본 연구에서는 유치원 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 인천광역시에 소재한 공·사립 유치원 교사 310명이었다. 교사-유아의 상호작용을 측정하기 위해 이정숙(2003)이 개발한 교사-유아 상호작용 자기보고식 질문지를 사용하였으며, 유치원 조직문화를 측정하기 위해 Quinn과 Kimberly(1984)의 가치경쟁모형(Competing Value Model: ...
본 연구에서는 유치원 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 인천광역시에 소재한 공·사립 유치원 교사 310명이었다. 교사-유아의 상호작용을 측정하기 위해 이정숙(2003)이 개발한 교사-유아 상호작용 자기보고식 질문지를 사용하였으며, 유치원 조직문화를 측정하기 위해 Quinn과 Kimberly(1984)의 가치경쟁모형(Competing Value Model: CVM)을 토대로 송영호(2012)가 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 유치원 교사의 심리적 안녕감을 측정하기 위해 Ryff(1989)가 개발한 심리적 안녕감 척도(Psychological Well-Being Scale: PWBS)를 박혜민(2012)이 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 먼저, 수집된 자료는 각 변인에 대한 기술적 통계치를 산출하였다. 다음으로, 유치원 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감이 교사-유아 상호작용에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위해 유치원 교사의 연령, 결혼여부, 경력, 최종학력을 통제변인으로 투입한 후 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구대상 유치원의 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감은 보통보다 높은 수준을 보였으며, 특히, 연구대상인 유치원 교사는 자신의 교사-유아 상호작용 수준을 보통보다 비교적 높게 인식하고 있었다. 둘째, 유치원 교사의 경력을 통제하고도 유치원 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감은 교사-유아 상호작용을 유의하게 설명해주었다. 구체적으로 유치원 조직문화의 하위요인 중 집단문화, 발전문화, 합리문화가 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유치원 교사 심리적 안녕감의 하위요인 중 자아수용, 긍정적 대인관계가 교사-유아 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 유치원 조직문화가 집단을 결속시키기 위한 팀워크가 잘 이루어지고 조직의 발전과 성장에 대한 믿음과 실천이 강하며 조직의 효과성과 효율성을 위해 노력하는 분위기일수록, 그리고 유치원 교사는 자기 스스로를 긍정적으로 수용하고 다른 사람과 신뢰로운 관계를 맺을수록 보다 질적으로 우수한 교사-유아 상호작용이 이루어지는 것을 알 수 있다.
본 연구에서는 유치원 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감이 교사-유아 상호작용에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구대상은 인천광역시에 소재한 공·사립 유치원 교사 310명이었다. 교사-유아의 상호작용을 측정하기 위해 이정숙(2003)이 개발한 교사-유아 상호작용 자기보고식 질문지를 사용하였으며, 유치원 조직문화를 측정하기 위해 Quinn과 Kimberly(1984)의 가치경쟁모형(Competing Value Model: CVM)을 토대로 송영호(2012)가 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 유치원 교사의 심리적 안녕감을 측정하기 위해 Ryff(1989)가 개발한 심리적 안녕감 척도(Psychological Well-Being Scale: PWBS)를 박혜민(2012)이 수정·보완한 질문지를 사용하였다. 먼저, 수집된 자료는 각 변인에 대한 기술적 통계치를 산출하였다. 다음으로, 유치원 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감이 교사-유아 상호작용에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위해 유치원 교사의 연령, 결혼여부, 경력, 최종학력을 통제변인으로 투입한 후 위계적 중다회귀분석을 실시하였다. 본 연구의 주요 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구대상 유치원의 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감은 보통보다 높은 수준을 보였으며, 특히, 연구대상인 유치원 교사는 자신의 교사-유아 상호작용 수준을 보통보다 비교적 높게 인식하고 있었다. 둘째, 유치원 교사의 경력을 통제하고도 유치원 조직문화와 유치원 교사의 심리적 안녕감은 교사-유아 상호작용을 유의하게 설명해주었다. 구체적으로 유치원 조직문화의 하위요인 중 집단문화, 발전문화, 합리문화가 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 유치원 교사 심리적 안녕감의 하위요인 중 자아수용, 긍정적 대인관계가 교사-유아 상호작용에 정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 유치원 조직문화가 집단을 결속시키기 위한 팀워크가 잘 이루어지고 조직의 발전과 성장에 대한 믿음과 실천이 강하며 조직의 효과성과 효율성을 위해 노력하는 분위기일수록, 그리고 유치원 교사는 자기 스스로를 긍정적으로 수용하고 다른 사람과 신뢰로운 관계를 맺을수록 보다 질적으로 우수한 교사-유아 상호작용이 이루어지는 것을 알 수 있다.
