본 논문은 최근 급성장하고 있는 온라인 영상 서비스의 인지된 특성과 이용자의 개인성향이 긍정적인 몰입 경험과 만족도에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보기 위해 설계되었다. 유튜브를 비롯한 온라인 영상 플랫폼이 젊은 층 사이에서 주된 영상 소비 채널로 부각되고 있음에도 불구하고, 아직 이용자의 관점에서 미디어에 대한 인식과 긍정적 경험을 연계해 살펴본 연구는 많지 않았다. 특히 최근 이슈가 되고 있는 알고리즘 기반의 추천 서비스 특성은 가속화되는 기술 발전 속도에 비해, 아직 이용자 차원의 충분한 학술적 논의가 이뤄지지 않은 사안이다. 이러한 배경에 따라 본 연구는 뉴미디어의 등장과 함께 촉발된 미디어 몰입 관련 논의를 온라인 영상 시청이라는 최신 미디어 이용 양식으로 확장해 탐구함으로써, 몰입을 둘러싼 발전된 논의와 이론적 함의를 이끌어 내는 데 목표를 두었다. 이에 더해 이용자들의 몰입 경험을 형성하는 선행요인들을 여러 차원에서 검토하여, 앞으로 ...
본 논문은 최근 급성장하고 있는 온라인 영상 서비스의 인지된 특성과 이용자의 개인성향이 긍정적인 몰입 경험과 만족도에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보기 위해 설계되었다. 유튜브를 비롯한 온라인 영상 플랫폼이 젊은 층 사이에서 주된 영상 소비 채널로 부각되고 있음에도 불구하고, 아직 이용자의 관점에서 미디어에 대한 인식과 긍정적 경험을 연계해 살펴본 연구는 많지 않았다. 특히 최근 이슈가 되고 있는 알고리즘 기반의 추천 서비스 특성은 가속화되는 기술 발전 속도에 비해, 아직 이용자 차원의 충분한 학술적 논의가 이뤄지지 않은 사안이다. 이러한 배경에 따라 본 연구는 뉴미디어의 등장과 함께 촉발된 미디어 몰입 관련 논의를 온라인 영상 시청이라는 최신 미디어 이용 양식으로 확장해 탐구함으로써, 몰입을 둘러싼 발전된 논의와 이론적 함의를 이끌어 내는 데 목표를 두었다. 이에 더해 이용자들의 몰입 경험을 형성하는 선행요인들을 여러 차원에서 검토하여, 앞으로 이용자 경험의 질을 향상시키기 위해 온라인 동영상 사업자들이 고려해야 할 사안들을 제안하는 것에 실무적 의의를 두었다. 무엇보다 4차 산업혁명에 대한 논의와 함께 뜨거운 이슈로 부각되고 있는 알고리즘 기반 추천 서비스의 존재가, 이용자의 몰입 및 플랫폼 만족에 논의할 만한 영향을 미치는가를 실증적으로 검증하는 것이 본 연구가 지향한 바이다. 연구를 위해 평소 유튜브를 이용하는 20-30대 응답자 280명을 대상으로 설문을 실시하였고, 이후 위계적 회귀분석을 사용해 변인 간 관계를 분석하였다. 그 결과 유튜브의 상호작용 특성과 콘텐츠의 오락성, 콘텐츠의 신뢰성, 추천 서비스의 새로운 콘텐츠 추천 요인이 모두 개인의 몰입 경험 하위차원에 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 한편 추천 서비스의 정확성은 개인의 몰입 경험에는 유의한 영향이 없었으나, 만족 수준에는 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 개인성향요인 중 감각추구성향과 인지욕구성향은 주의집중과 시간왜곡이라는 몰입의 하위차원에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 마지막으로 몰입은 이용자의 만족에 직접적인 영향을 미침과 동시에, 유튜브의 특성과 만족 간 관계를 일부 매개한다는 사실 또한 확인되었다. 