건축 구조물은 지진 발생 시 수직 및 수평 지진에 모두 영향을 받는다. 그러나 수평 지반 운동은 많은 조사 및 검토가 시행된 반면, 수직 수평 지반 운동의 위험성은 무시되고 거의 연구되지 않았다. 대부분 수직 지반운동이 더 작다고 인식하기 때문에, 일반적인 건물 코드에서 수평방향의 1/2 또는 2/3로 가정된다. 또한, 수평방향 요소의 스펙트럼 모양은 일반적으로 수직방향 구성요소에 맞게 스케일링 되었다. 따라서, 수직 및 수평 지반 운동의 다른 주파수 내용물은 동일하다고 가정된다. 최근에 많은 심각한 지진이 발생할 때까지, 수직 지반운동은 수평 지반운동보다 더 크거나 같을 수 있는 것으로 밝혀졌다. 내진설계과정에서 수직 지반 운동을 고려하지 않는다면 구조물의 붕괴를 초래할 수 있다. 그러므로, 수직 지반 운동의 영향성의 중요성은 점차 커지며 내진 설계자들의 우려의 대상이 되었다. 최근 구조물에 대한 수직 지반운동의 ...
건축 구조물은 지진 발생 시 수직 및 수평 지진에 모두 영향을 받는다. 그러나 수평 지반 운동은 많은 조사 및 검토가 시행된 반면, 수직 수평 지반 운동의 위험성은 무시되고 거의 연구되지 않았다. 대부분 수직 지반운동이 더 작다고 인식하기 때문에, 일반적인 건물 코드에서 수평방향의 1/2 또는 2/3로 가정된다. 또한, 수평방향 요소의 스펙트럼 모양은 일반적으로 수직방향 구성요소에 맞게 스케일링 되었다. 따라서, 수직 및 수평 지반 운동의 다른 주파수 내용물은 동일하다고 가정된다. 최근에 많은 심각한 지진이 발생할 때까지, 수직 지반운동은 수평 지반운동보다 더 크거나 같을 수 있는 것으로 밝혀졌다. 내진설계과정에서 수직 지반 운동을 고려하지 않는다면 구조물의 붕괴를 초래할 수 있다. 그러므로, 수직 지반 운동의 영향성의 중요성은 점차 커지며 내진 설계자들의 우려의 대상이 되었다. 최근 구조물에 대한 수직 지반운동의 피해 가능성을 확인하고 수량화 하기 위한 연구가 많이 실시되고 있지만, 대부분은 교각과 같은 하부구조에 초점을 맞추고 있다. 해석 결과에 따르면, 가로 방향 변위 또는 층간 드리프트 비율과 같은 전역 수평 측정치가 약간 변화하지만, 수직 구성 요소 내에서 축력의 현저한 증가로 인해 전단 허용치가 상당히 감소하는 것으로 나타난다. 본 논문은 포항지진에 의한 수직 및 수평 지반운동의 결합 영향 하에 있는 piloti 타입 철근 콘크리트 건물의 내진반응을 조사하는 것을 목적으로 한다. piloti 건물의 구조는 1층 공간을 주차 또는 상업적 목적으로 사용할 수 있게 해주기 때문에 도심지에서 매우 흔하다. 포항지진은 한국 현대사에서 가장 심한 지진 중 하나로 여겨지고 있으며, piloti 형태의 건물을 포함하여 이 지역에 위치한 많은 건물 붕괴를 야기시켰다. 내진 응답을 얻기 위해 piloti 건물의 3차원수치해석 모델을 구현하고 비선형 시간 이력 분석을 수행했다. 이후, 수치해석 모델은 건물 기둥의 파괴한도 곡선에 대한 불규칙성의 영향을 조사하기 위해 삽입된 전단벽으로 여러 개의 개조 전략을 개발하기 위해 사용된다. 마지막으로 인공신경망 기반으로 한 취약성 파괴한도 개발 모델이 시뮬레이션 결과에 기초한 기존 모델의 대체 모델로 제시된다.
건축 구조물은 지진 발생 시 수직 및 수평 지진에 모두 영향을 받는다. 그러나 수평 지반 운동은 많은 조사 및 검토가 시행된 반면, 수직 수평 지반 운동의 위험성은 무시되고 거의 연구되지 않았다. 대부분 수직 지반운동이 더 작다고 인식하기 때문에, 일반적인 건물 코드에서 수평방향의 1/2 또는 2/3로 가정된다. 또한, 수평방향 요소의 스펙트럼 모양은 일반적으로 수직방향 구성요소에 맞게 스케일링 되었다. 따라서, 수직 및 수평 지반 운동의 다른 주파수 내용물은 동일하다고 가정된다. 최근에 많은 심각한 지진이 발생할 때까지, 수직 지반운동은 수평 지반운동보다 더 크거나 같을 수 있는 것으로 밝혀졌다. 내진설계과정에서 수직 지반 운동을 고려하지 않는다면 구조물의 붕괴를 초래할 수 있다. 그러므로, 수직 지반 운동의 영향성의 중요성은 점차 커지며 내진 설계자들의 우려의 대상이 되었다. 최근 구조물에 대한 수직 지반운동의 피해 가능성을 확인하고 수량화 하기 위한 연구가 많이 실시되고 있지만, 대부분은 교각과 같은 하부구조에 초점을 맞추고 있다. 해석 결과에 따르면, 가로 방향 변위 또는 층간 드리프트 비율과 같은 전역 수평 측정치가 약간 변화하지만, 수직 구성 요소 내에서 축력의 현저한 증가로 인해 전단 허용치가 상당히 감소하는 것으로 나타난다. 본 논문은 포항지진에 의한 수직 및 수평 지반운동의 결합 영향 하에 있는 piloti 타입 철근 콘크리트 건물의 내진반응을 조사하는 것을 목적으로 한다. piloti 건물의 구조는 1층 공간을 주차 또는 상업적 목적으로 사용할 수 있게 해주기 때문에 도심지에서 매우 흔하다. 포항지진은 한국 현대사에서 가장 심한 지진 중 하나로 여겨지고 있으며, piloti 형태의 건물을 포함하여 이 지역에 위치한 많은 건물 붕괴를 야기시켰다. 내진 응답을 얻기 위해 piloti 건물의 3차원 수치해석 모델을 구현하고 비선형 시간 이력 분석을 수행했다. 이후, 수치해석 모델은 건물 기둥의 파괴한도 곡선에 대한 불규칙성의 영향을 조사하기 위해 삽입된 전단벽으로 여러 개의 개조 전략을 개발하기 위해 사용된다. 마지막으로 인공신경망 기반으로 한 취약성 파괴한도 개발 모델이 시뮬레이션 결과에 기초한 기존 모델의 대체 모델로 제시된다.
