2015년 9월, 교육부에서 발표한 2015 개정 교육과정은 핵심역량 중심의 교육과정으로 각 교과를 통해 핵심역량들을 키울 것을 강조하고 있다. 그중 음악과 교육과정에서는 음악적 감성 역량과 음악적 창의·융합 사고 역량, 음악적 소통 역량, 문화적 공동체 역량, 음악정보처리 역량, 자...
2015년 9월, 교육부에서 발표한 2015 개정 교육과정은 핵심역량 중심의 교육과정으로 각 교과를 통해 핵심역량들을 키울 것을 강조하고 있다. 그중 음악과 교육과정에서는 음악적 감성 역량과 음악적 창의·융합 사고 역량, 음악적 소통 역량, 문화적 공동체 역량, 음악정보처리 역량, 자기관리 역량과 같은 6가지 핵심역량을 제시하였다. 이러한 교육의 흐름에 발맞추어 본 논문은 서울에 소재한 11개 교육대학원 음악 교과목들에 나타난 2015 개정 교육과정의 핵심역량들을 분석 연구하였다. 본 연구의 목적은 추후 교육대학원에서 교과목들을 개설할 때 고려될 수 있는 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 이에 교육대학원 음악 교과목의 강의계획서에 제시된 강의목표를 분석하고, 핵심역량들의 하위 요소와 관련이 있는지 비교하였다. 각 비교는 교육대학원별, 교과목별, 교과영역별, 성취영역별로 진행되었으며, 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 11개 교육대학원 음악교육전공의 교과목들은 음악정보처리 역량과 자기관리 역량과는 높은 연계성을 보인 반면, 그 외 역량들은 음악적 감성 역량, 음악적 창의·융합 사고 역량, 문화적 공동체 역량, 음악적 소통 역량 순으로 상대적으로 낮은 연계성을 보였다. 그중 음악적 소통 역량은 6가지 핵심역량 중 가장 낮은 연계성을 보였다. 둘째, 교과목마다 높은 연계성을 보이는 역량과 연계성을 보이지 않는 역량이 비교적 뚜렷하게 나타났다. 예를 들어 우리나라 전통음악이나 음악사 관련 교과목은 문화적 공동체 역량과 높은 연계성을 보였으며, 창작 관련 교과목은 음악적 창의·융합 사고 역량, 그리고 악기와 관련된 교과목은 음악적 감성 역량, 음악적 소통 역량과 높은 연계성을 보였다. 반면 연구 활동과 관련된 교과목은 음악적 감성 역량, 음악적 소통 역량과 낮은 연계성을 보였다. 셋째, 일부 핵심역량들은 특정 교과 영역에서 뚜렷한 연계성을 보였다. 예를 들어 음악적 감성 역량과 음악적 소통 역량은 교과내용학(실기) 영역에서 뚜렷한 연계성을 보였으며, 음악적 창의·융합 사고 역량은 교과교육학 영역에서 매우 높은 연계성을 보였다. 무엇보다 본 논문에서는 음악 교과에서 가장 강조되어야 할 음악적 감성 역량과 음악적 소통 역량이 교육대학원 교과목과의 연계성에서 상대적으로 낮은 비율을 보인 것이 매우 특징적인 결과로 나타났다. 또한 2015 개정 교육과정의 성격과 부합하는 음악적 창의·융합 사고 역량 역시 음악 교과목에서 낮은 관련성을 보였다. 이에 따라 교육대학원에서 추후 교육과정을 편성할 때, 본 논문의 결과가 기초자료로 사용되어 교육대학원의 교육과정이 공교육의 흐름과 더욱 연결될 수 있길 기대한다. 궁극적으로는 본 논문이 음악교육의 발전에 작은 보탬이 되길 기대해 본다.