최종 진행된 연구 결과를 통해 제시할만한 이론적·실무적 함의는 다음과 같다. 첫째, 유튜브 이용자들의 만족에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 ‘오락과 즐거운 경험’인 것으로 확인되었다. 둘째, 이용자가 경험하는 내재적 동기로서의 몰입은 유튜브 만족에 큰 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 개인의 성향에 따라 경험하는 몰입의 수준과 만족도에 차이가 발생할 수 있음이 제시되었다. 마지막으로 정확한 추천 서비스는 이용자의 플랫폼 이용에 도움이 되는 유용한 부가 기능으로서, 이용자의 만족감 형성에 일조를 하는 것이 확인되었다. 반면 이용자의 눈길을 끄는 새로운 콘텐츠의 지속 제공은, 이용자로 하여금 시간의 흐름을 잊게 해 이용시간을 증가시키는 효과를 낳을 수 있는 반면 궁극적인 만족에는 유의한 영향이 없을 수 있다는 사실이 확인되었다. 연구를 통해 제시된 상기의 결과는 이용자 측면에서 다양한 시사점을 제시한다는 점에서, 앞으로의 추천 서비스 발전 방향에 좋은 참고가 될 듯하다. 결론적으로 미디어의 기술력을 논하기에 앞서 더 중요한 것은 재밌고 흥미로운 콘텐츠의 존재 유무라는 사실이 확인되었다. 따라서 사업자들은 추천 서비스 등 미디어 기술 발전에 대한 고민에 앞서, 항상 양질의 재밌는 콘텐츠를 제공하는 것을 선행 목표로 해야 할 것이다. 덧붙여 콘텐츠의 신뢰성이 유튜브 만족에 유의한 영향을 미친다는 결과 역시 무시해서는 안 된다. 최근 문제가 되고 있는 유튜브 콘텐츠의 품질 저하나 가짜뉴스의 공공연한 배포, 확증편향의 부작용을 줄이기 위한 사업적 차원의 노력 역시 필요할 것이다. 연구를 통해 진행된 논의들이 앞으로 이용자 측면에서 미디어 만족을 높이기 위해 필요한 방안들을 모색하는 데 도움이 되길 바란다.
본 논문은 최근 급성장하고 있는 온라인 영상 서비스의 인지된 특성과 이용자의 개인성향이 긍정적인 몰입 경험과 만족도에 어떠한 영향을 미치는 지 알아보기 위해 설계되었다. 유튜브를 비롯한 온라인 영상 플랫폼이 젊은 층 사이에서 주된 영상 소비 채널로 부각되고 있음에도 불구하고, 아직 이용자의 관점에서 미디어에 대한 인식과 긍정적 경험을 연계해 살펴본 연구는 많지 않았다. 특히 최근 이슈가 되고 있는 알고리즘 기반의 추천 서비스 특성은 가속화되는 기술 발전 속도에 비해, 아직 이용자 차원의 충분한 학술적 논의가 이뤄지지 않은 사안이다. 이러한 배경에 따라 본 연구는 뉴미디어의 등장과 함께 촉발된 미디어 몰입 관련 논의를 온라인 영상 시청이라는 최신 미디어 이용 양식으로 확장해 탐구함으로써, 몰입을 둘러싼 발전된 논의와 이론적 함의를 이끌어 내는 데 목표를 두었다. 이에 더해 이용자들의 몰입 경험을 형성하는 선행요인들을 여러 차원에서 검토하여, 앞으로 이용자 경험의 질을 향상시키기 위해 온라인 동영상 사업자들이 고려해야 할 사안들을 제안하는 것에 실무적 의의를 두었다. 무엇보다 4차 산업혁명에 대한 논의와 함께 뜨거운 이슈로 부각되고 있는 알고리즘 기반 추천 서비스의 존재가, 이용자의 몰입 및 플랫폼 만족에 논의할 만한 영향을 미치는가를 실증적으로 검증하는 것이 본 연구가 지향한 바이다. 