본 연구는 초등영어수업 도입단계에 대한 운영실태와 도입단계에 대한 초등 교사 및 학생의 인식을 분석하고, 학생들이 선호하는 동기유발 활동과 그 효과를 어떻게 인식하고 있는지 분석하여 수업 도입단계에 대한 중요성을 역설하고, 효과적인 도입 방법을 모색하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 초등영어수업 도입단계 및 운영실태에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 둘째, 초등영어수업 도입단계에 대한 학생...
본 연구는 초등영어수업 도입단계에 대한 운영실태와 도입단계에 대한 초등 교사 및 학생의 인식을 분석하고, 학생들이 선호하는 동기유발 활동과 그 효과를 어떻게 인식하고 있는지 분석하여 수업 도입단계에 대한 중요성을 역설하고, 효과적인 도입 방법을 모색하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 초등영어수업 도입단계 및 운영실태에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 둘째, 초등영어수업 도입단계에 대한 학생의 인식은 어떠한가? 이는 교사의 인식과 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 초등영어수업 도입단계의 동기유발 활동에 대한 학생들의 선호도는 어떠한가? 위의 연구 문제를 해결하기 위해 초등영어교사 및 5, 6학년 학생들을 대상으로 설문조사와 심층면담을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 교사 대부분이 수업 도입단계의 중요성과 필요성을 인식하고 있었고 도입단계를 실행하고 있었다. 하지만 도입단계의 중요성과 필요성을 인식하고 있음에도 불구하고 도입단계의 계획 및 실행까지 이어지지 않는 교사들도 있었다. 이는 학생들의 흥미와 동기를 유발하는 것이 쉽지 않고, 참고자료의 부족 등이 원인임을 알 수 있었다. 마찬가지로 학생 대부분이 수업의 본 활동에 들어가기 전에 시작하며 준비하는 단계가 필요하다고 응답하며 배울 내용에 대한 흥미를 느끼고 본격적인 활동을 더 잘 할 수 있는 발판이 된다고 언급하였다. 둘째, 교사들은 초등영어수업에서의 도입단계의 의미와 목적이 학습동기유발과 전시학습 상기라고 인식하고 있었다. 그리고 타 교과와는 달리 언어를 가르치는 교과이기 때문에 도입단계에서 학생들의 두려움을 해소하고 허용적인 분위기를 형성하고, 학생들이 발화를 최대한 많이 하도록 하는 등 영어 과목의 특성을 고려하여 도입해야 한다고 언급했다. 셋째, 교사 대부분이 학년과 차시 및 내용을 고려하여 다양한 방법으로 수업 도입단계를 운영하고 있었다. 교사들은 주로 활용하는 동기유발 활동으로 ‘영상자료’, ‘그림자료’, ‘퀴즈’, ‘이야기책’ 순으로 답하였고, 학생들은 인지적 측면과 정의적 측면 모두에서 ‘게임’, ‘영상자료’, ‘노래’, ‘퀴즈’ 순으로 수업을 시작하는 것을 선호하는 것으로 나타나, 교사가 주로 활용하는 동기유발 활동과 학생들이 선호하는 활동 사이에 차이가 있는 것으로 드러났다. 넷째, 초등영어수업에서 맥락에 따라 한국어를 활용한 도입을 하는 융통성을 발휘할 필요가 있다. 교사와 학생을 대상으로 한 설문과 면담 결과는 한국어를 사용한 도입이 필요한 상황이 있음을 시사해주고 있다. 64%의 교사와 48.9%의 학생이 영어수업 내용에 따라 도입단계에서 사용되는 언어가 달라져야 한다고 인식하고 있었다. 본 연구 결과가 초등영어교육에 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 초등영어수업에서 도입단계는 반드시 실행되어야 한다. 많은 교사들이 수업 도입단계의 중요성과 필요성을 인식하고 있었고 학생들도 수업 도입단계가 필요하다고 실감하고 있었다. 하지만 현실적인 어려움으로 인해 계획 및 실행까지 이어지지 않는 교사들도 존재하는 것이 현실이다. 