본 연구는 고급 단계의 한국어 학습자들을 위한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시하고 학습자 스스로 신문 읽고 이해할 수 있는 능력을 기르게 하는 것에 목적이 있다. 고급 단계 학습자들의 어학 능력 중 하나로 신문을 읽고 이해하는 것이 요구된다. 신문은 고급 단계의 한국어 학습자들이 사용하는 한국어 교재에서도 자주 제시되고 있으며 학습자들의 어학 능력을 평가하는 한국어 능력 시험에도 빈번하게 출제되고 있다. 기존의 연구에서도 고급 한국어 학습자들은 실제 자료로 학습하는 것이 필요하다고 하면서 실제 학습 자료에 유용한 자료로 신문이 언급되기도 하였다. 실제 신문은 현실감 있고 생동감 있는 교육이 가능하며 자연스럽게 한국 사회와 문화를 접할 수 있고 고급 수준의 어휘와 표현도 익힐 수 있다. 또한 신문 읽기를 통해 비판적인 사고 능력도 키울 수 있다. 이처럼 실제 신문을 읽는 것은 고급 단계의 학습자들에게 어렵지만 넘어서야 할 과제이기도 하다. 고급 학습자들이라도 실제 신문을 읽는 것에 부담을 느끼기도 하는데 그 이유는 텍스트 길이가 길고 생소한 어휘가 많기 때문이다. 그러나 신문은 모든 기사를 처음부터 끝까지 읽고 이해하기보다는 여러 신문 기사 중에서도 읽고 싶은 기사를 선별하고 읽고, 선택한 기사에서 핵심적인 정보만 찾아도 충분히 기사 내용을 이해할 수 있다. 이처럼 신문 기사를 읽기 위해서는 신문 읽기를 위한 전략이 필요하다. 고급 단계의 한국어 학습자들이 신문을 친숙하게 느끼고, 쉽게 읽기 위해서는 신문 읽기를 위한 전략을 학습해야 하며 이때는 교사의 도움이 필요하다. 교사의 시범과 도움으로 전략을 반복해서 사용하다 보면 학습자들도 신문 읽기 전략에 익숙해질 것이며 이러한 전략을 통해 스스로 신문을 읽고 이해하게 될 것이다. 이에 본 연구에서는 고급 한국어 학습자들을 위한 신문 읽기 전략 교육 교수·학습 프로그램을 제시하고 이 프로그램의 효과를 검증하기 위한 실험을 한 후에 그 결과를 바탕으로 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램이 나아가야 할 점을 제시하였다. 2장에서는 한국어 교육에서 읽기와 신문 읽기 학습에 대해서 살펴본다. 또 신문이란 무엇인지 신문 텍스트를 정의하고 신문 기사별로 어떠한 특징을 가졌는지 알아본다. 또한 읽기 전략의 정의를 내리고 읽기 전략의 유형을 파악한 다음 이것을 바탕으로 신문 읽기에 필요한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시한다. 3장에서는 고급 학습자를 위한 신문 기사 학습 현황을 제시한다. 먼저 한국어 교재 내에서 신문 기사를 어떻게 활용하고 있는지 5종의 한국어 통합 교재를 선정하여 교재별로 신문 기사 활용과 읽기 전, 읽기, 읽은 후 과정에서 어떤 활동을 하는지 분석한다. 4장에서는 한국어 통합 교재에서 제시된 주제를 참고하여 고급 한국어 학습자를 위한 실제 신문 기사를 선정한다. 학습을 위한 신문 기사는 고급 단계의 한국어 교재에 빈번하게 제시되고 있는 인터뷰 기사, 사설 기사, 칼럼 기사, 보도 기사, ...
