본 연구는 대학생을 대상으로 내면화된 수치심이 방어기제유형에 따라 전위공격성에 미치는 영향력을 살펴봄으로써 전위공격성이 구체적으로 어떠한 심리내적인 기제를 통해 발현되어지는가에 관해 알아보고자 하였다. 연구는 서울특별시에 소재한 3곳의 4년제 대학교에 재학 중인 대학생 300명을 대상으로 하였으며, 2019년 3월에서 4월까지 약 한 달 동안 내면화된 수치심, 전위공격성, 방어기제유형을 측정하기 위해 자기보고식 질문지를 사용하여 대인면접 조사를 실시하였다. 배부 및 수집된 자료는 총 300부(회수율 100%)로 국적이 한국이 아닌 (유학생) 7부와 불성실하게 응답한 6부를 제외한 총 287부를 ...
본 연구는 대학생을 대상으로 내면화된 수치심이 방어기제유형에 따라 전위공격성에 미치는 영향력을 살펴봄으로써 전위공격성이 구체적으로 어떠한 심리내적인 기제를 통해 발현되어지는가에 관해 알아보고자 하였다. 연구는 서울특별시에 소재한 3곳의 4년제 대학교에 재학 중인 대학생 300명을 대상으로 하였으며, 2019년 3월에서 4월까지 약 한 달 동안 내면화된 수치심, 전위공격성, 방어기제유형을 측정하기 위해 자기보고식 질문지를 사용하여 대인면접 조사를 실시하였다. 배부 및 수집된 자료는 총 300부(회수율 100%)로 국적이 한국이 아닌 (유학생) 7부와 불성실하게 응답한 6부를 제외한 총 287부를 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였다. 자료 분석은 빈도분석, 기술통계분석, 상관관계분석, 회귀분석, 3단계 중다회귀분석과 Sobel-test를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 그 결과 대학생의 내면화된 수치심, 전위 공격성, 방어기제유형 간의 유의한 상관관계와 영향관계가 나타났으며, 내면화된 수치심과 전위 공격성의 관계에서 방어기제유형이 부분 매개 및 완전 매개효과를 나타냈다. 이에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 내면화된 수치심, 전위공격성, 방어기제유형은 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 먼저, 방어기제유형들 간의 상관관계에서는, 적응적 방어기제유형과 미성숙한 방어기제유형이 부적상관을(r = -.18, p < .01), 적응적 방어기제유형과 갈등 회피적 방어기제유형이 부적상관을(r = -.18, p < .01) 나타냈으나 적응적 방어기제유형과 자기억제적 방어기제유형은 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 갈등회피적 방어기제유형은 미성숙한 방어기제유형과는 정적상관을(r = .53, p < .01), 갈등회피적 방어기제유형과 자기억제적 방어기제유형은 정적상관을(r = .61, p < .01) 나타냈다. 마지막으로 미성숙 방어기제유형과 자기억제적 방어기제유형은 정적인 상관관계를(r = .52, p < .01) 가지는 것으로 나타났다. 다음으로 내면화된 수치심은 전위공격성과 정적 상관을(r = .51, p < .01) 나타냈으며 내면화된 수치심과 그 하위변인들은 전위공격성과 그 하위변인들에 모두 정적인 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 또한 내면화된 수치심과 적응적 방어기제유형은 부적상관을(r = -20, p < .01) 나타냈으며, 내면화된 수치심과 미성숙한 방어기제유형은 정적상관을(r = .62, p < .01), 내면화된 수치심과 자기억제적 방어기제유형은 정적상관을(r = .49, p < .01), 내면화된 수치심과 갈등회피적 방어기제유형은 정적인 상관을(r = .58, p < .01) 가지는 것으로 나타났다. 