본 연구의 목적은 누리과정 교사용지도서의 장애이해교육에 대한 유치원 통합학급 교사의 인식과 운영 실제를 탐색하고 분석하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 누리과정 교사용지도서 장애이해교육에 대한 유치원 통합학급 교사의 인식은 어떠한가?
둘째, 누리과정 교사용지도서를 활용한 유치원 통합학급 교사의 장애이해교육 운영 실제는 어떠한가?
본 연구는 질적 다중사례방법으로 유치원 통합학급을 운영하고 있는 4명의 일반 유아교사를 대상으로 심층면담, 수업관찰 및 문서자료를 수집하...
본 연구의 목적은 누리과정 교사용지도서의 장애이해교육에 대한 유치원 통합학급 교사의 인식과 운영 실제를 탐색하고 분석하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 누리과정 교사용지도서 장애이해교육에 대한 유치원 통합학급 교사의 인식은 어떠한가?
둘째, 누리과정 교사용지도서를 활용한 유치원 통합학급 교사의 장애이해교육 운영 실제는 어떠한가?
본 연구는 질적 다중사례방법으로 유치원 통합학급을 운영하고 있는 4명의 일반 유아교사를 대상으로 심층면담, 수업관찰 및 문서자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 유치원 통합학급 교사인 참여자들은 자료로서의 누리과정 교사용지도서 장애이해교육에 대해 관심이 없거나 매력이 없다는 다소 부정적인 인식을 가지고 있었다. 참여자들의 지도서의 장애이해교육에 대한 부정적인 인식과는 달리 장애이해교육은 동적, 정적 활동을 아우르는 다양한 방법이 효과적이라고 인식하였다. 내용으로서 지도서의 장애이해교육은 특별한날, 특정생활주제의 활동으로 인식하였으며 재구성한 내용에 대해 긍정적으로 인식하기도 하였다. 참여자들은 다양성, 편리성, 특수교사와의 역할 구분 등 장애이해교육활동 내용에 대한 바람을 나타내기도 하였다.
둘째, 유치원 통합학급 교사인 참여자들이 누리과정 교사용지도서를 활용한 장애이해교육의 운영의 형태는 장애인의 날이나 장학 같은 일회성행사나 연계하기 힘든 활동으로 운영되는 일반적 활동의 형태로 나타났다. 운영의 방법은 이야기나누기라는 특정방법으로 주로 운영하였고, 지도서의 활동을 활용하지 않고 재구성하여 일상적인 방법으로도 나타났다. 운영의 내용은 특정생활주제 우리동네내에서 재구성하였다. 그 구체적 내용이 활동간 연계성이 적거나 장애로 인한 결함을 주 내용으로 다루고 있었다. 참여자들의 운영의 실제는 참여자의 인식 이외에 경험, 교실의 상황과 유아의 특성, 전문성, 과중한 업무량, 강의나 연수, 특수교사와의 관계, 관리자 학부모와의 관계가 영향을 미쳐 나타났다.
이상에서와 같이 연구에 참여한 유치원 통합학급 교사들은 누리과정 교사용지도서 장애이해교육에 대해 부정적이지만 방법과 내용에 대해 여러 측면으로 인식하고 있었다. 그런 인식이 운영에 영향을 미치기도 하였지만, 인식뿐 아니라 앞서 언급한 복합적인 요인들로 인해 장애이해교육이 운영되고 있었다. 따라서 장애이해교육에 대한 인식 뿐 아니라 실제에 영향을 미치는 다양한 요인들을 지원해 줄 수 있는 체제를 마련한다면 장애이해교육의 운영이 활성화 될 것이다.
본 연구의 목적은 누리과정 교사용지도서의 장애이해교육에 대한 유치원 통합학급 교사의 인식과 운영 실제를 탐색하고 분석하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 누리과정 교사용지도서 장애이해교육에 대한 유치원 통합학급 교사의 인식은 어떠한가?
둘째, 누리과정 교사용지도서를 활용한 유치원 통합학급 교사의 장애이해교육 운영 실제는 어떠한가?
본 연구는 질적 다중사례방법으로 유치원 통합학급을 운영하고 있는 4명의 일반 유아교사를 대상으로 심층면담, 수업관찰 및 문서자료를 수집하여 분석하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 유치원 통합학급 교사인 참여자들은 자료로서의 누리과정 교사용지도서 장애이해교육에 대해 관심이 없거나 매력이 없다는 다소 부정적인 인식을 가지고 있었다. 참여자들의 지도서의 장애이해교육에 대한 부정적인 인식과는 달리 장애이해교육은 동적, 정적 활동을 아우르는 다양한 방법이 효과적이라고 인식하였다. 내용으로서 지도서의 장애이해교육은 특별한날, 특정생활주제의 활동으로 인식하였으며 재구성한 내용에 대해 긍정적으로 인식하기도 하였다. 참여자들은 다양성, 편리성, 특수교사와의 역할 구분 등 장애이해교육활동 내용에 대한 바람을 나타내기도 하였다.
둘째, 유치원 통합학급 교사인 참여자들이 누리과정 교사용지도서를 활용한 장애이해교육의 운영의 형태는 장애인의 날이나 장학 같은 일회성행사나 연계하기 힘든 활동으로 운영되는 일반적 활동의 형태로 나타났다. 운영의 방법은 이야기나누기라는 특정방법으로 주로 운영하였고, 지도서의 활동을 활용하지 않고 재구성하여 일상적인 방법으로도 나타났다. 운영의 내용은 특정생활주제 우리동네내에서 재구성하였다. 그 구체적 내용이 활동간 연계성이 적거나 장애로 인한 결함을 주 내용으로 다루고 있었다. 참여자들의 운영의 실제는 참여자의 인식 이외에 경험, 교실의 상황과 유아의 특성, 전문성, 과중한 업무량, 강의나 연수, 특수교사와의 관계, 관리자 학부모와의 관계가 영향을 미쳐 나타났다.
