학교일선에서 학교폭력 예방정책을 실질적으로 관장하면서 대응하는 핵심 집행기구는 자치위원회이며, 이 기구가 교육적 가치에 초점을 맞추어 제대로 운영되어야 예방의 본질적인 기능이 살아나는 것이다. 이에 본 연구는 단위학교에 설치되어 있는 자치위원회 운영의 실제를 밝히고 그 개선점을 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 구체적인 연구문제는, ‘학교폭력예방법과 동 시행령이 그 제정취지에 맞게 학교현장과 자치위원회 운영에 구현됨에 있어, 문제점과 개선방안은 무엇인가?’와 ‘단위학교에 설치 운영되고 있는 자치위원회가 법적인 취지에 맞게 부여된 역할과 기능을 성공적으로 수행함에 있어, 문제점과 개선방안은 무엇인가?’ 로 나누어 고찰하였다. 연구방법은 문헌연구와 핵심집단인터뷰(...
학교일선에서 학교폭력 예방정책을 실질적으로 관장하면서 대응하는 핵심 집행기구는 자치위원회이며, 이 기구가 교육적 가치에 초점을 맞추어 제대로 운영되어야 예방의 본질적인 기능이 살아나는 것이다. 이에 본 연구는 단위학교에 설치되어 있는 자치위원회 운영의 실제를 밝히고 그 개선점을 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 구체적인 연구문제는, ‘학교폭력예방법과 동 시행령이 그 제정취지에 맞게 학교현장과 자치위원회 운영에 구현됨에 있어, 문제점과 개선방안은 무엇인가?’와 ‘단위학교에 설치 운영되고 있는 자치위원회가 법적인 취지에 맞게 부여된 역할과 기능을 성공적으로 수행함에 있어, 문제점과 개선방안은 무엇인가?’ 로 나누어 고찰하였다. 연구방법은 문헌연구와 핵심집단인터뷰(FGI, Focus Group Interview)를 병행하였다. 문헌연구는 학교폭력예방법과 그 시행령의 변천과정, 학교폭력 실태, 자치위원회의 전반적 절차ㆍ규정, 사법적 조치와의 관계, 조치사항에 대한 생활기록부 기재 등을 회복적 정의를 기저에 두고 자치위원회의 성공적인 운영의 관점에서 분석하였다. FGI는 서울소재 강남ㆍ강북지역의 중학교, 고등학교 각 1개교를 선정하고, 참여자 구성은 자치위원회 운영에 핵심적인 역할을 하는 교감, 학교폭력업무담당 교사 등을 핵심집단(FG), 자치위원회 외부위원 등을 참고집단(CG)으로 활용하였다. 진행기간은 2017년 8월부터 2018년 1월까지 6개월간이며, 학교별 각 2회 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자치위원회가 학교폭력예방법의 취지에 맞게 효율적인 운영 및 작동이 이루어지지 못하였다. 구체적인 내용은 다음과 같다. 학교폭력 유형과 대상에 대한 범위가 모호하고 비현실적이다. 학교폭력을 판단하는 기준의 결함으로 예기치 못한 문제가 야기되고 있다. 교원에 대한 과도한 책무성을 부여함으로써 불응 또는 회피를 야기하는 문제점이 분석되었다. 이에 따른 개선방안은 학교폭력의 개념을 명료하게 하고, 자치위원회에서 심의해야 할 학교폭력의 유형을 구분할 필요가 있다. 중대한 행위는 형사법적 체계로, 경미한 행위는 학교폭력예방법체계로 구분하여 2가지 큰 유형으로 분리 심의할 필요가 있다. ‘학교내외’라는 공간개념을 학생의 일상적인 생활권으로 하고, 더불어 시간적 개념인 시효를 명시할 필요가 있다. 