An effect analysis of resilience programs in the elementary schools
춘천교육대학교 교육대학원 다문화윤리교육전공 선 우 성 경 지도교수 추 병 완
본 연구는 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성에 미치는 영향을 검증하기 위해 설계되었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. <연구 문제1> 초등학생의 회복탄력성 향상을 위한 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? <연구 문제2> 연구자가 개발한 회복탄력성 프로그램은 초등학생의 회복탄력성 향상에 효과가 있는가? 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 강원도에 소재한 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 회복탄력성 사전 검사를 실시하여 회복탄력성 수준이 동일하다고 판단되는 학생들을 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 실험집단에는 20차시의 회복탄력성 프로그램을 실시하였으며, 비교집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 회복탄력성 프로그램은 자신의 대표강점을 찾고, 통제성, 긍정성, 사회성 등 회복탄력성을 높이기 위한 도구들을 가르치는 것을 포함한다. 실험집단의 프로그램 처치를 모두 마친 후 실험집단과 비교집단에 사전검사와 동일한 측정도구를 사용하여 사후검사를 실시하였다. 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성에 미치는 효과를 검증하기 위해 ...
국문초록
초등학교 회복탄력성 프로그램의 효과 분석
An effect analysis of resilience programs in the elementary schools
춘천교육대학교 교육대학원 다문화윤리교육전공 선 우 성 경 지도교수 추 병 완
본 연구는 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성에 미치는 영향을 검증하기 위해 설계되었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. <연구 문제1> 초등학생의 회복탄력성 향상을 위한 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? <연구 문제2> 연구자가 개발한 회복탄력성 프로그램은 초등학생의 회복탄력성 향상에 효과가 있는가? 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 강원도에 소재한 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 회복탄력성 사전 검사를 실시하여 회복탄력성 수준이 동일하다고 판단되는 학생들을 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 실험집단에는 20차시의 회복탄력성 프로그램을 실시하였으며, 비교집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 회복탄력성 프로그램은 자신의 대표강점을 찾고, 통제성, 긍정성, 사회성 등 회복탄력성을 높이기 위한 도구들을 가르치는 것을 포함한다. 실험집단의 프로그램 처치를 모두 마친 후 실험집단과 비교집단에 사전검사와 동일한 측정도구를 사용하여 사후검사를 실시하였다. 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성에 미치는 효과를 검증하기 위해 SPSS 22.0을 활용하여 독립표본 및 대응표본 t검정을 실시하였다. 프로그램의 결과 분석은 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 회복탄력성 증진을 위해 실시한 회복탄력성 프로그램에 참여한 실험집단과 비교집단 사이에 유의미한 회복탄력성 수치(p<0.10)의 차이가 나타났다. 둘째, 본 연구에서 제안된 회복탄력성 프로그램은 학생들의 회복탄력성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성 증진에 긍정적인 영향을 주고, 회복탄력성의 하위구성요소인 통제성, 사회성, 긍정성의 세 가지 영역을 향상시키는데 효과적일 수 있음을 나타낸다. 이상의 연구 결과와 논의를 바탕으로 후속 연구를 위한 시사점을 논의하자면 다음과 같다. 첫째, 비교적 단시간에 회복탄력성의 변화를 확인할 수 있는 연구가 이루어진다면 프로그램 활용도 측면에서 개선될 수 있다. 둘째, 초등학교 고학년뿐만 아니라 보다 다양한 학년에 적용할 수 있는 프로그램을 개발하려는 시도가 필요하다.
주요어 : 회복탄력성, 회복탄력성 프로그램, 통제성, 긍정성, 사회성
국문초록
초등학교 회복탄력성 프로그램의 효과 분석
An effect analysis of resilience programs in the elementary schools
춘천교육대학교 교육대학원 다문화윤리교육전공 선 우 성 경 지도교수 추 병 완
본 연구는 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성에 미치는 영향을 검증하기 위해 설계되었다. 이러한 연구 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다. <연구 문제1> 초등학생의 회복탄력성 향상을 위한 프로그램을 어떻게 개발할 것인가? <연구 문제2> 연구자가 개발한 회복탄력성 프로그램은 초등학생의 회복탄력성 향상에 효과가 있는가? 위와 같은 연구 문제를 검증하기 위하여 강원도에 소재한 초등학교 5학년 학생들을 대상으로 회복탄력성 사전 검사를 실시하여 회복탄력성 수준이 동일하다고 판단되는 학생들을 실험집단과 비교집단으로 선정하였다. 실험집단에는 20차시의 회복탄력성 프로그램을 실시하였으며, 비교집단에는 아무런 처치를 하지 않았다. 회복탄력성 프로그램은 자신의 대표강점을 찾고, 통제성, 긍정성, 사회성 등 회복탄력성을 높이기 위한 도구들을 가르치는 것을 포함한다. 실험집단의 프로그램 처치를 모두 마친 후 실험집단과 비교집단에 사전검사와 동일한 측정도구를 사용하여 사후검사를 실시하였다. 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성에 미치는 효과를 검증하기 위해 SPSS 22.0을 활용하여 독립표본 및 대응표본 t검정을 실시하였다. 프로그램의 결과 분석은 다음과 같다. 첫째, 초등학생의 회복탄력성 증진을 위해 실시한 회복탄력성 프로그램에 참여한 실험집단과 비교집단 사이에 유의미한 회복탄력성 수치(p<0.10)의 차이가 나타났다. 둘째, 본 연구에서 제안된 회복탄력성 프로그램은 학생들의 회복탄력성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구 결과는 회복탄력성 프로그램이 초등학생의 회복탄력성 증진에 긍정적인 영향을 주고, 회복탄력성의 하위구성요소인 통제성, 사회성, 긍정성의 세 가지 영역을 향상시키는데 효과적일 수 있음을 나타낸다. 이상의 연구 결과와 논의를 바탕으로 후속 연구를 위한 시사점을 논의하자면 다음과 같다. 첫째, 비교적 단시간에 회복탄력성의 변화를 확인할 수 있는 연구가 이루어진다면 프로그램 활용도 측면에서 개선될 수 있다. 둘째, 초등학교 고학년뿐만 아니라 보다 다양한 학년에 적용할 수 있는 프로그램을 개발하려는 시도가 필요하다.
