K-pop의 해외확산 요인에 관한 연구 : 생산자·수용자·미디어·콘텐츠 영역 분석을 중심으로 A Study on the Factors of Overseas Expansion of K-pop : with Focus on the Analysis of Producer, Recipient, Media and Content Field원문보기
이 연구는 한류의 핵심 영역인 K-pop의 해외확산의 요인이 무엇인지를 분석하여 향후 K-pop의 지속적인 확산에 기여하고자 하는 목적을 가지고 있다. 이 연구를 위해 기존 연구의 ‘문화의 다이아몬드’ 모델을 차용하였고, 종합적이고 다각적인 시각으로 4가지 영역(생산자, 수용자, 미디어, 콘텐츠)에서 K-pop의 해외확산 요인 및 실패요인을 추출하였다. 델파이 조사방법을 적용하여 2차에 걸쳐 K-pop 업무에 종사하는 관련 전문가, 문화담당 기자, ...
국문 초록
이 연구는 한류의 핵심 영역인 K-pop의 해외확산의 요인이 무엇인지를 분석하여 향후 K-pop의 지속적인 확산에 기여하고자 하는 목적을 가지고 있다. 이 연구를 위해 기존 연구의 ‘문화의 다이아몬드’ 모델을 차용하였고, 종합적이고 다각적인 시각으로 4가지 영역(생산자, 수용자, 미디어, 콘텐츠)에서 K-pop의 해외확산 요인 및 실패요인을 추출하였다. 델파이 조사방법을 적용하여 2차에 걸쳐 K-pop 업무에 종사하는 관련 전문가, 문화담당 기자, 팬덤 회원들을 대상으로 이메일 설문 응답과 1:1 심층인터뷰를 병행하여 실시하였다. 연구 결과로, 생산자 영역에서는 국제화 전략, 매니지먼트 시스템의 진화, 트레이닝 시스템, 프로듀싱의 글로벌화, CEO의 비전과 리더십이 해외확산 요인으로 도출되었다. 수용자 영역에서는 소극적 소비자에서 적극적 참여자로 변화, 조직화된 팬덤 활동, 팬덤의 위상 변화가 해외확산의 요인으로 도출되었다. 미디어 영역에서는 위성방송과 같은 플랫폼의 역할, 뮤직뱅크와 KCON의 역할, 유튜브와 SNS등 뉴미디어의 영향력이 해외확산 요인으로 도출되었다, 콘텐츠 영역에서는 가사의 진정성과 앨범의 스토리텔링, 춤.퍼모먼스 등 시각적 요소, 아이돌의 퍼스넬리티가 해외확산의 요인으로 도출되었다. K-pop의 확산과정에서 문제점이나 한계점도 지적하였다. 생산자 영역에서는 해외 현지 수용자의 기호를 고려하지 못하거나 언어의 장벽 문제, 아이돌과 기획사와의 분쟁 문제, 인성교육 부족으로 아이돌의 사회적 물의 야기하는 것 등이 실패요인으로 지적되었다. 수용자 영역에서는 팬덤의 맹목적이고 과열화된 행동과 비난이 한계점으로 지적되었으며, 콘텐츠 영역에서는 지나친 경쟁으로 인한 선정적인 안무와 의상이 문제로 지적되었다. 미디어 영역에서는 해외공연 프로그램이 각 나라의 수용자 특성을 고려하지 못한 측면과 옴니버스 콘서트란 특징으로 인해 개별 기획사와 마찰을 빚는 점이 문제점으로 지적되었다. 이 논문은 K-pop 해외확산 요인을 단편적인 측면이 아닌 종합적이고 다각적인 시각으로 분석하였다는 점과 기존의 4개의 요소가 시대상황의 변화와 기술의 발달로 인해 요소의 특성이 변화되어 확장된 개념의 4개 영역을 적용하였다는 점에서 연구의 의의가 있다.
국문 초록
이 연구는 한류의 핵심 영역인 K-pop의 해외확산의 요인이 무엇인지를 분석하여 향후 K-pop의 지속적인 확산에 기여하고자 하는 목적을 가지고 있다. 이 연구를 위해 기존 연구의 ‘문화의 다이아몬드’ 모델을 차용하였고, 종합적이고 다각적인 시각으로 4가지 영역(생산자, 수용자, 미디어, 콘텐츠)에서 K-pop의 해외확산 요인 및 실패요인을 추출하였다. 델파이 조사방법을 적용하여 2차에 걸쳐 K-pop 업무에 종사하는 관련 전문가, 문화담당 기자, 팬덤 회원들을 대상으로 이메일 설문 응답과 1:1 심층인터뷰를 병행하여 실시하였다. 연구 결과로, 생산자 영역에서는 국제화 전략, 매니지먼트 시스템의 진화, 트레이닝 시스템, 프로듀싱의 글로벌화, CEO의 비전과 리더십이 해외확산 요인으로 도출되었다. 수용자 영역에서는 소극적 소비자에서 적극적 참여자로 변화, 조직화된 팬덤 활동, 팬덤의 위상 변화가 해외확산의 요인으로 도출되었다. 미디어 영역에서는 위성방송과 같은 플랫폼의 역할, 뮤직뱅크와 KCON의 역할, 유튜브와 SNS등 뉴미디어의 영향력이 해외확산 요인으로 도출되었다, 콘텐츠 영역에서는 가사의 진정성과 앨범의 스토리텔링, 춤.퍼모먼스 등 시각적 요소, 아이돌의 퍼스넬리티가 해외확산의 요인으로 도출되었다. K-pop의 확산과정에서 문제점이나 한계점도 지적하였다. 생산자 영역에서는 해외 현지 수용자의 기호를 고려하지 못하거나 언어의 장벽 문제, 아이돌과 기획사와의 분쟁 문제, 인성교육 부족으로 아이돌의 사회적 물의 야기하는 것 등이 실패요인으로 지적되었다. 수용자 영역에서는 팬덤의 맹목적이고 과열화된 행동과 비난이 한계점으로 지적되었으며, 콘텐츠 영역에서는 지나친 경쟁으로 인한 선정적인 안무와 의상이 문제로 지적되었다. 미디어 영역에서는 해외공연 프로그램이 각 나라의 수용자 특성을 고려하지 못한 측면과 옴니버스 콘서트란 특징으로 인해 개별 기획사와 마찰을 빚는 점이 문제점으로 지적되었다. 이 논문은 K-pop 해외확산 요인을 단편적인 측면이 아닌 종합적이고 다각적인 시각으로 분석하였다는 점과 기존의 4개의 요소가 시대상황의 변화와 기술의 발달로 인해 요소의 특성이 변화되어 확장된 개념의 4개 영역을 적용하였다는 점에서 연구의 의의가 있다.
