아동의 개인 및 환경요인이 또래괴롭힘 방어자 역할에 미치는 영향 : 아이젠버그의 친사회성이론을 중심으로 The effects of individual and environmental factors of children on the defender's role against peer bullying : focused on Eisenberg's prosociality theory원문보기
1990년대 후반 이후 또래괴롭힘에 의한 피해학생의 자살과 이로 인한 상황에서 발생하고 있는 여러 가지 사회적 문제들이 대두되면서 관련된 연구들이 진행되고 있지만, 또래괴롭힘 피해율은 감소하지 않고 유지되고 있다. 특히 또래관계에서 발생되는 또래괴롭힘 증가는 아동의 부적응을 유발시켜 우울과 자살의 위험을 높일 수 있다. 선행연구에서는 또래괴롭힘 가해와 피해 경험에 초점을 두고 이들의 공격성, 위축, 불안, 우울 등에 초점을 맞추고 있다. 그러나 점점 다양하고 교묘하게 진화하고 있는 또래괴롭힘 양상에 대해 현재 시점에 맞는 예방대책 마련이 시급하며, 이를 위한 효과적인 방안으로 주변인 역할의 중요성을 강조하고 있다. 그중에서도 또래괴롭힘 행위를 멈추게 하는 등 주변 아동들에게 영향을 미치는 방어자 역할에 관심이 모아지고 있다. 본 연구는 아이젠버그의 친사회적 추론발달의 결정요인 중 개인요인인 자기주장성, 의사결정능력, 공감능력과 지역사회환경만족도, 지역사회유해환경, 대중매체, 학교폭력정책인지를 포함하는 환경요인이 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 또한 아동의 친사회성이 이와 같은 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할 간의 관계를 매개하는지 실증적으로 검증하였다. 연구문제는 첫째, 아동의 인구사회학적 특성에 따라 개인 및 환경요인, 친사회성, 또래괴롭힘 방어자 역할에 차이가 있는가? 둘째, 아동의 개인 및 환경요인은 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 아동의 친사회성은 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할 간의 관계를 매개하는가? 이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 충청북도에 소재하고 있는 3개시 6개 초등학교 5, 6학년 학생 중 419명의 설문조사 자료를 최종분석에 활용하였다. 수집된 자료는 ...
1990년대 후반 이후 또래괴롭힘에 의한 피해학생의 자살과 이로 인한 상황에서 발생하고 있는 여러 가지 사회적 문제들이 대두되면서 관련된 연구들이 진행되고 있지만, 또래괴롭힘 피해율은 감소하지 않고 유지되고 있다. 특히 또래관계에서 발생되는 또래괴롭힘 증가는 아동의 부적응을 유발시켜 우울과 자살의 위험을 높일 수 있다. 선행연구에서는 또래괴롭힘 가해와 피해 경험에 초점을 두고 이들의 공격성, 위축, 불안, 우울 등에 초점을 맞추고 있다. 그러나 점점 다양하고 교묘하게 진화하고 있는 또래괴롭힘 양상에 대해 현재 시점에 맞는 예방대책 마련이 시급하며, 이를 위한 효과적인 방안으로 주변인 역할의 중요성을 강조하고 있다. 그중에서도 또래괴롭힘 행위를 멈추게 하는 등 주변 아동들에게 영향을 미치는 방어자 역할에 관심이 모아지고 있다. 본 연구는 아이젠버그의 친사회적 추론발달의 결정요인 중 개인요인인 자기주장성, 의사결정능력, 공감능력과 지역사회환경만족도, 지역사회유해환경, 대중매체, 학교폭력정책인지를 포함하는 환경요인이 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 또한 아동의 친사회성이 이와 같은 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할 간의 관계를 매개하는지 실증적으로 검증하였다. 연구문제는 첫째, 아동의 인구사회학적 특성에 따라 개인 및 환경요인, 친사회성, 또래괴롭힘 방어자 역할에 차이가 있는가? 둘째, 아동의 개인 및 환경요인은 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 아동의 친사회성은 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할 간의 관계를 매개하는가? 