본 연구는 보육교사의 휴게시간 운영에 대한 실태를 알아보고, 교사와 학부모의 인식조사를 통해 현 보육교사 휴게시간 제도의 문제점에 대응하기 위한 개선 방안을 모색하는데 목적을 두고 있다. 연구 대상 표집을 위해 서울, 경기 지역에 근무하고 있는 국공립, 직장, 법인, 민간, 가정어린이집에 근무 중인 현직 보육교사와 현재 자녀가 어린이집을 이용하고 있는 학부모를 대상으로 설문지 조사하여 최종분석에는 교사용 240부와 학부모 262부가 연구 분석에 최종 포함되었다. 수집된 자료는 빈도분석과 다중응답분석, 가중치를 적용한 우선순위 분석 및 ...
본 연구는 보육교사의 휴게시간 운영에 대한 실태를 알아보고, 교사와 학부모의 인식조사를 통해 현 보육교사 휴게시간 제도의 문제점에 대응하기 위한 개선 방안을 모색하는데 목적을 두고 있다. 연구 대상 표집을 위해 서울, 경기 지역에 근무하고 있는 국공립, 직장, 법인, 민간, 가정어린이집에 근무 중인 현직 보육교사와 현재 자녀가 어린이집을 이용하고 있는 학부모를 대상으로 설문지 조사하여 최종분석에는 교사용 240부와 학부모 262부가 연구 분석에 최종 포함되었다. 수집된 자료는 빈도분석과 다중응답분석, 가중치를 적용한 우선순위 분석 및 카이제곱 검정을 실시하였다. 분석 결과를 토대로 본 연구 결과를 토대로 논의하면 다음과 같다.
첫째, 보육교사 휴게시간 이용현황을 분석하면, 휴게시간을 이용할 수는 있지만 실제로 쓰기 어렵다고 응답한 비율이 상대적으로 높은 편이었다. 이에 휴게시간 이용이 어려운 요인에는 교사가 맡은 업무량에 비해 업무를 분담해서 할 교사의 수와 업무를 할 시간이 부족한 것으로 나타났다. 교사들은 주 40시간 이외에 1시간이상에서 3시간미만 정도로 초과근무를 하는 것으로 나타났으며, 실질적으로 이뤄지는 휴게시간으로만 30분이상 60분 미만에 가장 높은 응답비율을 보였다. 교사의 점심식사의 형태는 대부분이 교실에서 아이들과 함께 식사를 하는 것으로 나타났으며, 교사의 휴게를 위한 공간은 교사실을 휴게공간으로 이용하고 있다는 응답이 절반에 약간 상회하는 수준이었다. 또한 별도의 공간이 있다는 답변보다 없다는 답변이 약간 높은 것으로 나타났다. 교사는 휴게시간에 주로 알림장 작성 및 서류 업무를 하는 것으로 나타났으며, 보육교사 휴게 시, 지원되는 대체인력의 수는 1명이라고 응답한 비율이 가장 많은 비율을 나타낸 것으로 보아, 지원되는 보조교사의 수 부족으로 인해 자유로운 휴게시간 이용에 한계가 있음이 드러났다. 휴게시간은 운영은 영유아의 안전을 위해 영유아비율을 준수하여 운영하고 있는 비율이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 교사는 휴게시간 제도에 대한 이해수준이 높은 것으로 나타났지만 학부모는 교사보다 이해 수준이 낮은 것으로 해석되었다. 보육교사에게는 보조교사 채용이 필요한 것으로 인식되었으며, 학부모의 경우에는 필요하지 않다고 인식하는 경우가 많은 것으로 보아, 대상 간의 큰 차이가 나타났다. 보육교사 휴게 시, 보조교사가 근무할 때에 학부모의 입장에서는 자녀가 담임교사 보다 단시간 함께 있는 보조교사는 낯설어 할 수 있다는 불안감이 교사 보다 높은 것으로 드러났다. 보육교사 휴게시간에 대해 만족도는 교사는 낮았으며, 학부모는 보통인 것으로 두 대상 간에 차이가 났다. 보육교사 휴게시간이 필요한 이유에 대해 교사와 학부모 모두 보육교사의 직무스트레스가 보육에 영향을 미친다고 비슷한 응답 비율을 나타내었다. 불필요한 이유에 대해서 교사 학부모 모두 안전사고 및 담임교사 부재로 인한 불안감에 우선순위를 두고 답하였다. 보육교사 휴게시간 운영의 문제점에 대해서 교사와 학부모가 동일한 비율로 아동비율 예외허용, 통합보육은 안전사고의 우려가 있다는 문제점을 가장 높은 비율로 답하였다. 또한 교사는 보육이외의 행정업무를 경감하기를 가장 높은 비율로 응답한 반면 학부모는 휴게시간 도중 통합보육 허용을 하지 않아야 한다는 개선사항에 대해 인식이 높았다. 본 연구 결과를 통해 보육교사의 근로환경에 있어 새롭게 도입된 보육교사 휴게시간 제도 운영 실태에 대한 보육교사와 학부모의 인식이 어떠한지 알아봄으로써 현행 제도의 문제점을 파악하고 실질적인 개선방안을 모색하는데 본 연구의 의의가 있다.
