4차 산업혁명의 발전으로 외식업에 새로운 기술기반 서비스가 등장하면서 고객의 서비스 접점에 다양한 변화가 생겼다. 외식사업은 유형화된 속성과 무형화된 속성 모두를 가지고 있는 업종으로서 대표적 상품인 ‘메뉴’ 이외에도 서비스 프로세스도 하나의 상품으로 서비스를 전달하는 과정에서 고객들에게 독특하고 차별화된 경험과 서비스 품질 지각에 영향을 미칠 수 있다. 생산과 소비가 동시에 이루어지는 외식 산업에서 메뉴, 물리적 환경, 기술기반 서비스를 포함한 서비스 프로세스에 대한 통합적인 ...
4차 산업혁명의 발전으로 외식업에 새로운 기술기반 서비스가 등장하면서 고객의 서비스 접점에 다양한 변화가 생겼다. 외식사업은 유형화된 속성과 무형화된 속성 모두를 가지고 있는 업종으로서 대표적 상품인 ‘메뉴’ 이외에도 서비스 프로세스도 하나의 상품으로 서비스를 전달하는 과정에서 고객들에게 독특하고 차별화된 경험과 서비스 품질 지각에 영향을 미칠 수 있다. 생산과 소비가 동시에 이루어지는 외식 산업에서 메뉴, 물리적 환경, 기술기반 서비스를 포함한 서비스 프로세스에 대한 통합적인 시장세분화 방안이 필요하며 향후 기술기반 서비스를 도입함에 있어서 이론적, 실무적 시사점을 얻을 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 외식소비자들의 혁신성향에 따라 집단 별로 시장세분화하고 군집간의 외식 소비 행동에 어떠한 차이가 있는지를 분석하며 외식소비자들의 혁신성향에 따른 집단 별 인구통계학적 특성 및 일반적 특성의 차이를 분석하는 것이 다. 본 연구에 사용된 분석방법은 먼저, 조사대상자의 인구통계학적 특성과 일반 외식 행동특성에 대해 빈도분석을 실시하였다. 요인의 타당성을 확보하기 위하여 차별적 메뉴 추구, 이색적 환경 추구, 다국적 문화 추구, 부가적 서비스 추구, 최신 서비스 시스템 추구, 기술기반 서비스 추구 등 6개 요인에 대하여 탐색적 요인분석을 실시하였고 각 항목과 차원에 대한 Cronbach’s α 값을 이용한 신뢰도 분석을 실시하였다. 다음으로, 외식 소비자 혁신성향의 분류를 위해 K-means 방법과 분산분석을 사용하여 군집분석을 실시하였고, 소비자 혁신성향에 따라 세 개 집단으로 분류하였다. 교차분석과 T-test를 이용하여 집단 간 인구통계학적 특성과 일반 외식 행동특성에 따른 차이를 분석했다. 본 연구의 통계분석은 SPSS23.0 통계 패키지를 사용하였다. 분석결과를 요약하면 첫째, 외식 소비자 혁신 성향에 따라 6개 요인을 기준으로 군집분석을 실시했고 '적극적 혁신 추구집단’, '혁신 무관심 집단’, '소극적 혁신 추구 집단’으로 분류되었다. 집단 별 인구통계학적 특성 차이분석 결과, 교육수준, 직 업, 월평균외식비용, 월평균소득에서 유의한 차이가 있었고 일반 외식 행동 특성 차이분석 결과, SNS 이용행태, 외식정보, 패스트푸드점 서비스 이용행태, 외식점포 형태에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로는 다음과 같다. 첫째, 고학력자일수록, 그리고 사무직과 전문직을 가진 사람이 많은 집단이 혁신성이 더 높은 것으로 나타났다. '소극적 혁신 추구 집단'과 '혁신 무관심 집단'은 상대적으로 학력이 낮고 직업은 사무직 외 '소극적 혁신 추구 집단'은 주부, ‘혁신 무관심 집단'은 기타 직업을 가진 사람이 많았다. 또한, 혁신 정도가 높을수록 월평균 소득과 외식비용이 높게 나타났다. 둘째, ‘적극적 혁신 추구 집단'은 동영상과 사진 위주로 올리는 정보매체를 많이 선호하고 ‘소극적 혁신 추구 집단'은 YouTube, Instargram, 네이버카페, ’혁신 무관심 집단'은 동영상 위주인 YouTube, Facebook 외 글을 올리는 게시판인 다음카페나 네이버카페를 많이 이용하는 것으로 나타났다. 또한, 외식점포 선호 형태를 보면 세 집단 모두 일반대중음식점을 선호하나 그 중 ‘적극적 혁신 추구 집단'은 고급음식점을 선호하는 사람도 많은 것으로 나타났다. 셋째, 기술기반 서비스 이용행태에 관한 분석 결과, 패스트푸드점 서비스 유형 중, ‘적극적 혁신 추구 집단'은 키오스크 사용이 많았으나 ’소극적 혁신 추구 집단'과 ‘혁신 무관심 집단'은 인적서비스를 선호하는 것을 볼 수 있다. 또한, 연령 별로 패 스트푸드점 서비스 유형 선호도를 분석한 결과, 20-30대가 키오스크를 더 많이 선호하고 40-60대는 인적서비스를 선호하는 것으로 나타났다. 기술기반 서비스 유형별 차이 분석 결과 통계적으로 유의한 차이가 없었고 세 집단 모두 배달앱 사용자가 가장 높게 나타났고 다음으로 전자지갑, 키오스크 이용자가 비교적 높게 나타났다.
4차 산업혁명의 발전으로 외식업에 새로운 기술기반 서비스가 등장하면서 고객의 서비스 접점에 다양한 변화가 생겼다. 외식사업은 유형화된 속성과 무형화된 속성 모두를 가지고 있는 업종으로서 대표적 상품인 ‘메뉴’ 이외에도 서비스 프로세스도 하나의 상품으로 서비스를 전달하는 과정에서 고객들에게 독특하고 차별화된 경험과 서비스 품질 지각에 영향을 미칠 수 있다. 생산과 소비가 동시에 이루어지는 외식 산업에서 메뉴, 물리적 환경, 기술기반 서비스를 포함한 서비스 프로세스에 대한 통합적인 시장세분화 방안이 필요하며 향후 기술기반 서비스를 도입함에 있어서 이론적, 실무적 시사점을 얻을 수 있을 것이다. 본 연구의 목적은 외식소비자들의 혁신성향에 따라 집단 별로 시장세분화하고 군집간의 외식 소비 행동에 어떠한 차이가 있는지를 분석하며 외식소비자들의 혁신성향에 따른 집단 별 인구통계학적 특성 및 일반적 특성의 차이를 분석하는 것이 다. 본 연구에 사용된 분석방법은 먼저, 조사대상자의 인구통계학적 특성과 일반 외식 행동특성에 대해 빈도분석을 실시하였다. 요인의 타당성을 확보하기 위하여 차별적 메뉴 추구, 이색적 환경 추구, 다국적 문화 추구, 부가적 서비스 추구, 최신 서비스 시스템 추구, 기술기반 서비스 추구 등 6개 요인에 대하여 탐색적 요인분석을 실시하였고 각 항목과 차원에 대한 Cronbach’s α 값을 이용한 신뢰도 분석을 실시하였다. 