 에너지효율건축물 항목을 선택하였으며 리모델링이 쉬운 구조와 커뮤니티 지원시설의 설치계획은 기피하는 경향을 보였다. 건축적 특성분석에서는 첫째, 단위세대의 전용면적 14㎡초과~20㎡미만 구간에 총 세대수의 57.74%가 집중 분포함으로서 소형원룸 위주로 계획되었음을 알 수 있었다. 전체사례 7,574세대의 평균전용면적은 24.07㎡였으며 오피스텔 및 도시형 생활주택과 비교하였을 때 평형분포 및 면적산정에 대한 법적기준을 제외한 평면계획상의 차이점은 없었다. 둘째, 주민공동시설은 지상2층에 설치한 사례가 많았으며 주로 도서관이나 북 카페 용도로 계획하였다. 사업수지향상에 따른 높은 전용률 확보를 위해 법적 기준을 만족하는 최소면적으로 설치하는 경향을 보였다. 셋째, 외관에 있어서는 용도지역 상향과 용적률 인센티브 적용으로 주변건물과 비교하여 상대적으로 볼륨이 큰 경우가 많았으며 이를 시각적으로 축소 완화시키기 위한 디자인 방법이 주로 사용되었다. 기단부 구분, 수평 및 수직의 매스분절, 부분 강조, 프레임에 의한 형태통합, 특정패턴의 일괄적용 등의 방법이 주로 사용되었다. 넷째, 부설주차장 설치기준 완화에 따라 도시형 생활주택이나 오피스텔 등 유사용도 주차대수의 약 55%에 해당하는 대수를 확보하는 것으로 기준을 충족하였다. 부설주차장 설치기준 완화는 2030청년주택 사업의 실현을 가능하게 한 중요한 요소로 해석 되었다. 본론에서 “서울시 역세권 2030 청년주택”의 도시·건축적 특성을 항목별로 유사사업 및 용도와의 비교를 통해 살펴보았으며 결론에서는 구체적인 개선방향까지 제시하였다. 이 연구는 “서울시 역세권 2030청년주택”을 주제로 진행한 최초의 연구라는 점에서 의의가 있다. 현재 개별적으로 진행되고 있는 사업들의 자료를 수집하여 전반적인 경향과 특성을 분석해본 것만으로도 나름의 가치가 있다고 할 수 있겠다. 한시적 목적에 의해 건립되어질 “서울시 역세권 2030청년주택”이 사회적 공공자산이자 서울 청년의 활기찬 삶의 공간으로 지속 될 수 있도록 도시 및 건축분야뿐만 아니라 다양한 분야의 연구와 논의, 그에 따른 제도적 뒷받침이 필요할 것으로 판단된다. 그러한 후속연구에 본 연구가 미약하나마 기초자료로서의 역할을 할 수 있기를 기대한다.
서울시는 심각한 청년주거문제를 보다 신속하고 과감한 정책을 통해 진정시키고자 2016년 「서울특별시 역세권 청년주택 공급 지원에 관한 조례」를 제정하기에 이른다. 이는 민간시행자의 적극적 사업 참여를 유도하기 위한 다양한 인센티브를 제공 하고 그에 따른 공공기여를 통해 민간 및 공공 임대주택을 동시에 확보하고자 하는 정책적 취지를 담고 있다. 본 연구를 통해“서울시 역세권 2030 청년주택”의 정의와 이론적 배경, 제도적 고찰과 더불어 총 19개의 진행 중인 프로젝트 사례를 바탕으로 도시·건축적 특성을 분석해 보았다. 그리고 그에 따른 문제점과 개선방안까지 제시하고자한다. 도시적 특성분석에서 첫째, 역세권 지정요건에 따른 입지특성 분석을 통해 19개 사례 중 지하철 교차역세권 7건, 버스전용차로 15건, 25m이상 도로 교통권역에는 모든 사례가 해당함으로써 양호한 교통접근성을 확보 하고 있었다. 둘째, 사례별로 용도지역 변경 전후의 구성 비율은 변경 전에는 2종 일반주거지역 8.62%, 3종일반주거지역 62.50%, 준주거지역 23.85%, 상업지역 5.04%가 변경 후에는 2종 일반주거지역 0.00%, 3종일반주거지역 14.58%, 준주거지역 54.69%, 상업지역30.73%로 준주거지역이 가장 높은 변화비율을 보였다. 셋째, 19개 사례의 총 7,574세대 중 공공임대주택은 1,479세대로 19.53%에 해당하였다. 이는 2030청년주택사업으로 지어지는 5세대 중 1세대 정도의 비율로 서울시의 공공임대주택으로 제공됨을 알 수 있다. 넷째, 용적률 완화를 위한 의무사항 적용특성에서는 4가지 항목 중 2가지 사항을 선택 적용하게 되어 있다. 연구사례들은 주로 친환경건축물과 에너지효율건축물 항목을 선택하였으며 리모델링이 쉬운 구조와 커뮤니티 지원시설의 설치계획은 기피하는 경향을 보였다. 건축적 특성분석에서는 첫째, 단위세대의 전용면적 14㎡초과~20㎡미만 구간에 총 세대수의 57.74%가 집중 분포함으로서 소형원룸 위주로 계획되었음을 알 수 있었다. 전체사례 7,574세대의 평균전용면적은 24.07㎡였으며 오피스텔 및 도시형 생활주택과 비교하였을 때 평형분포 및 면적산정에 대한 법적기준을 제외한 평면계획상의 차이점은 없었다. 둘째, 주민공동시설은 지상2층에 설치한 사례가 많았으며 주로 도서관이나 북 카페 용도로 계획하였다. 사업수지향상에 따른 높은 전용률 확보를 위해 법적 기준을 만족하는 최소면적으로 설치하는 경향을 보였다. 셋째, 외관에 있어서는 용도지역 상향과 용적률 인센티브 적용으로 주변건물과 비교하여 상대적으로 볼륨이 큰 경우가 많았으며 이를 시각적으로 축소 완화시키기 위한 디자인 방법이 주로 사용되었다. 기단부 구분, 수평 및 수직의 매스분절, 부분 강조, 프레임에 의한 형태통합, 특정패턴의 일괄적용 등의 방법이 주로 사용되었다. 넷째, 부설주차장 설치기준 완화에 따라 도시형 생활주택이나 오피스텔 등 유사용도 주차대수의 약 55%에 해당하는 대수를 확보하는 것으로 기준을 충족하였다. 부설주차장 설치기준 완화는 2030청년주택 사업의 실현을 가능하게 한 중요한 요소로 해석 되었다. 본론에서 “서울시 역세권 2030 청년주택”의 도시·건축적 특성을 항목별로 유사사업 및 용도와의 비교를 통해 살펴보았으며 결론에서는 구체적인 개선방향까지 제시하였다. 이 연구는 “서울시 역세권 2030청년주택”을 주제로 진행한 최초의 연구라는 점에서 의의가 있다. 현재 개별적으로 진행되고 있는 사업들의 자료를 수집하여 전반적인 경향과 특성을 분석해본 것만으로도 나름의 가치가 있다고 할 수 있겠다. 한시적 목적에 의해 건립되어질 “서울시 역세권 2030청년주택”이 사회적 공공자산이자 서울 청년의 활기찬 삶의 공간으로 지속 될 수 있도록 도시 및 건축분야뿐만 아니라 다양한 분야의 연구와 논의, 그에 따른 제도적 뒷받침이 필요할 것으로 판단된다. 그러한 후속연구에 본 연구가 미약하나마 기초자료로서의 역할을 할 수 있기를 기대한다.
To settle the serious youth housing problems through a more rapid and bold policy, the City of Seoul enacted 「Regulations on Support for Youth Housing Supply at Subway Catchment Area in the Seoul metropolitan area」 in 2016. This was driven by political intentions to provide various incentives t...
To settle the serious youth housing problems through a more rapid and bold policy, the City of Seoul enacted 「Regulations on Support for Youth Housing Supply at Subway Catchment Area in the Seoul metropolitan area」 in 2016. This was driven by political intentions to provide various incentives to encourage the active participation of private implementers and secure both private and public rental housing at the same time through public contributions. In this regard, this study analyzes the urban and architectural characteristics of 19 projects in progress based on the definition and theoretical background of “Seoul 2030-Youth Housing”, along with its institutional considerations. In addition, it seeks to identify relevant problems and suggest improvement measures. The results of the