지적장애 청년들이 적절한 성지식을 갖추고 건전한 성태도를 함양하며 의사표현훈련을 통해 일탈적 위험 성행동을 줄일 수 있도록 성교육 프로그램을 개발하였다. 문헌조사 및 전문가의 델파이 조사 등을 통해 지적장애 청년용 성지식 및 성태도, 일탈적 성행동 측정도구로 설문지를 제작하였고, 이 설문지를 지적장애 청년 55명과 동년배인 일반 청년 125명을 대상으로 설문조사를 실시하여 결과를 비교하였다. 그 결과, 지적장애 청년은 일반 청년에 비해 성지식 수준이 매우 낮았고, 성태도에 있어서도 왜곡된 성통념이 높았으며, 일탈적 성행동에 관한 허용성이 높았다. 조사 내용을 바탕으로 지적장애 청년을 위한 성교육 프로그램의 구성에서 성지식 수준의 향상과 적절한 성태도의 확립, 일탈적 성행동에 관한 대처방안의 훈련에 초점을 두었고, 각 회기에서 사회기술훈련을 적극 활용하였다. 기존 성교육 프로그램과 달리 본 프로그램은 교육생이 스스로 안전하게 자신의 성적 권리를 누릴 수 있는 능력을 향상하고 타인의 성적 권리를 침해하면 안 되며 위험한 성적행동에 대한 대처 방법 등에 대한 문제의 해답을 스스로 찾고 자신의 생각과 감정을 표현하도록 하였다. 울산지역에 있는 장애인 관련 기관에서 ...
지적장애 청년들이 적절한 성지식을 갖추고 건전한 성태도를 함양하며 의사표현훈련을 통해 일탈적 위험 성행동을 줄일 수 있도록 성교육 프로그램을 개발하였다. 문헌조사 및 전문가의 델파이 조사 등을 통해 지적장애 청년용 성지식 및 성태도, 일탈적 성행동 측정도구로 설문지를 제작하였고, 이 설문지를 지적장애 청년 55명과 동년배인 일반 청년 125명을 대상으로 설문조사를 실시하여 결과를 비교하였다. 그 결과, 지적장애 청년은 일반 청년에 비해 성지식 수준이 매우 낮았고, 성태도에 있어서도 왜곡된 성통념이 높았으며, 일탈적 성행동에 관한 허용성이 높았다. 조사 내용을 바탕으로 지적장애 청년을 위한 성교육 프로그램의 구성에서 성지식 수준의 향상과 적절한 성태도의 확립, 일탈적 성행동에 관한 대처방안의 훈련에 초점을 두었고, 각 회기에서 사회기술훈련을 적극 활용하였다. 기존 성교육 프로그램과 달리 본 프로그램은 교육생이 스스로 안전하게 자신의 성적 권리를 누릴 수 있는 능력을 향상하고 타인의 성적 권리를 침해하면 안 되며 위험한 성적행동에 대한 대처 방법 등에 대한 문제의 해답을 스스로 찾고 자신의 생각과 감정을 표현하도록 하였다. 울산지역에 있는 장애인 관련 기관에서 직업교육을 받고 있는 지적장애 청년들 중 2018년 9월 25일에서 9월 30일까지 프로그램 참가 희망자를 모집하였고 보호자 동의를 받은 신청자 남 9명, 여 9명을 대상으로 10월 1일부터 10월 30일까지 10회기에 걸쳐 교육을 실시하였다. 그 결과 사전에 비해 사후 시점에서 참가자의 성지식 중 생식기관 기능, 임신과 출산, 피임과 낙태 영역의 유의한 상승을 보였다. 성태도는 보다 유연하고 개방적인 양상으로 증가하였다. 일탈적 성행동에서는 일탈된 성흥미와 관련된 허용성이 낮아졌다. 교육회기별로 자기보고 된 교육생의 학습태도, 자기표현, 자기주장, 자기통제에 대한 주관적 만족감을 확인한 결과, 처음보다 마지막 회기로 갈수록 만족감이 상승하는 추세였다. 본 연구는 단일집단 반복측정에 의한 성과보고로 프로그램의 효과에 대한 엄격한 검증이 미비된 점이 있다. 하지만, 현장 전문가의 의견을 반영한 지적장애청년을 위한 성행동 관련 척도를 구성하여 제안하였고, 또한 이러한 요소를 강조한 성교육 프로그램을 제시함으로써 일선 현장에서 활용 가능성을 높인 의의를 갖는다.