본 연구는 고급 단계의 한국어 학습자들을 위한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시하고 학습자 스스로 신문 읽고 이해할 수 있는 능력을 기르게 하는 것에 목적이 있다. 고급 단계 학습자들의 어학 능력 중 하나로 신문을 읽고 이해하는 것이 요구된다. 신문은 고급 단계의 한국어 학습자들이 사용하는 한국어 교재에서도 자주 제시되고 있으며 학습자들의 어학 능력을 평가하는 한국어 능력 시험에도 빈번하게 출제되고 있다. 기존의 연구에서도 고급 한국어 학습자들은 실제 자료로 학습하는 것이 필요하다고 하면서 실제 학습 자료에 유용한 자료로 신문이 언급되기도 하였다. 실제 신문은 현실감 있고 생동감 있는 교육이 가능하며 자연스럽게 한국 사회와 문화를 접할 수 있고 고급 수준의 어휘와 표현도 익힐 수 있다. 또한 신문 읽기를 통해 비판적인 사고 능력도 키울 수 있다. 이처럼 실제 신문을 읽는 것은 고급 단계의 학습자들에게 어렵지만 넘어서야 할 과제이기도 하다. 고급 학습자들이라도 실제 신문을 읽는 것에 부담을 느끼기도 하는데 그 이유는 텍스트 길이가 길고 생소한 어휘가 많기 때문이다. 그러나 신문은 모든 기사를 처음부터 끝까지 읽고 이해하기보다는 여러 신문 기사 중에서도 읽고 싶은 기사를 선별하고 읽고, 선택한 기사에서 핵심적인 정보만 찾아도 충분히 기사 내용을 이해할 수 있다. 이처럼 신문 기사를 읽기 위해서는 신문 읽기를 위한 전략이 필요하다. 고급 단계의 한국어 학습자들이 신문을 친숙하게 느끼고, 쉽게 읽기 위해서는 신문 읽기를 위한 전략을 학습해야 하며 이때는 교사의 도움이 필요하다. 교사의 시범과 도움으로 전략을 반복해서 사용하다 보면 학습자들도 신문 읽기 전략에 익숙해질 것이며 이러한 전략을 통해 스스로 신문을 읽고 이해하게 될 것이다. 이에 본 연구에서는 고급 한국어 학습자들을 위한 신문 읽기 전략 교육 교수·학습 프로그램을 제시하고 이 프로그램의 효과를 검증하기 위한 실험을 한 후에 그 결과를 바탕으로 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램이 나아가야 할 점을 제시하였다. 2장에서는 한국어 교육에서 읽기와 신문 읽기 학습에 대해서 살펴본다. 또 신문이란 무엇인지 신문 텍스트를 정의하고 신문 기사별로 어떠한 특징을 가졌는지 알아본다. 또한 읽기 전략의 정의를 내리고 읽기 전략의 유형을 파악한 다음 이것을 바탕으로 신문 읽기에 필요한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시한다. 3장에서는 고급 학습자를 위한 신문 기사 학습 현황을 제시한다. 먼저 한국어 교재 내에서 신문 기사를 어떻게 활용하고 있는지 5종의 한국어 통합 교재를 선정하여 교재별로 신문 기사 활용과 읽기 전, 읽기, 읽은 후 과정에서 어떤 활동을 하는지 분석한다. 4장에서는 한국어 통합 교재에서 제시된 주제를 참고하여 고급 한국어 학습자를 위한 실제 신문 기사를 선정한다. 학습을 위한 신문 기사는 고급 단계의 한국어 교재에 빈번하게 제시되고 있는 인터뷰 기사, 사설 기사, 칼럼 기사, 보도 기사, 피처 기사 5개로 한정한다. 실제 신문 기사 선정은 실제 신문으로 바탕으로 설문 조사를 진행하며 5년 이상의 경력을 가진 한국어 강사들이 참여한다. 