analysis on the urban characteristics are as follows. First, the analysis of location characteristics according to the subway catchment area designation requirements found that among the 19 project cases, seven cases correspond to subway crossing station areas, 15 cases to bus-only lane areas, and all cases to more than 25m-road traffic areas. Second, the composition ratio of land use before and after the change of use area revealed that the ratio of the 2nd class residential district was 8.62%, the3rd class residential district 62.50%, the semi-residential area 23.85%, and that of commercial zone 5.04% before the change, where as the ratio of the 2nd class residential district was 0.00%, the 3rd class residential district 14.58%, the semi-residential area 54.69%, and the commercial zone 30.73% after the change. Third, among a total of 7,574 households, 1,479 households reside in public rental housing, which accounted for 19.53%. This indicates that one out of five housing units for the 2030 Youth Housing project is provided as public rental housing in Seoul. Fourth, two out of four items should be selected and applied in the characteristics of obligatory requirements for mitigating the floor area ratio. The research cases predominantly selected the items of eco-friendly and energy-efficient buildings and showed a tendency to avoid the installation plans for community support facilities and structures which ensure each remodeling. The results of the analysis on the architectural characteristics are as follows. First, it was found that 57.4% of the total households concentrate in the section of the unit area exceeding 14㎡ to 20㎡, showing that the project was planned with a focus on small studio apartments. The average area of exclusive use space for the 7,574 households was 24.07㎡, and there were no differences in floor plans except for the legal standards on the floor space distribution and area estimation in comparison with office buildings and urban living houses. Second, there were many cases in which public facilities for residents were installed on the second floor above the ground, and they were mainly planned as libraries and book cafes. In addition, there was a tendency to install the facilities in the minimum area that satisfies the legal standards to secure a higher exclusive area ratio due to the improvement of business profits. Third, in terms of exterior appearance, the volume of the target buildings was relatively larger than that of surrounding buildings due to the upgrade of the use area and the application of the floor area ratio incentives, and design methods for visually reducing the size –such as the division of bases, horizontal and vertical mass segmentation, partial emphasis, shape integration by frames and batch application of specific patterns– were mainly used in these cases. Fourth, with the mitigation of standards for installing annexed parking lots, the criteria were met as the target buildings secured the number of cars that corresponds to 55% of that of urban living houses or office buildings of similar use. Therefore, it turned out that mitigation of the annexed parking lot installation standards serves as an important factor that enables the realization of the 2030 Youth Housing project. The above presents the problems of each item according to the analysis of urban architectural characteristics, and suggests the improvement directions. This study has its significance in that it is the first research to be conducted regarding the “Seoul 2030-Youth Housing”. It is also significant because it collected data on projects which are currently underway individually and analyzed their overall trends and characteristics. For future work, there is a need to continue discussions in various fields as well as urban and architectural industries and provide institutional support so that the 2030 Youth Housing generated by the temporary purpose can be maintained as a social public property and a living space for young people in Seoul. Therefore, it is expected that the findings of this study will serve as basic data for follow-up research.
