본 연구는 색채를 활용한 미술치료가 불안정애착 아동의 대인관계불안 및 위축행동에 미치는 영향을 살펴보려는 데에 목적을 두었다.
본 연구대상은 서울시에 위치하고 있는 S대학병원에 다니고 있는 만 7세 아동을 대상으로 2017년 6월부터 2019년 2월까지 주 1회 60분씩 사전‧사후검사를 제외한 총 30회기를 진행하였다. 아동의 대인관계와 위축행동의 정도를 측정하기 위한 도구로는 대인관계문제 척도(KIIP-SC)와 K-CBCL의 위축척도 검사, K-HTP 그림검사 사전‧사후를 실시하여 나타나는 변화를 비교분석하였다. 또한 스...
본 연구는 색채를 활용한 미술치료가 불안정애착 아동의 대인관계불안 및 위축행동에 미치는 영향을 살펴보려는 데에 목적을 두었다.
본 연구대상은 서울시에 위치하고 있는 S대학병원에 다니고 있는 만 7세 아동을 대상으로 2017년 6월부터 2019년 2월까지 주 1회 60분씩 사전‧사후검사를 제외한 총 30회기를 진행하였다. 아동의 대인관계와 위축행동의 정도를 측정하기 위한 도구로는 대인관계문제 척도(KIIP-SC)와 K-CBCL의 위축척도 검사, K-HTP 그림검사 사전‧사후를 실시하여 나타나는 변화를 비교분석하였다. 또한 스에나가 Heart & Color Chart을 활용하여 아동의 치료 단계별 변화를 요약하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 대인관계불안에 대한 사전‧사후를 비교해 본 결과, 대인관계문제 척도(KIIP-SC)에서 대인관계 불안이 감소되었다.
둘째, 위축행동의 변화는 한국형 아동‧청소년 행동평가척도(K-CBCL)의 사전‧사후 검사를 비교해 본 결과 위축 행동 척도가 감소하여 미술치료가 불안정애착 아동의 애착의 위축 행동이 감소되었다.
셋째, 미술치료과정의 단계별 과정을 K-HTP 그림검사 그리고 스에나가 Heart & Color Chart을 통해 분석한 결과, 대인관계불안과 위축행동이 감소하였으므로 색채를 활용한 미술치료가 불안정애착 아동에게 긍정적으로 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 색채를 활용한 미술치료가 불안정애착 아동의 대인관계불안과 위축행동에 어떠한 영향을 주었는지를 이해함으로써 임상에 기초자료로 활용되어지기를 기대한다.
본 연구는 색채를 활용한 미술치료가 불안정애착 아동의 대인관계불안 및 위축행동에 미치는 영향을 살펴보려는 데에 목적을 두었다.
본 연구대상은 서울시에 위치하고 있는 S대학병원에 다니고 있는 만 7세 아동을 대상으로 2017년 6월부터 2019년 2월까지 주 1회 60분씩 사전‧사후검사를 제외한 총 30회기를 진행하였다. 아동의 대인관계와 위축행동의 정도를 측정하기 위한 도구로는 대인관계문제 척도(KIIP-SC)와 K-CBCL의 위축척도 검사, K-HTP 그림검사 사전‧사후를 실시하여 나타나는 변화를 비교분석하였다. 또한 스에나가 Heart & Color Chart을 활용하여 아동의 치료 단계별 변화를 요약하여 분석하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 대인관계불안에 대한 사전‧사후를 비교해 본 결과, 대인관계문제 척도(KIIP-SC)에서 대인관계 불안이 감소되었다.
둘째, 위축행동의 변화는 한국형 아동‧청소년 행동평가척도(K-CBCL)의 사전‧사후 검사를 비교해 본 결과 위축 행동 척도가 감소하여 미술치료가 불안정애착 아동의 애착의 위축 행동이 감소되었다.
셋째, 미술치료과정의 단계별 과정을 K-HTP 그림검사 그리고 스에나가 Heart & Color Chart을 통해 분석한 결과, 대인관계불안과 위축행동이 감소하였으므로 색채를 활용한 미술치료가 불안정애착 아동에게 긍정적으로 영향을 미쳤다. 본 연구의 결과는 색채를 활용한 미술치료가 불안정애착 아동의 대인관계불안과 위축행동에 어떠한 영향을 주었는지를 이해함으로써 임상에 기초자료로 활용되어지기를 기대한다.
The purpose of this study was to examine the effect of art therapy using color on interpersonal anxiety and withdrawn behavior of children with insecure attachments.
The subjects of this study were 7-year olds who are attending S going to university hospital. A total of 30 sessions were held for...
The purpose of this study was to examine the effect of art therapy using color on interpersonal anxiety and withdrawn behavior of children with insecure attachments.
The subjects of this study were 7-year olds who are attending S going to university hospital. A total of 30 sessions were held for them excluding pre- and post-testing, once a week for 60 minutes from June 2017 to February 2019. As a tool to measure the degree of the child's interpersonal relationship and withdrawn behavior, the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scales (KIIP-SC), withdrawn behavior test of K-CBCL, K-HTP drawing test were conducted before and after to analyze the changes. In addition, Suenaga's Heart & Color Chart was used to summarize and analyze the changes by child treatment stage. The results of this study are as follows.
First, the comparison of the pre- and post-testing of interpersonal anxiety showed a decrease in interpersonal anxiety in the KIIP-SC.
Second, for the change of withdrawn behavior, the comparison of the pre- and post-testing via the Korea-Child Behavior Checklist (K-CBCL) showed a decrease in withdrawn behavior. Art therapy reduced the withdrawn behavior in children with insecure attachments.
Third, the analysis using the K-HTP drawing test and Suenaga's Heart & Color Chart by stage showed a decrease in interpersonal anxiety and withdrawn behavior. Thus, art therapy using color has positively influenced children with insecure attachments. The results of this study can help understand how art therapy using color affects interpersonal anxiety and withdrawn behavior of children with insecure attachments.
The purpose of this study was to examine the effect of art therapy using color on interpersonal anxiety and withdrawn behavior of children with insecure attachments.
The subjects of this study were 7-year olds who are attending S going to university hospital. A total of 30 sessions were held for them excluding pre- and post-testing, once a week for 60 minutes from June 2017 to February 2019. As a tool to measure the degree of the child's interpersonal relationship and withdrawn behavior, the Korean Inventory of Interpersonal Problems Circumplex Scales (KIIP-SC), withdrawn behavior test of K-CBCL, K-HTP drawing test were conducted before and after to analyze the changes. In addition, Suenaga's Heart & Color Chart was used to summarize and analyze the changes by child treatment stage. The results of this study are as follows.
First, the comparison of the pre- and post-testing of interpersonal anxiety showed a decrease in interpersonal anxiety in the KIIP-SC.
Second, for the change of withdrawn behavior, the comparison of the pre- and post-testing via the Korea-Child Behavior Checklist (K-CBCL) showed a decrease in withdrawn behavior. Art therapy reduced the withdrawn behavior in children with insecure attachments.
Third, the analysis using the K-HTP drawing test and Suenaga's Heart & Color Chart by stage showed a decrease in interpersonal anxiety and withdrawn behavior. Thus, art therapy using color has positively influenced children with insecure attachments. The results of this study can help understand how art therapy using color affects interpersonal anxiety and withdrawn behavior of children with insecure attachments.
주제어
#색채 미술치료 불안정애착 아동 대인관계불안 위축행동
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