연구를 위해 평소 유튜브를 이용하는 20-30대 응답자 280명을 대상으로 설문을 실시하였고, 이후 위계적 회귀분석을 사용해 변인 간 관계를 분석하였다. 그 결과 유튜브의 상호작용 특성과 콘텐츠의 오락성, 콘텐츠의 신뢰성, 추천 서비스의 새로운 콘텐츠 추천 요인이 모두 개인의 몰입 경험 하위차원에 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 한편 추천 서비스의 정확성은 개인의 몰입 경험에는 유의한 영향이 없었으나, 만족 수준에는 긍정적 영향을 주는 것으로 나타났다. 개인성향요인 중 감각추구성향과 인지욕구성향은 주의집중과 시간왜곡이라는 몰입의 하위차원에 유의한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 마지막으로 몰입은 이용자의 만족에 직접적인 영향을 미침과 동시에, 유튜브의 특성과 만족 간 관계를 일부 매개한다는 사실 또한 확인되었다. 최종 진행된 연구 결과를 통해 제시할만한 이론적·실무적 함의는 다음과 같다. 첫째, 유튜브 이용자들의 만족에 가장 큰 영향을 미치는 요인은 ‘오락과 즐거운 경험’인 것으로 확인되었다. 둘째, 이용자가 경험하는 내재적 동기로서의 몰입은 유튜브 만족에 큰 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 셋째, 개인의 성향에 따라 경험하는 몰입의 수준과 만족도에 차이가 발생할 수 있음이 제시되었다. 마지막으로 정확한 추천 서비스는 이용자의 플랫폼 이용에 도움이 되는 유용한 부가 기능으로서, 이용자의 만족감 형성에 일조를 하는 것이 확인되었다. 반면 이용자의 눈길을 끄는 새로운 콘텐츠의 지속 제공은, 이용자로 하여금 시간의 흐름을 잊게 해 이용시간을 증가시키는 효과를 낳을 수 있는 반면 궁극적인 만족에는 유의한 영향이 없을 수 있다는 사실이 확인되었다. 연구를 통해 제시된 상기의 결과는 이용자 측면에서 다양한 시사점을 제시한다는 점에서, 앞으로의 추천 서비스 발전 방향에 좋은 참고가 될 듯하다. 결론적으로 미디어의 기술력을 논하기에 앞서 더 중요한 것은 재밌고 흥미로운 콘텐츠의 존재 유무라는 사실이 확인되었다. 따라서 사업자들은 추천 서비스 등 미디어 기술 발전에 대한 고민에 앞서, 항상 양질의 재밌는 콘텐츠를 제공하는 것을 선행 목표로 해야 할 것이다. 덧붙여 콘텐츠의 신뢰성이 유튜브 만족에 유의한 영향을 미친다는 결과 역시 무시해서는 안 된다. 최근 문제가 되고 있는 유튜브 콘텐츠의 품질 저하나 가짜뉴스의 공공연한 배포, 확증편향의 부작용을 줄이기 위한 사업적 차원의 노력 역시 필요할 것이다. 연구를 통해 진행된 논의들이 앞으로 이용자 측면에서 미디어 만족을 높이기 위해 필요한 방안들을 모색하는 데 도움이 되길 바란다.
This paper is designed to investigate how the perceived characteristics of online video services and the personal tendency of users are influencing on the positive flow experience and satisfaction. Based on this design, this study aimed to expand the debate on media involvement triggered by the emer...