Engineering structure are subjected to both vertical and horizontal earthquake during seismic events. However, only horizontal ground motion has been extensively investigated and considered in seismic design procedure whereas vertical horizontal ground motion has been neglected and hardly studied fr...
Engineering structure are subjected to both vertical and horizontal earthquake during seismic events. However, only horizontal ground motion has been extensively investigated and considered in seismic design procedure whereas vertical horizontal ground motion has been neglected and hardly studied from hazard point of view. It is a common perception that vertical ground motion is smaller and assumed to be 1/2 or 2/3 of the horizontal counterpart in most of prevailing building codes. Besides, spectral shape of horizontal component, was usually be scaled for vertical component. Different frequency contents of vertical and horizontal ground motions are therefore assumed identical. Until many severe earthquakes hit recently, it is found that vertical ground motion can be equal or event greater than horizontal ground motion. Regardless and underestimation of vertical ground in seismic design process may lead to failure of the structures. Therefore, the significant of vertical ground motion effect has gradually become of concern in the structural earthquake engineering community. Although many researches have been recently conducted to identify and quantify the damaging potential of vertical ground motion on structures, most of them is focused on substructure such as bridges piers. Analytical results indicate that slightly change in global horizontal measurements such as lateral displacement or inter-story drift ratio but there is a significant reduction of shear capacity that can be attributed to notable increase of axial force within vertical components. This dissertation aims to investigate seismic response of a piloti-type reinforce concrete building under coupling influence of vertical and horizontal ground motion from Pohang earthquake. Piloti-buildings are very common in urban area since its configuration allows good use of first floor space for parking or commercial purpose. Pohang earthquake is considered one of the most severe earthquakes in modern history of South Korea and caused many collapses of building located in the regions including piloti-type building. Three-dimensional numerical model of the piloti-building was implemented and perform Nonlinear Time History Analysis to obtain the seismic response. Afterward, the building numerical model is used to develop several retrofitting strategies with inserted shear walls to investigate influence of irregularity to fragility curves of building columns. Lastly, a fragility development model, which is based on artificial neural network, is presented as a substitution for the conventional model based on simulation results.
Engineering structure are subjected to both vertical and horizontal earthquake during seismic events. However, only horizontal ground motion has been extensively investigated and considered in seismic design procedure whereas vertical horizontal ground motion has been neglected and hardly studied from hazard point of view. It is a common perception that vertical ground motion is smaller and assumed to be 1/2 or 2/3 of the horizontal counterpart in most of prevailing building codes. Besides, spectral shape of horizontal component, was usually be scaled for vertical component. Different frequency contents of vertical and horizontal ground motions are therefore assumed identical. Until many severe earthquakes hit recently, it is found that vertical ground motion can be equal or event greater than horizontal ground motion. Regardless and underestimation of vertical ground in seismic design process may lead to failure of the structures. Therefore, the significant of vertical ground motion effect has gradually become of concern in the structural earthquake engineering community. Although many researches have been recently conducted to identify and quantify the damaging potential of vertical ground motion on structures, most of them is focused on substructure such as bridges piers. Analytical results indicate that slightly change in global horizontal measurements such as lateral displacement or inter-story drift ratio but there is a significant reduction of shear capacity that can be attributed to notable increase of axial force within vertical components. This dissertation aims to investigate seismic response of a piloti-type reinforce concrete building under coupling influence of vertical and horizontal ground motion from Pohang earthquake. Piloti-buildings are very common in urban area since its configuration allows good use of first floor space for parking or commercial purpose. Pohang earthquake is considered one of the most severe earthquakes in modern history of South Korea and caused many collapses of building located in the regions including piloti-type building. Three-dimensional numerical model of the piloti-building was implemented and perform Nonlinear Time History Analysis to obtain the seismic response. Afterward, the building numerical model is used to develop several retrofitting strategies with inserted shear walls to investigate influence of irregularity to fragility curves of building columns. Lastly, a fragility development model, which is based on artificial neural network, is presented as a substitution for the conventional model based on simulation results.
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