In this study, it was aimed to find out how the organization culture of kindergarten and the psychological well-being of kindergarten teachers affect teacher-child interaction. The study was targeted at 310 teachers from public and private kindergartens located in the city of Incheon. In order t...
In this study, it was aimed to find out how the organization culture of kindergarten and the psychological well-being of kindergarten teachers affect teacher-child interaction. The study was targeted at 310 teachers from public and private kindergartens located in the city of Incheon. In order to measure the interaction between teachers and children, the teacher-child interaction self-reporting questionnaire developed by Lee Jung-sook(2003) was used. To evaluate the organizational culture of kindergarten, the questionnaire modified and supplemented by Song Young-ho(2012) based on the Competing Value Model(CVM) of Quinn and Kimberly(1984) was used. To measure the psychological well-being of kindergarten teachers, the questionnaire modified and supplemented by Park Hye-min(2012) based on Psychological Well-Being Scale: PWBS developed by Ryff(1989). The collected data produced technical statistics on each of the variable. To find out the relative influence of kindergarten organizational culture and the psychological well-being of kindergarten teachers on teacher-child interactions, a multiple regression was conducted after applying the kindergarten teacher's age, marital status, career and final education background as control variable. The summary of the main results of this study are as follows: First, it showed that the organizational culture and psychological well-being of kindergarten teachers is higher than the average, and it appeared that the kindergarten teachers in this study tend to evaluate their level of teacher-child interaction is relatively higher than the average. Secondly, despite of controlling the teachers’ career, it significantly explained how the organizational culture of kindergarten and the psychological well-being of kindergarten teachers affect the teacher-child interaction. It specifically showed that group culture, development culture and rational culture, which are the sub-factors of kindergarten organizational culture, positively affected teacher-child interaction. It also appeared that teacher-child interaction is influenced by self-acceptance and positive interpersonal relationship which are among the sub-factors of kindergarten teacher psychological well-being. In conclusion, quality teacher-child interaction is established when kindergarten teacher positively accepts himself/herself and makes reliable interpersonal relationship. In addition, quality teacher-child interaction is built by a great teamwork for solidarity of organization and a strong expectation and action of the growth of the organization in the kindergarten organization culture.
In this study, it was aimed to find out how the organization culture of kindergarten and the psychological well-being of kindergarten teachers affect teacher-child interaction. The study was targeted at 310 teachers from public and private kindergartens located in the city of Incheon. In order to measure the interaction between teachers and children, the teacher-child interaction self-reporting questionnaire developed by Lee Jung-sook(2003) was used. To evaluate the organizational culture of kindergarten, the questionnaire modified and supplemented by Song Young-ho(2012) based on the Competing Value Model(CVM) of Quinn and Kimberly(1984) was used. To measure the psychological well-being of kindergarten teachers, the questionnaire modified and supplemented by Park Hye-min(2012) based on Psychological Well-Being Scale: PWBS developed by Ryff(1989). The collected data produced technical statistics on each of the variable. To find out the relative influence of kindergarten organizational culture and the psychological well-being of kindergarten teachers on teacher-child interactions, a multiple regression was conducted after applying the kindergarten teacher's age, marital status, career and final education background as control variable. The summary of the main results of this study are as follows: First, it showed that the organizational culture and psychological well-being of kindergarten teachers is higher than the average, and it appeared that the kindergarten teachers in this study tend to evaluate their level of teacher-child interaction is relatively higher than the average. Secondly, despite of controlling the teachers’ career, it significantly explained how the organizational culture of kindergarten and the psychological well-being of kindergarten teachers affect the teacher-child interaction. It specifically showed that group culture, development culture and rational culture, which are the sub-factors of kindergarten organizational culture, positively affected teacher-child interaction. It also appeared that teacher-child interaction is influenced by self-acceptance and positive interpersonal relationship which are among the sub-factors of kindergarten teacher psychological well-being. In conclusion, quality teacher-child interaction is established when kindergarten teacher positively accepts himself/herself and makes reliable interpersonal relationship. In addition, quality teacher-child interaction is built by a great teamwork for solidarity of organization and a strong expectation and action of the growth of the organization in the kindergarten organization culture.
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