마지막으로 적응적 방어기제유형과 전위공격성은 부적상관을(r = -.22, p < .01) 나타냈으며, 미성숙한 방어기제유형과 전위공격성은 정적상관을(r = .74, p < .01), 자기억제적 방어기제유형과 전위공격성은 정적상관을(r = .40, p < .01), 갈등회피적 방어기제유형과 전위공격성 또한 정적상관을(r = .38, p < .01) 가지는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생의 내면화된 수치심, 전위공격성, 방어기제유형은 유의한 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 먼저, 대학생의 내면화된 수치심과 그 하위변인들은 전위공격성과 그 하위변인들에 모두 정적 영향을(r = .51, p < .001) 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 대학생의 내면화된 수치심은 적응적 방어기제유형에 부적영향을(r = .-.43, p < .001) 미치는 것으로 나타났으며, 미성숙한 방어기제유형에는 정적영향을(r = .64, p < .001), 자기억제적 방어기제유형에도 정적영향(r = .61, p < .001)을, 갈등회피적 방어기제유형에도 정적 영향을(r = .58, p < .001) 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 적응적 방어기제유형은 전위공격성에 부적 영향을(r = -.22, p < .001) 미치는 것으로 나타났으며, 갈등회피적 방어기제유형은 전위공격성에 정적영향을(r = .38, p < .001), 미성숙한 방어기제유형도 전위공격성에 정적영향을(r = .74, p < .001), 자기억제적 방어기제유형 역시 전위공격성에 정적영향을(r = .40, p < .001) 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 대학생의 내면화된 수치심과 전위공격성의 관계에서 미성숙한 방어기제유형의 완전 매개효과가 유의한 것으로 나타났으며, 자기억제적 방어기제유형의 부분매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 즉, 대학생의 내면화된 수치심은 미성숙한 방어기제유형을 통해 전위공격성에 간접적으로 영향을 미친다는 것을 확인하였으며, 자기억제적 방어기제유형을 통해서는 전위공격성에 직,간접적으로 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 따라서 본 연구 결과는 전위공격성에 영향을 미치는 심리내적인 특성을 가진 대학생이 일상에서 내적 갈등을 처리하기 위해 심리내적인 기제를 어떠한 방식으로 사용하는가에 따라 전위공격성에 차별적인 영향을 미치는 것을 확인하였다는 점에서 그 의의가 있다. 이를 통해 대학생의 전위공격성을 낮추기 위해 상담 장면에서 내담자의 방어기제유형을 사전에 파악하고 이해하여 구체적인 치료적 개입을 시사할 수 있을 것으로 기대하였다.
본 연구는 대학생을 대상으로 내면화된 수치심이 방어기제유형에 따라 전위공격성에 미치는 영향력을 살펴봄으로써 전위공격성이 구체적으로 어떠한 심리내적인 기제를 통해 발현되어지는가에 관해 알아보고자 하였다. 연구는 서울특별시에 소재한 3곳의 4년제 대학교에 재학 중인 대학생 300명을 대상으로 하였으며, 2019년 3월에서 4월까지 약 한 달 동안 내면화된 수치심, 전위공격성, 방어기제유형을 측정하기 위해 자기보고식 질문지를 사용하여 대인면접 조사를 실시하였다. 배부 및 수집된 자료는 총 300부(회수율 100%)로 국적이 한국이 아닌 (유학생) 7부와 불성실하게 응답한 6부를 제외한 총 287부를 SPSS 22.0 프로그램을 사용하였다. 자료 분석은 빈도분석, 기술통계분석, 상관관계분석, 회귀분석, 3단계 중다회귀분석과 Sobel-test를 실시하였고 그 결과는 다음과 같다. 그 결과 대학생의 내면화된 수치심, 전위 공격성, 방어기제유형 간의 유의한 상관관계와 영향관계가 나타났으며, 내면화된 수치심과 전위 공격성의 관계에서 방어기제유형이 부분 매개 및 완전 매개효과를 나타냈다. 이에 대한 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 대학생의 내면화된 수치심, 전위공격성, 방어기제유형은 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 먼저, 방어기제유형들 간의 상관관계에서는, 적응적 방어기제유형과 미성숙한 방어기제유형이 부적상관을(r = -.18, p < .01), 적응적 방어기제유형과 갈등 회피적 방어기제유형이 부적상관을(r = -.18, p < .01) 나타냈으나 적응적 방어기제유형과 자기억제적 방어기제유형은 유의한 상관관계가 나타나지 않았다. 