본 연구는 게슈탈트 집단놀이치료가 학령후기 아동의 자기수용에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시되었다. 연구 대상은 초등학교 5, 6학년 아동 12명으로, 사회복지사가 생활 전반에서 문제를 보인다고 추천한 아동들 가운데 부모의 동의를 얻어 선정하였다. 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 각각 무선 배치하였다. 게슈탈트 집단놀이치료 프로그램은 주 2회씩 5주간 총 10회기를 실시하였으며, 1회기 당 60분씩 진행하였다. 변화를 알아보기 위해, 자기보...
본 연구는 게슈탈트 집단놀이치료가 학령후기 아동의 자기수용에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시되었다. 연구 대상은 초등학교 5, 6학년 아동 12명으로, 사회복지사가 생활 전반에서 문제를 보인다고 추천한 아동들 가운데 부모의 동의를 얻어 선정하였다. 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 각각 무선 배치하였다. 게슈탈트 집단놀이치료 프로그램은 주 2회씩 5주간 총 10회기를 실시하였으며, 1회기 당 60분씩 진행하였다. 변화를 알아보기 위해, 자기보고식 자기수용검사를 실시하였고 참여 소감문을 분석하였으며, 자기수용 관련 언어비언어적 표현을 관찰하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단 아동의 자기수용 척도 점수가 사전에 비해 사후에 향상되었고 참여 소감문을 분석한 결과 아동이 인식하는 자기수용이 향상되는 경향을 보였다. 둘째, 실험집단의 자기수용이 낮은 언어비언어적 표현은 감소하고 자기수용이 높은 언어비언어적 표현이 증가하는 양상을 보였다. 본 연구는 12명을 대상으로 사례 수가 적어 일반화시키는 데 제한점이 있으나, 학령후기 아동의 자기수용을 증진시키는 데에 게슈탈트 집단놀이치료 프로그램이 유용할 수 있음을 시사한다. 끝으로 본 연구의 한계와 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.
본 연구는 게슈탈트 집단놀이치료가 학령후기 아동의 자기수용에 미치는 효과를 알아보기 위해 실시되었다. 연구 대상은 초등학교 5, 6학년 아동 12명으로, 사회복지사가 생활 전반에서 문제를 보인다고 추천한 아동들 가운데 부모의 동의를 얻어 선정하였다. 실험집단 6명, 통제집단 6명으로 각각 무선 배치하였다. 게슈탈트 집단놀이치료 프로그램은 주 2회씩 5주간 총 10회기를 실시하였으며, 1회기 당 60분씩 진행하였다. 변화를 알아보기 위해, 자기보고식 자기수용검사를 실시하였고 참여 소감문을 분석하였으며, 자기수용 관련 언어비언어적 표현을 관찰하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 실험집단 아동의 자기수용 척도 점수가 사전에 비해 사후에 향상되었고 참여 소감문을 분석한 결과 아동이 인식하는 자기수용이 향상되는 경향을 보였다. 둘째, 실험집단의 자기수용이 낮은 언어비언어적 표현은 감소하고 자기수용이 높은 언어비언어적 표현이 증가하는 양상을 보였다. 본 연구는 12명을 대상으로 사례 수가 적어 일반화시키는 데 제한점이 있으나, 학령후기 아동의 자기수용을 증진시키는 데에 게슈탈트 집단놀이치료 프로그램이 유용할 수 있음을 시사한다. 끝으로 본 연구의 한계와 후속연구에 대한 제언을 논의하였다.
This study referred to the effects of Gestalt Group Therapy on the self-acceptance in late-school children. The subjects of this study were in the 5th and 6th grade in elementary school children, the study included 12 children who were selected with the consent of parents among the children recommen...
This study referred to the effects of Gestalt Group Therapy on the self-acceptance in late-school children. The subjects of this study were in the 5th and 6th grade in elementary school children, the study included 12 children who were selected with the consent of parents among the children recommended by social worker to have problems throughout their lives. Each of 6 persons were randomly assigned to the experimental and control group. The Gestalt Group Play Therapy was conducted twice a week for 5 weeks a total of 10 sessions, and each session was conducted for 60 minutes. To identify the change, the children's self-report peer self-acceptance tests were conducted, participating opinion polls were analyzed, verbalnonverbal expressions related to self-acceptance were observed. The results of the study are as follows. First, the self-acceptance scale score of children in the experimental group was improved compared to the prior period. After analyzed participating opinion polls, the children's perceived self-acceptance tended to improve. Second, verbalnonverbal expressions with low self-acceptance in the experimental group decreased. And verbalnonverbal expressions with high self-acceptance were increased. This study has limitations in generalizing a small number of cases to 12, but it suggested that The Gestalt Group Play Therapy program could be useful for promoting the self-acceptance of late school children. Lastly, the limitations and improvements of this study were discussed.
This study referred to the effects of Gestalt Group Therapy on the self-acceptance in late-school children. The subjects of this study were in the 5th and 6th grade in elementary school children, the study included 12 children who were selected with the consent of parents among the children recommended by social worker to have problems throughout their lives. Each of 6 persons were randomly assigned to the experimental and control group. The Gestalt Group Play Therapy was conducted twice a week for 5 weeks a total of 10 sessions, and each session was conducted for 60 minutes. To identify the change, the children's self-report peer self-acceptance tests were conducted, participating opinion polls were analyzed, verbalnonverbal expressions related to self-acceptance were observed. The results of the study are as follows. First, the self-acceptance scale score of children in the experimental group was improved compared to the prior period. After analyzed participating opinion polls, the children's perceived self-acceptance tended to improve. Second, verbalnonverbal expressions with low self-acceptance in the experimental group decreased. And verbalnonverbal expressions with high self-acceptance were increased. This study has limitations in generalizing a small number of cases to 12, but it suggested that The Gestalt Group Play Therapy program could be useful for promoting the self-acceptance of late school children. Lastly, the limitations and improvements of this study were discussed.
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