본 연구는 우리나라에 상담이 도입된 지 60여년이 지난 오늘날 상담에 대한 대중의 높은 관심과 사회 공공영역에서 상담의 역할과 비중이 커지 는 가운데, 한국 상담학의 정체성을 총체적으로 조망하고 분석하려는 노력 이 부족했다는 연구자 본인의 비판적 인식에서부터 본 연구가 시작되었다. 또한 학술 연구에서 연역적 방식의 연구접근의 한계와 상담학이 사회적· 문화적 영향을 받는 학문인만큼 외부의 인식을 함께 살펴보고 학문의 지 식구조를 귀납적이고 실증적으로 연구하여 학문의 정체성을 확립하는 것 이 무엇보다 필요하다고 판단하였다. 따라서 본 연구의 목적은 한국 상담 학의 학문적 정체성을 탐색하기 위해 학술연구의 지식구조 특성을 파악하 고, 언론 및 정책에서 ‘상담(심리)학’에 대한 인식을 탐색하고자 하는데 있 다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 한국 상담학의 선행 연구들의 내적정체성 특징은 어떠한가? (1) 한국 상담학의 학술지 전체 지식구조는 특징은 어떠한가? (2) 한국 상담학의 학술지 하위주제의 특징은 무엇인가? 둘째, 한국 상담학의 선행 연구들의 대상별 내적정체성 특징은 어떠한 가? (1) 한국 상담학의 학술지 대상별 연구의 지식구조는 어떻게 변화하였 는가? (2) 한국 상담학의 학술지 대상별 하위주제의 특징은 어떻게 변화하였 는가? 셋째, 한국 상담학의 외적정체성의 특징은 어떠한가? (1) ‘상담(심리)학’에 대한 학회별, 정책연구 및 언론기사의 시기별 지 식구조는 어떻게 변화하였는가? (2) ‘상담(심리)학’에 대한 학회별, 정책연구 및 언론기사의 시기별 하 위주제의 특징은 어떻게 변화하였는가? 한국 상담학의 학문적 정체성에 관한 연구를 수행하기 위해 연구내용에 대한 문헌연구를 하여 이론적 토대를 마련하고, 연구자료를 수집하였다. 본 연구를 위해 ...
본 연구는 우리나라에 상담이 도입된 지 60여년이 지난 오늘날 상담에 대한 대중의 높은 관심과 사회 공공영역에서 상담의 역할과 비중이 커지 는 가운데, 한국 상담학의 정체성을 총체적으로 조망하고 분석하려는 노력 이 부족했다는 연구자 본인의 비판적 인식에서부터 본 연구가 시작되었다. 또한 학술 연구에서 연역적 방식의 연구접근의 한계와 상담학이 사회적· 문화적 영향을 받는 학문인만큼 외부의 인식을 함께 살펴보고 학문의 지 식구조를 귀납적이고 실증적으로 연구하여 학문의 정체성을 확립하는 것 이 무엇보다 필요하다고 판단하였다. 따라서 본 연구의 목적은 한국 상담 학의 학문적 정체성을 탐색하기 위해 학술연구의 지식구조 특성을 파악하 고, 언론 및 정책에서 ‘상담(심리)학’에 대한 인식을 탐색하고자 하는데 있 다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 한국 상담학의 선행 연구들의 내적정체성 특징은 어떠한가? (1) 한국 상담학의 학술지 전체 지식구조는 특징은 어떠한가? (2) 한국 상담학의 학술지 하위주제의 특징은 무엇인가? 둘째, 한국 상담학의 선행 연구들의 대상별 내적정체성 특징은 어떠한 가? (1) 한국 상담학의 학술지 대상별 연구의 지식구조는 어떻게 변화하였 는가? (2) 한국 상담학의 학술지 대상별 하위주제의 특징은 어떻게 변화하였 는가? 