본 연구는 5G기반 혁신 및 성장 가능한 기술로 전문가 설문조사를 반영하여 자율주행차량을 선정하고 산업성장의 주요 요소인 서비스 개발 필요성을 연구문제로 설정하여 자율주행차량 활용서비스 분류체계 정립 및 분석체계를 기반으로 향후 산업방향과 기업에게 비즈니스 기회를 제공할 수 있는 가이드라인을 제시하기 위한 것이다. 선행연구를 검토한 결과 자율주행차량 활용서비스와 관련한 언급은 있으나 이에 대한 구체적이고 체계적인 연구가 미흡하여 자율주행차량을 활용한 서비스에 대한 개념 및 분류가 확립되지 못하고 있음을 확인하였다. 이에 기존 연구 및 ...
본 연구는 5G기반 혁신 및 성장 가능한 기술로 전문가 설문조사를 반영하여 자율주행차량을 선정하고 산업성장의 주요 요소인 서비스 개발 필요성을 연구문제로 설정하여 자율주행차량 활용서비스 분류체계 정립 및 분석체계를 기반으로 향후 산업방향과 기업에게 비즈니스 기회를 제공할 수 있는 가이드라인을 제시하기 위한 것이다. 선행연구를 검토한 결과 자율주행차량 활용서비스와 관련한 언급은 있으나 이에 대한 구체적이고 체계적인 연구가 미흡하여 자율주행차량을 활용한 서비스에 대한 개념 및 분류가 확립되지 못하고 있음을 확인하였다. 이에 기존 연구 및 시장조사 기관의 보고서를 분석하여 자율주행차량을 활용할 수 있는 6대 산업과 5대 서비스 분류체계를 정립하였다. 이 분류체계를 바탕으로 기업관점 서비스 개발을 위한 산업-서비스 연계 매트릭스 개발하고 이 매트릭스를 활용방안을 제시하고 있다. 산업-서비스 연계 매트릭스 활용방안으로는 자율주행차량 서비스 현황 파악이 가능하고 서비스 트렌드 분석 및 소프트개발 방향을 확인하여 사업기회 도출과 서비스 개발방향을 위한 분석체계를 제시하고 있다. 자율주행차량 활용서비스 사례 조사하여 산업-서비스 연계 매트릭스를 적용으로 서비스 현황을 확인하고 트렌드분석을 주체별, 산업분포도, 서비스 분포도, 시기별 추이, 서비스 지역별, 컨소시업 구성 6개 유형을 분석하였다. 분석한 결과 자율주행차량의 활용범위가 산업 및 서비스 전반에 걸쳐 분포되어 있었으며, 특히 운수산업 및 자동화 서비스 분야에 활용 집중도가 높게 나왔다. 트렌드 분석 결과를 활용하는 방안으로 트렌드 분석 유형 6가지를 사업전략 분석체계 구성요소로 정의하고 업종별 비교분석을 통해 향후 자율주행차량 서비스 추진전략 수립 시 활용 할 수 있도록 사업전략 분석체계를 제시하고 도요타와 현대자동차, 구글과 네이버 우버와 현대자동차, 미국 공공영역과 서울시와 비교분석하여 공통점과 차이점을 확인하고 시사점을 도출하였다. 도출한 시사점은 다양한 기업들이 자율주행차량 활용서비스 전략수립 시 반영할 수 있도록 가이드라인을 제시하고 있다. 연구결과 현재 국내 자율주행차량 기술개발 및 서비스 추진현황이 해외기업에 비해 기술력 및 서비스 경쟁력이 열세이고 세계적인 경쟁력을 높이기 위해서는 플랫폼 기반 다양한 서비스 제공해야 한다. 특히, 국내 자율주행차량 서비스 추진현황 분석결과 공유서비스 제공에 대한 제한적 상황은 규제와 밀접한 관계가 있고, 즉 자율주행차량 서비스 활성화을 위해서는 제도 및 규제에 대한 정부의 지원이 필요할 뿐만 아니라 기업은 서비스 개발 전 기존산업 충돌 및 제도적 검토가 반드시 필요하다. 결론적으로 글로벌 기업들이 자율주행차량을 기반으로 하는 산업시장을 선점하기 위해 치열한 경쟁을 하고 있는 실정이다. 특히, 자율주행차량 기반 서비스 시장 선점이 향후 글로벌 시장변화에 주도권을 잡을 것을 예측할 때 자율주행차량 활용서비스 분류체계 기반 분석체계를 활용하여 기업관점 사업전략 수립 활용과 서비스 활성화을 위한 정부의 역할 및 정책방향의 중요성을 이번 연구를 통해 제공하고 있다.
