우리나라의 항공운항 수요는 최근 국민소득 향상에 따른 해외여행객의 증가와 저비용 항공사(LCC)의 등장에 의한 다양한 항공 서비스 제공에 의해 급격한 증가 추세를 보이고 있다. 특히, 인천국제공항의 경우 하루 평균 1,000대 가량의 여객기가 이·착륙하고 있으며, 연 평균 6% 가량의 높은 항공교통 증가율을 보이고 있다. 항공 수요 증가추세와 현재의 공항 시설을 고려할 때 인천국제공항은 가까운 장래에 처리능력이 한계에 다다를 것으로 예상되고 있어, 처리능력에 관한 재평가가 시급한 상황이다. 지속적으로 증가하는 항공운항수요에 대비하기 위해, 공항의 운영자는 시설물의 포화시점을 제대로 파악하여 증설 또는 확장을 통해 공항의 용량(...
우리나라의 항공운항 수요는 최근 국민소득 향상에 따른 해외여행객의 증가와 저비용 항공사(LCC)의 등장에 의한 다양한 항공 서비스 제공에 의해 급격한 증가 추세를 보이고 있다. 특히, 인천국제공항의 경우 하루 평균 1,000대 가량의 여객기가 이·착륙하고 있으며, 연 평균 6% 가량의 높은 항공교통 증가율을 보이고 있다. 항공 수요 증가추세와 현재의 공항 시설을 고려할 때 인천국제공항은 가까운 장래에 처리능력이 한계에 다다를 것으로 예상되고 있어, 처리능력에 관한 재평가가 시급한 상황이다. 지속적으로 증가하는 항공운항수요에 대비하기 위해, 공항의 운영자는 시설물의 포화시점을 제대로 파악하여 증설 또는 확장을 통해 공항의 용량(capacity)을 증가시켜야 한다. 공항의 용량은 공항을 구성하는 시설물의 용량 중 가장 작은 값으로 결정되지만, 일반적으로 건설기간 및 비용이 상으로 많이 소요되는 활주로의 용량을 공항 전체의 용량으로 결정하는 것이 관례이다. 본 연구에서는 인천국제공항의 활주로 용량을 산정하기 위해 우선 FAA 산정식을 활용한 선행연구를 분석하였다. FAA 산정식의 경우, 활주로의 대락적인 연간 수용량은 분석이 가능하지만 이는 항공기의 평균 지연을 고려하지 않은 수치이므로 자세한 결과 값을 얻기 위한 연구가 필요하였다. 이를 보완하기 위하여 가장 정밀한 수준의 미시적 항공 교통 시뮬레이션인 Simmod-PRO를 활용하여 인천국제공항의 고속탈출유도로 재배치 방안과 현재 운용하고 있는 3개 활주로의 포화시기, 즉 제 4 활주로의 적절한 운영시기를 분석하였다. 이를 위해 현재 인천국제공항의 airside 운영현황이 반영된 시뮬레이션 모형을 구축하였고, 시뮬레이션 모형의 검증 또한 진행하였다. 그리고 검증된 모형을 활용하여 각 시나리오별 고속탈출유도로 재배치 방안을 연구하고, 용량 분석을 통해 3개 활주로 운영시의 포화시기를 산출하였다. 항공기의 실제 운항과 지연을 반영한 시뮬레이션 모형을 활용한 분석은, 이론적인 산정식보다 더욱 정밀한 결과 값을 얻을 수 있었다. 하지만 이러한 접근에 의한 용량 산정방법은, 실제 공항이나 공역의 수용량에 영향을 미치는 항공교통관제사의 업무량(workload)을 포함한 인적요인(human factor)은 포함하지 않아, 이러한 중요한 변수를 고려한 접근방법이 필요하다.
우리나라의 항공운항 수요는 최근 국민소득 향상에 따른 해외여행객의 증가와 저비용 항공사(LCC)의 등장에 의한 다양한 항공 서비스 제공에 의해 급격한 증가 추세를 보이고 있다. 특히, 인천국제공항의 경우 하루 평균 1,000대 가량의 여객기가 이·착륙하고 있으며, 연 평균 6% 가량의 높은 항공교통 증가율을 보이고 있다. 항공 수요 증가추세와 현재의 공항 시설을 고려할 때 인천국제공항은 가까운 장래에 처리능력이 한계에 다다를 것으로 예상되고 있어, 처리능력에 관한 재평가가 시급한 상황이다. 지속적으로 증가하는 항공운항수요에 대비하기 위해, 공항의 운영자는 시설물의 포화시점을 제대로 파악하여 증설 또는 확장을 통해 공항의 용량(capacity)을 증가시켜야 한다. 공항의 용량은 공항을 구성하는 시설물의 용량 중 가장 작은 값으로 결정되지만, 일반적으로 건설기간 및 비용이 상으로 많이 소요되는 활주로의 용량을 공항 전체의 용량으로 결정하는 것이 관례이다. 본 연구에서는 인천국제공항의 활주로 용량을 산정하기 위해 우선 FAA 산정식을 활용한 선행연구를 분석하였다. FAA 산정식의 경우, 활주로의 대락적인 연간 수용량은 분석이 가능하지만 이는 항공기의 평균 지연을 고려하지 않은 수치이므로 자세한 결과 값을 얻기 위한 연구가 필요하였다. 이를 보완하기 위하여 가장 정밀한 수준의 미시적 항공 교통 시뮬레이션인 Simmod-PRO를 활용하여 인천국제공항의 고속탈출유도로 재배치 방안과 현재 운용하고 있는 3개 활주로의 포화시기, 즉 제 4 활주로의 적절한 운영시기를 분석하였다. 이를 위해 현재 인천국제공항의 airside 운영현황이 반영된 시뮬레이션 모형을 구축하였고, 시뮬레이션 모형의 검증 또한 진행하였다. 그리고 검증된 모형을 활용하여 각 시나리오별 고속탈출유도로 재배치 방안을 연구하고, 용량 분석을 통해 3개 활주로 운영시의 포화시기를 산출하였다. 항공기의 실제 운항과 지연을 반영한 시뮬레이션 모형을 활용한 분석은, 이론적인 산정식보다 더욱 정밀한 결과 값을 얻을 수 있었다. 하지만 이러한 접근에 의한 용량 산정방법은, 실제 공항이나 공역의 수용량에 영향을 미치는 항공교통관제사의 업무량(workload)을 포함한 인적요인(human factor)은 포함하지 않아, 이러한 중요한 변수를 고려한 접근방법이 필요하다.
