현대 사회를 살아가는 인간은 다양한 관계를 맺고 살아가는 만큼 타인과의 접촉은 필수불가결한 존재로서 자리매김 하였다. 다양한 사회의 관습과 요구, 행동 규범 등을 습득하고 체화하는 과정을 거치면서 사회에서 요구하는 인간상으로 키워지게 된다. 이러한 과정을 거치는 청소년들에게 가면 만들기 미술수업은 자신의 내면을 관찰하고 그 본질을 찾아가는 과정에서 자신의 자아개념에 대해 생각하는 계기를 마련해준다. 타인의 시선 때문에 표출하지 못하고 있었던 자아를 가면으로 표현하는 과정을 통하여 자신의 자아개념에 대해 다시 생각해보는 활동은 청소년기 자아정체성 확립에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 본 연구는 가면 만들기 활동을 중심으로 한 고등학교 미술수업이 청소년기 자아정체성 확립에 미치는 영향을 알아보기 위한 목적으로 진행되었다. 이 목적을 위해 경기도 안양시에 위치한 P고등학교 2학년 2개 반 65명을 대상으로 사전에 수업에 대한 기본적인 틀을 잡기 위해 설문조사를 실시하였으며, 설문조사 결과에 따라 사전 이해도를 고려하여 수업을 계획하고 실제로 적용하였다. 수업 이후 흥미도와 만족도, 자아정체성 확립, 자아표현, 자아성찰의 항목으로 구성한 설문조사를 실시하였고 결과는 아래와 같다. 사전 이해도와 관련된 설문에서는 학생들이 지난 미술수업에서 자유로운 표현을 경험했으며, 가면이 낯설지 않은 소재라는 것을 확인할 수 있었다. 가면 만들기 수업 이후 학생들은 수업의 흥미도와 가면에 대한 이해도가 높아졌으며, 이러한 결과는 학생들의 흥미를 유발하기 위해 ...
현대 사회를 살아가는 인간은 다양한 관계를 맺고 살아가는 만큼 타인과의 접촉은 필수불가결한 존재로서 자리매김 하였다. 다양한 사회의 관습과 요구, 행동 규범 등을 습득하고 체화하는 과정을 거치면서 사회에서 요구하는 인간상으로 키워지게 된다. 이러한 과정을 거치는 청소년들에게 가면 만들기 미술수업은 자신의 내면을 관찰하고 그 본질을 찾아가는 과정에서 자신의 자아개념에 대해 생각하는 계기를 마련해준다. 타인의 시선 때문에 표출하지 못하고 있었던 자아를 가면으로 표현하는 과정을 통하여 자신의 자아개념에 대해 다시 생각해보는 활동은 청소년기 자아정체성 확립에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 본 연구는 가면 만들기 활동을 중심으로 한 고등학교 미술수업이 청소년기 자아정체성 확립에 미치는 영향을 알아보기 위한 목적으로 진행되었다. 이 목적을 위해 경기도 안양시에 위치한 P고등학교 2학년 2개 반 65명을 대상으로 사전에 수업에 대한 기본적인 틀을 잡기 위해 설문조사를 실시하였으며, 설문조사 결과에 따라 사전 이해도를 고려하여 수업을 계획하고 실제로 적용하였다. 수업 이후 흥미도와 만족도, 자아정체성 확립, 자아표현, 자아성찰의 항목으로 구성한 설문조사를 실시하였고 결과는 아래와 같다. 사전 이해도와 관련된 설문에서는 학생들이 지난 미술수업에서 자유로운 표현을 경험했으며, 가면이 낯설지 않은 소재라는 것을 확인할 수 있었다. 가면 만들기 수업 이후 학생들은 수업의 흥미도와 가면에 대한 이해도가 높아졌으며, 이러한 결과는 학생들의 흥미를 유발하기 위해 TV 프로그램을 활용하였기 때문이다. 그러므로 수업의 흥미가 높아졌다는 점에서 향후 가면 만들기 수업에 적극적으로 참여할 의사가 있다는 응답으로 연결되었음을 알 수 있었다. 또한 가면 만들기 수업을 통하여 학생들은 자아성찰의 시간을 가졌으며, 가면이라는 매체에 자신의 자아를 적극적으로 표현하는 과정에서 자기 표현력이 신장되었다고 느꼈던 학생이 대다수였다. 이러한 점을 통하여 본 연구자가 제시한 수업이 청소년기 자아정체성 확립에 도움이 되었음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 가면을 통한 자아정체성 확립에 대한 미술수업 연구의 시사점은 다음과 같다. 고등학생을 대상으로 하였기 때문에 다양한 연령층에 적용할 수 있도록 연구 대상을 확대해야 하며, 가면을 소재로 다양한 방법을 이용한 수업이 연구되어야 한다. 또한 본 연구에서는 수업 시간이 1차시로만 구성되었기 때문에 학생들이 자신에 대하여 심도 있는 탐색을 할 수 있도록 더 많은 시간을 주어야 한다. 따라서 이 논문을 초석으로 가면을 통한 자아정체성 확립에 관련된 연구가 다양한 방법과 충분한 시간을 통해 전 연령층을 아우를 수 있길 바란다.