이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 충청북도에 소재하고 있는 3개시 6개 초등학교 5, 6학년 학생 중 419명의 설문조사 자료를 최종분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계패키지를 사용하여 빈도분석, 기술통계, T검정과 ANOVA, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과의 검증을 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구변인의 집단 간 차이를 살펴본 결과, 성별, 학년, 학업성적, 힘세기, 가족형태, 부모님 결혼상태, 가정 경제수준에 따라 또래괴롭힘 방어자 역할, 자기주장성, 공감능력, 학교폭력정책인지, 친사회성이 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 아동의 개인 및 환경요인이 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과, 아동의 개인요인 중 공감능력과 환경요인인 지역사회환경만족도, 대중매체의 긍정적 영향이 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 아동의 개인 및 환경요인이 친사회성에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과, 아동의 개인요인 중 자기주장성, 의사결정능력, 공감능력과 환경요인 중 지역사회환경만족도, 대중매체의 긍정적 영향, 학교폭력정책인지가 친사회성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 아동의 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할의 영향관계에 있어서 친사회성의 매개효과를 살펴본 결과, 아동의 친사회성은 아동의 개인요인 중 공감능력과 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할의 관계에 있어서 부분매개 역할을 하는 것으로 나타났으며, 환경요인인 지역사회환경만족도, 대중매체의 긍정적 영향과 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할의 영향관계에 있어서 완전매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 사회복지적 함의를 제시하고 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 그동안 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할은 가해자나 피해자, 방관자 관련 연구에 비해 상대적으로 적었으며, 특히 또래괴롭힘 방어자 역할에 영향을 미치는 요인에 관하여 이론적 접근을 시도한 연구는 찾아보기 어렵다. 본 연구는 또래괴롭힘 방어자 역할에 영향을 미치는 요인을 아이젠버그의 친사회성이론을 적용하여 실증적으로 검증하여, 아이젠버그의 친사회성이론을 한 걸음 더 확장했다는 이론적 함의를 제시할 수 있다. 둘째, 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할이 향상될 수 있도록 남·여 맞춤형 교육 프로그램이 정착되어야 하고, 이를 위해 정부 차원에서의 제도적 보완 마련이 필요하며 구체적으로 학교사회복지사 제도를 적극 활용할 필요가 있다. 셋째, 아동들이 또래괴롭힘 예방 및 감소를 위한 프로그램 홍보 및 참여에 능동적으로 접근할 수 있는 지역사회 단위의 사업 모델이 개발되어야 하며, 이를 통합적으로 지원하고 함께 운영할 수 있는 사회복지 전문가발굴이 선행되어야 할 것이다. 본 연구는 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할에 있어 친사회성의 영향을 파악하고 이를 향상시켜 또래괴롭힘에 있어서 보다 긍정적이며 적극적인 주변인 역할로서 방어자 역할에 관심을 높이고, 이를 통해 아동의 친사회성을 향상시키기 위한 프로그램 개발과 국가나 지역사회차원에서 아동의 또래괴롭힘에 대한 정책적 대안을 마련하는데 기여하고자 한다.
1990년대 후반 이후 또래괴롭힘에 의한 피해학생의 자살과 이로 인한 상황에서 발생하고 있는 여러 가지 사회적 문제들이 대두되면서 관련된 연구들이 진행되고 있지만, 또래괴롭힘 피해율은 감소하지 않고 유지되고 있다. 특히 또래관계에서 발생되는 또래괴롭힘 증가는 아동의 부적응을 유발시켜 우울과 자살의 위험을 높일 수 있다. 선행연구에서는 또래괴롭힘 가해와 피해 경험에 초점을 두고 이들의 공격성, 위축, 불안, 우울 등에 초점을 맞추고 있다. 그러나 점점 다양하고 교묘하게 진화하고 있는 또래괴롭힘 양상에 대해 현재 시점에 맞는 예방대책 마련이 시급하며, 이를 위한 효과적인 방안으로 주변인 역할의 중요성을 강조하고 있다. 그중에서도 또래괴롭힘 행위를 멈추게 하는 등 주변 아동들에게 영향을 미치는 방어자 역할에 관심이 모아지고 있다. 본 연구는 아이젠버그의 친사회적 추론발달의 결정요인 중 개인요인인 자기주장성, 의사결정능력, 공감능력과 지역사회환경만족도, 지역사회유해환경, 대중매체, 학교폭력정책인지를 포함하는 환경요인이 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보았다. 또한 아동의 친사회성이 이와 같은 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할 간의 관계를 매개하는지 실증적으로 검증하였다. 