셋째, 한국 상담학의 외적정체성의 특징은 어떠한가? (1) ‘상담(심리)학’에 대한 학회별, 정책연구 및 언론기사의 시기별 지 식구조는 어떻게 변화하였는가? (2) ‘상담(심리)학’에 대한 학회별, 정책연구 및 언론기사의 시기별 하 위주제의 특징은 어떻게 변화하였는가? 한국 상담학의 학문적 정체성에 관한 연구를 수행하기 위해 연구내용에 대한 문헌연구를 하여 이론적 토대를 마련하고, 연구자료를 수집하였다. 본 연구를 위해 언어네트워크 분석방법을 적용하여 2008년부터 2017년까 지 한국상담학회 학술지 「상담학연구」에 게재된 논문과 한국상담심리학 회 학술지 「한국심리학회지:상담 및 심리치료」에 게재된 논문 총 1,879 편을 분석하였다. 또한 2008년부터 2017년까지 한겨레와 경향신문에 ‘심리 상담’으로 검색한 기사 1,302건과 국가정책연구 중 ‘상담(심리)학’ 관련 정 책 총 121건을 분석하였다. 연구 자료의 분석 절차는 다음과 같다. 상담관 련 학술지는 초록에 있는 주요 키워드들을 분석하였고, 언론기사 및 정책 연구는 초록 및 기사를 텍스트 마이닝 절차를 거쳐 키워드를 추출하였다. 수집한 데이터를 단어 정제작업을 거친 후 키워드 간 유사도 및 연관성 분석을 통해 연결중심성과응집성 분석, 워드 클라우드 방법을 활용하여 분석하였다. 이상의 연구과정을 통해 분석한 한국 상담학의 학문적 정체성 에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담학 학술지 연구 전체의 지식구조 및 하위주제의 특징을 분석 한 결과 한국 상담학은 하나의 학문 영역을 구축하기 위한 제반 기틀 마 련을 위해 노력하고 있음이 나타났다. 주로 청소년과 대학생을 중심으로 우울, 자아존중감, 사회적지지 등 문제변인과 개인의 발달적 변인, 사회적 변인 등에 관심이 많았다. 이는 상담이 문제해결이 아닌 성장 중심의 발달 적·예방적 상담으로 전환되어가고 있음을 시사한다. 또한 하위주제에서도 내담자의 경험연구나 심리적 특성을 반영할 수 있는 연구방법에 대한 관 심과 더불어 상담자 발달, 작업동맹 등 상담의 효과를 위한 상담자 연구에 대한 관심이 증가하고 있음을 알 수 있다. 이는 한국 상담학의 정체성 확 립을 위한 연구공동체의 관심과 노력이 반영된 결과라고 할 수 있다. 둘째, 상담학 연구의 대상별 지적구조를 분석한 결과 2008-2012년보다 2013-2017년에 각 대상의 연구 폭이 넓어지면서 일반인들을 대상으로 한 발달적·맥락적 연구가 두드러짐을 알 수 있다. 연구주제도 새로운 주제영 역으로 확장되거나 기존의 주제들을 공고히 하는 연구가 우세하여 상담학 의 학문적 기틀을 잡아가고 있음을 알 수 있다. 그러나 아직도 특정한 주 제 연구에 제한되어 있어 한국적 상담의 지속적인 성찰과 발전이 필요함 을 알 수 있었다. 셋째, ‘상담(심리)학’과 관련된 학술지, 언론기사, 정책연구의 지적구조를 파악한 결과 상담에 대한 인식이 점차 대중화되고 있음을 알 수 있었다. 정책연구는 2008-2012년과 2013-2017년에 공통적으로 청소년에 대한 연구 가 많음을 알 수 있었고, 언론기사에서는 2013-2017년에 관심 영역이 크게 증가하면서 운동선수, 중독, 성소수자 등 다양한 대상에 대한 상담의 필요 성에 대해 언급하고 있음을 알 수 있다. 또한, 두 학회의 지적구조를 살펴 본 결과 시기별로 연구주제의 차이점과 키워드의 차이가 있음이 나타났다. 이는 학회별로 관심주제가 다름을 의미하기도 하지만, 학회지 특성상 나타 나는 경향으로 볼 수도 있겠다. 