최근 미투 운동의 영향과 지속적인 성폭력범죄의 증가 및 2차 피해의 심각성에 따른 사회적 경각심이 고조되고 있다. 특히 성폭력범죄피해자인 증인의 신상정보가 유출된다거나, 모욕적인 증인신문으로 인한 수치심으로 증인이 자살하는 등의 사건이 발생하면서 성폭력범죄피해자인 증인을 보호·지원하기 위한 방안을 마련하고자 여러 가지 노력을 시작한 것은 바람직한 방향으로 보인다. 성폭력범죄피해자인 증인을 보호하는 것은 국가의 의무이자, 형사사법의 정의실현과 신뢰향상, 형사사법절차의 효율성 증대를 위하여 반드시 필요하다. 증인은 형사재판과정에서 중...
최근 미투 운동의 영향과 지속적인 성폭력범죄의 증가 및 2차 피해의 심각성에 따른 사회적 경각심이 고조되고 있다. 특히 성폭력범죄피해자인 증인의 신상정보가 유출된다거나, 모욕적인 증인신문으로 인한 수치심으로 증인이 자살하는 등의 사건이 발생하면서 성폭력범죄피해자인 증인을 보호·지원하기 위한 방안을 마련하고자 여러 가지 노력을 시작한 것은 바람직한 방향으로 보인다. 성폭력범죄피해자인 증인을 보호하는 것은 국가의 의무이자, 형사사법의 정의실현과 신뢰향상, 형사사법절차의 효율성 증대를 위하여 반드시 필요하다. 증인은 형사재판과정에서 중요한 지위를 가지며, 증인의 증언은 사실관계를 확정하는 중요한 증거로 사용되고 있다. 과거 피해자는 형사소송절차의 객체로 다루어왔으나, 최근에는 적극적인 역할을 부여하고 권리를 보장받는 주체로 인정해야 한다는 시대적 요구에 직면하였다. 성폭력범죄피해자는 증인의 지위에서 증언할 때, 법정에서 피고인과 직접 대면하거나 그의 변호인으로부터 불필요한 진술을 강요당하거나 명예와 사생활의 비밀 등이 현저하게 침해당할 위험성에 노출되는 등 형사재판과정에서 2차 피해를 겪고 있다. 성폭력범죄는 기타 범죄와는 다른 은밀성으로 인하여 목격자가 없어 사건의 유일한 증인이 되는 경우가 많으며, 범죄사실을 입증하기 쉽지 않아 피해자인 증인의 진술이 매우 중요하지만 국가로부터 보호와 지원을 받지 못한 채로 형사재판과정에서 다시 한번 피해자가 되고 마는 것이다. 우리나라는 성폭력범죄피해자인 증인을 보호·지원하기 위하여 입법적 노력은 물론 다양한 방안을 강구하고 있으며, 법원은 성폭력범죄의 특성을 고려한 증인지원관제도를 2012년부터 실시해오고 있다. 증인지원관제도를 통해 증인의 위증 예방, 재판절차 지연 방지 및 증인의 적극적인 참여를 기대할 수 있다. 또한 2차 피해의 방지와 피해자의 사법절차에 대한 정보부족에 기인하는 불신을 방지하여 궁극적으로는 법원에 대한 국민 전체의 신뢰도 향상을 기여할 수 있다.
그러나 현재 증인지원관의 업무는 증인의 성격에 따라 증인을 3가지로 구분하고, 각 증인 별로 지원의 내용을 달리하고 있다. 증인을 구분하는 기준에 대해서는 법률적 규정이 존재하지 않거나, 존재하더라도 너무나 포괄적이어서 명쾌한 근거를 가진다고 보기 어렵다는 문제점이 있다. 그럼에도 불구하고 법원의 실무상 불명확한 법률 규정을 근거로 증인지원제도라는 시스템이 운영되는 것에 대한 개선이 필요하다. 따라서 증인지원관제도에 관한 근거규정을 「형사소송법」에 마련하는 것이 적절할 것이다. 증인지원관제도의 명확한 근거를 형사소송법에 마련함으로써 실체적 진실 발견에 한걸음 더 나아가 정의를 실현하고, 피해자중심적 형사사법의 이념을 구체화시켜나갈 수 있을 것으로 기대한다.