다음으로, 외식 소비자 혁신성향의 분류를 위해 K-means 방법과 분산분석을 사용하여 군집분석을 실시하였고, 소비자 혁신성향에 따라 세 개 집단으로 분류하였다. 교차분석과 T-test를 이용하여 집단 간 인구통계학적 특성과 일반 외식 행동특성에 따른 차이를 분석했다. 본 연구의 통계분석은 SPSS23.0 통계 패키지를 사용하였다. 분석결과를 요약하면 첫째, 외식 소비자 혁신 성향에 따라 6개 요인을 기준으로 군집분석을 실시했고 '적극적 혁신 추구집단’, '혁신 무관심 집단’, '소극적 혁신 추구 집단’으로 분류되었다. 집단 별 인구통계학적 특성 차이분석 결과, 교육수준, 직 업, 월평균외식비용, 월평균소득에서 유의한 차이가 있었고 일반 외식 행동 특성 차이분석 결과, SNS 이용행태, 외식정보, 패스트푸드점 서비스 이용행태, 외식점포 형태에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 구체적으로는 다음과 같다. 첫째, 고학력자일수록, 그리고 사무직과 전문직을 가진 사람이 많은 집단이 혁신성이 더 높은 것으로 나타났다. '소극적 혁신 추구 집단'과 '혁신 무관심 집단'은 상대적으로 학력이 낮고 직업은 사무직 외 '소극적 혁신 추구 집단'은 주부, ‘혁신 무관심 집단'은 기타 직업을 가진 사람이 많았다. 또한, 혁신 정도가 높을수록 월평균 소득과 외식비용이 높게 나타났다. 둘째, ‘적극적 혁신 추구 집단'은 동영상과 사진 위주로 올리는 정보매체를 많이 선호하고 ‘소극적 혁신 추구 집단'은 YouTube, Instargram, 네이버카페, ’혁신 무관심 집단'은 동영상 위주인 YouTube, Facebook 외 글을 올리는 게시판인 다음카페나 네이버카페를 많이 이용하는 것으로 나타났다. 또한, 외식점포 선호 형태를 보면 세 집단 모두 일반대중음식점을 선호하나 그 중 ‘적극적 혁신 추구 집단'은 고급음식점을 선호하는 사람도 많은 것으로 나타났다. 셋째, 기술기반 서비스 이용행태에 관한 분석 결과, 패스트푸드점 서비스 유형 중, ‘적극적 혁신 추구 집단'은 키오스크 사용이 많았으나 ’소극적 혁신 추구 집단'과 ‘혁신 무관심 집단'은 인적서비스를 선호하는 것을 볼 수 있다. 또한, 연령 별로 패 스트푸드점 서비스 유형 선호도를 분석한 결과, 20-30대가 키오스크를 더 많이 선호하고 40-60대는 인적서비스를 선호하는 것으로 나타났다. 기술기반 서비스 유형별 차이 분석 결과 통계적으로 유의한 차이가 없었고 세 집단 모두 배달앱 사용자가 가장 높게 나타났고 다음으로 전자지갑, 키오스크 이용자가 비교적 높게 나타났다.
With the development of the 4th industrial revolution, new technology based services appeared in the food service industry, and various changes occurred in customer servicepoints. The food service business has both typed and unmodified attributes. In addition to 'menu' which is a typical product, th...
With the development of the 4th industrial revolution, new technology based services appeared in the food service industry, and various changes occurred in customer servicepoints. The food service business has both typed and unmodified attributes. In addition to 'menu' which is a typical product, the service process is also influenced by the unique and differentiated experience of customers and perception of service quality Lt; / RTI & gt; In the food service industry where production and consumption are simultaneous, it is necessary to have an integrated market segmentation method for service process including menu, physical environment and technology based service, and theoretical and practical implications can be gained in introducing technology based service in the future. The purpose of this study is to analyze the difference of the market segmentation and the consumption behaviors among the groups according to the innovation tendency of the foodservice consumers and to analyze the demographic characteristics and general characteristics of the groups according to the innovation propensity of the food service consumers . The analysis method used in this study was firstly frequency analysis of demographic characteristics and general eating behavior characteristics of subjects. In order to secure the