본 연구는 어린이집 원장과 동료교사와의 신뢰 및 부모와의 협력관계가 보육교사의 행복감에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계, 교사의 행복감의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계, 교사의 행복감 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계가 교사의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 서울시에 소재하고 있는 국공립, 민간, 법인, 직장어린이집에 근무하는 보육교사 300명을 대상으로 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 2017년 2월 1일부터 2월 28일까지 총 282부가 회수되었으나 성실하게 응답하지 않은 설문지 13부가 제외되어 최종적으로 269부만이 최종적으로 연구에 활용되었다. 수집된 자료는 기술통계, ...
본 연구는 어린이집 원장과 동료교사와의 신뢰 및 부모와의 협력관계가 보육교사의 행복감에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계, 교사의 행복감의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계, 교사의 행복감 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계가 교사의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 서울시에 소재하고 있는 국공립, 민간, 법인, 직장어린이집에 근무하는 보육교사 300명을 대상으로 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 2017년 2월 1일부터 2월 28일까지 총 282부가 회수되었으나 성실하게 응답하지 않은 설문지 13부가 제외되어 최종적으로 269부만이 최종적으로 연구에 활용되었다. 수집된 자료는 기술통계, 빈도분석, 상관분석, 회귀분석을 통해 처리되었다. 자료 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 원장과의 신뢰로운 관계는 보육교사의 행복감 전체와 정적상관을 갖는 것으로 나타났다. 행복감의 하위요인에 미치는 정도를 살펴 본 결과 외적행복과 내적행복이 높고 자기조절행복이 비교적 낮게 나타났다. 둘째, 동료교사와의 신뢰로운 관계는 보육교사의 행복감 전체와 정적상관을 갖는 것으로 나타났다. 행복감의 하위요인에 미치는 정도를 살펴 본 결과 외적행복이 가장높고, 내적행복과 자기조절행복이 비슷한 수준으로 나타났다. 셋째, 보육교사 - 부모의 협력관계는 보육교사의 행복감 전체와 정적상관을 갖는 것으로 나타났다. 행복감의 하위요인에 미치는 정도를 살펴 본 결과 내적행복이 가장 높았으며 외적행복과 자기조절행복 역시 비교적 높은 수준으로 나타났다. 보육교사에게 있어서 부모와의 협력적 관계를 통해 느끼는 행복감이 원장과 동료교사와의 신뢰로운 관계를 통해 느끼는 행복감보다 더 크다고 밝혀졌다. 이러한 결과는 보육시설로 인해 형성된 인간관계가 보육교사가 느끼는 행복감에 영향을 미친다는 것을 입증했다고 할 수 있다. 따라서 보육교사가 원장과 동료교사와 신뢰로운 관계를 형성하고 부모와의 협력관계를 가질 수 있도록 체계적이고도 현장에서 적용가능한 현실적인 방안을 마련하여 야함을 시사한다.
본 연구는 어린이집 원장과 동료교사와의 신뢰 및 부모와의 협력관계가 보육교사의 행복감에 미치는 영향을 분석하는 것을 목적으로 한다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계, 교사의 행복감의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계, 교사의 행복감 간의 상관관계는 어떠한가? 셋째, 보육교사가 갖는 원장과 동료교사와의 신뢰, 부모와의 협력관계가 교사의 행복감에 미치는 영향은 어떠한가? 이와 같은 연구 문제를 해결하기 위해 서울시에 소재하고 있는 국공립, 민간, 법인, 직장어린이집에 근무하는 보육교사 300명을 대상으로 대상으로 설문 조사를 실시하였다. 2017년 2월 1일부터 2월 28일까지 총 282부가 회수되었으나 성실하게 응답하지 않은 설문지 13부가 제외되어 최종적으로 269부만이 최종적으로 연구에 활용되었다. 수집된 자료는 기술통계, 빈도분석, 상관분석, 회귀분석을 통해 처리되었다. 자료 분석의 결과는 다음과 같다. 첫째, 원장과의 신뢰로운 관계는 보육교사의 행복감 전체와 정적상관을 갖는 것으로 나타났다. 행복감의 하위요인에 미치는 정도를 살펴 본 결과 외적행복과 내적행복이 높고 자기조절행복이 비교적 낮게 나타났다. 둘째, 동료교사와의 신뢰로운 관계는 보육교사의 행복감 전체와 정적상관을 갖는 것으로 나타났다. 행복감의 하위요인에 미치는 정도를 살펴 본 결과 외적행복이 가장높고, 내적행복과 자기조절행복이 비슷한 수준으로 나타났다. 셋째, 보육교사 - 부모의 협력관계는 보육교사의 행복감 전체와 정적상관을 갖는 것으로 나타났다. 행복감의 하위요인에 미치는 정도를 살펴 본 결과 내적행복이 가장 높았으며 외적행복과 자기조절행복 역시 비교적 높은 수준으로 나타났다. 보육교사에게 있어서 부모와의 협력적 관계를 통해 느끼는 행복감이 원장과 동료교사와의 신뢰로운 관계를 통해 느끼는 행복감보다 더 크다고 밝혀졌다. 이러한 결과는 보육시설로 인해 형성된 인간관계가 보육교사가 느끼는 행복감에 영향을 미친다는 것을 입증했다고 할 수 있다. 따라서 보육교사가 원장과 동료교사와 신뢰로운 관계를 형성하고 부모와의 협력관계를 가질 수 있도록 체계적이고도 현장에서 적용가능한 현실적인 방안을 마련하여 야함을 시사한다.