A Study on the Factors of overseas spread of K-pop -with focus on the analysis of producer, recipient, media and content field-
by Jun, Jin-kuk
Department of Communication Graduate School, Kookmin University, Seoul, Korea
The purpose of t...
Abstract
A Study on the Factors of overseas spread of K-pop -with focus on the analysis of producer, recipient, media and content field-
by Jun, Jin-kuk
Department of Communication Graduate School, Kookmin University, Seoul, Korea
The purpose of this study is to contribute to the continued spread of K-pop in the future by analyzing the factors of K-pop, which is the core area of Korean Wave. To this end, this study adopted ‘Cultural Diamond’ model from existing studies and extracted factors of overseas diffusion and failure of K-pop in four areas (producer, recipient, media, and content) from a comprehensive and diverse viewpoint. The Delphi survey method was employed for data collection. The data were gathered through email questionnaire responses in tandem with one-on-one in-depth interviews, which were conducted twice, from experts in K-pop related business and cultural reporter, fandom members. The findings of this study showed that in the area of producers, internationalization strategy, management system evolution, training system, globalization of producing, and CEOs’ vision and leadership were causes of overseas spread. In the area of recipients, changes from passive consumers to active participants, organized fandom activities, and change of status in fandom were factors for the spread. In the area of media. the role of platform such as satellite broadcasting, the role of Music Bank and KCON, the influence of new media such as YouTube and SNS were reasons for the spread. In the content area, the veracity of lyrics and storytelling of albums, visual elements such as dance and performance, and idols’ personality were causes for the spread. This study pointed out the problems and limitations in the diffusion process of K-pop. In the producers’ field, it was pointed out that failure to take into consideration the tastes of overseas audience, language barriers, disputes between idol and agency, and lack of personality education caused sensational scandals. In the area of recipients, fandom’s blind and hyperthermal behavior and criticism were pointed out as limitations. In the content area, it is pointed out that raunchy choreography and costumes due to excessive competition are problems. In the media area, it was problematic that the oversea performance program did not take into consideration the characterstics of the audience in each country and that it was in conflict with agency due to the omnibus concert. This study analyzed the factors of overseas spread of K-pop with a comprehensive and multifaceted perspective rather than a fragmentary aspect. In addition, this study also applied expanded concepts of four areas from the existing four elements whose characteristics were changed due to changes in the situation of the times and the development of technology. In this regard, this study itself can be meaningful.
Abstract
A Study on the Factors of overseas spread of K-pop -with focus on the analysis of producer, recipient, media and content field-
by Jun, Jin-kuk
Department of Communication Graduate School, Kookmin University, Seoul, Korea
The purpose of this study is to contribute to the continued spread of K-pop in the future by analyzing the factors of K-pop, which is the core area of Korean Wave. To this end, this study adopted ‘Cultural Diamond’ model from existing studies and extracted factors of overseas diffusion and failure of K-pop in four areas (producer, recipient, media, and content) from a comprehensive and diverse viewpoint. The Delphi survey method was employed for data collection. The data were gathered through email questionnaire responses in tandem with one-on-one in-depth interviews, which were conducted twice, from experts in K-pop related business and cultural reporter, fandom members. The findings of this study showed that in the area of producers, internationalization strategy, management system evolution, training system, globalization of producing, and CEOs’ vision and leadership were causes of overseas spread. In the area of recipients, changes from passive consumers to active participants, organized fandom activities, and change of status in fandom were factors for the spread. In the area of media. the role of platform such as satellite broadcasting, the role of Music Bank and KCON, the influence of new media such as YouTube and SNS were reasons for the spread. In the content area, the veracity of lyrics and storytelling of albums, visual elements such as dance and performance, and idols’ personality were causes for the spread. This study pointed out the problems and limitations in the diffusion process of K-pop. In the producers’ field, it was pointed out that failure to take into consideration the tastes of overseas audience, language barriers, disputes between idol and agency, and lack of personality education caused sensational scandals. In the area of recipients, fandom’s blind and hyperthermal behavior and criticism were pointed out as limitations. In the content area, it is pointed out that raunchy choreography and costumes due to excessive competition are problems. In the media area, it was problematic that the oversea performance program did not take into consideration the characterstics of the audience in each country and that it was in conflict with agency due to the omnibus concert. This study analyzed the factors of overseas spread of K-pop with a comprehensive and multifaceted perspective rather than a fragmentary aspect. In addition, this study also applied expanded concepts of four areas from the existing four elements whose characteristics were changed due to changes in the situation of the times and the development of technology. In this regard, this study itself can be meaningful.
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