An effect analysis of resilience programs in the elementary schools
Chuncheon National University of Education Graduate School of Education Master of Education for Multicultural Ethics in Elementary Schools SeunU Seong Gyeong Professor Chu, Beo...
A B S T R A C T
An effect analysis of resilience programs in the elementary schools
Chuncheon National University of Education Graduate School of Education Master of Education for Multicultural Ethics in Elementary Schools SeunU Seong Gyeong Professor Chu, Beong Wan
This study was designed to verify the effect of the resilience program on the resilience of elementary school students. The research issues established to achieve this research objective are as follows. How do we develop a program to improve resilience in elementary school students? Does the Resilient Elasticity Education Program, developed by researchers, improve the resilience of elementary school students? To verify the above research problems, fifth graders in Gangwon-do were tested for resilience in advance and selected as experimental and control groups the students deemed to have the same level of resilience. The experimental group conducted 20th round of resilient education programs and did nothing to control them. Recovery elasticity education programs include finding one's signature strengths and teaching tools to enhance resilience, such as control, positivity and sociality. After the program disposal of the experimental group was completed, the laboratory and the control group were conducted post-inspection using the same measuring tools as the pre-inspection. To verify the effects of the resilient education program on the resilience of elementary school students, independent samples and corresponding samples were tested using SPSS 22.0. The results of the program are as follows. First, There was a significant difference in resilience (p<0.10) between the experimental and comparative groups involved in the resilience programs conducted by elementary school students to enhance resilience. Second, the proposed resilience education program in this study has shown a positive effect on students' resilience. These findings indicate that the resilience education program can have a positive effect on the enhancement of resilience in elementary school students and can be effective in improving the three areas of control, sociality and positivity, a subcomponent of resilience. Based on the above findings and discussions, the implications for further studies are as follows. First, if studies are conducted to identify changes in resilience in a relatively short period of time, they can be improved in terms of program utilization. Second, an attempt is needed to develop a program that can be applied to a wider variety of grades as well as elementary school seniors.
A B S T R A C T
An effect analysis of resilience programs in the elementary schools
Chuncheon National University of Education Graduate School of Education Master of Education for Multicultural Ethics in Elementary Schools SeunU Seong Gyeong Professor Chu, Beong Wan
This study was designed to verify the effect of the resilience program on the resilience of elementary school students. The research issues established to achieve this research objective are as follows. How do we develop a program to improve resilience in elementary school students? Does the Resilient Elasticity Education Program, developed by researchers, improve the resilience of elementary school students? To verify the above research problems, fifth graders in Gangwon-do were tested for resilience in advance and selected as experimental and control groups the students deemed to have the same level of resilience. The experimental group conducted 20th round of resilient education programs and did nothing to control them. Recovery elasticity education programs include finding one's signature strengths and teaching tools to enhance resilience, such as control, positivity and sociality. After the program disposal of the experimental group was completed, the laboratory and the control group were conducted post-inspection using the same measuring tools as the pre-inspection. To verify the effects of the resilient education program on the resilience of elementary school students, independent samples and corresponding samples were tested using SPSS 22.0. The results of the program are as follows. First, There was a significant difference in resilience (p<0.10) between the experimental and comparative groups involved in the resilience programs conducted by elementary school students to enhance resilience. Second, the proposed resilience education program in this study has shown a positive effect on students' resilience. These findings indicate that the resilience education program can have a positive effect on the enhancement of resilience in elementary school students and can be effective in improving the three areas of control, sociality and positivity, a subcomponent of resilience. Based on the above findings and discussions, the implications for further studies are as follows. First, if studies are conducted to identify changes in resilience in a relatively short period of time, they can be improved in terms of program utilization. Second, an attempt is needed to develop a program that can be applied to a wider variety of grades as well as elementary school seniors.
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