따라서 이를 극복하고 도입단계의 계획 및 실행을 위한 교사의 노력이 선행되어야 한다. 둘째, 초등영어수업의 도입단계의 동기유발 활동은 학생들의 긴장감을 낮추고 학생들이 흥미로워하는 것이어야 한다. 연구 결과, 학생 대부분이 흥미롭고 재미있다고 인식하는 활동과 학습적으로 효과가 크다고 인식하는 활동이 같게 나타났다. 따라서 교사가 학생의 관심과 흥미를 파악하여 학생들이 흥미를 느끼고 재미있어하는 활동들을 실현하는 것이 학습 효과를 나타낼 수 있을 것이다. 셋째, 도입단계에서 활용할 수 있는 간단한 게임을 비롯하여 다양한 참고자료가 개발될 필요가 있다. 초등영어과에서 학생의 흥미와 관심을 끌기 위한 다양한 활동들이 지속적으로 개발되어 왔지만 수업의 주요 부분을 차지하는 전개단계와 달리 도입단계에서 활용할 수 있는 활동들이 지극히 제한적이어서 많은 교사들이 도입단계의 필요성에 대해 인식하면서도 실행에 어려움을 겪고 있었다. 따라서 간단하면서도 효과적으로 사용할 수 있는 다양한 도입단계의 활동들과 교수 지침이 개발되어야 하며 특히, 학생들이 인지적, 정의적 측면 모두에서 가장 선호하는 ‘게임’ 활동을 차시와 기능에 맞게 도입단계에서 활용할 수 있도록 개발하여 보급하여야 한다. 본 연구는 다음과 같은 한계점을 지니며 이를 보완한 후속연구를 제언하고자 한다. 첫째, 영어수업 도입 활동에 따라 실제로 학생들의 영어 능숙도에 효과가 있는지 증명할 필요가 있다. 둘째, 실제 수업 관찰을 통해 도입단계를 분석하여 보다 실제적인 후속 연구가 필요하다. 셋째, 도입단계에 대한 다양한 항목에 대해 교사와 학생 집단을 대상으로 같은 문항과 같은 방식으로 인식을 분석하여 교사와 학생의 인식에 어떠한 차이가 있는지 심도 있게 연구할 필요가 있다. 위와 같은 한계점에도 불구하고 본 연구는 그동안 영어과에서 다루지 못했던 수업 도입단계의 중요성과 그 가치를 밝혔다는 데 그 의의가 있다. 따라서 본 연구가 초등영어교육에서의 수업 도입단계 연구와 발전에 조금이나마 일조하기를 기대해본다.
본 연구는 초등영어수업 도입단계에 대한 운영실태와 도입단계에 대한 초등 교사 및 학생의 인식을 분석하고, 학생들이 선호하는 동기유발 활동과 그 효과를 어떻게 인식하고 있는지 분석하여 수업 도입단계에 대한 중요성을 역설하고, 효과적인 도입 방법을 모색하는 데 연구의 목적이 있다. 이를 위한 연구 문제를 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 초등영어수업 도입단계 및 운영실태에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 둘째, 초등영어수업 도입단계에 대한 학생의 인식은 어떠한가? 이는 교사의 인식과 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 초등영어수업 도입단계의 동기유발 활동에 대한 학생들의 선호도는 어떠한가? 위의 연구 문제를 해결하기 위해 초등영어교사 및 5, 6학년 학생들을 대상으로 설문조사와 심층면담을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 교사 대부분이 수업 도입단계의 중요성과 필요성을 인식하고 있었고 도입단계를 실행하고 있었다. 하지만 도입단계의 중요성과 필요성을 인식하고 있음에도 불구하고 도입단계의 계획 및 실행까지 이어지지 않는 교사들도 있었다. 이는 학생들의 흥미와 동기를 유발하는 것이 쉽지 않고, 참고자료의 부족 등이 원인임을 알 수 있었다. 마찬가지로 학생 대부분이 수업의 본 활동에 들어가기 전에 시작하며 준비하는 단계가 필요하다고 응답하며 배울 내용에 대한 흥미를 느끼고 본격적인 활동을 더 잘 할 수 있는 발판이 된다고 언급하였다. 둘째, 교사들은 초등영어수업에서의 도입단계의 의미와 목적이 학습동기유발과 전시학습 상기라고 인식하고 있었다. 그리고 타 교과와는 달리 언어를 가르치는 교과이기 때문에 도입단계에서 학생들의 두려움을 해소하고 허용적인 분위기를 형성하고, 학생들이 발화를 최대한 많이 하도록 하는 등 영어 과목의 특성을 고려하여 도입해야 한다고 언급했다. 