갈등회피적 방어기제유형은 미성숙한 방어기제유형과는 정적상관을(r = .53, p < .01), 갈등회피적 방어기제유형과 자기억제적 방어기제유형은 정적상관을(r = .61, p < .01) 나타냈다. 마지막으로 미성숙 방어기제유형과 자기억제적 방어기제유형은 정적인 상관관계를(r = .52, p < .01) 가지는 것으로 나타났다. 다음으로 내면화된 수치심은 전위공격성과 정적 상관을(r = .51, p < .01) 나타냈으며 내면화된 수치심과 그 하위변인들은 전위공격성과 그 하위변인들에 모두 정적인 상관관계를 가지는 것으로 나타났다. 또한 내면화된 수치심과 적응적 방어기제유형은 부적상관을(r = -20, p < .01) 나타냈으며, 내면화된 수치심과 미성숙한 방어기제유형은 정적상관을(r = .62, p < .01), 내면화된 수치심과 자기억제적 방어기제유형은 정적상관을(r = .49, p < .01), 내면화된 수치심과 갈등회피적 방어기제유형은 정적인 상관을(r = .58, p < .01) 가지는 것으로 나타났다. 마지막으로 적응적 방어기제유형과 전위공격성은 부적상관을(r = -.22, p < .01) 나타냈으며, 미성숙한 방어기제유형과 전위공격성은 정적상관을(r = .74, p < .01), 자기억제적 방어기제유형과 전위공격성은 정적상관을(r = .40, p < .01), 갈등회피적 방어기제유형과 전위공격성 또한 정적상관을(r = .38, p < .01) 가지는 것으로 나타났다. 둘째, 대학생의 내면화된 수치심, 전위공격성, 방어기제유형은 유의한 영향관계가 있는 것으로 나타났다. 먼저, 대학생의 내면화된 수치심과 그 하위변인들은 전위공격성과 그 하위변인들에 모두 정적 영향을(r = .51, p < .001) 미치는 것으로 나타났다. 다음으로 대학생의 내면화된 수치심은 적응적 방어기제유형에 부적영향을(r = .-.43, p < .001) 미치는 것으로 나타났으며, 미성숙한 방어기제유형에는 정적영향을(r = .64, p < .001), 자기억제적 방어기제유형에도 정적영향(r = .61, p < .001)을, 갈등회피적 방어기제유형에도 정적 영향을(r = .58, p < .001) 미치는 것으로 나타났다. 마지막으로 적응적 방어기제유형은 전위공격성에 부적 영향을(r = -.22, p < .001) 미치는 것으로 나타났으며, 갈등회피적 방어기제유형은 전위공격성에 정적영향을(r = .38, p < .001), 미성숙한 방어기제유형도 전위공격성에 정적영향을(r = .74, p < .001), 자기억제적 방어기제유형 역시 전위공격성에 정적영향을(r = .40, p < .001) 미치는 것으로 확인되었다. 셋째, 대학생의 내면화된 수치심과 전위공격성의 관계에서 미성숙한 방어기제유형의 완전 매개효과가 유의한 것으로 나타났으며, 자기억제적 방어기제유형의 부분매개효과가 유의한 것으로 나타났다. 즉, 대학생의 내면화된 수치심은 미성숙한 방어기제유형을 통해 전위공격성에 간접적으로 영향을 미친다는 것을 확인하였으며, 자기억제적 방어기제유형을 통해서는 전위공격성에 직,간접적으로 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 따라서 본 연구 결과는 전위공격성에 영향을 미치는 심리내적인 특성을 가진 대학생이 일상에서 내적 갈등을 처리하기 위해 심리내적인 기제를 어떠한 방식으로 사용하는가에 따라 전위공격성에 차별적인 영향을 미치는 것을 확인하였다는 점에서 그 의의가 있다. 이를 통해 대학생의 전위공격성을 낮추기 위해 상담 장면에서 내담자의 방어기제유형을 사전에 파악하고 이해하여 구체적인 치료적 개입을 시사할 수 있을 것으로 기대하였다.
This study surveyed university students to discover how displaced aggression manifests through specific psychological factors, by examining the influence of internalized shame on displaced aggression due to the defense mechanism. A self-report questionnaire was distributed in order to measure intern...