이상에서와 같이 연구에 참여한 유치원 통합학급 교사들은 누리과정 교사용지도서 장애이해교육에 대해 부정적이지만 방법과 내용에 대해 여러 측면으로 인식하고 있었다. 그런 인식이 운영에 영향을 미치기도 하였지만, 인식뿐 아니라 앞서 언급한 복합적인 요인들로 인해 장애이해교육이 운영되고 있었다. 따라서 장애이해교육에 대한 인식 뿐 아니라 실제에 영향을 미치는 다양한 요인들을 지원해 줄 수 있는 체제를 마련한다면 장애이해교육의 운영이 활성화 될 것이다.
This study aimed to explore and analyze the integrated kindergarten teachers’ recognition on disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum and its actual operation as well. For the purpose of this study, the research problems were set as below.
First, how is the int...
This study aimed to explore and analyze the integrated kindergarten teachers’ recognition on disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum and its actual operation as well. For the purpose of this study, the research problems were set as below.
First, how is the integrated kindergarten teacher’s recognition on disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum?
Second, how is the actual operation of integrated kindergarten teacher’s disability awareness education utilizing Teachers' guidebooks for Nuri curriculum?
In this study, in-depth interview was carried out with 4 early childhood teachers who operated integrated kindergarten class, while observing the class and collecting documentation resources for analysis through a qualitative analysis of multiple cases. The research findings were as follows.
First, the research participants who are integrated kindergarten teachers were not interested in the disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum as the data or had rather negative perception, mentioning that it’s unattractive. Unlike their negative perception in the guidebook activity, they recognized that disability awareness education was effective with various methods that encompass dynamic and static activities. When it comes to the contents of disability awareness education in the guidebook, they recognized it as the activity for special day and specific life theme and also, had positive view in the reconstructed contents. They showed their hope for the contents of disability awareness education, including diversity, convenience and classification of role with special education teachers as well.
Second, the actual operation of the disability awareness education utilizing Teachers' guidebooks for Nuri curriculum by the research participants who are the integrated kindergarten teachers were found as the general activity which is difficult to connect or temporary event such as Disability Day or scholarship day. It was often operated in the specific way ‘Share a Story’and also, in the routine method by restructuring it without using the activity of guidebook. When it comes to the contents of operation, it’s restructured within ‘Our Town’ which is the specific life theme. Specifically, it mainly dealt with defects caused by disability or each activity was not closely connected. The actual operation by the research participants was influenced by their recognition, experience, situation of classroom, characteristics of children, professionalism, heavy workload, lectures, training, relationship with the special education teacher and also, relationship with manager and school parents.
The integrated kindergarten teacher’s recognition on the disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum is negative about disability education, but they were aware of the methods and contents in many ways. Although such a perception had an impact on the operation, it was also operated due to the complex factors mentioned as well as recognition.Therefore, if a system is prepared to support diverse factors that affect reality as well as awareness of disability education, the operation of disability education will be activated.
This study aimed to explore and analyze the integrated kindergarten teachers’ recognition on disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum and its actual operation as well. For the purpose of this study, the research problems were set as below.
First, how is the integrated kindergarten teacher’s recognition on disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum?
Second, how is the actual operation of integrated kindergarten teacher’s disability awareness education utilizing Teachers' guidebooks for Nuri curriculum?
In this study, in-depth interview was carried out with 4 early childhood teachers who operated integrated kindergarten class, while observing the class and collecting documentation resources for analysis through a qualitative analysis of multiple cases. The research findings were as follows.
First, the research participants who are integrated kindergarten teachers were not interested in the disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum as the data or had rather negative perception, mentioning that it’s unattractive. Unlike their negative perception in the guidebook activity, they recognized that disability awareness education was effective with various methods that encompass dynamic and static activities. When it comes to the contents of disability awareness education in the guidebook, they recognized it as the activity for special day and specific life theme and also, had positive view in the reconstructed contents. They showed their hope for the contents of disability awareness education, including diversity, convenience and classification of role with special education teachers as well.
Second, the actual operation of the disability awareness education utilizing Teachers' guidebooks for Nuri curriculum by the research participants who are the integrated kindergarten teachers were found as the general activity which is difficult to connect or temporary event such as Disability Day or scholarship day. It was often operated in the specific way ‘Share a Story’and also, in the routine method by restructuring it without using the activity of guidebook. When it comes to the contents of operation, it’s restructured within ‘Our Town’ which is the specific life theme. Specifically, it mainly dealt with defects caused by disability or each activity was not closely connected. The actual operation by the research participants was influenced by their recognition, experience, situation of classroom, characteristics of children, professionalism, heavy workload, lectures, training, relationship with the special education teacher and also, relationship with manager and school parents.
The integrated kindergarten teacher’s recognition on the disability awareness education in Teachers' guidebooks for Nuri curriculum is negative about disability education, but they were aware of the methods and contents in many ways. Although such a perception had an impact on the operation, it was also operated due to the complex factors mentioned as well as recognition.Therefore, if a system is prepared to support diverse factors that affect reality as well as awareness of disability education, the operation of disability education will be activated.
주제어
#누리과정 교사용지도서 장애이해교육 유치원 통합학급 교사 인식 운영실제
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.