현대 사회를 살아가는 인간은 다양한 관계를 맺고 살아가는 만큼 타인과의 접촉은 필수불가결한 존재로서 자리매김 하였다. 다양한 사회의 관습과 요구, 행동 규범 등을 습득하고 체화하는 과정을 거치면서 사회에서 요구하는 인간상으로 키워지게 된다. 이러한 과정을 거치는 청소년들에게 가면 만들기 미술수업은 자신의 내면을 관찰하고 그 본질을 찾아가는 과정에서 자신의 자아개념에 대해 생각하는 계기를 마련해준다. 타인의 시선 때문에 표출하지 못하고 있었던 자아를 가면으로 표현하는 과정을 통하여 자신의 자아개념에 대해 다시 생각해보는 활동은 청소년기 자아정체성 확립에 긍정적인 영향을 미칠 것이다. 본 연구는 가면 만들기 활동을 중심으로 한 고등학교 미술수업이 청소년기 자아정체성 확립에 미치는 영향을 알아보기 위한 목적으로 진행되었다. 이 목적을 위해 경기도 안양시에 위치한 P고등학교 2학년 2개 반 65명을 대상으로 사전에 수업에 대한 기본적인 틀을 잡기 위해 설문조사를 실시하였으며, 설문조사 결과에 따라 사전 이해도를 고려하여 수업을 계획하고 실제로 적용하였다. 수업 이후 흥미도와 만족도, 자아정체성 확립, 자아표현, 자아성찰의 항목으로 구성한 설문조사를 실시하였고 결과는 아래와 같다. 사전 이해도와 관련된 설문에서는 학생들이 지난 미술수업에서 자유로운 표현을 경험했으며, 가면이 낯설지 않은 소재라는 것을 확인할 수 있었다. 가면 만들기 수업 이후 학생들은 수업의 흥미도와 가면에 대한 이해도가 높아졌으며, 이러한 결과는 학생들의 흥미를 유발하기 위해 TV 프로그램을 활용하였기 때문이다. 그러므로 수업의 흥미가 높아졌다는 점에서 향후 가면 만들기 수업에 적극적으로 참여할 의사가 있다는 응답으로 연결되었음을 알 수 있었다. 또한 가면 만들기 수업을 통하여 학생들은 자아성찰의 시간을 가졌으며, 가면이라는 매체에 자신의 자아를 적극적으로 표현하는 과정에서 자기 표현력이 신장되었다고 느꼈던 학생이 대다수였다. 이러한 점을 통하여 본 연구자가 제시한 수업이 청소년기 자아정체성 확립에 도움이 되었음을 확인할 수 있었다. 이러한 결과를 토대로 가면을 통한 자아정체성 확립에 대한 미술수업 연구의 시사점은 다음과 같다. 고등학생을 대상으로 하였기 때문에 다양한 연령층에 적용할 수 있도록 연구 대상을 확대해야 하며, 가면을 소재로 다양한 방법을 이용한 수업이 연구되어야 한다. 또한 본 연구에서는 수업 시간이 1차시로만 구성되었기 때문에 학생들이 자신에 대하여 심도 있는 탐색을 할 수 있도록 더 많은 시간을 주어야 한다. 따라서 이 논문을 초석으로 가면을 통한 자아정체성 확립에 관련된 연구가 다양한 방법과 충분한 시간을 통해 전 연령층을 아우를 수 있길 바란다.