This study surveyed university students to discover how displaced aggression manifests through specific psychological factors, by examining the influence of internalized shame on displaced aggression due to the defense mechanism. A self-report questionnaire was distributed in order to measure internalized shame, displaced aggression and defense mechanism style, targeting university students enrolled in 3 different universities in Seoul during the period from March to April 2019. A total of 300 questionnaires were distributed and all of them were retrieved. As a total, 287 samples excluding 7 non-Korean participants (international students) and 6 participants who responded incompletely were analyzed using the SPSS 22.0 program. For statistical analysis, a regression analysis and a three-stage multiple regression analysis were performed in order to establish the correlation among internalized shame, displaced aggression, and defense mechanism style. Finally, we conducted a Baron and Kenny’s three-stage multiple regression analysis (1986) to verify the mediating effect of the defense mechanism style. As a result, the data shows that there is a significant related correlation and influencing relationship among university students’ internalized shame, displaced aggression and defense mechanism style. Moreover, the defense mechanism style has a partial or complete mediating effect on the relationship between internalized shame and displaced aggression. In this regard, the results of this study were set as the following : First, significant correlations have been identified among university students' internalized shame, displaced aggression, and defense mechanism style. For the relationship among the defense mechanism styles, there was a negative correlation between adaptive defense mechanism style and immature defense mechanism style(r = -.18, p < .01), and between adaptive defense mechanism style and conflict avoidance defense mechanism style(r = -.18, p < .01), whereas there was no meaningful correlation between adaptive defense mechanism style and self-regulation defense mechanism style have been noticed. Conflict avoidance defense mechanism style has a positive correlation with immature defense mechanism style (r = .53, p < .01) and with self-regulation defense mechanism style(r = .61, p < .01). Lastly, immature defense mechanism style has a positive correlation with self-regulation defense mechanism style (r = .52, p < .01). Then, internalized shame has a positive correlation with displaced aggression (r = .51, p < .01). Internalized shame and its sub-variables have a positive correlation with displaced aggression and its sub-variables. Furthermore, internalized shame has a negative correlation with adaptive defense mechanism style (r = -20, p < .01) but has a positive correlation with immature defense mechanism style(r = .62, p < .01) with self-regulation defense mechanism style(r = .49, p < .01) and with conflict avoidance defense mechanism style(r = .58, p < .01). displaced aggression has a negative correlation with adaptive defense mechanism style (r = -.22, p < .01), but has a positive correlation with immature defense mechanism style(r = .74, p < .01), with self-regulation defense mechanism style(r = .40, p < .01) and with conflict avoidance defense mechanism style(r = .38, p < .01). Second, significant influencing relationships have been identified among university students’ internalized shame, displaced aggression and defense mechanism style. First of all, students’ internalized shame and its sub-variables had positive influence on displaced aggression and its sub-variables(r = .51, p < .001). moreover, students’ internalized shame has negative influence on adaptive defense mechanism style(r = .-.43, p < .001), but has positive influence on immature defense mechanism style(r = .64, p < .001), with self-regulation defense mechanism style(r = .61, p < .001) and with conflict avoidance defense mechanism style(r = .58, p < .001). Furthermore, adaptive defense mechanism has negative influence on displaced aggression (r = -.22, p < .001), conflict avoidance defense mechanism style has positive influence on displaced aggression (r = .38, p < .001), immature defense mechanism style has positive influence on displaced aggression (r = .74, p < .001). Finally, self-regulation defense mechanism style had also positive influence on displaced aggression (r = .40, p < .001). Third, There were both a complete mediating effect of immature defense mechanism style and a partial mediating effect of self-regulation defense mechanism style on the relationship between university students’ internalized shame and displaced aggression. In other words, university students’ internalized shame indirectly influences displaced aggression through the immature defense mechanism style. In addition, it directly and indirectly influences displaced aggression through the self-regulation defense mechanism style. In conclusion, the results of this study show that in students who display displaced aggression, the manner in which they used this psychological mechanism to handle internal conflicts in daily life significantly influenced their internal displaced aggression variably. Therefore, this study concludes that examining and understanding the defense mechanism of counselees must precede specific counseling in order to mitigate university students’ displaced aggression