The demand for air transport in Korea has been on a sharp rise in recent years due to the rise of overseas travelers and the arrival of low-cost carriers(LCC). In particular, an average of 1,000 passenger flights are moving in and out of Incheon International Airport, and the average annual increase...
The demand for air transport in Korea has been on a sharp rise in recent years due to the rise of overseas travelers and the arrival of low-cost carriers(LCC). In particular, an average of 1,000 passenger flights are moving in and out of Incheon International Airport, and the average annual increase rate is about 6 percent. Considering the rising demand for air traffic and the current airport facilities, Incheon International Airport is expected to reach the limit in the near future, which is an urgent situation for re-evaluation of its processing capabilities. To prepare for the ever-increasing demand for air transport, airport operators should be well aware of the timing of the saturation of the facility and increase the capacity of the airport through extension or extension. The capacity of an airport is determined by the smallest value of the facilities that make up the airport, but it is generally customary to determine the capacity of the costly and time-consuming runway as a whole for the airport. In this study, I analyzed the preceding study using FAA calculation method to calculate the runway capacity of Incheon International Airport. For FAA equations, the alternate annual capacity of the runway could be analysed, but this was not taken into account for the average delay of the aircraft, so a study was needed to obtain the detailed result values. To compensate for this, the most accurate microscopic air traffic simulation, Simmod-PRO, was used to analyze the method of relocation of Incheon International Airport to the high-speed exit taxiway and the saturation time of the three runways currently in operation, i.e. the appropriate time for operation of the 4th runway. For this study, a simulation model was constructed that reflects the current airside operating status of Incheon International Airport, and the simulation model was verified as well. Using a validated model, the plan to relocate the high-speed taxiway to each scenario was studied, and capacity analysis was used to calculate saturation of the three runway operations. Analysis using a simulation model that reflected the actual operation and delay of the aircraft could result in more precise result values than theoretical equations. However, this approach requires an approach that takes these important variables into account, is not including the workload of air traffic controllers that affect the capacity of the actual airport or airspace.
The demand for air transport in Korea has been on a sharp rise in recent years due to the rise of overseas travelers and the arrival of low-cost carriers(LCC). In particular, an average of 1,000 passenger flights are moving in and out of Incheon International Airport, and the average annual increase rate is about 6 percent. Considering the rising demand for air traffic and the current airport facilities, Incheon International Airport is expected to reach the limit in the near future, which is an urgent situation for re-evaluation of its processing capabilities. To prepare for the ever-increasing demand for air transport, airport operators should be well aware of the timing of the saturation of the facility and increase the capacity of the airport through extension or extension. The capacity of an airport is determined by the smallest value of the facilities that make up the airport, but it is generally customary to determine the capacity of the costly and time-consuming runway as a whole for the airport. In this study, I analyzed the preceding study using FAA calculation method to calculate the runway capacity of Incheon International Airport. For FAA equations, the alternate annual capacity of the runway could be analysed, but this was not taken into account for the average delay of the aircraft, so a study was needed to obtain the detailed result values. To compensate for this, the most accurate microscopic air traffic simulation, Simmod-PRO, was used to analyze the method of relocation of Incheon International Airport to the high-speed exit taxiway and the saturation time of the three runways currently in operation, i.e. the appropriate time for operation of the 4th runway. For this study, a simulation model was constructed that reflects the current airside operating status of Incheon International Airport, and the simulation model was verified as well. Using a validated model, the plan to relocate the high-speed taxiway to each scenario was studied, and capacity analysis was used to calculate saturation of the three runway operations. Analysis using a simulation model that reflected the actual operation and delay of the aircraft could result in more precise result values than theoretical equations. However, this approach requires an approach that takes these important variables into account, is not including the workload of air traffic controllers that affect the capacity of the actual airport or airspace.
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