2015년 9월, 교육부에서 발표한 2015 개정 교육과정은 핵심역량 중심의 교육과정으로 각 교과를 통해 핵심역량들을 키울 것을 강조하고 있다. 그중 음악과 교육과정에서는 음악적 감성 역량과 음악적 창의·융합 사고 역량, 음악적 소통 역량, 문화적 공동체 역량, 음악정보처리 역량, 자기관리 역량과 같은 6가지 핵심역량을 제시하였다. 이러한 교육의 흐름에 발맞추어 본 논문은 서울에 소재한 11개 교육대학원 음악 교과목들에 나타난 2015 개정 교육과정의 핵심역량들을 분석 연구하였다. 본 연구의 목적은 추후 교육대학원에서 교과목들을 개설할 때 고려될 수 있는 기초자료를 제공하는 데에 목적이 있다. 이에 교육대학원 음악 교과목의 강의계획서에 제시된 강의목표를 분석하고, 핵심역량들의 하위 요소와 관련이 있는지 비교하였다. 각 비교는 교육대학원별, 교과목별, 교과영역별, 성취영역별로 진행되었으며, 본 연구의 결과는 아래와 같다. 첫째, 11개 교육대학원 음악교육전공의 교과목들은 음악정보처리 역량과 자기관리 역량과는 높은 연계성을 보인 반면, 그 외 역량들은 음악적 감성 역량, 음악적 창의·융합 사고 역량, 문화적 공동체 역량, 음악적 소통 역량 순으로 상대적으로 낮은 연계성을 보였다. 그중 음악적 소통 역량은 6가지 핵심역량 중 가장 낮은 연계성을 보였다. 둘째, 교과목마다 높은 연계성을 보이는 역량과 연계성을 보이지 않는 역량이 비교적 뚜렷하게 나타났다. 예를 들어 우리나라 전통음악이나 음악사 관련 교과목은 문화적 공동체 역량과 높은 연계성을 보였으며, 창작 관련 교과목은 음악적 창의·융합 사고 역량, 그리고 악기와 관련된 교과목은 음악적 감성 역량, 음악적 소통 역량과 높은 연계성을 보였다. 반면 연구 활동과 관련된 교과목은 음악적 감성 역량, 음악적 소통 역량과 낮은 연계성을 보였다. 셋째, 일부 핵심역량들은 특정 교과 영역에서 뚜렷한 연계성을 보였다. 예를 들어 음악적 감성 역량과 음악적 소통 역량은 교과내용학(실기) 영역에서 뚜렷한 연계성을 보였으며, 음악적 창의·융합 사고 역량은 교과교육학 영역에서 매우 높은 연계성을 보였다. 무엇보다 본 논문에서는 음악 교과에서 가장 강조되어야 할 음악적 감성 역량과 음악적 소통 역량이 교육대학원 교과목과의 연계성에서 상대적으로 낮은 비율을 보인 것이 매우 특징적인 결과로 나타났다. 또한 2015 개정 교육과정의 성격과 부합하는 음악적 창의·융합 사고 역량 역시 음악 교과목에서 낮은 관련성을 보였다. 이에 따라 교육대학원에서 추후 교육과정을 편성할 때, 본 논문의 결과가 기초자료로 사용되어 교육대학원의 교육과정이 공교육의 흐름과 더욱 연결될 수 있길 기대한다. 궁극적으로는 본 논문이 음악교육의 발전에 작은 보탬이 되길 기대해 본다.
The 2015 revised curriculum announced by the Ministry of Education in September 2015 emphasizes the development of core competencies through each subject core as a competency-centered curriculum. Among them, music subject curriculum presented six core competencies such as musical emotional competenc...