셋째, 교사 대부분이 학년과 차시 및 내용을 고려하여 다양한 방법으로 수업 도입단계를 운영하고 있었다. 교사들은 주로 활용하는 동기유발 활동으로 ‘영상자료’, ‘그림자료’, ‘퀴즈’, ‘이야기책’ 순으로 답하였고, 학생들은 인지적 측면과 정의적 측면 모두에서 ‘게임’, ‘영상자료’, ‘노래’, ‘퀴즈’ 순으로 수업을 시작하는 것을 선호하는 것으로 나타나, 교사가 주로 활용하는 동기유발 활동과 학생들이 선호하는 활동 사이에 차이가 있는 것으로 드러났다. 넷째, 초등영어수업에서 맥락에 따라 한국어를 활용한 도입을 하는 융통성을 발휘할 필요가 있다. 교사와 학생을 대상으로 한 설문과 면담 결과는 한국어를 사용한 도입이 필요한 상황이 있음을 시사해주고 있다. 64%의 교사와 48.9%의 학생이 영어수업 내용에 따라 도입단계에서 사용되는 언어가 달라져야 한다고 인식하고 있었다. 본 연구 결과가 초등영어교육에 시사하는 바는 다음과 같다. 첫째, 초등영어수업에서 도입단계는 반드시 실행되어야 한다. 많은 교사들이 수업 도입단계의 중요성과 필요성을 인식하고 있었고 학생들도 수업 도입단계가 필요하다고 실감하고 있었다. 하지만 현실적인 어려움으로 인해 계획 및 실행까지 이어지지 않는 교사들도 존재하는 것이 현실이다. 따라서 이를 극복하고 도입단계의 계획 및 실행을 위한 교사의 노력이 선행되어야 한다. 둘째, 초등영어수업의 도입단계의 동기유발 활동은 학생들의 긴장감을 낮추고 학생들이 흥미로워하는 것이어야 한다. 연구 결과, 학생 대부분이 흥미롭고 재미있다고 인식하는 활동과 학습적으로 효과가 크다고 인식하는 활동이 같게 나타났다. 따라서 교사가 학생의 관심과 흥미를 파악하여 학생들이 흥미를 느끼고 재미있어하는 활동들을 실현하는 것이 학습 효과를 나타낼 수 있을 것이다. 셋째, 도입단계에서 활용할 수 있는 간단한 게임을 비롯하여 다양한 참고자료가 개발될 필요가 있다. 초등영어과에서 학생의 흥미와 관심을 끌기 위한 다양한 활동들이 지속적으로 개발되어 왔지만 수업의 주요 부분을 차지하는 전개단계와 달리 도입단계에서 활용할 수 있는 활동들이 지극히 제한적이어서 많은 교사들이 도입단계의 필요성에 대해 인식하면서도 실행에 어려움을 겪고 있었다. 따라서 간단하면서도 효과적으로 사용할 수 있는 다양한 도입단계의 활동들과 교수 지침이 개발되어야 하며 특히, 학생들이 인지적, 정의적 측면 모두에서 가장 선호하는 ‘게임’ 활동을 차시와 기능에 맞게 도입단계에서 활용할 수 있도록 개발하여 보급하여야 한다. 본 연구는 다음과 같은 한계점을 지니며 이를 보완한 후속연구를 제언하고자 한다. 첫째, 영어수업 도입 활동에 따라 실제로 학생들의 영어 능숙도에 효과가 있는지 증명할 필요가 있다. 둘째, 실제 수업 관찰을 통해 도입단계를 분석하여 보다 실제적인 후속 연구가 필요하다. 셋째, 도입단계에 대한 다양한 항목에 대해 교사와 학생 집단을 대상으로 같은 문항과 같은 방식으로 인식을 분석하여 교사와 학생의 인식에 어떠한 차이가 있는지 심도 있게 연구할 필요가 있다. 위와 같은 한계점에도 불구하고 본 연구는 그동안 영어과에서 다루지 못했던 수업 도입단계의 중요성과 그 가치를 밝혔다는 데 그 의의가 있다. 따라서 본 연구가 초등영어교육에서의 수업 도입단계 연구와 발전에 조금이나마 일조하기를 기대해본다.
The objective of this study is to analyze teachers’ and learners’ perceptions and to investigate the actual conditions of lesson introduction in elementary English classes. This study’s aim was to investigate which activities are preferred by the learners and how they perceived the effects of lesson...