validity of factors, exploratory factor analysis was carried out on six factors such as discriminative menu seeking, pursuit of diverse environment, pursuit of multinational culture, pursuit of additional service, pursuit of the latest service system, pursuit of technology based service, The reliability of the data was analyzed using Cronbach's α. Next, cluster analysis was conducted using the K-means method and variance analysis to classify the consumer innovation tendency, and classified into three groups according to consumer innovation tendency. We used crossover analysis and T-test to analyze differences in demographics and general eating behavior. Statistical analysis of this study used SPSS23.0 statistical package. The results of the analysis are summarized as follows: First, cluster analysis was carried out based on six factors according to the innovation intention of foodservice consumer. The group was classified as 'active innovation seeking group', 'innovation indifference group', and 'passive innovation seeking group'. There was significant difference in education level, occupation, monthly average eating out cost, monthly income, and SNS usage behavior, eating out information, fast food service use behavior, eating out There was a significant difference in store type. Specifically, it is as follows. First, the higher the level of education and the higher the number of white - collar and professional workers, the higher the innovation. The 'passive innovation seeking group' and 'innovation indifference group' were relatively low education, the occupation was not office workers, 'passive innovation seeking group' was housewife, and 'innovation indifferent group' was many others. The higher the degree of innovation, the higher the average monthly income and the cost of eating out. Second, the 'active innovation seeking group' preferred a large amount of information media to upload videos and photos. 'Passive innovation seeking group' is YouTube, Instargram, Naver Cafe, 'innovation indifference group' It has been shown that they use the next cafe or Naver cafe which is a bulletin board. Also, in terms of preference for restaurants, all three groups preferred general restaurants, but among them, 'active innovation seeking group' showed that many prefer high quality restaurants. Third, the results of the analysis on the technology - based service utilization patterns showed that the 'positive innovation seeking group' used many kiosks, while the 'passive innovation seeking group' and 'innovation indifferent group' preferred the human service can see. As a result of analyzing the preference of fast food service type by age, it was found that 20-30s preferred kiosk and 40-60s preferred human service. There was no statistically significant difference among the technology based service types. In all three groups, delivery users were the highest, followed by electronic wallet and kiosk users.