설문을 통해 인터뷰, 사설, 칼럼, 보도, 피처 기사를 각각 3개씩 정하였으며 기사별로 신문 기사의 특징과 기사를 읽을 때 필요한 전략 교수·학습 지도안을 제시한다. 5장에서는 신문 읽기 전략 실험을 진행하며 예비 실험을 거쳐 예비 실험의 문제점을 보완한 후에 본실험을 한다. 예비 실험과 본실험은 모두 연구자가 아닌 경력이 있는 한국어 강사가 실험자로 참여한다. 본실험에서는 학습자들의 전략 사용 양상을 파악하기 위해 설문 조사와 문항 평가, 직접 면담을 한다. 설문 조사의 경우 같은 문항으로 사전과 사후로 진행하여 결과를 비교한다. 문항 평가 역시 사전과 사후로 진행하여 사전과 사후 평가 결과를 비교 분석한다. 직접 면담은 사전 평가와 사후 평가를 끝낸 후에 실험자가 교실 안에서 진행한다. 그 결과 학습자들은 신문 읽기 전략 수업을 하고 난 후 신문을 읽을 때 전략을 더 많이 사용하고 있었으며 신문의 핵심적인 정보를 빠르게 찾아 가장 중요한 내용을 이해할 수 있었다. 또 기사별로 각각의 전략을 사용하고 있었으며 읽기 방법을 구분하고 조절하여 사용하고 있었다. 그러나 여전히 신문의 길이에는 부담을 가지고 있었으며 신문에 나오는 생소한 어휘에는 어려움을 느끼고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램의 의의와 논점을 살피고 제언하였다. 6장에서는 본 연구의 전체 논의를 정리한 후에 연구의 의의와 논점을 바탕으로 후속 연구를 제안하였다. 본 연구의 의의는 고급 단계의 한국어 학습자를 위한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시하여 학습자 스스로가 신문을 전략적인 방법으로 읽고 이해할 수 있게 되었다는 점에 의의를 두고 있으며, 이러한 전략 수업을 확장하여 사용할 수 있는 방안이 필요하기에 이에 대한 후속 연구를 제안하였다.
본 연구는 고급 단계의 한국어 학습자들을 위한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시하고 학습자 스스로 신문 읽고 이해할 수 있는 능력을 기르게 하는 것에 목적이 있다. 고급 단계 학습자들의 어학 능력 중 하나로 신문을 읽고 이해하는 것이 요구된다. 신문은 고급 단계의 한국어 학습자들이 사용하는 한국어 교재에서도 자주 제시되고 있으며 학습자들의 어학 능력을 평가하는 한국어 능력 시험에도 빈번하게 출제되고 있다. 기존의 연구에서도 고급 한국어 학습자들은 실제 자료로 학습하는 것이 필요하다고 하면서 실제 학습 자료에 유용한 자료로 신문이 언급되기도 하였다. 실제 신문은 현실감 있고 생동감 있는 교육이 가능하며 자연스럽게 한국 사회와 문화를 접할 수 있고 고급 수준의 어휘와 표현도 익힐 수 있다. 또한 신문 읽기를 통해 비판적인 사고 능력도 키울 수 있다. 이처럼 실제 신문을 읽는 것은 고급 단계의 학습자들에게 어렵지만 넘어서야 할 과제이기도 하다. 고급 학습자들이라도 실제 신문을 읽는 것에 부담을 느끼기도 하는데 그 이유는 텍스트 길이가 길고 생소한 어휘가 많기 때문이다. 그러나 신문은 모든 기사를 처음부터 끝까지 읽고 이해하기보다는 여러 신문 기사 중에서도 읽고 싶은 기사를 선별하고 읽고, 선택한 기사에서 핵심적인 정보만 찾아도 충분히 기사 내용을 이해할 수 있다. 이처럼 신문 기사를 읽기 위해서는 신문 읽기를 위한 전략이 필요하다. 고급 단계의 한국어 학습자들이 신문을 친숙하게 느끼고, 쉽게 읽기 위해서는 신문 읽기를 위한 전략을 학습해야 하며 이때는 교사의 도움이 필요하다. 