The objective of this study is to analyze teachers’ and learners’ perceptions and to investigate the actual conditions of lesson introduction in elementary English classes. This study’s aim was to investigate which activities are preferred by the learners and how they perceived the effects of lesson introduction. This will provide effective methods that elementary school teachers can apply to their future planning for lesson introduction in English classes. This study researched the following: First, actual conditions of lesson introduction in elementary English lesson and teachers’ perceptions of that and second, effects and preference of introduction activities for learners. A questionnaire survey and in-depth interviews were given to elementary school teachers and fifth and sixth grade students to conduct the answer to these research questions. The results of this study are as follows: First, most of the teachers were aware of the importance and necessity of the introduction stage and were implementing the introduction stage. However, there were teachers who were aware of the importance and necessity of the introduction stage, but did not plan and implement this stage. This is because it is not easy to capture students' interest and motivation, and the lack of reference materials. Likewise, most students at all levels responded that they needed a step to get started and prepare for the main activity of the class. Second, teachers perceived the meaning and the purpose of the introduction stage as a useful technique for learning motivation and a reminder of what they learned in the previous lesson. In addition, unlike other subjects, because it is a subject for teaching a language, teacher should take into account the characteristics of English subjects. For examples, eliminating students' fear, creating a permissive atmosphere, and encouraging students to use English as much as possible. Third, most of the teachers were in the stage of introducing the class in various ways considering grade and contents. Teachers usually initiated motivational activities such as 'asking questions related with students and communication and 'looking for expressions learned from the latest songs'. Students preferred to start classes in the order of 'game' and 'visual material' in both cognitive and affective aspects. Last, the results of the questionnaire survey and in-depth interviews, if necessary, suggest to have the lesson introduction in Korean. To prevent accumulation of learning deficits and to learn the new concept, the lesson introduction in Korean is necessary. On the basis of the results of this study, teachers should conduct the lesson introduction stage. Not only did teachers perceive the importance and necessity of the lesson introduction stage, but students also realized the effect of this stage. Second, the motivational activities in the lesson introduction stage should reduce the tensions of students and make them interesting. Third, there is a necessity for effective guidelines to be implemented in the lesson introduction stage and activities. These should be developed and distributed so that teachers can easily use the game, which is the most preferred activity in the students’ cognitive and affective domain. Fourth, through further research, it is necessary to prove that an improvement in students’ ability is dependent on introduction activities. Fifth, more practical further researches are required by analyzing the introduction stage through class observation. This study highlights the significance of lesson introductions, not being previously reported, as most studies have focused on the development and closing stages of elementary English lessons. Therefore, this study aims to provide some insight into the importance, and aid in the development of lesson introductions in elementary English classes in the future.
The objective of this study is to analyze teachers’ and learners’ perceptions and to investigate the actual conditions of lesson introduction in elementary English classes. This study’s aim was to investigate which activities are preferred by the learners and how they perceived the effects of lesson introduction. This will provide effective methods that elementary school teachers can apply to their future planning for lesson introduction in English classes. This study researched the following: First, actual conditions of lesson introduction in elementary English lesson and teachers’ perceptions of that and second, effects and preference of introduction activities for learners. A questionnaire survey and in-depth interviews were given to elementary school teachers and fifth and sixth grade students to conduct the answer to these research questions. The results of this study are as follows: First, most of the teachers were aware of the importance and necessity of the introduction stage and were implementing the introduction stage. However, there were teachers who were aware of the importance and necessity of the introduction stage, but did not plan and implement this stage. This is because it is not easy to capture students' interest and motivation, and the lack of reference materials. Likewise, most students at all levels responded that they needed a step to get started and prepare for the main activity of the class. Second, teachers perceived the meaning and the purpose of the introduction stage as a useful technique for learning motivation and a reminder of what they learned in the previous lesson. In addition, unlike other subjects, because it is a subject for teaching a language, teacher should take into account the characteristics of English subjects. For examples, eliminating students' fear, creating a permissive atmosphere, and encouraging students to use English as much as possible. Third, most of the teachers were in the stage of introducing the class in various ways considering grade and contents. Teachers usually initiated motivational activities such as 'asking questions related with students and communication and 'looking for expressions learned from the latest songs'. Students preferred to start classes in the order of 'game' and 'visual material' in both cognitive and affective aspects. Last, the results of the questionnaire survey and in-depth interviews, if necessary, suggest to have the lesson introduction in Korean. To prevent accumulation of learning deficits and to learn the new concept, the lesson introduction in Korean is necessary. On the basis of the results of this study, teachers should conduct the lesson introduction stage. Not only did teachers perceive the importance and necessity of the lesson introduction stage, but students also realized the effect of this stage. Second, the motivational activities in the lesson introduction stage should reduce the tensions of students and make them interesting. Third, there is a necessity for effective guidelines to be implemented in the lesson introduction stage and activities. These should be developed and distributed so that teachers can easily use the game, which is the most preferred activity in the students’ cognitive and affective domain. Fourth, through further research, it is necessary to prove that an improvement in students’ ability is dependent on introduction activities. Fifth, more practical further researches are required by analyzing the introduction stage through class observation. This study highlights the significance of lesson introductions, not being previously reported, as most studies have focused on the development and closing stages of elementary English lessons. Therefore, this study aims to provide some insight into the importance, and aid in the development of lesson introductions in elementary English classes in the future.
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