최근 미투 운동의 영향과 지속적인 성폭력범죄의 증가 및 2차 피해의 심각성에 따른 사회적 경각심이 고조되고 있다. 특히 성폭력범죄피해자인 증인의 신상정보가 유출된다거나, 모욕적인 증인신문으로 인한 수치심으로 증인이 자살하는 등의 사건이 발생하면서 성폭력범죄피해자인 증인을 보호·지원하기 위한 방안을 마련하고자 여러 가지 노력을 시작한 것은 바람직한 방향으로 보인다. 성폭력범죄피해자인 증인을 보호하는 것은 국가의 의무이자, 형사사법의 정의실현과 신뢰향상, 형사사법절차의 효율성 증대를 위하여 반드시 필요하다. 증인은 형사재판과정에서 중요한 지위를 가지며, 증인의 증언은 사실관계를 확정하는 중요한 증거로 사용되고 있다. 과거 피해자는 형사소송절차의 객체로 다루어왔으나, 최근에는 적극적인 역할을 부여하고 권리를 보장받는 주체로 인정해야 한다는 시대적 요구에 직면하였다. 성폭력범죄피해자는 증인의 지위에서 증언할 때, 법정에서 피고인과 직접 대면하거나 그의 변호인으로부터 불필요한 진술을 강요당하거나 명예와 사생활의 비밀 등이 현저하게 침해당할 위험성에 노출되는 등 형사재판과정에서 2차 피해를 겪고 있다. 성폭력범죄는 기타 범죄와는 다른 은밀성으로 인하여 목격자가 없어 사건의 유일한 증인이 되는 경우가 많으며, 범죄사실을 입증하기 쉽지 않아 피해자인 증인의 진술이 매우 중요하지만 국가로부터 보호와 지원을 받지 못한 채로 형사재판과정에서 다시 한번 피해자가 되고 마는 것이다. 우리나라는 성폭력범죄피해자인 증인을 보호·지원하기 위하여 입법적 노력은 물론 다양한 방안을 강구하고 있으며, 법원은 성폭력범죄의 특성을 고려한 증인지원관제도를 2012년부터 실시해오고 있다. 증인지원관제도를 통해 증인의 위증 예방, 재판절차 지연 방지 및 증인의 적극적인 참여를 기대할 수 있다. 또한 2차 피해의 방지와 피해자의 사법절차에 대한 정보부족에 기인하는 불신을 방지하여 궁극적으로는 법원에 대한 국민 전체의 신뢰도 향상을 기여할 수 있다.
그러나 현재 증인지원관의 업무는 증인의 성격에 따라 증인을 3가지로 구분하고, 각 증인 별로 지원의 내용을 달리하고 있다. 증인을 구분하는 기준에 대해서는 법률적 규정이 존재하지 않거나, 존재하더라도 너무나 포괄적이어서 명쾌한 근거를 가진다고 보기 어렵다는 문제점이 있다. 그럼에도 불구하고 법원의 실무상 불명확한 법률 규정을 근거로 증인지원제도라는 시스템이 운영되는 것에 대한 개선이 필요하다. 따라서 증인지원관제도에 관한 근거규정을 「형사소송법」에 마련하는 것이 적절할 것이다. 증인지원관제도의 명확한 근거를 형사소송법에 마련함으로써 실체적 진실 발견에 한걸음 더 나아가 정의를 실현하고, 피해자중심적 형사사법의 이념을 구체화시켜나갈 수 있을 것으로 기대한다.
The influence of the Me Too movement, the increase of continuous crime, and the severity of secondary damage have increased public awareness. Especially, it is good way to start various efforts to protect and support witnesses who are victims of sexual violence crimes whose personal information is l...
The influence of the Me Too movement, the increase of continuous crime, and the severity of secondary damage have increased public awareness. Especially, it is good way to start various efforts to protect and support witnesses who are victims of sexual violence crimes whose personal information is leaked, or the suicide of a witness due to the shame caused by an insulting deposition. It’s necessary to protect witnesses who are victims of sexual violence crimes to increase the effectiveness of Criminal Justice procedures, the national obligation, and Criminal Justice realization and trust. Witnesses have an important position in criminal proceedings, also their testimonies are used as important evidence to establish a factual relationship.