본 연구는 한국 상담학의 정체성을 내부적 관점과 외부적 관점에서 네 트워크 분석 방식을 통해 새롭게 살펴보았다는 데에 의의가 있다. 무엇보 다 학회지별, 각 대상별 지식구조를 확인할 수 있었고, 각각의 하위주제를 살펴봄으로써 상담 연구의 현재 관심분야와 지향점을 밝힐 수 있었고, 한 국 상담학이 사회현상과 정책연구에 대해 어떻게 대응해야 할지에 대한 방향을 제시할 수 있었다. 본 연구의 결과는 한국 상담학의 정체성을 확립 하는데 중요한 시사점을 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
본 연구는 우리나라에 상담이 도입된 지 60여년이 지난 오늘날 상담에 대한 대중의 높은 관심과 사회 공공영역에서 상담의 역할과 비중이 커지 는 가운데, 한국 상담학의 정체성을 총체적으로 조망하고 분석하려는 노력 이 부족했다는 연구자 본인의 비판적 인식에서부터 본 연구가 시작되었다. 또한 학술 연구에서 연역적 방식의 연구접근의 한계와 상담학이 사회적· 문화적 영향을 받는 학문인만큼 외부의 인식을 함께 살펴보고 학문의 지 식구조를 귀납적이고 실증적으로 연구하여 학문의 정체성을 확립하는 것 이 무엇보다 필요하다고 판단하였다. 따라서 본 연구의 목적은 한국 상담 학의 학문적 정체성을 탐색하기 위해 학술연구의 지식구조 특성을 파악하 고, 언론 및 정책에서 ‘상담(심리)학’에 대한 인식을 탐색하고자 하는데 있 다. 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 한국 상담학의 선행 연구들의 내적정체성 특징은 어떠한가? (1) 한국 상담학의 학술지 전체 지식구조는 특징은 어떠한가? (2) 한국 상담학의 학술지 하위주제의 특징은 무엇인가? 둘째, 한국 상담학의 선행 연구들의 대상별 내적정체성 특징은 어떠한 가? (1) 한국 상담학의 학술지 대상별 연구의 지식구조는 어떻게 변화하였 는가? (2) 한국 상담학의 학술지 대상별 하위주제의 특징은 어떻게 변화하였 는가? 셋째, 한국 상담학의 외적정체성의 특징은 어떠한가? (1) ‘상담(심리)학’에 대한 학회별, 정책연구 및 언론기사의 시기별 지 식구조는 어떻게 변화하였는가? (2) ‘상담(심리)학’에 대한 학회별, 정책연구 및 언론기사의 시기별 하 위주제의 특징은 어떻게 변화하였는가? 한국 상담학의 학문적 정체성에 관한 연구를 수행하기 위해 연구내용에 대한 문헌연구를 하여 이론적 토대를 마련하고, 연구자료를 수집하였다. 본 연구를 위해 언어네트워크 분석방법을 적용하여 2008년부터 2017년까 지 한국상담학회 학술지 「상담학연구」에 게재된 논문과 한국상담심리학 회 학술지 「한국심리학회지:상담 및 심리치료」에 게재된 논문 총 1,879 편을 분석하였다. 또한 2008년부터 2017년까지 한겨레와 경향신문에 ‘심리 상담’으로 검색한 기사 1,302건과 국가정책연구 중 ‘상담(심리)학’ 관련 정 책 총 121건을 분석하였다. 연구 자료의 분석 절차는 다음과 같다. 상담관 련 학술지는 초록에 있는 주요 키워드들을 분석하였고, 언론기사 및 정책 연구는 초록 및 기사를 텍스트 마이닝 절차를 거쳐 키워드를 추출하였다. 수집한 데이터를 단어 정제작업을 거친 후 키워드 간 유사도 및 연관성 분석을 통해 연결중심성과 응집성 분석, 워드 클라우드 방법을 활용하여 분석하였다. 