연구문제는 첫째, 아동의 인구사회학적 특성에 따라 개인 및 환경요인, 친사회성, 또래괴롭힘 방어자 역할에 차이가 있는가? 둘째, 아동의 개인 및 환경요인은 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는가? 셋째, 아동의 친사회성은 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할 간의 관계를 매개하는가? 이다. 이러한 연구목적을 달성하기 위하여 충청북도에 소재하고 있는 3개시 6개 초등학교 5, 6학년 학생 중 419명의 설문조사 자료를 최종분석에 활용하였다. 수집된 자료는 SPSS 22.0 통계패키지를 사용하여 빈도분석, 기술통계, T검정과 ANOVA, 상관관계분석, 위계적 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과의 검증을 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 연구변인의 집단 간 차이를 살펴본 결과, 성별, 학년, 학업성적, 힘세기, 가족형태, 부모님 결혼상태, 가정 경제수준에 따라 또래괴롭힘 방어자 역할, 자기주장성, 공감능력, 학교폭력정책인지, 친사회성이 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 아동의 개인 및 환경요인이 또래괴롭힘 방어자 역할에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과, 아동의 개인요인 중 공감능력과 환경요인인 지역사회환경만족도, 대중매체의 긍정적 영향이 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 아동의 개인 및 환경요인이 친사회성에 어떠한 영향을 미치는지 살펴본 결과, 아동의 개인요인 중 자기주장성, 의사결정능력, 공감능력과 환경요인 중 지역사회환경만족도, 대중매체의 긍정적 영향, 학교폭력정책인지가 친사회성에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 아동의 개인 및 환경요인과 또래괴롭힘 방어자 역할의 영향관계에 있어서 친사회성의 매개효과를 살펴본 결과, 아동의 친사회성은 아동의 개인요인 중 공감능력과 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할의 관계에 있어서 부분매개 역할을 하는 것으로 나타났으며, 환경요인인 지역사회환경만족도, 대중매체의 긍정적 영향과 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할의 영향관계에 있어서 완전매개 역할을 하는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 토대로 사회복지적 함의를 제시하고 제언을 하면 다음과 같다. 첫째, 그동안 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할은 가해자나 피해자, 방관자 관련 연구에 비해 상대적으로 적었으며, 특히 또래괴롭힘 방어자 역할에 영향을 미치는 요인에 관하여 이론적 접근을 시도한 연구는 찾아보기 어렵다. 본 연구는 또래괴롭힘 방어자 역할에 영향을 미치는 요인을 아이젠버그의 친사회성이론을 적용하여 실증적으로 검증하여, 아이젠버그의 친사회성이론을 한 걸음 더 확장했다는 이론적 함의를 제시할 수 있다. 둘째, 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할이 향상될 수 있도록 남·여 맞춤형 교육 프로그램이 정착되어야 하고, 이를 위해 정부 차원에서의 제도적 보완 마련이 필요하며 구체적으로 학교사회복지사 제도를 적극 활용할 필요가 있다. 셋째, 아동들이 또래괴롭힘 예방 및 감소를 위한 프로그램 홍보 및 참여에 능동적으로 접근할 수 있는 지역사회 단위의 사업 모델이 개발되어야 하며, 이를 통합적으로 지원하고 함께 운영할 수 있는 사회복지 전문가발굴이 선행되어야 할 것이다. 본 연구는 아동의 또래괴롭힘 방어자 역할에 있어 친사회성의 영향을 파악하고 이를 향상시켜 또래괴롭힘에 있어서 보다 긍정적이며 적극적인 주변인 역할로서 방어자 역할에 관심을 높이고, 이를 통해 아동의 친사회성을 향상시키기 위한 프로그램 개발과 국가나 지역사회차원에서 아동의 또래괴롭힘에 대한 정책적 대안을 마련하는데 기여하고자 한다.
Peer bullying in children's peer relationships has been a serious social problem since the late 1990s, causing the maladjustment of children and driving them to the risk of depression and suicide. Although there have been numerous studies related to peer bullying, the damage rate of it has not decre...