교사의 시범과 도움으로 전략을 반복해서 사용하다 보면 학습자들도 신문 읽기 전략에 익숙해질 것이며 이러한 전략을 통해 스스로 신문을 읽고 이해하게 될 것이다. 이에 본 연구에서는 고급 한국어 학습자들을 위한 신문 읽기 전략 교육 교수·학습 프로그램을 제시하고 이 프로그램의 효과를 검증하기 위한 실험을 한 후에 그 결과를 바탕으로 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램이 나아가야 할 점을 제시하였다. 2장에서는 한국어 교육에서 읽기와 신문 읽기 학습에 대해서 살펴본다. 또 신문이란 무엇인지 신문 텍스트를 정의하고 신문 기사별로 어떠한 특징을 가졌는지 알아본다. 또한 읽기 전략의 정의를 내리고 읽기 전략의 유형을 파악한 다음 이것을 바탕으로 신문 읽기에 필요한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시한다. 3장에서는 고급 학습자를 위한 신문 기사 학습 현황을 제시한다. 먼저 한국어 교재 내에서 신문 기사를 어떻게 활용하고 있는지 5종의 한국어 통합 교재를 선정하여 교재별로 신문 기사 활용과 읽기 전, 읽기, 읽은 후 과정에서 어떤 활동을 하는지 분석한다. 4장에서는 한국어 통합 교재에서 제시된 주제를 참고하여 고급 한국어 학습자를 위한 실제 신문 기사를 선정한다. 학습을 위한 신문 기사는 고급 단계의 한국어 교재에 빈번하게 제시되고 있는 인터뷰 기사, 사설 기사, 칼럼 기사, 보도 기사, 피처 기사 5개로 한정한다. 실제 신문 기사 선정은 실제 신문으로 바탕으로 설문 조사를 진행하며 5년 이상의 경력을 가진 한국어 강사들이 참여한다. 설문을 통해 인터뷰, 사설, 칼럼, 보도, 피처 기사를 각각 3개씩 정하였으며 기사별로 신문 기사의 특징과 기사를 읽을 때 필요한 전략 교수·학습 지도안을 제시한다. 5장에서는 신문 읽기 전략 실험을 진행하며 예비 실험을 거쳐 예비 실험의 문제점을 보완한 후에 본실험을 한다. 예비 실험과 본실험은 모두 연구자가 아닌 경력이 있는 한국어 강사가 실험자로 참여한다. 본실험에서는 학습자들의 전략 사용 양상을 파악하기 위해 설문 조사와 문항 평가, 직접 면담을 한다. 설문 조사의 경우 같은 문항으로 사전과 사후로 진행하여 결과를 비교한다. 문항 평가 역시 사전과 사후로 진행하여 사전과 사후 평가 결과를 비교 분석한다. 직접 면담은 사전 평가와 사후 평가를 끝낸 후에 실험자가 교실 안에서 진행한다. 그 결과 학습자들은 신문 읽기 전략 수업을 하고 난 후 신문을 읽을 때 전략을 더 많이 사용하고 있었으며 신문의 핵심적인 정보를 빠르게 찾아 가장 중요한 내용을 이해할 수 있었다. 또 기사별로 각각의 전략을 사용하고 있었으며 읽기 방법을 구분하고 조절하여 사용하고 있었다. 그러나 여전히 신문의 길이에는 부담을 가지고 있었으며 신문에 나오는 생소한 어휘에는 어려움을 느끼고 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램의 의의와 논점을 살피고 제언하였다. 6장에서는 본 연구의 전체 논의를 정리한 후에 연구의 의의와 논점을 바탕으로 후속 연구를 제안하였다. 본 연구의 의의는 고급 단계의 한국어 학습자를 위한 신문 읽기 전략 교수·학습 프로그램을 제시하여 학습자 스스로가 신문을 전략적인 방법으로 읽고 이해할 수 있게 되었다는 점에 의의를 두고 있으며, 이러한 전략 수업을 확장하여 사용할 수 있는 방안이 필요하기에 이에 대한 후속 연구를 제안하였다.