본 연구는 5G기반 혁신 및 성장 가능한 기술로 전문가 설문조사를 반영하여 자율주행차량을 선정하고 산업성장의 주요 요소인 서비스 개발 필요성을 연구문제로 설정하여 자율주행차량 활용서비스 분류체계 정립 및 분석체계를 기반으로 향후 산업방향과 기업에게 비즈니스 기회를 제공할 수 있는 가이드라인을 제시하기 위한 것이다. 선행연구를 검토한 결과 자율주행차량 활용서비스와 관련한 언급은 있으나 이에 대한 구체적이고 체계적인 연구가 미흡하여 자율주행차량을 활용한 서비스에 대한 개념 및 분류가 확립되지 못하고 있음을 확인하였다. 이에 기존 연구 및 시장조사 기관의 보고서를 분석하여 자율주행차량을 활용할 수 있는 6대 산업과 5대 서비스 분류체계를 정립하였다. 이 분류체계를 바탕으로 기업관점 서비스 개발을 위한 산업-서비스 연계 매트릭스 개발하고 이 매트릭스를 활용방안을 제시하고 있다. 산업-서비스 연계 매트릭스 활용방안으로는 자율주행차량 서비스 현황 파악이 가능하고 서비스 트렌드 분석 및 소프트개발 방향을 확인하여 사업기회 도출과 서비스 개발방향을 위한 분석체계를 제시하고 있다. 자율주행차량 활용서비스 사례 조사하여 산업-서비스 연계 매트릭스를 적용으로 서비스 현황을 확인하고 트렌드분석을 주체별, 산업분포도, 서비스 분포도, 시기별 추이, 서비스 지역별, 컨소시업 구성 6개 유형을 분석하였다. 분석한 결과 자율주행차량의 활용범위가 산업 및 서비스 전반에 걸쳐 분포되어 있었으며, 특히 운수산업 및 자동화 서비스 분야에 활용 집중도가 높게 나왔다. 트렌드 분석 결과를 활용하는 방안으로 트렌드 분석 유형 6가지를 사업전략 분석체계 구성요소로 정의하고 업종별 비교분석을 통해 향후 자율주행차량 서비스 추진전략 수립 시 활용 할 수 있도록 사업전략 분석체계를 제시하고 도요타와 현대자동차, 구글과 네이버 우버와 현대자동차, 미국 공공영역과 서울시와 비교분석하여 공통점과 차이점을 확인하고 시사점을 도출하였다. 도출한 시사점은 다양한 기업들이 자율주행차량 활용서비스 전략수립 시 반영할 수 있도록 가이드라인을 제시하고 있다. 연구결과 현재 국내 자율주행차량 기술개발 및 서비스 추진현황이 해외기업에 비해 기술력 및 서비스 경쟁력이 열세이고 세계적인 경쟁력을 높이기 위해서는 플랫폼 기반 다양한 서비스 제공해야 한다. 특히, 국내 자율주행차량 서비스 추진현황 분석결과 공유서비스 제공에 대한 제한적 상황은 규제와 밀접한 관계가 있고, 즉 자율주행차량 서비스 활성화을 위해서는 제도 및 규제에 대한 정부의 지원이 필요할 뿐만 아니라 기업은 서비스 개발 전 기존산업 충돌 및 제도적 검토가 반드시 필요하다. 결론적으로 글로벌 기업들이 자율주행차량을 기반으로 하는 산업시장을 선점하기 위해 치열한 경쟁을 하고 있는 실정이다. 특히, 자율주행차량 기반 서비스 시장 선점이 향후 글로벌 시장변화에 주도권을 잡을 것을 예측할 때 자율주행차량 활용서비스 분류체계 기반 분석체계를 활용하여 기업관점 사업전략 수립 활용과 서비스 활성화을 위한 정부의 역할 및 정책방향의 중요성을 이번 연구를 통해 제공하고 있다.
This study chose the autonomous vehicle, reflecting the survey on experts which used the 5G based innovation and potential technology, set the research question as the necessity of service development which is the industry development’s main component, and the research purpose was to provide a guide...