지적장애 청년들이 적절한 성지식을 갖추고 건전한 성태도를 함양하며 의사표현훈련을 통해 일탈적 위험 성행동을 줄일 수 있도록 성교육 프로그램을 개발하였다. 문헌조사 및 전문가의 델파이 조사 등을 통해 지적장애 청년용 성지식 및 성태도, 일탈적 성행동 측정도구로 설문지를 제작하였고, 이 설문지를 지적장애 청년 55명과 동년배인 일반 청년 125명을 대상으로 설문조사를 실시하여 결과를 비교하였다. 그 결과, 지적장애 청년은 일반 청년에 비해 성지식 수준이 매우 낮았고, 성태도에 있어서도 왜곡된 성통념이 높았으며, 일탈적 성행동에 관한 허용성이 높았다. 조사 내용을 바탕으로 지적장애 청년을 위한 성교육 프로그램의 구성에서 성지식 수준의 향상과 적절한 성태도의 확립, 일탈적 성행동에 관한 대처방안의 훈련에 초점을 두었고, 각 회기에서 사회기술훈련을 적극 활용하였다. 기존 성교육 프로그램과 달리 본 프로그램은 교육생이 스스로 안전하게 자신의 성적 권리를 누릴 수 있는 능력을 향상하고 타인의 성적 권리를 침해하면 안 되며 위험한 성적행동에 대한 대처 방법 등에 대한 문제의 해답을 스스로 찾고 자신의 생각과 감정을 표현하도록 하였다. 울산지역에 있는 장애인 관련 기관에서 직업교육을 받고 있는 지적장애 청년들 중 2018년 9월 25일에서 9월 30일까지 프로그램 참가 희망자를 모집하였고 보호자 동의를 받은 신청자 남 9명, 여 9명을 대상으로 10월 1일부터 10월 30일까지 10회기에 걸쳐 교육을 실시하였다. 그 결과 사전에 비해 사후 시점에서 참가자의 성지식 중 생식기관 기능, 임신과 출산, 피임과 낙태 영역의 유의한 상승을 보였다. 성태도는 보다 유연하고 개방적인 양상으로 증가하였다. 일탈적 성행동에서는 일탈된 성흥미와 관련된 허용성이 낮아졌다. 교육회기별로 자기보고 된 교육생의 학습태도, 자기표현, 자기주장, 자기통제에 대한 주관적 만족감을 확인한 결과, 처음보다 마지막 회기로 갈수록 만족감이 상승하는 추세였다. 본 연구는 단일집단 반복측정에 의한 성과보고로 프로그램의 효과에 대한 엄격한 검증이 미비된 점이 있다. 하지만, 현장 전문가의 의견을 반영한 지적장애청년을 위한 성행동 관련 척도를 구성하여 제안하였고, 또한 이러한 요소를 강조한 성교육 프로그램을 제시함으로써 일선 현장에서 활용 가능성을 높인 의의를 갖는다.
The sex education program is developed that allows young people with mentally retarded to improve appropriate sexual knowledge, sound sexual attitudes, and to reduce deviant sexual behavior based on social skills training. Above all, we invented measurement tools, base on Delphi surveys of sex educa...
The sex education program is developed that allows young people with mentally retarded to improve appropriate sexual knowledge, sound sexual attitudes, and to reduce deviant sexual behavior based on social skills training. Above all, we invented measurement tools, base on Delphi surveys of sex education experts, which self-reported inventories are intended to assess their sexual knowledge, sexual attitude, and deviant sexual behavior. And then, the survey carried out in which 55 of the mentally retarded and 125 of general young people participated. As the results, the mentally retarded young people show a very low level of sexual knowledge, a high level of distorted sexual attitude and high tolerance for deviant sexual behaviors than the general. Based on the findings of the survey, we focused, in the process of the program, on the improvement of the level of sexual knowledge, the proper establishment of sexual attitude, and the training of more sociable coping skills instead of deviant sexual behavior, making use of social skill training in the sessions. Compared to the as usual sex educations, this program emphasizes that they should find their own answer problem, collaborate through group activities, present their opinions in front of others, and express their feelings. Among the young people with mentally retarded in Ulsan, 9 of male and 9 of female sighed up for the program from September 25th to 30th, and received the sex education program 10 sessions, October 1st to October 30th. As a result, the participants displayed a significant increase of reproductive function, pregnancy, childbirth, contraception and abortion in the categories of the sexual knowledge. It seems that they enhanced the sexual attitude more flexibly and openly as well as decreased the acceptance of deviant sexual behavior concerned with deviant sexual curiosity. Confirming the subjective satisfaction of self-reported learning attitudes, self-expression, self-assertion, and self-control in the ongoing education sessions, it turn out that their satisfaction has been increasing with the later session. The limitation of this study, outcome report by the a single group repeated design, are the lack of strict verification. However, we will be able to construct a valid sexual behavior scale of the mentally retarded, reflecting the views of experts concerned. In addiction, it is meaningful to provide a program that can be utilized in the field by presenting a sex education program.
The sex education program is developed that allows young people with mentally retarded to improve appropriate sexual knowledge, sound sexual attitudes, and to reduce deviant sexual behavior based on social skills training. Above all, we invented measurement tools, base on Delphi surveys of sex education experts, which self-reported inventories are intended to assess their sexual knowledge, sexual attitude, and deviant sexual behavior. And then, the survey carried out in which 55 of the mentally retarded and 125 of general young people participated. As the results, the mentally retarded young people show a very low level of sexual knowledge, a high level of distorted sexual attitude and high tolerance for deviant sexual behaviors than the general. Based on the findings of the survey, we focused, in the process of the program, on the improvement of the level of sexual knowledge, the proper establishment of sexual attitude, and the training of more sociable coping skills instead of deviant sexual behavior, making use of social skill training in the sessions. Compared to the as usual sex educations, this program emphasizes that they should find their own answer problem, collaborate through group activities, present their opinions in front of others, and express their feelings. Among the young people with mentally retarded in Ulsan, 9 of male and 9 of female sighed up for the program from September 25th to 30th, and received the sex education program 10 sessions, October 1st to October 30th. As a result, the participants displayed a significant increase of reproductive function, pregnancy, childbirth, contraception and abortion in the categories of the sexual knowledge. It seems that they enhanced the sexual attitude more flexibly and openly as well as decreased the acceptance of deviant sexual behavior concerned with deviant sexual curiosity. Confirming the subjective satisfaction of self-reported learning attitudes, self-expression, self-assertion, and self-control in the ongoing education sessions, it turn out that their satisfaction has been increasing with the later session. The limitation of this study, outcome report by the a single group repeated design, are the lack of strict verification. However, we will be able to construct a valid sexual behavior scale of the mentally retarded, reflecting the views of experts concerned. In addiction, it is meaningful to provide a program that can be utilized in the field by presenting a sex education program.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.