In this modern society, it is indispensable for people to make contacts in their diverse relationships. They, as going through learning social customs, demands, and behavior rules in their cultures, came to have a human character desirable in their society. For teenagers who are going to experience ...
In this modern society, it is indispensable for people to make contacts in their diverse relationships. They, as going through learning social customs, demands, and behavior rules in their cultures, came to have a human character desirable in their society. For teenagers who are going to experience such processes, the mask-making art class offers an opportunity to observe their inner side, discover their nature and in turn, contemplate their self-identity. By enabling them to express their self-identity―hidden or repressed by others―through masks, this art class will have a positive influence on the establishment of self-identity of teenagers. This study was conducted to look into the influence of the mask-making art class in high school on the establishment of self-identity during an adolescent period. Under this goal, we first carried out a survey on 65 junior students in P high school located Anyang-si, Kyung-gi Province, in order to make a framework for this class. Based on the result of the survey, we then planned the class material and taught the class based on the students’ understanding. After the class, we conducted another survey(category: interest, satisfaction, the establishment of self-identity, self-expression, self-examination) shown as below. In the preliminary survey, we were able to confirm that students had experienced freedom to express about themselves for the past art class and masks are not unfamiliar items to them. After the class, however, we found that this mask-making art class enhanced students’ understanding on masks and interest in the class. This is because we used a TV program to get students interested. With this, therefore, we found that this high interest among students led them to the answer that they are willing to participate in the mask-making art class in the future. Moreover, through this class, students were able to have a time to contemplate their self-identity and most of them answered in the after-class survey that self-expression was enhanced while expressing themselves actively through the medium―a mask. In this regard, we were able to confirm that the mask-making art class helped establish self-identity during an adolescent period. This result suggests some implications of this class. First, an object of study should be expanded from high school students to all age groups. Second, the number of class time should increase in order for students to explore themselves more deeply. Therefore, I sincerely hope that my research on the establishment of self-identity through mask-making art class engenders more research on this subject to develop a variety of methods that may apply to all age groups.
In this modern society, it is indispensable for people to make contacts in their diverse relationships. They, as going through learning social customs, demands, and behavior rules in their cultures, came to have a human character desirable in their society. For teenagers who are going to experience such processes, the mask-making art class offers an opportunity to observe their inner side, discover their nature and in turn, contemplate their self-identity. By enabling them to express their self-identity―hidden or repressed by others―through masks, this art class will have a positive influence on the establishment of self-identity of teenagers. This study was conducted to look into the influence of the mask-making art class in high school on the establishment of self-identity during an adolescent period. Under this goal, we first carried out a survey on 65 junior students in P high school located Anyang-si, Kyung-gi Province, in order to make a framework for this class. Based on the result of the survey, we then planned the class material and taught the class based on the students’ understanding. After the class, we conducted another survey(category: interest, satisfaction, the establishment of self-identity, self-expression, self-examination) shown as below. In the preliminary survey, we were able to confirm that students had experienced freedom to express about themselves for the past art class and masks are not unfamiliar items to them. After the class, however, we found that this mask-making art class enhanced students’ understanding on masks and interest in the class. This is because we used a TV program to get students interested. With this, therefore, we found that this high interest among students led them to the answer that they are willing to participate in the mask-making art class in the future. Moreover, through this class, students were able to have a time to contemplate their self-identity and most of them answered in the after-class survey that self-expression was enhanced while expressing themselves actively through the medium―a mask. In this regard, we were able to confirm that the mask-making art class helped establish self-identity during an adolescent period. This result suggests some implications of this class. First, an object of study should be expanded from high school students to all age groups. Second, the number of class time should increase in order for students to explore themselves more deeply. Therefore, I sincerely hope that my research on the establishment of self-identity through mask-making art class engenders more research on this subject to develop a variety of methods that may apply to all age groups.
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