In the past, victims have been treated as objects of criminal proceedings. However, recently they are faced with demands to be recognized as entities with active roles and rights. When victims of sexual violence testify in a witness status, such as face to face with the defendant, or being forced to make an unnecessary statements from the defendant's lawyer, or to be exposed by a serious violation of honor and privacy, they suffer secondary damages in the criminal-trial process. Other sexual assault crimes are usually without witnesses due to covertness. The statement of the victim is very important, but it's not easy to prove the crime. So, they’re the victim again in the criminal-trial process without receiving any protection, nor support from the government. In order to protect and support witnesses who are victims of sexual violence crimes, the Korean government has taken various legal measures as well as legislative efforts. Also, the Korean court introduced the witness support system, which is considered for sexual violence crimes since 2012. It can expect witnesses' active participation with prevention of perjury and delays in the trial process. In addition, it can prevent distrust caused by the lack of information on the victim's judicial process and the prevention of secondary damage. Ultimately, it can contribute to improve the credibility of the people in the Korean courts.
Currently, witness support services are classified in to three types according to the characters of the witnesses, and each category's contents are different to support each witness. Regarding the criteria that distinguishes witnesses, it does not exist for legal regulations. Even if it does, it’s too comprehensive and is difficult to say without clear evidence. Nonetheless, it needs to improve the operation of the witness support system based on the unclear legal provisions of the court. Therefore, it would be appropriate to prepare the applicable provisions for the witness support system in the Criminal Procedure Act. We expect by providing clear evidence for the witness support system in the Criminal Procedure Act, the realization of justice in the realistic discovery of truth, and the embodiment of the ideology of victim-centered criminal justice will occur.
The influence of the Me Too movement, the increase of continuous crime, and the severity of secondary damage have increased public awareness. Especially, it is good way to start various efforts to protect and support witnesses who are victims of sexual violence crimes whose personal information is leaked, or the suicide of a witness due to the shame caused by an insulting deposition. It’s necessary to protect witnesses who are victims of sexual violence crimes to increase the effectiveness of Criminal Justice procedures, the national obligation, and Criminal Justice realization and trust. Witnesses have an important position in criminal proceedings, also their testimonies are used as important evidence to establish a factual relationship.
In the past, victims have been treated as objects of criminal proceedings. However, recently they are faced with demands to be recognized as entities with active roles and rights. When victims of sexual violence testify in a witness status, such as face to face with the defendant, or being forced to make an unnecessary statements from the defendant's lawyer, or to be exposed by a serious violation of honor and privacy, they suffer secondary damages in the criminal-trial process. Other sexual assault crimes are usually without witnesses due to covertness. The statement of the victim is very important, but it's not easy to prove the crime. So, they’re the victim again in the criminal-trial process without receiving any protection, nor support from the government. In order to protect and support witnesses who are victims of sexual violence crimes, the Korean government has taken various legal measures as well as legislative efforts. Also, the Korean court introduced the witness support system, which is considered for sexual violence crimes since 2012. It can expect witnesses' active participation with prevention of perjury and delays in the trial process. In addition, it can prevent distrust caused by the lack of information on the victim's judicial process and the prevention of secondary damage. Ultimately, it can contribute to improve the credibility of the people in the Korean courts.
Currently, witness support services are classified in to three types according to the characters of the witnesses, and each category's contents are different to support each witness. Regarding the criteria that distinguishes witnesses, it does not exist for legal regulations. Even if it does, it’s too comprehensive and is difficult to say without clear evidence. Nonetheless, it needs to improve the operation of the witness support system based on the unclear legal provisions of the court. Therefore, it would be appropriate to prepare the applicable provisions for the witness support system in the Criminal Procedure Act. We expect by providing clear evidence for the witness support system in the Criminal Procedure Act, the realization of justice in the realistic discovery of truth, and the embodiment of the ideology of victim-centered criminal justice will occur.
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