The purpose of this study is to analyze the effect of trust of a child care center teacher toward the principal and co-workers and the effect of cooperation with parents on the happiness of the teacher. To attain such objective of research, we set the following questions; First, what is the gene...
The purpose of this study is to analyze the effect of trust of a child care center teacher toward the principal and co-workers and the effect of cooperation with parents on the happiness of the teacher. To attain such objective of research, we set the following questions; First, what is the general tendency of the teacher 's trust with the leader and the peer teacher, the relationship with the parents, and the teacher' s happiness? Second, what is the correlation between the trust of the teacher with the leader and the peer teacher, the relationship with the parents, and the teacher 's happiness? Finally, What is the effect of the teacher's trust with the director and fellow teachers on the teacher's happiness? To asnwer these questions, a total of 300 teachers working in a public child care center and private child care center in Seoul participated in the survey. From February 1 2017 to February 28, total 282 questionnaire were returned. Only 269 questionnaire were used in this study because there were 13 surveys that did not have reliable answer. The data collection was analyzed with descriptive statistics. Frequency analysis, correlation analysis, and regression analysis were implemented accordingly to the research questions. The result of the data analysis is following: First, there is a positive relationship between the reliable relationship with the principal of the child care center and overall happiness of the teacher. The effect on each subfactor showed difference. The external and the internal happiness were high and the self-regulation happiness was relatively low. Second, there is also a positive relationship between the trusty relationship with co-workers and the overall happiness of the teacher. The external happiness was in the highest and the internal and the self-regulation happiness appeared in similar level. Finally, the cooperative relationship between the teacher and parents showed a positive relationship. The internal happiness was the highest and the external and the self-regulation happiness were also in relatively high level. The result showed that the happiness built through the parent-teacher partnership was bigger than the happiness built through the trusty relationship among co-workers. The result of this study proposed that the relationships built through a childcare institution influence the happiness of the teacher. Therefore, this study suggested that there should be practical and systemic approach that is applicable in the field for the teachers at a child care center to build a trust among co-workers including the principal and to make the cooperative relationship with parents.
The purpose of this study is to analyze the effect of trust of a child care center teacher toward the principal and co-workers and the effect of cooperation with parents on the happiness of the teacher. To attain such objective of research, we set the following questions; First, what is the general tendency of the teacher 's trust with the leader and the peer teacher, the relationship with the parents, and the teacher' s happiness? Second, what is the correlation between the trust of the teacher with the leader and the peer teacher, the relationship with the parents, and the teacher 's happiness? Finally, What is the effect of the teacher's trust with the director and fellow teachers on the teacher's happiness? To asnwer these questions, a total of 300 teachers working in a public child care center and private child care center in Seoul participated in the survey. From February 1 2017 to February 28, total 282 questionnaire were returned. Only 269 questionnaire were used in this study because there were 13 surveys that did not have reliable answer. The data collection was analyzed with descriptive statistics. Frequency analysis, correlation analysis, and regression analysis were implemented accordingly to the research questions. The result of the data analysis is following: First, there is a positive relationship between the reliable relationship with the principal of the child care center and overall happiness of the teacher. The effect on each subfactor showed difference. The external and the internal happiness were high and the self-regulation happiness was relatively low. Second, there is also a positive relationship between the trusty relationship with co-workers and the overall happiness of the teacher. The external happiness was in the highest and the internal and the self-regulation happiness appeared in similar level. Finally, the cooperative relationship between the teacher and parents showed a positive relationship. The internal happiness was the highest and the external and the self-regulation happiness were also in relatively high level. The result showed that the happiness built through the parent-teacher partnership was bigger than the happiness built through the trusty relationship among co-workers. The result of this study proposed that the relationships built through a childcare institution influence the happiness of the teacher. Therefore, this study suggested that there should be practical and systemic approach that is applicable in the field for the teachers at a child care center to build a trust among co-workers including the principal and to make the cooperative relationship with parents.
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