대상의 범위를 ‘학생을 대상으로 만 19세 미만에 의해’로 명료하게 하고, 가해학생에게 교육적 효과가 의심되는 단순한 형벌적 징계보다 회복적 정의의 관점에서 접근할 필요가 있다. 교원징계 및 인센티브 문제는 업무관련 교사 및 학교장의 법적인 권한을 강화하고, 경쟁이 아닌 업무비중에 따라 인센티브 부여 비율을 조정하는 개선 방안이 모색되어야 한다. 학교현장에서 협업과 집단지성이 발휘되고, 학교폭력 업무와 관련 교원들의 책임감과 자긍심이 제고될 수 있는 방안이 필요한 것이다. 둘째, 자치위원회가 교육적 가치실현을 구현하기 위해서는 원활하고 효율적인 집행이 이루어져야 한다. 분석 결과, 이를 저해하는 요인들은 다음과 같다. 잦은 자치위원회 개최는 현장의 업무 부담과중으로 원활한 운영에 제약이 된다. 위원의 전문성 한계 또한 업무능력 취약과 법적분쟁을 초래한다. 교육적 재량권 부재로 사안이 확대되거나 심의과정에 비능률성이 심화된다. 성폭력 개념의 포괄성과 법률 적용상의 혼란이 발생하고 있다. 자원의 지원 부족은 피해학생의 회복지연과 보호조치 소홀로 나타나고 있다. 재심절차의 복잡성과 형식화, 피해ㆍ가해 재심기관의 상이에 따른 혼란 등은 학생과 학부모가 결과에 대한 불신을 갖는데 영향을 미치고 있다. 정부발표의 양적통계와 학교현장 체감도는 차이가 있으며, 목표달성 위주의 형식적인 예방교육도 문제점으로 분석되었다. 이에 따른 개선방안으로 자치위원회는 학교 밖 전문성을 갖춘 기관에서 운영하는 방향으로 검토될 필요가 있다. 이로써 학교는 정상적인 교육활동이 가능해지고, 교사는 본연의 생활지도에 집중할 수 있는 긍정적인 효과를 기대할 수 있다. 위원 구성을 위해 전문성을 갖춘 인적자원 확보가 어려운 실정이므로, 교육청이나 지자체 차원에서 지원하는 방안이 검토되어야 할 것이다. 자치위원회의 잦은 개최와 사안확대로 인한 법적소송 등을 사전에 차단할 수 있는 방안이 필요하다. 학교장의 교육적 재량권이 확대되어, 회복적 정의의 관점에서 중재 및 조정을 통해 사전에 차단할 방안에 대한 검토가 필요하다. 성폭력을 형사법 체계에서 심의해야 할 행위와 성희롱, 사이버따돌림 등과 같은 교육적 조치가 가능한 행위로 분리하여 성폭력 유형의 범위를 새롭게 규정할 필요가 있다. 가해학생에 비해 피해학생 ‘보호조치’가 상대적으로 미흡하므로, 회복적 치료가 시기적절하게 지원 가능하도록 인적ㆍ물적 자원을 학교공동체 차원에서 구축할 필요가 있다. 생활기록부 기재 방식 재검토를 통해 법정소송은 줄고 학교는 정상화되어야 하며, 재심에 따른 복잡한 규정과 절차를 일원화하여 피해ㆍ가해학생 및 학부모의 불만을 해소하여야 한다. 학교 내에서 타율적으로 한 장소에 모여 실시하는 실태조사 방법은 학교 밖 전문기관을 통해 개별화된 조사 방법으로 재검토될 필요가 있다. 은밀하고 개별화되는 최근 실태를 적극 반영하고, 사안별 또는 개인별 전문가의 분석이 이루어져 대응방안이 구체적으로 제시되어야 한다. 또한 현재와 같이 단체로 강당이나 교실에서 실시하는 천편일률적인 예방교육 방식에 개선이 필요한 것이다. 학교와 지역사회의 인프라를 적극 활용하여, 급변하는 추세를 반영한 전문적인 예방교육이 학교현장에서 이루어져야 한다. 전문적인 프로그램을 활용하여 학생들의 관심사항을 반영하고, 직접 체험함으로써 해결방안을 도출하는 체험중심의 교육방법으로 전환하여 현장의 실효성을 제고할 필요가 있다.