본 연구는 보육교사의 휴게시간 운영에 대한 실태를 알아보고, 교사와 학부모의 인식조사를 통해 현 보육교사 휴게시간 제도의 문제점에 대응하기 위한 개선 방안을 모색하는데 목적을 두고 있다. 연구 대상 표집을 위해 서울, 경기 지역에 근무하고 있는 국공립, 직장, 법인, 민간, 가정어린이집에 근무 중인 현직 보육교사와 현재 자녀가 어린이집을 이용하고 있는 학부모를 대상으로 설문지 조사하여 최종분석에는 교사용 240부와 학부모 262부가 연구 분석에 최종 포함되었다. 수집된 자료는 빈도분석과 다중응답분석, 가중치를 적용한 우선순위 분석 및 카이제곱 검정을 실시하였다. 분석 결과를 토대로 본 연구 결과를 토대로 논의하면 다음과 같다.
첫째, 보육교사 휴게시간 이용현황을 분석하면, 휴게시간을 이용할 수는 있지만 실제로 쓰기 어렵다고 응답한 비율이 상대적으로 높은 편이었다. 이에 휴게시간 이용이 어려운 요인에는 교사가 맡은 업무량에 비해 업무를 분담해서 할 교사의 수와 업무를 할 시간이 부족한 것으로 나타났다. 교사들은 주 40시간 이외에 1시간이상에서 3시간미만 정도로 초과근무를 하는 것으로 나타났으며, 실질적으로 이뤄지는 휴게시간으로만 30분이상 60분 미만에 가장 높은 응답비율을 보였다. 교사의 점심식사의 형태는 대부분이 교실에서 아이들과 함께 식사를 하는 것으로 나타났으며, 교사의 휴게를 위한 공간은 교사실을 휴게공간으로 이용하고 있다는 응답이 절반에 약간 상회하는 수준이었다. 또한 별도의 공간이 있다는 답변보다 없다는 답변이 약간 높은 것으로 나타났다. 교사는 휴게시간에 주로 알림장 작성 및 서류 업무를 하는 것으로 나타났으며, 보육교사 휴게 시, 지원되는 대체인력의 수는 1명이라고 응답한 비율이 가장 많은 비율을 나타낸 것으로 보아, 지원되는 보조교사의 수 부족으로 인해 자유로운 휴게시간 이용에 한계가 있음이 드러났다. 휴게시간은 운영은 영유아의 안전을 위해 영유아비율을 준수하여 운영하고 있는 비율이 높은 것으로 나타났다. 둘째, 교사는 휴게시간 제도에 대한 이해수준이 높은 것으로 나타났지만 학부모는 교사보다 이해 수준이 낮은 것으로 해석되었다. 보육교사에게는 보조교사 채용이 필요한 것으로 인식되었으며, 학부모의 경우에는 필요하지 않다고 인식하는 경우가 많은 것으로 보아, 대상 간의 큰 차이가 나타났다. 보육교사 휴게 시, 보조교사가 근무할 때에 학부모의 입장에서는 자녀가 담임교사 보다 단시간 함께 있는 보조교사는 낯설어 할 수 있다는 불안감이 교사 보다 높은 것으로 드러났다. 보육교사 휴게시간에 대해 만족도는 교사는 낮았으며, 학부모는 보통인 것으로 두 대상 간에 차이가 났다. 보육교사 휴게시간이 필요한 이유에 대해 교사와 학부모 모두 보육교사의 직무스트레스가 보육에 영향을 미친다고 비슷한 응답 비율을 나타내었다. 불필요한 이유에 대해서 교사 학부모 모두 안전사고 및 담임교사 부재로 인한 불안감에 우선순위를 두고 답하였다. 보육교사 휴게시간 운영의 문제점에 대해서 교사와 학부모가 동일한 비율로 아동비율 예외허용, 통합보육은 안전사고의 우려가 있다는 문제점을 가장 높은 비율로 답하였다. 또한 교사는 보육이외의 행정업무를 경감하기를 가장 높은 비율로 응답한 반면 학부모는 휴게시간 도중 통합보육 허용을 하지 않아야 한다는 개선사항에 대해 인식이 높았다. 본 연구 결과를 통해 보육교사의 근로환경에 있어 새롭게 도입된 보육교사 휴게시간 제도 운영 실태에 대한 보육교사와 학부모의 인식이 어떠한지 알아봄으로써 현행 제도의 문제점을 파악하고 실질적인 개선방안을 모색하는데 본 연구의 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate the actual condition of the break time management of the childcare center and to find out how to improve the problems of their current break time system through the survey of the perception of the teachers and the parents. In order to collect the sampling ...
The purpose of this study is to investigate the actual condition of the break time management of the childcare center and to find out how to improve the problems of their current break time system through the survey of the perception of the teachers and the parents. In order to collect the sampling of the study, we surveyed teachers who are working at public, private daycare center, corporate-affiliated and home day care centers and parents who are sending their children to daycare center in Seoul and Gyeonggi area. In the final analysis, 240 surveyresults from teachers and 262 survey results from parents are used. As statistical methods such as