도시철도 환경에서 통신의 안정성과 신뢰성을 높이기 위한 LTE-R 구축 방안 연구 A study on the establishment of LTE-R to improve the stability and reliability of communication in subway environment원문보기
본 연구는 지하철 하남선 통신망 구축 및 2, 5호선 지하철 기존 구간의 열차무 선통신 시스템 개량 사업과 관련하여 관제, 유지보수, 작업용 음성통화 용도로 사 용되었던 도시철도 통신시스템을 빠르게 변화하는 정보통신 기술과 음성 이외의 다양한 고객 요구에 보다 효율적으로 대응하기 위하여 인프라 및 서비스를 체계 화함에 있어 최근 대안이 되고 있는 철도통합무선통신망(...
본 연구는 지하철 하남선 통신망 구축 및 2, 5호선 지하철 기존 구간의 열차무 선통신 시스템 개량 사업과 관련하여 관제, 유지보수, 작업용 음성통화 용도로 사 용되었던 도시철도 통신시스템을 빠르게 변화하는 정보통신 기술과 음성 이외의 다양한 고객 요구에 보다 효율적으로 대응하기 위하여 인프라 및 서비스를 체계 화함에 있어 최근 대안이 되고 있는 철도통합무선통신망(LTE-R)을 안정적이고 신 뢰성 있는 시스템으로 구축하고 향후 도입이 계획된 타 노선 수용 및 한국형 열 차제어시스템(KRTCS)의 무선망 확보를 위한 기반 마련과 동시에 재난 시 국가재 난안전통신망(PS-LTE)과 연계하여 신속한 재난현장 지휘 및 상황관리 등을 위한 통신망을 제공하는 역할을 수행하는 기틀을 마련하는데 일조하기 위함이다. 본 연구는 지하철 본선 터널 구간에서 열차무선 통신의 안정적이며 신뢰성 있 는 네트워크를 구축하기 위하여 기지국(DU) 장치의 이중화 구성과 RRU 교번 배치 를 통한 통화 커버리지를 중첩 구성하여 중단 없는 LTE-R 서비스를 제공할 수 있 는 방안에 대하여 집중 연구하였다. 열차무선 기지국 장치에 장애가 발생되면 인접한 기지국 장치의 셀 커버리지를 통해 망의 생존성 및 안전성을 확보할 수 있게 되고 Stand by DU로 절체 되는 순 간에도 커버리지가 완성될 수 있도록 구현하는 설계 방안을 검증하였다. 본 연구를 통해 지하철 하남선과 2, 5호선 지하철 기존 구간의 열차무선시스템 통신망(LTE-R)을 안정적이고 신뢰성 있는 시스템으로써 확대 적용하여 열차관제 업무처리의 효율성을 높이고 향후 한국형 열차제어시스템(KRTCS) 도입을 위한 무 선망을 확보함은 물론, 행정안전부의 재난안전통신망(PS-LTE)과의 연동을 제공하 여 종합적이고 능률적인 첨단 열차무선시스템을 구축할 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 지하철 하남선 통신망 구축 및 2, 5호선 지하철 기존 구간의 열차무 선통신 시스템 개량 사업과 관련하여 관제, 유지보수, 작업용 음성통화 용도로 사 용되었던 도시철도 통신시스템을 빠르게 변화하는 정보통신 기술과 음성 이외의 다양한 고객 요구에 보다 효율적으로 대응하기 위하여 인프라 및 서비스를 체계 화함에 있어 최근 대안이 되고 있는 철도통합무선통신망(LTE-R)을 안정적이고 신 뢰성 있는 시스템으로 구축하고 향후 도입이 계획된 타 노선 수용 및 한국형 열 차제어시스템(KRTCS)의 무선망 확보를 위한 기반 마련과 동시에 재난 시 국가재 난안전통신망(PS-LTE)과 연계하여 신속한 재난현장 지휘 및 상황관리 등을 위한 통신망을 제공하는 역할을 수행하는 기틀을 마련하는데 일조하기 위함이다. 본 연구는 지하철 본선 터널 구간에서 열차무선 통신의 안정적이며 신뢰성 있 는 네트워크를 구축하기 위하여 기지국(DU) 장치의 이중화 구성과 RRU 교번 배치 를 통한 통화 커버리지를 중첩 구성하여 중단 없는 LTE-R 서비스를 제공할 수 있 는 방안에 대하여 집중 연구하였다. 열차무선 기지국 장치에 장애가 발생되면 인접한 기지국 장치의 셀 커버리지를 통해 망의 생존성 및 안전성을 확보할 수 있게 되고 Stand by DU로 절체 되는 순 간에도 커버리지가 완성될 수 있도록 구현하는 설계 방안을 검증하였다. 본 연구를 통해 지하철 하남선과 2, 5호선 지하철 기존 구간의 열차무선시스템 통신망(LTE-R)을 안정적이고 신뢰성 있는 시스템으로써 확대 적용하여 열차관제 업무처리의 효율성을 높이고 향후 한국형 열차제어시스템(KRTCS) 도입을 위한 무 선망을 확보함은 물론, 행정안전부의 재난안전통신망(PS-LTE)과의 연동을 제공하 여 종합적이고 능률적인 첨단 열차무선시스템을 구축할 수 있을 것으로 사료된다.