이상의 연구과정을 통해 분석한 한국 상담학의 학문적 정체성 에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 상담학 학술지 연구 전체의 지식구조 및 하위주제의 특징을 분석 한 결과 한국 상담학은 하나의 학문 영역을 구축하기 위한 제반 기틀 마 련을 위해 노력하고 있음이 나타났다. 주로 청소년과 대학생을 중심으로 우울, 자아존중감, 사회적지지 등 문제변인과 개인의 발달적 변인, 사회적 변인 등에 관심이 많았다. 이는 상담이 문제해결이 아닌 성장 중심의 발달 적·예방적 상담으로 전환되어가고 있음을 시사한다. 또한 하위주제에서도 내담자의 경험연구나 심리적 특성을 반영할 수 있는 연구방법에 대한 관 심과 더불어 상담자 발달, 작업동맹 등 상담의 효과를 위한 상담자 연구에 대한 관심이 증가하고 있음을 알 수 있다. 이는 한국 상담학의 정체성 확 립을 위한 연구공동체의 관심과 노력이 반영된 결과라고 할 수 있다. 둘째, 상담학 연구의 대상별 지적구조를 분석한 결과 2008-2012년보다 2013-2017년에 각 대상의 연구 폭이 넓어지면서 일반인들을 대상으로 한 발달적·맥락적 연구가 두드러짐을 알 수 있다. 연구주제도 새로운 주제영 역으로 확장되거나 기존의 주제들을 공고히 하는 연구가 우세하여 상담학 의 학문적 기틀을 잡아가고 있음을 알 수 있다. 그러나 아직도 특정한 주 제 연구에 제한되어 있어 한국적 상담의 지속적인 성찰과 발전이 필요함 을 알 수 있었다. 셋째, ‘상담(심리)학’과 관련된 학술지, 언론기사, 정책연구의 지적구조를 파악한 결과 상담에 대한 인식이 점차 대중화되고 있음을 알 수 있었다. 정책연구는 2008-2012년과 2013-2017년에 공통적으로 청소년에 대한 연구 가 많음을 알 수 있었고, 언론기사에서는 2013-2017년에 관심 영역이 크게 증가하면서 운동선수, 중독, 성소수자 등 다양한 대상에 대한 상담의 필요 성에 대해 언급하고 있음을 알 수 있다. 또한, 두 학회의 지적구조를 살펴 본 결과 시기별로 연구주제의 차이점과 키워드의 차이가 있음이 나타났다. 이는 학회별로 관심주제가 다름을 의미하기도 하지만, 학회지 특성상 나타 나는 경향으로 볼 수도 있겠다. 본 연구는 한국 상담학의 정체성을 내부적 관점과 외부적 관점에서 네 트워크 분석 방식을 통해 새롭게 살펴보았다는 데에 의의가 있다. 무엇보 다 학회지별, 각 대상별 지식구조를 확인할 수 있었고, 각각의 하위주제를 살펴봄으로써 상담 연구의 현재 관심분야와 지향점을 밝힐 수 있었고, 한 국 상담학이 사회현상과 정책연구에 대해 어떻게 대응해야 할지에 대한 방향을 제시할 수 있었다. 본 연구의 결과는 한국 상담학의 정체성을 확립 하는데 중요한 시사점을 제공하였다는 점에서 의의가 있다.
It has been more than 60 years since counseling was introduced in Korea. Amid growing public interest in counseling, and with growth in the role and importance of counseling in the public domain, this study began with the author's critical view of the lack of effort in comprehensivel...