To settle the serious youth housing problems through a more rapid and bold policy, the City of Seoul enacted 「Regulations on Support for Youth Housing Supply at Subway Catchment Area in the Seoul metropolitan area」 in 2016. This was driven by political intentions to provide various incentives to encourage the active participation of private implementers and secure both private and public rental housing at the same time through public contributions. In this regard, this study analyzes the urban and architectural characteristics of 19 projects in progress based on the definition and theoretical background of “Seoul 2030-Youth Housing”, along with its institutional considerations. In addition, it seeks to identify relevant problems and suggest improvement measures. The results of the analysis on the urban characteristics are as follows. First, the analysis of location characteristics according to the subway catchment area designation requirements found that among the 19 project cases, seven cases correspond to subway crossing station areas, 15 cases to bus-only lane areas, and all cases to more than 25m-road traffic areas. Second, the composition ratio of land use before and after the change of use area revealed that the ratio of the 2nd class residential district was 8.62%, the3rd class residential district 62.50%, the semi-residential area 23.85%, and that of commercial zone 5.04% before the change, where as the ratio of the 2nd class residential district was 0.00%, the 3rd class residential district 14.58%, the semi-residential area 54.69%, and the commercial zone 30.73% after the change. Third, among a total of 7,574 households, 1,479 households reside in public rental housing, which accounted for 19.53%. This indicates that one out of five housing units for the 2030 Youth Housing project is provided as public rental housing in Seoul. Fourth, two out of four items should be selected and applied in the characteristics of obligatory requirements for mitigating the floor area ratio. The research cases predominantly selected the items of eco-friendly and energy-efficient buildings and showed a tendency to avoid the installation plans for community support facilities and structures which ensure each remodeling. The results of the analysis on the architectural characteristics are as follows. First, it was found that 57.4% of the total households concentrate in the section of the unit area exceeding 14㎡ to 20㎡, showing that the project was planned with a focus on small studio apartments. The average area of exclusive use space for the 7,574 households was 24.07㎡, and there were no differences in floor plans except for the legal standards on the floor space distribution and area estimation in comparison with office buildings and urban living houses. Second, there were many cases in which public facilities for residents were installed on the second floor above the ground, and they were mainly planned as libraries and book cafes. In addition, there was a tendency to install the facilities in the minimum area that satisfies the legal standards to secure a higher exclusive area ratio due to the improvement of business profits. Third, in terms of exterior appearance, the volume of the target buildings was relatively larger than that of surrounding buildings due to the upgrade of the use area and the application of the floor area ratio incentives, and design methods for visually reducing the size –such as the division of bases, horizontal and vertical mass segmentation, partial emphasis, shape integration by frames and batch application of specific patterns– were mainly used in these cases. Fourth, with the mitigation of standards for installing annexed parking lots, the criteria were met as the target buildings secured the number of cars that corresponds to 55% of that of urban living houses or office buildings of similar use. Therefore, it turned out that mitigation of the annexed parking lot installation standards serves as an important factor that enables the realization of the 2030 Youth Housing project. The above presents the problems of each item according to the analysis of urban architectural characteristics, and suggests the improvement directions. This study has its significance in that it is the first research to be conducted regarding the “Seoul 2030-Youth Housing”. It is also significant because it collected data on projects which are currently underway individually and analyzed their overall trends and characteristics. For future work, there is a need to continue discussions in various fields as well as urban and architectural industries and provide institutional support so that the 2030 Youth Housing generated by the temporary purpose can be maintained as a social public property and a living space for young people in Seoul. Therefore, it is expected that the findings of this study will serve as basic data for follow-up research.
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