The purpose of this study is to develop the urban railway communication system, which was used for monitoring, maintenance, and work voice communications in connection with the construction of the Hanam Line subway network and the improvement of train radio communication system in the...
The purpose of this study is to develop the urban railway communication system, which was used for monitoring, maintenance, and work voice communications in connection with the construction of the Hanam Line subway network and the improvement of train radio communication system in the subway existing lines 2 and 5, In order to more efficiently respond to various customer needs other than voice, it is necessary to construct a stable and reliable system for railway integrated wireless communication network (LTE-R), which is a recent alternative in systematizing infrastructure and services, (KRTCS) as well as providing a communication network for rapid disaster site command and situation management in connection with the disaster safety communication network (PS-LTE) in case of a disaster. This is to help establish the framework. In order to establish a stable and reliable network of train radio communication in subway main line tunnels, we provide LTE-R service without interruption by overlapping call coverage through RRU alternation arrangement of base station (DU) This study focuses on the possibility of In case of failure of train radio base station equipment, survivability and safety of network can be ensured through cell coverage of neighboring base station equipment, and the designing method is implemented so that the coverage can be completed at the moment of switching to standby by DU. Through this study, we will extend the application of train radio system communication network (LTE-R) of subway Hanam Line and Subway of Line 2 and Line 5 as a stable and reliable system to improve efficiency of train control work, It is expected to be able to construct a comprehensive and efficient advanced train radio system by providing interworking with the disaster safety communication network (PS-LTE) of the Ministry of Public Administration and Security, as well as securing a wireless network for introduction.
The purpose of this study is to develop the urban railway communication system, which was used for monitoring, maintenance, and work voice communications in connection with the construction of the Hanam Line subway network and the improvement of train radio communication system in the subway existing lines 2 and 5, In order to more efficiently respond to various customer needs other than voice, it is necessary to construct a stable and reliable system for railway integrated wireless communication network (LTE-R), which is a recent alternative in systematizing infrastructure and services, (KRTCS) as well as providing a communication network for rapid disaster site command and situation management in connection with the disaster safety communication network (PS-LTE) in case of a disaster. This is to help establish the framework. In order to establish a stable and reliable network of train radio communication in subway main line tunnels, we provide LTE-R service without interruption by overlapping call coverage through RRU alternation arrangement of base station (DU) This study focuses on the possibility of In case of failure of train radio base station equipment, survivability and safety of network can be ensured through cell coverage of neighboring base station equipment, and the designing method is implemented so that the coverage can be completed at the moment of switching to standby by DU. Through this study, we will extend the application of train radio system communication network (LTE-R) of subway Hanam Line and Subway of Line 2 and Line 5 as a stable and reliable system to improve efficiency of train control work, It is expected to be able to construct a comprehensive and efficient advanced train radio system by providing interworking with the disaster safety communication network (PS-LTE) of the Ministry of Public Administration and Security, as well as securing a wireless network for introduction.
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