본 연구의 목적은 유아의 참여를 기반으로 놀이중심 이야기나누기 시간의 실행과정과 이를 통해 유아와 교사는 어떠한 경험을 하는지 알아봄으로써 이야기나누기 시간의 놀이화 가능성을 알아보기 위한 것이었다. 이를 위해 교사인 연구자는 교사 중심 이야기나누기 시간의 문제점을 바탕으로 놀이중심 이야기나누기 시간을 계획하고 실행한 후 관찰 및 반성을 통해 다시 다음 활동을 계획하는 순환적인 실행 연구의 방법을 활용하였다. 연구자는 U시에 소재하는 S유치원 만 4세 풀잎반 유아 24명을 대상으로 연구를 실시하였으며, 2019년 3월 13일부터 5월 2일까지 놀이중심 이야기나누기를 적용한 결과를 분석하였다. 그 결과 첫째, 놀이중심 이야기나누기 시간은 지도서에서 벗어나 유아들에게서 출발하는 활동으로 구성되었고 유아의 몸과 매체를 통해 참여가 활발해지는 시간이 되었다. 이러한 과정에서 놀이중심 이야기나누기 시간은 활동유형과 시간, 장소 등의 경계가 허물어지는 시간이 되었다. 둘째, 유아들은 놀이중심 이야기나누기 시간을 통해 배움과 즐거움을 얻었으며 놀이를 만들어내는 유아로 성장하였다. 유아들이 만든 놀이가 유아들에 의해 확장되고 계속해서 이어지는 놀이가 되었다. 셋째, 놀이중심 이야기나누기 시간을 통해 교사는 교실 수준 교육과정 실행의 주체가 되었으며 계획과 실행 과정에서 여러 가지 변화를 시도하였다. 또한 ...
본 연구의 목적은 유아의 참여를 기반으로 놀이중심 이야기나누기 시간의 실행과정과 이를 통해 유아와 교사는 어떠한 경험을 하는지 알아봄으로써 이야기나누기 시간의 놀이화 가능성을 알아보기 위한 것이었다. 이를 위해 교사인 연구자는 교사 중심 이야기나누기 시간의 문제점을 바탕으로 놀이중심 이야기나누기 시간을 계획하고 실행한 후 관찰 및 반성을 통해 다시 다음 활동을 계획하는 순환적인 실행 연구의 방법을 활용하였다. 연구자는 U시에 소재하는 S유치원 만 4세 풀잎반 유아 24명을 대상으로 연구를 실시하였으며, 2019년 3월 13일부터 5월 2일까지 놀이중심 이야기나누기를 적용한 결과를 분석하였다. 그 결과 첫째, 놀이중심 이야기나누기 시간은 지도서에서 벗어나 유아들에게서 출발하는 활동으로 구성되었고 유아의 몸과 매체를 통해 참여가 활발해지는 시간이 되었다. 이러한 과정에서 놀이중심 이야기나누기 시간은 활동유형과 시간, 장소 등의 경계가 허물어지는 시간이 되었다. 둘째, 유아들은 놀이중심 이야기나누기 시간을 통해 배움과 즐거움을 얻었으며 놀이를 만들어내는 유아로 성장하였다. 유아들이 만든 놀이가 유아들에 의해 확장되고 계속해서 이어지는 놀이가 되었다. 셋째, 놀이중심 이야기나누기 시간을 통해 교사는 교실 수준 교육과정 실행의 주체가 되었으며 계획과 실행 과정에서 여러 가지 변화를 시도하였다. 또한 교사의 역할이 놀이 제시자에서 함께 놀이를 만드는 놀이 참여자의 역할로 변화하였으며, 그 과정을 통해 유아와 같이 배움과 즐거움을 경험하게 되었다. 이를 통해 이야기나누기 시간이 놀이가 될 수 있는 가능성을 발견하였다. 이러한 결과는 현장에서 교사 주도의 대집단 형식의 이야기나누기 시간이 유아 중심의 놀이가 될 수 있음을 시사하고, 현장 교사들이 참고할 수 있는 실천적 사례가 될 수 있을 것으로 기대된다.