학교일선에서 학교폭력 예방정책을 실질적으로 관장하면서 대응하는 핵심 집행기구는 자치위원회이며, 이 기구가 교육적 가치에 초점을 맞추어 제대로 운영되어야 예방의 본질적인 기능이 살아나는 것이다. 이에 본 연구는 단위학교에 설치되어 있는 자치위원회 운영의 실제를 밝히고 그 개선점을 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 구체적인 연구문제는, ‘학교폭력예방법과 동 시행령이 그 제정취지에 맞게 학교현장과 자치위원회 운영에 구현됨에 있어, 문제점과 개선방안은 무엇인가?’와 ‘단위학교에 설치 운영되고 있는 자치위원회가 법적인 취지에 맞게 부여된 역할과 기능을 성공적으로 수행함에 있어, 문제점과 개선방안은 무엇인가?’ 로 나누어 고찰하였다. 연구방법은 문헌연구와 핵심집단인터뷰(FGI, Focus Group Interview)를 병행하였다. 문헌연구는 학교폭력예방법과 그 시행령의 변천과정, 학교폭력 실태, 자치위원회의 전반적 절차ㆍ규정, 사법적 조치와의 관계, 조치사항에 대한 생활기록부 기재 등을 회복적 정의를 기저에 두고 자치위원회의 성공적인 운영의 관점에서 분석하였다. FGI는 서울소재 강남ㆍ강북지역의 중학교, 고등학교 각 1개교를 선정하고, 참여자 구성은 자치위원회 운영에 핵심적인 역할을 하는 교감, 학교폭력업무담당 교사 등을 핵심집단(FG), 자치위원회 외부위원 등을 참고집단(CG)으로 활용하였다. 진행기간은 2017년 8월부터 2018년 1월까지 6개월간이며, 학교별 각 2회 실시하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 자치위원회가 학교폭력예방법의 취지에 맞게 효율적인 운영 및 작동이 이루어지지 못하였다. 구체적인 내용은 다음과 같다. 학교폭력 유형과 대상에 대한 범위가 모호하고 비현실적이다. 학교폭력을 판단하는 기준의 결함으로 예기치 못한 문제가 야기되고 있다. 교원에 대한 과도한 책무성을 부여함으로써 불응 또는 회피를 야기하는 문제점이 분석되었다. 이에 따른 개선방안은 학교폭력의 개념을 명료하게 하고, 자치위원회에서 심의해야 할 학교폭력의 유형을 구분할 필요가 있다. 중대한 행위는 형사법적 체계로, 경미한 행위는 학교폭력예방법체계로 구분하여 2가지 큰 유형으로 분리 심의할 필요가 있다. ‘학교내외’라는 공간개념을 학생의 일상적인 생활권으로 하고, 더불어 시간적 개념인 시효를 명시할 필요가 있다. 대상의 범위를 ‘학생을 대상으로 만 19세 미만에 의해’로 명료하게 하고, 가해학생에게 교육적 효과가 의심되는 단순한 형벌적 징계보다 회복적 정의의 관점에서 접근할 필요가 있다. 교원징계 및 인센티브 문제는 업무관련 교사 및 학교장의 법적인 권한을 강화하고, 경쟁이 아닌 업무비중에 따라 인센티브 부여 비율을 조정하는 개선 방안이 모색되어야 한다. 학교현장에서 협업과 집단지성이 발휘되고, 학교폭력 업무와 관련 교원들의 책임감과 자긍심이 제고될 수 있는 방안이 필요한 것이다. 둘째, 자치위원회가 교육적 가치실현을 구현하기 위해서는 원활하고 효율적인 집행이 이루어져야 한다. 분석 결과, 이를 저해하는 요인들은 다음과 같다. 잦은 자치위원회 개최는 현장의 업무 부담과중으로 원활한 운영에 제약이 된다. 위원의 전문성 한계 또한 업무능력 취약과 법적분쟁을 초래한다. 교육적 재량권 부재로 사안이 확대되거나 심의과정에 비능률성이 심화된다. 성폭력 개념의 포괄성과 법률 적용상의 혼란이 발생하고 있다. 자원의 지원 부족은 피해학생의 회복지연과 보호조치 소홀로 나타나고 있다. 재심절차의 복잡성과 형식화, 피해ㆍ가해 재심기관의 상이에 따른 혼란 등은 학생과 학부모가 결과에 대한 불신을 갖는데 영향을 미치고 있다. 정부발표의 양적통계와 학교현장 체감도는 차이가 있으며, 목표달성 위주의 형식적인 예방교육도 문제점으로 분석되었다. 이에 따른 개선방안으로 자치위원회는 학교 밖 전문성을 갖춘 기관에서 운영하는 방향으로 검토될 필요가 있다. 이로써 학교는 정상적인 교육활동이 가능해지고, 교사는 본연의 생활지도에 집중할 수 있는 긍정적인 효과를 기대할 수 있다. 위원 구성을 위해 전문성을 갖춘 인적자원 확보가 어려운 실정이므로, 교육청이나 지자체 차원에서 지원하는 방안이 검토되어야 할 것이다. 자치위원회의 잦은 개최와 사안확대로 인한 법적소송 등을 사전에 차단할 수 있는 방안이 필요하다. 학교장의 교육적 재량권이 확대되어, 회복적 정의의 관점에서 중재 및 조정을 통해 사전에 차단할 방안에 대한 검토가 필요하다. 성폭력을 형사법 체계에서 심의해야 할 행위와 성희롱, 사이버따돌림 등과 같은 교육적 조치가 가능한 행위로 분리하여 성폭력 유형의 범위를 새롭게 규정할 필요가 있다. 가해학생에 비해 피해학생 ‘보호조치’가 상대적으로 미흡하므로, 회복적 치료가 시기적절하게 지원 가능하도록 인적ㆍ물적 자원을 학교공동체 차원에서 구축할 필요가 있다. 생활기록부 기재 방식 재검토를 통해 법정소송은 줄고 학교는 정상화되어야 하며, 재심에 따른 복잡한 규정과 절차를 일원화하여 피해ㆍ가해학생 및 학부모의 불만을 해소하여야 한다. 학교 내에서 타율적으로 한 장소에 모여 실시하는 실태조사 방법은 학교 밖 전문기관을 통해 개별화된 조사 방법으로 재검토될 필요가 있다. 은밀하고 개별화되는 최근 실태를 적극 반영하고, 사안별 또는 개인별 전문가의 분석이 이루어져 대응방안이 구체적으로 제시되어야 한다. 또한 현재와 같이 단체로 강당이나 교실에서 실시하는 천편일률적인 예방교육 방식에 개선이 필요한 것이다. 학교와 지역사회의 인프라를 적극 활용하여, 급변하는 추세를 반영한 전문적인 예방교육이 학교현장에서 이루어져야 한다. 전문적인 프로그램을 활용하여 학생들의 관심사항을 반영하고, 직접 체험함으로써 해결방안을 도출하는 체험중심의 교육방법으로 전환하여 현장의 실효성을 제고할 필요가 있다.
The key enforcement body that is actually in charge of school violence prevention policies at schools is the autonomy committee, and the essential function of prevention is to be revived if this organ is operating properly with a focus on educational values. Therefore, the purpose of this study is t...
The key enforcement body that is actually in charge of school violence prevention policies at schools is the autonomy committee, and the essential function of prevention is to be revived if this organ is operating properly with a focus on educational values. Therefore, the purpose of this study is to identify the actual operation of the autonomy committee in the unit schools and explore its improvement strategies. Specifically, the research questions are divided into “What is the problem and the improvement plan?” and “What is the problem and improvement plan for the autonomy committee installed and operated in the unit school to successfully carry out the role and function assigned to the legal purpose?" for the exploration in terms of 'school violence prevention law' and its enforcement ordinance which are implemented in the school field and autonomy committee operation according to the purpose of the enactment. This study is conducted using focus group interview (FGI) with literature review. The literature review is based on the restorative justice including the school violence prevention law and the transition process of its enforcement, the reality of school violence, the overall procedure-regulation of the autonomy committee, the relationship with judicial measures, and the entry of life record for implemented measures, etc., to analyze the autonomy committee in the perspective of its successful