This paper is designed to investigate how the perceived characteristics of online video services and the personal tendency of users are influencing on the positive flow experience and satisfaction. Based on this design, this study aimed to expand the debate on media involvement triggered by the emergence of new media called online video viewing, and to develop the advanced discussion and theoretical implication about the flow. In addition to this, the precedent factors that form the user's flow experience are examined at various levels and practical significance is proposed to suggest issues to be considered by online video companies in order to improve the quality of user experience in the future. First of all, the study is aimed to verify whether the existence of algorithm-based recommendation service, which is emerging as a hot issue, has a significant influence on the user's flow and platform satisfaction . A questionnaire survey on 280 people using YouTube was conducted for the study and then I analyzed the relationship between variables by using hierarchical regression analysis. As a result, it was confirmed that interactivity, content enjoyment, content reliability, and recommendation new content factors all influence flow. On the other hand, the accuracy of the recommendation service showed no significant effect on the flow but positively affects the satisfaction level. Sensation seeking tendency and need for cognition tendency were analyzed to have a significant influence on attention and time distortion. Finally, it is also confirmed that flow has a direct effect on user satisfaction and mediates part of the relationship between the characteristics of media and satisfaction. The following are the theoretical and practical implications to be presented through the research results. First, it was confirmed that 'entertainment and enjoyable experience' was the most important factor affecting the satisfaction of YouTube users. Second, flow as an intrinsic motivation experienced by the user has been proved to have a great influence on the YouTube satisfaction. Third, it is suggested that there may be differences in level of satisfaction and flow depending on personal tendency. Finally, it is confirmed that the accurate recommendation service is a useful additional function that helps the user to use the platform, and contributes to the user satisfaction. On the other hand, it has been confirmed that the provision of new content that attracts the attention of the user may cause time distortion, but not the ultimate satisfaction. In conclusion, before discussing the technology of the media, more important thing is if there are interesting contents existed. Therefore, operators should always prioritize the provision of high quality and interesting content in advance of discussion about the development of media technology such as recommendation service. In addition, it should not be ignored that the reliability of content has a significant effect on YouTube satisfaction. There will also be a need for efforts on business field to reduce the adverse effects of the low-quality content, the distribution of fake news and filter bubble, which are recent problem. I hope that the discussions that have been conducted through the research will help us to find the ways to improve media satisfaction in the future.
This paper is designed to investigate how the perceived characteristics of online video services and the personal tendency of users are influencing on the positive flow experience and satisfaction. Based on this design, this study aimed to expand the debate on media involvement triggered by the emergence of new media called online video viewing, and to develop the advanced discussion and theoretical implication about the flow. In addition to this, the precedent factors that form the user's flow experience are examined at various levels and practical significance is proposed to suggest issues to be considered by online video companies in order to improve the quality of user experience in the future. First of all, the study is aimed to verify whether the existence of algorithm-based recommendation service, which is emerging as a hot issue, has a significant influence on the user's flow and platform satisfaction . A questionnaire survey on 280 people using YouTube was conducted for the study and then I analyzed the relationship between variables by using hierarchical regression analysis. As a result, it was confirmed that interactivity, content enjoyment, content reliability, and recommendation new content factors all influence flow. On the other hand, the accuracy of the recommendation service showed no significant effect on the flow but positively affects the satisfaction level. Sensation seeking tendency and need for cognition tendency were analyzed to have a significant influence on attention and time distortion. Finally, it is also confirmed that flow has a direct effect on user satisfaction and mediates part of the relationship between the characteristics of media and satisfaction. The following are the theoretical and practical implications to be presented through the research results. First, it was confirmed that 'entertainment and enjoyable experience' was the most important factor affecting the satisfaction of YouTube users. Second, flow as an intrinsic motivation experienced by the user has been proved to have a great influence on the YouTube satisfaction. Third, it is suggested that there may be differences in level of satisfaction and flow depending on personal tendency. Finally, it is confirmed that the accurate recommendation service is a useful additional function that helps the user to use the platform, and contributes to the user satisfaction. On the other hand, it has been confirmed that the provision of new content that attracts the attention of the user may cause time distortion, but not the ultimate satisfaction. In conclusion, before discussing the technology of the media, more important thing is if there are interesting contents existed. Therefore, operators should always prioritize the provision of high quality and interesting content in advance of discussion about the development of media technology such as recommendation service. In addition, it should not be ignored that the reliability of content has a significant effect on YouTube satisfaction. There will also be a need for efforts on business field to reduce the adverse effects of the low-quality content, the distribution of fake news and filter bubble, which are recent problem. I hope that the discussions that have been conducted through the research will help us to find the ways to improve media satisfaction in the future.
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