This study surveyed university students to discover how displaced aggression manifests through specific psychological factors, by examining the influence of internalized shame on displaced aggression due to the defense mechanism. A self-report questionnaire was distributed in order to measure internalized shame, displaced aggression and defense mechanism style, targeting university students enrolled in 3 different universities in Seoul during the period from March to April 2019. A total of 300 questionnaires were distributed and all of them were retrieved. As a total, 287 samples excluding 7 non-Korean participants (international students) and 6 participants who responded incompletely were analyzed using the SPSS 22.0 program. For statistical analysis, a regression analysis and a three-stage multiple regression analysis were performed in order to establish the correlation among internalized shame, displaced aggression, and defense mechanism style. Finally, we conducted a Baron and Kenny’s three-stage multiple regression analysis (1986) to verify the mediating effect of the defense mechanism style. As a result, the data shows that there is a significant related correlation and influencing relationship among university students’ internalized shame, displaced aggression and defense mechanism style. Moreover, the defense mechanism style has a partial or complete mediating effect on the relationship between internalized shame and displaced aggression. In this regard, the results of this study were set as the following : First, significant correlations have been identified among university students' internalized shame, displaced aggression, and defense mechanism style. For the relationship among the defense mechanism styles, there was a negative correlation between adaptive defense mechanism style and immature defense mechanism style(r = -.18, p < .01), and between adaptive defense mechanism style and conflict avoidance defense mechanism style(r = -.18, p < .01), whereas there was no meaningful correlation between adaptive defense mechanism style and self-regulation defense mechanism style have been noticed. Conflict avoidance defense mechanism style has a positive correlation with immature defense mechanism style (r = .53, p < .01) and with self-regulation defense mechanism style(r = .61, p < .01). Lastly, immature defense mechanism style has a positive correlation with self-regulation defense mechanism style (r = .52, p < .01). Then, internalized shame has a positive correlation with displaced aggression (r = .51, p < .01). Internalized shame and its sub-variables have a positive correlation with displaced aggression and its sub-variables. Furthermore, internalized shame has a negative correlation with adaptive defense mechanism style (r = -20, p < .01) but has a positive correlation with immature defense mechanism style(r = .62, p < .01) with self-regulation defense mechanism style(r = .49, p < .01) and with conflict avoidance defense mechanism style(r = .58, p < .01). displaced aggression has a negative correlation with adaptive defense mechanism style (r = -.22, p < .01), but has a positive correlation with immature defense mechanism style(r = .74, p < .01), with self-regulation defense mechanism style(r = .40, p < .01) and with conflict avoidance defense mechanism style(r = .38, p < .01). Second, significant influencing relationships have been identified among university students’ internalized shame, displaced aggression and defense mechanism style. First of all, students’ internalized shame and its sub-variables had positive influence on displaced aggression and its sub-variables(r = .51, p < .001). moreover, students’ internalized shame has negative influence on adaptive defense mechanism style(r = .-.43, p < .001), but has positive influence on immature defense mechanism style(r = .64, p < .001), with self-regulation defense mechanism style(r = .61, p < .001) and with conflict avoidance defense mechanism style(r = .58, p < .001). Furthermore, adaptive defense mechanism has negative influence on displaced aggression (r = -.22, p < .001), conflict avoidance defense mechanism style has positive influence on displaced aggression (r = .38, p < .001), immature defense mechanism style has positive influence on displaced aggression (r = .74, p < .001). Finally, self-regulation defense mechanism style had also positive influence on displaced aggression (r = .40, p < .001). Third, There were both a complete mediating effect of immature defense mechanism style and a partial mediating effect of self-regulation defense mechanism style on the relationship between university students’ internalized shame and displaced aggression. In other words, university students’ internalized shame indirectly influences displaced aggression through the immature defense mechanism style. In addition, it directly and indirectly influences displaced aggression through the self-regulation defense mechanism style. In conclusion, the results of this study show that in students who display displaced aggression, the manner in which they used this psychological mechanism to handle internal conflicts in daily life significantly influenced their internal displaced aggression variably. Therefore, this study concludes that examining and understanding the defense mechanism of counselees must precede specific counseling in order to mitigate university students’ displaced aggression
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.