operation. For FGI, this study selected one school each in middle schools and high schools in Gangnam and Gangbuk areas in Seoul, and as for the composition of participants, this study utilized assistant principal and school violence task teacher who play a core role to the autonomy committee as the focus group, and autonomy committee members as the conference group. The duration of the program is six months from August 2017 to January 2018, and the program is conducted twice per school, and analyzed. The results of this study are as follows. First, the autonomy committee did not operate and function efficiently according to the purpose of school violence prevention law. The details are as follows. The types and objects of school violence are ambiguous and unrealistic. A flaw in the criteria for judging school violence has led to unexpected problems. By giving excessive responsibility for the faculty, problems causing refusal or avoidance were analyzed to be found. It is necessary to clarify the concept of school violence and to classify the type of school violence that should be considered in the autonomy committee. It is necessary to divide the serious act into a criminal legal system and the minor act into a school violence prevention law system. The concept of "inside and outside school" is within the zone of the daily life of students, and in addition, it is necessary to specify the statute, the temporal concept. The scope of the object should be defined as 'by students under 19 years of age', and it is necessary to approach and solve the problem from the standpoint of restorative justice rather than simple penal punishment, which is suspected of educational effects. With regard to teacher discipline and incentive issues, it is necessary to strengthen the legal rights of teachers and principals, adjust the ratio according to the proportion of work, not competition, so as to improve in a direction to provide incentives, and find ways to improve the responsibility and pride of the school violence work and related teachers through cooperation and collective intelligence. Second, in order for the autonomy committee to implement educational value realization, a smooth and efficient enforcement is to be followed. In the analysis results, the factors that inhibit it are as follows. Frequent holding of autonomy committee is a constraint on smooth operation by causing work burden and seriousness in the field. The limitations of the expertise of the committee members also cause work competence weaknesses and legal disputes. Due to lack of educational discretion, issues are expanded and inefficiency becomes intensified in deliberation process. The inclusion of the concept of sexual violence and confusion in the application of law are occurring. The shortage of resources results in the delayed recovery of the student victims and the lack of protective measures. The complexity and formalization of the retrial procedure, and the confusion caused by the differentiation of the victim/offensive retrial institutions, are affecting students and parents in distrust of the results. The quantitative statistics of the government announcement and the school field experience were different in the actual feeling in the body, and formal prevention education focused on achieving the goal was analyzed to be as a problem. Thus, the autonomy committee needs to be reviewed in the direction of the institution that has expertise outside the school. As a result, the school can perform normal educational activities, and teachers can expect a positive effect of focusing on the way of student life. Since it is difficult to secure human resources with expertise to form a committee, it should be reviewed whether it is supported by the office of education or local government. There is a need for a way to prevent legal lawsuits due to the frequent holding of the autonomy committee and the expansion of the case in advance. The educational discretion of the school principal is expanded, and it is necessary to review measures to be taken in advance from the viewpoint of restorative justice through arbitration and mediation. It is necessary to newly define the scope of sexual violence by separating sexual violence from activities to be discussed in the criminal justice system and activities that can be educational measures such as sexual harassment and cyber bullying. As compared to a student who is an offender, the victim 'protection measure' is relatively insufficient, and so it is necessary to establish human and material resources at the school