With the development of the 4th industrial revolution, new technology based services appeared in the food service industry, and various changes occurred in customer servicepoints. The food service business has both typed and unmodified attributes. In addition to 'menu' which is a typical product, the service process is also influenced by the unique and differentiated experience of customers and perception of service quality Lt; / RTI & gt; In the food service industry where production and consumption are simultaneous, it is necessary to have an integrated market segmentation method for service process including menu, physical environment and technology based service, and theoretical and practical implications can be gained in introducing technology based service in the future. The purpose of this study is to analyze the difference of the market segmentation and the consumption behaviors among the groups according to the innovation tendency of the foodservice consumers and to analyze the demographic characteristics and general characteristics of the groups according to the innovation propensity of the food service consumers . The analysis method used in this study was firstly frequency analysis of demographic characteristics and general eating behavior characteristics of subjects. In order to secure the validity of factors, exploratory factor analysis was carried out on six factors such as discriminative menu seeking, pursuit of diverse environment, pursuit of multinational culture, pursuit of additional service, pursuit of the latest service system, pursuit of technology based service, The reliability of the data was analyzed using Cronbach's α. Next, cluster analysis was conducted using the K-means method and variance analysis to classify the consumer innovation tendency, and classified into three groups according to consumer innovation tendency. We used crossover analysis and T-test to analyze differences in demographics and general eating behavior. Statistical analysis of this study used SPSS23.0 statistical package. The results of the analysis are summarized as follows: First, cluster analysis was carried out based on six factors according to the innovation intention of foodservice consumer. The group was classified as 'active innovation seeking group', 'innovation indifference group', and 'passive innovation seeking group'. There was significant difference in education level, occupation, monthly average eating out cost, monthly income, and SNS usage behavior, eating out information, fast food service use behavior, eating out There was a significant difference in store type. Specifically, it is as follows. First, the higher the level of education and the higher the number of white - collar and professional workers, the higher the innovation. The 'passive innovation seeking group' and 'innovation indifference group' were relatively low education, the occupation was not office workers, 'passive innovation seeking group' was housewife, and 'innovation indifferent group' was many others. The higher the degree of innovation, the higher the average monthly income and the cost of eating out. Second, the 'active innovation seeking group' preferred a large amount of information media to upload videos and photos. 'Passive innovation seeking group' is YouTube, Instargram, Naver Cafe, 'innovation indifference group' It has been shown that they use the next cafe or Naver cafe which is a bulletin board. Also, in terms of preference for restaurants, all three groups preferred general restaurants, but among them, 'active innovation seeking group' showed that many prefer high quality restaurants. Third, the results of the analysis on the technology - based service utilization patterns showed that the 'positive innovation seeking group' used many kiosks, while the 'passive innovation seeking group' and 'innovation indifferent group' preferred the human service can see. As a result of analyzing the preference of fast food service type by age, it was found that 20-30s preferred kiosk and 40-60s preferred human service. There was no statistically significant difference among the technology based service types. In all three groups, delivery users were the highest, followed by electronic wallet and kiosk users.
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