The purposes of this study are to propose a teaching and learning program for newspaper reading strategies for Korean learners at an advanced level and help them read and understand newspapers themselves. One of language abilities required at an advanced level is to read and understand newspapers, w...
The purposes of this study are to propose a teaching and learning program for newspaper reading strategies for Korean learners at an advanced level and help them read and understand newspapers themselves. One of language abilities required at an advanced level is to read and understand newspapers, which are often presented in Korean teaching materials used by Korean learners at an advanced level and frequently found in Korean language proficiency tests to assess their language skills. Previous studies also raised a need for Korean learners at an advanced level to study with actual materials and mentioned newspapers as useful learning materials for them. Newspapers make it possible to provide realistic and vivid education, expose learners to the South Korean society and culture in a natural manner, and help them learn advanced vocabulary and expressions. Learners can also develop critical thinking abilities by reading newspapers. Reading a newspaper is a task that they may find difficult but still have to carry out. Even learners at the advanced level may feel a burden with reading a newspaper because its texts are long and contain many unfamiliar words. They can, however, understand an article enough by selecting the articles they wish to read and finding the core information in the selected articles instead of trying to read all the articles from beginning to end and understand them. Even Korean learners at an advanced level need a strategy to read newspaper articles. They need to study a strategy to read a newspaper so that they can feel newspapers familiar and read them with ease. It is time they ask for help from their teachers. If they repeat a strategy thanks to the demonstration and assistance of their teachers, they will become accustomed to reading a newspaper. This strategy will surely help them read and understand a newspaper for themselves. This study thus proposed a teaching and learning program for the education of newspaper reading strategies for Korean learners at the advanced level, conducted an experiment to test the program's effects, and proposed future directions for such programs based on the results. Chapter 2 examined reading in Korean education and the study of newspaper reading. It also defined a newspaper text and looked into the characteristics of each newspaper article. After defining a reading strategy, it examined the types of reading strategies and proposed a teaching and learning program for newspaper reading strategies needed to read a newspaper based on them. Chapter 3 covered the current state of newspaper article study and proposed educational plans for high-level learners. Five different integrated teaching materials for Korean were selected to analyze their uses of newspaper articles and their activities before, during, and after reading and further understand the ways that newspaper articles were utilized in Korean teaching materials. In Chapter 4, the topics in the integrated teaching materials were consulted to choose actual newspaper articles for high-level learners to study. The newspaper articles for their study were restricted to five types frequently presented in high-level Korean teaching materials including interview, editorial, column, report, and feature articles. Actual newspaper articles were selected based on a survey on real newspapers with a group of Korean instructors with a career of five years or longer. Based on the survey results, three articles were selected in each of interview, editorial, column, report and feature categories. An instructional plan for reading strategies was presented for each of the articles based on their characteristics and strategies needed to read them. Chapter 5 conducted an experiment with newspaper reading strategies. After a preliminary experiment, the results were used to supplement its problems and start the main experiment. Both in the preliminary and main experiment, a Korean instructor with years of teaching served as an experimenter instead of the investigator. The main experiment consisted of survey, item evaluation, and direct interview to figure out the patterns of using a strategy by learners. In the survey, the same items were used before and after experimentation to compare the results. It was the same with item evaluation for comparison and analysis purposes. After pre- and post-test evaluation, the experimenter conducted a direct interview in the classroom. The findings show that the learners used a newspaper reading strategy more after the lessons on the strategies and were able to find core information in the articles fast and understand the most important content. They used different strategies for different articles and distinguished and regulated their reading methods when using a strategy. They, however, still felt a burden with the length of articles and found that unfamiliar vocabulary they encountered was difficult. Based on these findings, the investigator discussed the meanings and points of a teaching and learning program for newspaper reading strategies and made proposals. Chapter 6 sorted out the entire discussions in the study and made proposals for follow-up study based on its significance and limitations. The study is significant in that it provided a plan for newspaper reading strategies for Korean learners at an advanced level and helped them read and understand newspapers in a strategic manner. Since there was a need for plans to expand and use these strategic lessons, the study proposed follow-up study on them.