This study chose the autonomous vehicle, reflecting the survey on experts which used the 5G based innovation and potential technology, set the research question as the necessity of service development which is the industry development’s main component, and the research purpose was to provide a guideline for directions on industries and companies based on the autonomous vehicle utilization service analysis system. After reviewing the pre-studies, this study figured out that there were mentions of autonomous vehicle services however there were no systematic study and no mention of the basic concept and categorization. This study therefore decided analyze agency reports and review pre-studies to construct a categorization system of the 5 main services and 6 main industries for usage of autonomous vehicles. This study provides a company-perspective industry-service link matrix for the development of service and an application plan using the matrix. The industry-service matrix makes the understanding of the autonomous service situation possible and after verifying the service trend analysis and software direction, provides a business opportunity and a direction for service development. The autonomous vehicle case study verified the situation of the service, using the industry-service link matrix, and analyzed the 6 components, which are per subject, industry distribution, service distribution, time-periodic progress, regional service, consortium. The result was that the scope of autonomous vehicle study was distributed largely on the industry and service, especially it was mainly distributed on the transportation and automation service category. The solution, which used the trend analysis results, defined the 6 trend analysis categories as business strategy analysis system’s components. Then, in order to apply this on later autonomous vehicle service via the industry comparison analysis, this study provided a market strategy, compared between Toyota and Hyundai, Google and Naver, Uber and Hyundai, public domain of USA and Seoul, and then deduced implications. The implications provide a guideline of autonomous vehicle usage service strategy for various companies to use. The result of the study shows that there should be a platform based on various services so that South Korea could increase competitiveness in the global market, especially since South Korea is behind in the service competitiveness compared to foreign companies in the domain of autonomous vehicle technology development and service propulsion. Especially, the analysis of autonomous vehicle service in Korea shows that the Sharing service provision’s limited situation is closely related to regulations. This means that there should not only be support from the government on policy and regulations but also companies need policy reviews and pre-existing industry collision before developing services. In conclusion, global companies are constantly competing in order to occupy the market of autonomous vehicles. Especially, predicting that the autonomous vehicle service market occupation will bring about a leadership in the global market, the autonomous vehicle service analysis system provided in this study shows the importance of utilizing company-perspective market strategies, the importance of the government’s role in facilitating service, and the importance of setting the direction of policies.
This study chose the autonomous vehicle, reflecting the survey on experts which used the 5G based innovation and potential technology, set the research question as the necessity of service development which is the industry development’s main component, and the research purpose was to provide a guideline for directions on industries and companies based on the autonomous vehicle utilization service analysis system. After reviewing the pre-studies, this study figured out that there were mentions of autonomous vehicle services however there were no systematic study and no mention of the basic concept and categorization. This study therefore decided analyze agency reports and review pre-studies to construct a categorization system of the 5 main services and 6 main industries for usage of autonomous vehicles. This study provides a company-perspective industry-service link matrix for the development of service and an application plan using the matrix. The industry-service matrix makes the understanding of the autonomous service situation possible and after verifying the service trend analysis and software direction, provides a business opportunity and a direction for service development. The autonomous vehicle case study verified the situation of the service, using the industry-service link matrix, and analyzed the 6 components, which are per subject, industry distribution, service distribution, time-periodic progress, regional service, consortium. The result was that the scope of autonomous vehicle study was distributed largely on the industry and service, especially it was mainly distributed on the transportation and automation service category. The solution, which used the trend analysis results, defined the 6 trend analysis categories as business strategy analysis system’s components. Then, in order to apply this on later autonomous vehicle service via the industry comparison analysis, this study provided a market strategy, compared between Toyota and Hyundai, Google and Naver, Uber and Hyundai, public domain of USA and Seoul, and then deduced implications. The implications provide a guideline of autonomous vehicle usage service strategy for various companies to use. The result of the study shows that there should be a platform based on various services so that South Korea could increase competitiveness in the global market, especially since South Korea is behind in the service competitiveness compared to foreign companies in the domain of autonomous vehicle technology development and service propulsion. Especially, the analysis of autonomous vehicle service in Korea shows that the Sharing service provision’s limited situation is closely related to regulations. This means that there should not only be support from the government on policy and regulations but also companies need policy reviews and pre-existing industry collision before developing services. In conclusion, global companies are constantly competing in order to occupy the market of autonomous vehicles. Especially, predicting that the autonomous vehicle service market occupation will bring about a leadership in the global market, the autonomous vehicle service analysis system provided in this study shows the importance of utilizing company-perspective market strategies, the importance of the government’s role in facilitating service, and the importance of setting the direction of policies.
주제어
#5G autonomous vehicle industry categorization trend analysis analysis system 자율주행차량 산업분류 서비스분류 트렌드분석 사업전략 분석체계
학위논문 정보
저자
Dong Ha Kim
학위수여기관
연세대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
기술정책협동과정
지도교수
임춘성
발행연도
2019
총페이지
xvi, 195p.
키워드
5G autonomous vehicle industry categorization trend analysis analysis system 자율주행차량 산업분류 서비스분류 트렌드분석 사업전략 분석체계
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