community level so that the recovery treatment can be supported in a timely manner. Through the reexamination of records in the life record, the lawsuits should be reduced, the school should be normalized, and complaints should be solved by unifying complex rules and procedures according to the retrial. The reality surveys that are gathered at one place in the school are needed to be reviewed by individualized survey methods through out-of-school specialist institutions. It should be reflected in the current situation, which is confidential and individualized, and analyzed by case or individual expert. In addition, it is necessary to improve the method of prevention education which is carried out in the auditorium or the classroom as a group like the present ones. Schools and local communities should take advantage of the infrastructure in order for professional prevention education to be implemented at the school site to reflect the rapidly changing trends. It is necessary to improve the actual effectiveness of the field by converting to an experiential education method that reflects the interests of the students by utilizing professional programs and derives solutions by directly experiencing the problems.
The key enforcement body that is actually in charge of school violence prevention policies at schools is the autonomy committee, and the essential function of prevention is to be revived if this organ is operating properly with a focus on educational values. Therefore, the purpose of this study is to identify the actual operation of the autonomy committee in the unit schools and explore its improvement strategies. Specifically, the research questions are divided into “What is the problem and the improvement plan?” and “What is the problem and improvement plan for the autonomy committee installed and operated in the unit school to successfully carry out the role and function assigned to the legal purpose?" for the exploration in terms of 'school violence prevention law' and its enforcement ordinance which are implemented in the school field and autonomy committee operation according to the purpose of the enactment. This study is conducted using focus group interview (FGI) with literature review. The literature review is based on the restorative justice including the school violence prevention law and the transition process of its enforcement, the reality of school violence, the overall procedure-regulation of the autonomy committee, the relationship with judicial measures, and the entry of life record for implemented measures, etc., to analyze the autonomy committee in the perspective of its successful operation. For FGI, this study selected one school each in middle schools and high schools in Gangnam and Gangbuk areas in Seoul, and as for the composition of participants, this study utilized assistant principal and school violence task teacher who play a core role to the autonomy committee as the focus group, and autonomy committee members as the conference group. The duration of the program is six months from August 2017 to January 2018, and the program is conducted twice per school, and analyzed. The results of this study are as follows. First, the autonomy committee did not operate and function efficiently according to the purpose of school violence prevention law. The details are as follows. The types and objects of school violence are ambiguous and unrealistic. A flaw in the criteria for judging school violence has led to unexpected problems. By giving excessive responsibility for the faculty, problems causing refusal or avoidance were analyzed to be found. It is necessary to clarify the concept of school violence and to classify the type of school violence that should be considered in the autonomy committee. It is necessary to divide the serious act into a criminal legal system and the minor act into a school violence prevention law system. The concept of "inside and outside school" is within the zone of the daily life of students, and in addition, it is necessary to specify the statute, the temporal concept. The scope of the object should be defined as 'by students under 19 years of age', and it is necessary to approach and solve the problem from the standpoint of restorative justice rather than simple penal punishment, which is suspected of educational effects. With regard to teacher discipline and incentive issues, it is necessary to strengthen the legal rights of teachers and principals, adjust the ratio according to the proportion of work, not competition, so as to improve in a direction