Peer bullying in children's peer relationships has been a serious social problem since the late 1990s, causing the maladjustment of children and driving them to the risk of depression and suicide. Although there have been numerous studies related to peer bullying, the damage rate of it has not decreased yet. Related previous studies focused on aggression, being intimidated, anxiety and depression by centering around the assaulting experience of peer bullying and victimization experience. However, most of all, it is urgent to establish effective preventive measures that reflect increasingly diverse and cleverly evolving patterns of peer bullying. Thus, as an effective way, the importance of the role of bystanders around peers is emphasized. In particular, there is a growing interest in the role of defenders, influencing surrounding children, such as playing a role of making peer bullying behaviors stopped. This study tries to investigate the effect of environmental factors; self assertiveness, decision-making ability, empathy ability, community environment satisfaction, community harmful environment, mass media, and school violence, which are individual factors, as the determinants of Eisenberg's prosocial reasoning development, on the role of defenders against peer bullying. In addition, this study verified whether the pro sociality of children is mediated in the relationships between these personal and environmental factors and the role of defenders against peer-bullying empirically. Study questions are as follows: First, are there differences in the individual and environmental factors, prosociality, and the role of defenders against peer bullying, depending on the children's demographic characteristics? Second, how do the children's personal and environmental factors affect the role of defenders against peer-bullying? Third, are children's sociality mediated in the relationship between personal and environmental factors and the role of defenders against peer bullying? To achieve such research objectives, this study made use of questionnaire survey data of 419 elementary school students who were in the 5th and 6th graders, studying at six elementary schools in three of six cities, located in Chungcheongbuk-do for the final analysis. For the collected data, frequency analysis, descriptive statistics, t-test and ANOVA, correlation analysis and hierarchical regression analysis were conducted by using the SPSS 22.0 statistical package. To verify the mediating effect, Sobel test was conducted. The main results of this study are obtained as follows: First of all, this study examined the differences of groups as variables and the study results reveal that there was a difference in prosociality according to gender, grade, academic performance, strength, family type, parental marital status, the role of defenders against peer bullying depending on the family economic level, self-assertiveness, empathy ability, the recognition of school violence, and pro-sociality. Second, the study results regarding how individual and environmental factors of children influence the role of defenders against peer bullying demonstrate that community environment satisfaction and the positive effect of mass media which are the ability to empathy and the environmental factor among the individual factors of children affect the children's role of defenders against peer bullying. Third, as a result of examining the effects of children's personal and environmental factors on prosociality, it was found that some individual factors of children; self-assertiveness that belong to the individual factors of children, decision-making ability, empathy ability, community environment satisfaction that belongs to environmental factors, the positive effect of mass media, and the recognition of school violence affect prosociality. Fourth, the study results of the mediating effect of prosociality on the influential relationships of children's personal and environmental factors and the role of defenders against peer bullying show that children's prosociality had a partial mediating role between empathy ability that belongs to the individual factors of children and the role of defenders against peer bullying. It was revealed that community environment satisfaction, which is the environment factor, the positive effect of mass media, and the children's role of defenders against peer bullying in influential relationships showed a complete mediating role. Based on the results of this study, implications for social welfare and suggestions are as follows: First, studies on the children's role of defenders against peer bullying have been relatively less than those on perpetrators, victims, and bystanders. In particular, it is difficult to find the research that attempts to do a theoretical approach to the factors that affect the role of defenders against peer bullying. This study suggests the theoretical implications that the factors affecting the role of defenders against peer bullying can be expanded by applying the Eisenberg 's prosociality theory and verifying it empirically. Second, it is necessary to make institutional supplementation at the government level so that customized education programs suited to boys and girls that can enhance the defender role of children against peer bullying are required. In particular, it is necessary to utilize school social worker system. Third, it is necessary for children to get a chance to participate in the programs to prevent and reduce peer bullying and do publicity of those programs actively by utilizing community centers for children or social welfare centers. In addition, the role of defenders against peer bullying should increase by suggesting the model with the positive part of mass media. This study was intended to increase the role of defenders as positive and active bystanders against peer bullying by identifying the effects of prosociality in the children's role of defenders against peer bullying, and to contribute to providing policy alternatives to prevent peer bullying in terms of developing the programs as well as national and community levels for improving the prosociality of children.