It has been more than 60 years since counseling was introduced in Korea. Amid growing public interest in counseling, and with growth in the role and importance of counseling in the public domain, this study began with the author's critical view of the lack of effort in comprehensively analyzing the identity of Korean counseling. In addition, it seemed necessary to examine the limitations of deductive approaches in academic research, as well as the external perceptions of counseling, since it is influenced by social and cultural factors. Through inductive and empirical study of the knowledge structure of academic studies, it was deemed necessary, above all, to establish the identity of Korean counseling. Therefore, the purpose of this study is to identify the characteristics of the knowledge structure in academic research, and explore through media and policy the perception of counseling in order to analyze the academic identity of Korean counseling. The questions being asked, based on the research objectives, are as follows: First, based on previous studies, what are the characteristics of the internal identity of Korean counseling? (1) What are the characteristics of the overall knowledge structure of academic journals on Korean counseling? (2) What are the characteristics of the subtopics of Korean counseling? Second, what are the characteristics of the internal identity of prior studies in Korean counseling by subject? (1) How has the knowledge structure of research by subject in Korea academic Journals changed? (2) How have the characteristics of subtopics by subject in Korean counseling changed? Third, what are the characteristics of the external identity of Korean counseling? (1) How has the knowledge structure in counseling (psychology) changed with time due to academic society, policy research, and press articles? (2) How have the characteristics of subtopics changed in counseling (psychology) by academic society and by time period in policy research and press articles? To carry out a study on the academic identity of Korean counseling, a theoretical foundation was prepared based on literature review on the subject, and data were collected. By applying semantic network analysis, a total of 1,879 papers published from 2008 to 2017 in Korean journal of Counseling and the Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, were analyzed. Both journals are published by Korean Counseling Association. In addition, 1,302 articles from 2008 to 2017 were searched in Hankyoreh and Kyunghyang Shinmun with the phrase "psychological counseling," and 121 policies related to counseling (psychology) were analyzed from national policy studies. The analysis procedure for the research data is as follows. For journals in counseling, keywords in the abstracts were analyzed. For press articles and policy studies, keywords were extracted using text mining procedures on abstracts and articles. After refining the collected data, analysis was conducted using degree centrality analysis, component analysis, and word-cloud methods through analyzing similarity and associations between keywords. The results of the analysis of the academic identity of Korean counseling are as follows: First, the characteristics of the knowledge structure and subtopics of the entire research in counseling journals were analyzed. This showed that Korean counseling is making efforts to lay the groundwork for establishing a field of study. The main focus was on youths and college students, and on their problems like depression, self-esteem, social support, etc., as well as personal developmental factors and social factors. This suggests that counseling is becoming growth-oriented, developmental, and preventive, rather than merely focusing on problem resolution. In the subtopics, there was interest in research methods that can reflect the psychological characteristics and experience of the patients. It could also be seen that an increasing interest in the study of counselors is improving counseling results through counselor development and work alliance. This can be seen as the result of the research community's attention and efforts to establish the identity of Korean counseling. Second, the intellectual structure of each subject in counseling was analyzed. The results indicated that as each subject's research scope expanded in 2013–2017 as compared to that in 2008–2012, developmental and contextual studies of lay people became prominent. Most researches expanded into new subject areas or solidified existing topics, which implied that the academic foundation of counseling is being established. However, researches were still limited to certain subjects, and this shows the need for continuous reflection and development in Korean counseling. Third, the intellectual structure of academic journals, press articles, and policy studies related to counseling (psychology) was analyzed. This suggested that awareness regarding counseling was increasing. Policy studies indicated that there were many studies on adolescents in 2008– 2012 and 2013–2017. In press articles, the number of areas of interest increased significantly in 2013–2017, and they mentioned the need for counseling a wide range of people, including athletes, addicts, and sexual minorities. In addition, the intellectual structure of the two academic associations showed differences in research topics and keywords by time period. This may mean different topics of interest for different academic associations, but it can be seen as a tendency due to the nature of academic journals. This study is meaningful in that it examined the identity of Korean counseling through network analysis from an internal and external perspective. Above all, it was able to identify the knowledge structure of each academic journal and subject. By looking at each of the subtopics, it was able to identify the current areas of interest and orientation in counseling. Finally, it was able to provide suggestions on how Korean counseling should respond to social phenomena and policy studies. The results of this study are significant in that they can have important implications for establishing the identity of Korean counseling.