to provide incentives, and find ways to improve the responsibility and pride of the school violence work and related teachers through cooperation and collective intelligence. Second, in order for the autonomy committee to implement educational value realization, a smooth and efficient enforcement is to be followed. In the analysis results, the factors that inhibit it are as follows. Frequent holding of autonomy committee is a constraint on smooth operation by causing work burden and seriousness in the field. The limitations of the expertise of the committee members also cause work competence weaknesses and legal disputes. Due to lack of educational discretion, issues are expanded and inefficiency becomes intensified in deliberation process. The inclusion of the concept of sexual violence and confusion in the application of law are occurring. The shortage of resources results in the delayed recovery of the student victims and the lack of protective measures. The complexity and formalization of the retrial procedure, and the confusion caused by the differentiation of the victim/offensive retrial institutions, are affecting students and parents in distrust of the results. The quantitative statistics of the government announcement and the school field experience were different in the actual feeling in the body, and formal prevention education focused on achieving the goal was analyzed to be as a problem. Thus, the autonomy committee needs to be reviewed in the direction of the institution that has expertise outside the school. As a result, the school can perform normal educational activities, and teachers can expect a positive effect of focusing on the way of student life. Since it is difficult to secure human resources with expertise to form a committee, it should be reviewed whether it is supported by the office of education or local government. There is a need for a way to prevent legal lawsuits due to the frequent holding of the autonomy committee and the expansion of the case in advance. The educational discretion of the school principal is expanded, and it is necessary to review measures to be taken in advance from the viewpoint of restorative justice through arbitration and mediation. It is necessary to newly define the scope of sexual violence by separating sexual violence from activities to be discussed in the criminal justice system and activities that can be educational measures such as sexual harassment and cyber bullying. As compared to a student who is an offender, the victim 'protection measure' is relatively insufficient, and so it is necessary to establish human and material resources at the school community level so that the recovery treatment can be supported in a timely manner. Through the reexamination of records in the life record, the lawsuits should be reduced, the school should be normalized, and complaints should be solved by unifying complex rules and procedures according to the retrial. The reality surveys that are gathered at one place in the school are needed to be reviewed by individualized survey methods through out-of-school specialist institutions. It should be reflected in the current situation, which is confidential and individualized, and analyzed by case or individual expert. In addition, it is necessary to improve the method of prevention education which is carried out in the auditorium or the classroom as a group like the present ones. Schools and local communities should take advantage of the infrastructure in order for professional prevention education to be implemented at the school site to reflect the rapidly changing trends. It is necessary to improve the actual effectiveness of the field by converting to an experiential education method that reflects the interests of the students by utilizing professional programs and derives solutions by directly experiencing the problems.
주제어
#학교폭력 자치위원회 학교폭력예방법 핵심집단인터뷰(FGI) 회복적 정의 전담기구 생활기록부기재 재심 학교폭력 실태조사 및 예방교육. school violence autonomy committee school violence prevention law focus group interview (FGI) restorative justice exclusive organ entry of life record retrial survey of school violence and prevention education
학위논문 정보
저자
박정욱
학위수여기관
중부대학교
학위구분
국내박사
학과
교육학과
지도교수
조흥순
발행연도
2019
총페이지
240
키워드
학교폭력 자치위원회 학교폭력예방법 핵심집단인터뷰(FGI) 회복적 정의 전담기구 생활기록부기재 재심 학교폭력 실태조사 및 예방교육. school violence autonomy committee school violence prevention law focus group interview (FGI) restorative justice exclusive organ entry of life record retrial survey of school violence and prevention education
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