Peer bullying in children's peer relationships has been a serious social problem since the late 1990s, causing the maladjustment of children and driving them to the risk of depression and suicide. Although there have been numerous studies related to peer bullying, the damage rate of it has not decreased yet. Related previous studies focused on aggression, being intimidated, anxiety and depression by centering around the assaulting experience of peer bullying and victimization experience. However, most of all, it is urgent to establish effective preventive measures that reflect increasingly diverse and cleverly evolving patterns of peer bullying. Thus, as an effective way, the importance of the role of bystanders around peers is emphasized. In particular, there is a growing interest in the role of defenders, influencing surrounding children, such as playing a role of making peer bullying behaviors stopped. This study tries to investigate the effect of environmental factors; self assertiveness, decision-making ability, empathy ability, community environment satisfaction, community harmful environment, mass media, and school violence, which are individual factors, as the determinants of Eisenberg's prosocial reasoning development, on the role of defenders against peer bullying. In addition, this study verified whether the pro sociality of children is mediated in the relationships between these personal and environmental factors and the role of defenders against peer-bullying empirically. Study questions are as follows: First, are there differences in the individual and environmental factors, prosociality, and the role of defenders against peer bullying, depending on the children's demographic characteristics? Second, how do the children's personal and environmental factors affect the role of defenders against peer-bullying? Third, are children's sociality mediated in the relationship between personal and environmental factors and the role of defenders against peer bullying? To achieve such research objectives, this study made use of questionnaire survey data of 419 elementary school students who were in the 5th and 6th graders, studying at six elementary schools in three of six cities, located in Chungcheongbuk-do for the final analysis. For the collected data, frequency analysis, descriptive statistics, t-test and ANOVA, correlation analysis and hierarchical regression analysis were conducted by using the SPSS 22.0 statistical package. To verify the mediating effect, Sobel test was conducted. The main results of this study are obtained as follows: First of all, this study examined the differences of groups as variables and the study results reveal that there was a difference in prosociality according to gender, grade, academic performance, strength, family type, parental marital status, the role of defenders against peer bullying depending on the family economic level, self-assertiveness, empathy ability, the recognition of school violence, and pro-sociality. Second, the study results regarding how individual and environmental factors of children influence the role of defenders against peer bullying demonstrate that community environment satisfaction and the positive effect of mass media which are the ability to empathy and the environmental factor among the individual factors of children affect the children's role of defenders against peer bullying. Third, as a result of examining the effects of children's personal and environmental factors on prosociality, it was found that some individual factors of children; self-assertiveness that belong to the individual factors of children, decision-making ability, empathy ability, community environment satisfaction that belongs to environmental factors, the positive effect of mass media, and the recognition of school violence affect prosociality. Fourth, the study results of the mediating effect of prosociality on the influential relationships of children's personal and environmental factors and the role of defenders against peer bullying show that children's prosociality had a partial mediating role between empathy ability that belongs to the individual factors of children and the role of defenders against peer bullying. It was revealed that community environment satisfaction, which is the environment factor, the positive effect of mass media, and the children's role of defenders against peer bullying in influential relationships showed a complete mediating role. Based on the results of this study, implications for social welfare and suggestions are as follows: First, studies on the children's role of defenders against peer bullying have been relatively less than those on perpetrators, victims, and bystanders. In particular, it is difficult to find the research that attempts to do a theoretical approach to the factors that affect the role of defenders against peer bullying. This study suggests the theoretical implications that the factors affecting the role of defenders against peer bullying can be expanded by applying the Eisenberg 's prosociality theory and verifying it empirically. Second, it is necessary to make institutional supplementation at the government level so that customized education programs suited to boys and girls that can enhance the defender role of children against peer bullying are required. In particular, it is necessary to utilize school social worker system. Third, it is necessary for children to get a chance to participate in the programs to prevent and reduce peer bullying and do publicity of those programs actively by utilizing community centers for children or social welfare centers. In addition, the role of defenders against peer bullying should increase by suggesting the model with the positive part of mass media. This study was intended to increase the role of defenders as positive and active bystanders against peer bullying by identifying the effects of prosociality in the children's role of defenders against peer bullying, and to contribute to providing policy alternatives to prevent peer bullying in terms of developing the programs as well as national and community levels for improving the prosociality of children.
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