본 연구의 목적은 유아의 참여를 기반으로 놀이중심 이야기나누기 시간의 실행과정과 이를 통해 유아와 교사는 어떠한 경험을 하는지 알아봄으로써 이야기나누기 시간의 놀이화 가능성을 알아보기 위한 것이었다. 이를 위해 교사인 연구자는 교사 중심 이야기나누기 시간의 문제점을 바탕으로 놀이중심 이야기나누기 시간을 계획하고 실행한 후 관찰 및 반성을 통해 다시 다음 활동을 계획하는 순환적인 실행 연구의 방법을 활용하였다. 연구자는 U시에 소재하는 S유치원 만 4세 풀잎반 유아 24명을 대상으로 연구를 실시하였으며, 2019년 3월 13일부터 5월 2일까지 놀이중심 이야기나누기를 적용한 결과를 분석하였다. 그 결과 첫째, 놀이중심 이야기나누기 시간은 지도서에서 벗어나 유아들에게서 출발하는 활동으로 구성되었고 유아의 몸과 매체를 통해 참여가 활발해지는 시간이 되었다. 이러한 과정에서 놀이중심 이야기나누기 시간은 활동유형과 시간, 장소 등의 경계가 허물어지는 시간이 되었다. 둘째, 유아들은 놀이중심 이야기나누기 시간을 통해 배움과 즐거움을 얻었으며 놀이를 만들어내는 유아로 성장하였다. 유아들이 만든 놀이가 유아들에 의해 확장되고 계속해서 이어지는 놀이가 되었다. 셋째, 놀이중심 이야기나누기 시간을 통해 교사는 교실 수준 교육과정 실행의 주체가 되었으며 계획과 실행 과정에서 여러 가지 변화를 시도하였다. 또한 교사의 역할이 놀이 제시자에서 함께 놀이를 만드는 놀이 참여자의 역할로 변화하였으며, 그 과정을 통해 유아와 같이 배움과 즐거움을 경험하게 되었다. 이를 통해 이야기나누기 시간이 놀이가 될 수 있는 가능성을 발견하였다. 이러한 결과는 현장에서 교사 주도의 대집단 형식의 이야기나누기 시간이 유아 중심의 놀이가 될 수 있음을 시사하고, 현장 교사들이 참고할 수 있는 실천적 사례가 될 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study was to perform an action research to challenge to the possibility of reconstructing ‘play-based circle-time’. This study particularly focused on using active participation of young children and examined what children and teachers experienced through play-based circle-time. ...
The purpose of this study was to perform an action research to challenge to the possibility of reconstructing ‘play-based circle-time’. This study particularly focused on using active participation of young children and examined what children and teachers experienced through play-based circle-time. For this purpose, the researcher, who is simultaneously a teacher and action researcher, used a cyclical practice study method based on the problem consciousness about circle-time that plans and executes play-based circle-time and then plans the next activity through observation and reflection. The researcher carried out research on 24 children aged 4 years old and younger in S kindergarten located in U city, from March 13th to May 2nd, 2019, analyzed the results of applying play-based circle-time.
As a result, first, the play-based circle-time consisted of activities starting from the children, it became time for participation to become active through the body and media. In this process, play-based circle-time became a time when the boundaries of type, time, and place of activity were broken down. Second, young children got learning and pleasure through the play-based circle-time, has grown into a child who creates play. The play made by the children was expanded by the children and continued to play. Third, through the play-based circle-time, the teacher became the subject of classroom-level curriculum and tried various changes in the planning and execution process. In addition, the role of presenting play to young children has changed to the role of making and participating in play together, in the process, I experienced learning and enjoyment just like young children. Through this, the researcher discovered the possibility that circle-time could be play. These results suggest that circle-time, which is composed of large groups in the field, can be a play, and it is expected that this can be a practical example that field teachers can refer to.
The purpose of this study was to perform an action research to challenge to the possibility of reconstructing ‘play-based circle-time’. This study particularly focused on using active participation of young children and examined what children and teachers experienced through play-based circle-time. For this purpose, the researcher, who is simultaneously a teacher and action researcher, used a cyclical practice study method based on the problem consciousness about circle-time that plans and executes play-based circle-time and then plans the next activity through observation and reflection. The researcher carried out research on 24 children aged 4 years old and younger in S kindergarten located in U city, from March 13th to May 2nd, 2019, analyzed the results of applying play-based circle-time.
As a result, first, the play-based circle-time consisted of activities starting from the children, it became time for participation to become active through the body and media. In this process, play-based circle-time became a time when the boundaries of type, time, and place of activity were broken down. Second, young children got learning and pleasure through the play-based circle-time, has grown into a child who creates play. The play made by the children was expanded by the children and continued to play. Third, through the play-based circle-time, the teacher became the subject of classroom-level curriculum and tried various changes in the planning and execution process. In addition, the role of presenting play to young children has changed to the role of making and participating in play together, in the process, I experienced learning and enjoyment just like young children. Through this, the researcher discovered the possibility that circle-time could be play. These results suggest that circle-time, which is composed of large groups in the field, can be a play, and it is expected that this can be a practical example that field teachers can refer to.
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