It has been more than 60 years since counseling was introduced in Korea. Amid growing public interest in counseling, and with growth in the role and importance of counseling in the public domain, this study began with the author's critical view of the lack of effort in comprehensively analyzing the identity of Korean counseling. In addition, it seemed necessary to examine the limitations of deductive approaches in academic research, as well as the external perceptions of counseling, since it is influenced by social and cultural factors. Through inductive and empirical study of the knowledge structure of academic studies, it was deemed necessary, above all, to establish the identity of Korean counseling. Therefore, the purpose of this study is to identify the characteristics of the knowledge structure in academic research, and explore through media and policy the perception of counseling in order to analyze the academic identity of Korean counseling. The questions being asked, based on the research objectives, are as follows: First, based on previous studies, what are the characteristics of the internal identity of Korean counseling? (1) What are the characteristics of the overall knowledge structure of academic journals on Korean counseling? (2) What are the characteristics of the subtopics of Korean counseling? Second, what are the characteristics of the internal identity of prior studies in Korean counseling by subject? (1) How has the knowledge structure of research by subject in Korea academic Journals changed? (2) How have the characteristics of subtopics by subject in Korean counseling changed? Third, what are the characteristics of the external identity of Korean counseling? (1) How has the knowledge structure in counseling (psychology) changed with time due to academic society, policy research, and press articles? (2) How have the characteristics of subtopics changed in counseling (psychology) by academic society and by time period in policy research and press articles? To carry out a study on the academic identity of Korean counseling, a theoretical foundation was prepared based on literature review on the subject, and data were collected. By applying semantic network analysis, a total of 1,879 papers published from 2008 to 2017 in Korean journal of Counseling and the Korean Journal of Counseling and Psychotherapy, were analyzed. Both journals are published by Korean Counseling Association. In addition, 1,302 articles from 2008 to 2017 were searched in Hankyoreh and Kyunghyang Shinmun with the phrase "psychological counseling," and 121 policies related to counseling (psychology) were analyzed from national policy studies. The analysis procedure for the research data is as follows. For journals in counseling, keywords in the abstracts were analyzed. For press articles and policy studies, keywords were extracted using text mining procedures on abstracts and articles. After refining the collected data, analysis was conducted using degree centrality analysis, component analysis, and word-cloud methods through analyzing similarity and associations between keywords. The results of the analysis of the academic identity of Korean counseling are as follows: First, the characteristics of the knowledge structure and subtopics of the entire research in counseling journals were analyzed. This showed that Korean counseling is making efforts to lay the groundwork for establishing a field of study. The main focus was on youths and college students, and on their problems like depression, self-esteem, social support, etc., as well as personal developmental factors and social factors. This suggests that counseling is becoming growth-oriented, developmental, and preventive, rather than merely focusing on problem resolution. In the subtopics, there was interest in research methods that can reflect the psychological characteristics and experience of the patients. It could also be seen that an increasing interest in the study of counselors is improving counseling results through counselor development and work alliance. This can be seen as the result of the research community's attention and efforts to establish the identity of Korean counseling. Second, the intellectual structure of each subject in counseling was analyzed. The results indicated that as each subject's research scope expanded in 2013–2017 as compared to that in 2008–2012, developmental and contextual studies of lay people became prominent. Most researches expanded into new subject areas or solidified existing topics, which implied that the academic foundation of counseling is being established. However, researches were still limited to certain subjects, and this shows the need for continuous reflection and development in Korean counseling. Third, the intellectual structure of academic journals, press articles, and policy studies related to counseling (psychology) was analyzed. This suggested that awareness regarding counseling was increasing. Policy studies indicated that there were many studies on adolescents in 2008– 2012 and 2013–2017. In press articles, the number of areas of interest increased significantly in 2013–2017, and they mentioned the need for counseling a wide range of people, including athletes, addicts, and sexual minorities. In addition, the intellectual structure of the two academic associations showed differences in research topics and keywords by time period. This may mean different topics of interest for different academic associations, but it can be seen as a tendency due to the nature of academic journals. This study is meaningful in that it examined the identity of Korean counseling through network analysis from an internal and external perspective. Above all, it was able to identify the knowledge structure of each academic journal and subject. By looking at each of the subtopics, it was able to identify the current areas of interest and orientation in counseling. Finally, it was able to provide suggestions on how Korean counseling should respond to social phenomena and policy studies. The results of this study are significant in that they can have important implications for establishing the identity of Korean counseling.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.