The 2015 revised curriculum announced by the Ministry of Education in September 2015 emphasizes the development of core competencies through each subject core as a competency-centered curriculum. Among them, music subject curriculum presented six core competencies such as musical emotional competence, musical creative and convergent thinking competence, musical communication competence, cultural community composition competence, music information processing competence, and self-management competence. In keeping with this trend, this paper investigated and analyzed the core competencies of the 2015 revised curriculum focusing on the music subject curriculum of 11 graduate schools of education in Seoul. The purpose of this study is to provide basic data that can be considered when opening classes at graduate schools of education. This study analyzed the goals presented in the teaching plan of the music subject in graduate school of education and compared it with the sub-factors of core competencies. The comparisons were conducted by educational graduate school, by subject, by subject area, and by achievement area, and the followings are the result of this study. First, the curriculums of the music subject in 11 graduate schools of education showed high correlation with music information processing competence and self-management competence, while other competencies showed relatively lower correlation in the order of musical emotional competence, musical creative and convergent thinking competence, cultural community competence, and musical communication competence. Among them, musical communication competence showed the lowest correlation among the six core competencies. Second, closely related competences and little related competences are clearly shown. For example, Korean traditional music and music history subjects showed high correlation with cultural community competence, creation related subjects showed high correlation with musical creative and convergent thinking competence, and musical instrument related subjects showed high correlation with musical emotional competence and musical communication competence. On the other hand, the subjects related to the research activities showed a low correlation with musical emotional competence and musical communication competence. Third, some core competencies showed clear correlation in specific subject areas. For example, musical emotional competence and musical communication competence have a clear correlation in the field of subject content area (practical skills), and musical creative and convergent thinking competence has very high correlation in the field of subject educational area. First of all, the most remarkable characteristic result in this paper is that the musical emotional competence and musical communication competence that should be emphasized most in the music curriculum have relatively low correlation to the curriculum of graduate school of education. In addition, musical creative and convergent thinking competence which is consistent with the nature of the 2015 revised curriculum had little correlation in music subject curriculum. Therefore, it is expected that the curriculum of the graduate school of education can be consistent with public education by using the results of this paper as basic data when the curriculum is organized in the graduate school of education. Ultimately, it is hoped that this paper can be make a small contribution to the development of music education.
The 2015 revised curriculum announced by the Ministry of Education in September 2015 emphasizes the development of core competencies through each subject core as a competency-centered curriculum. Among them, music subject curriculum presented six core competencies such as musical emotional competence, musical creative and convergent thinking competence, musical communication competence, cultural community composition competence, music information processing competence, and self-management competence. In keeping with this trend, this paper investigated and analyzed the core competencies of the 2015 revised curriculum focusing on the music subject curriculum of 11 graduate schools of education in Seoul. The purpose of this study is to provide basic data that can be considered when opening classes at graduate schools of education. This study analyzed the goals presented in the teaching plan of the music subject in graduate school of education and compared it with the sub-factors of core competencies. The comparisons were conducted by educational graduate school, by subject, by subject area, and by achievement area, and the followings are the result of this study. First, the curriculums of the music subject in 11 graduate schools of education showed high correlation with music information processing competence and self-management competence, while other competencies showed relatively lower correlation in the order of musical emotional competence, musical creative and convergent thinking competence, cultural community competence, and musical communication competence. Among them, musical communication competence showed the lowest correlation among the six core competencies. Second, closely related competences and little related competences are clearly shown. For example, Korean traditional music and music history subjects showed high correlation with cultural community competence, creation related subjects showed high correlation with musical creative and convergent thinking competence, and musical instrument related subjects showed high correlation with musical emotional competence and musical communication competence. On the other hand, the subjects related to the research activities showed a low correlation with musical emotional competence and musical communication competence. Third, some core competencies showed clear correlation in specific subject areas. For example, musical emotional competence and musical communication competence have a clear correlation in the field of subject content area (practical skills), and musical creative and convergent thinking competence has very high correlation in the field of subject educational area. First of all, the most remarkable characteristic result in this paper is that the musical emotional competence and musical communication competence that should be emphasized most in the music curriculum have relatively low correlation to the curriculum of graduate school of education. In addition, musical creative and convergent thinking competence which is consistent with the nature of the 2015 revised curriculum had little correlation in music subject curriculum. Therefore, it is expected that the curriculum of the graduate school of education can be consistent with public education by using the results of this paper as basic data when the curriculum is organized in the graduate school of education. Ultimately, it is hoped that this paper can be make a small contribution to the development of music education.
주제어
#2015 개정 교육과정 핵심역량 교육대학원 교육과정 2015 revised curriculum core competency curriculum of graduate school of education
학위논문 정보
저자
신승현
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
음악교육 전공
지도교수
지형주
발행연도
2019
총페이지
viii, 99 p.
키워드
2015 개정 교육과정 핵심역량 교육대학원 교육과정 2015 revised curriculum core competency curriculum of graduate school of education
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