The purposes of this study are to propose a teaching and learning program for newspaper reading strategies for Korean learners at an advanced level and help them read and understand newspapers themselves. One of language abilities required at an advanced level is to read and understand newspapers, which are often presented in Korean teaching materials used by Korean learners at an advanced level and frequently found in Korean language proficiency tests to assess their language skills. Previous studies also raised a need for Korean learners at an advanced level to study with actual materials and mentioned newspapers as useful learning materials for them. Newspapers make it possible to provide realistic and vivid education, expose learners to the South Korean society and culture in a natural manner, and help them learn advanced vocabulary and expressions. Learners can also develop critical thinking abilities by reading newspapers. Reading a newspaper is a task that they may find difficult but still have to carry out. Even learners at the advanced level may feel a burden with reading a newspaper because its texts are long and contain many unfamiliar words. They can, however, understand an article enough by selecting the articles they wish to read and finding the core information in the selected articles instead of trying to read all the articles from beginning to end and understand them. Even Korean learners at an advanced level need a strategy to read newspaper articles. They need to study a strategy to read a newspaper so that they can feel newspapers familiar and read them with ease. It is time they ask for help from their teachers. If they repeat a strategy thanks to the demonstration and assistance of their teachers, they will become accustomed to reading a newspaper. This strategy will surely help them read and understand a newspaper for themselves. This study thus proposed a teaching and learning program for the education of newspaper reading strategies for Korean learners at the advanced level, conducted an experiment to test the program's effects, and proposed future directions for such programs based on the results. Chapter 2 examined reading in Korean education and the study of newspaper reading. It also defined a newspaper text and looked into the characteristics of each newspaper article. After defining a reading strategy, it examined the types of reading strategies and proposed a teaching and learning program for newspaper reading strategies needed to read a newspaper based on them. Chapter 3 covered the current state of newspaper article study and proposed educational plans for high-level learners. Five different integrated teaching materials for Korean were selected to analyze their uses of newspaper articles and their activities before, during, and after reading and further understand the ways that newspaper articles were utilized in Korean teaching materials. In Chapter 4, the topics in the integrated teaching materials were consulted to choose actual newspaper articles for high-level learners to study. The newspaper articles for their study were restricted to five types frequently presented in high-level Korean teaching materials including interview, editorial, column, report, and feature articles. Actual newspaper articles were selected based on a survey on real newspapers with a group of Korean instructors with a career of five years or longer. Based on the survey results, three articles were selected in each of interview, editorial, column, report and feature categories. An instructional plan for reading strategies was presented for each of the articles based on their characteristics and strategies needed to read them. Chapter 5 conducted an experiment with newspaper reading strategies. After a preliminary experiment, the results were used to supplement its problems and start the main experiment. Both in the preliminary and main experiment, a Korean instructor with years of teaching served as an experimenter instead of the investigator. The main experiment consisted of survey, item evaluation, and direct interview to figure out the patterns of using a strategy by learners. In the survey, the same items were used before and after experimentation to compare the results. It was the same with item evaluation for comparison and analysis purposes. After pre- and post-test evaluation, the experimenter conducted a direct interview in the classroom. The findings show that the learners used a newspaper reading strategy more after the lessons on the strategies and were able to find core information in the articles fast and understand the most important content. They used different strategies for different articles and distinguished and regulated their reading methods when using a strategy. They, however, still felt a burden with the length of articles and found that unfamiliar vocabulary they encountered was difficult. Based on these findings, the investigator discussed the meanings and points of a teaching and learning program for newspaper reading strategies and made proposals. Chapter 6 sorted out the entire discussions in the study and made proposals for follow-up study based on its significance and limitations. The study is significant in that it provided a plan for newspaper reading strategies for Korean learners at an advanced level and helped them read and understand newspapers in a strategic manner. Since there was a need for plans to expand and use these strategic lessons, the study proposed follow-up study on them.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.