frequency analysis, multiple response analysis and weight applied priority analysis were used to analyze the collected data. Based on the results of the analysis, the study can be discussed as follows. First, the analysis shows that relatively high percentage of respondents answered that they are supposed to use their break time but actually they are not able to use it. The reason is due to the workload so there is not enough time to finish their work with the limited number of teachers who can share their workload. The results of the survey showed that teachers are doing overtime work for 1 to 3 hours besides full time working hours (40 hours per week) and the highest percentage of respondents said that the actual break time was between 30 minutes and 60 minutes. Most teachers responded that they are having lunch in the classroom with their children and slightly above half respondents answered that they are using their office as a resting place. Regarding the he answer if they have any separate space for resting, No is higher than Yes. During the break time, their main activities were writing a noticetoparent and doing some paperwork, and the highest percentage of respondents said the number of substitute teacher was just one person. It shows there is a limit to use the break time freely due to the lack of the number of supported substitute teachers. Surveys show that a high proportion of daycare centers are operating break time in accordance with the number of infants and children ratio to keep the safety of them. Second, teachers showed higher level of understanding about break time system, but parents showed lower level of understanding about that. Most childcare teachers thought they needed to hire an assistant teacher, but many parents thought that hiring an assistant teacher was not necessary. There was a big difference between two subjects. During break time when assistant teachers are working, parents show higher concern than teacher that their children would feel unfamiliar to their assistant teacher. Satisfaction regarding break time was low in teachers, but the parents were normal. There was a difference between two subjects. The reason why break time is necessary, teachers and parents showed similar responses that job stress of child care teachers could affect to their child care. The reason why break time is unnecessary, both teachers and parents have prioritized safety concern and anxiety in the absence of teacher in charge. Regarding the problems of break time system, teachers and parents both answered the grant an exception of children ratio and safety concern. Teachers also responded with the highest percentage that their administrative work should be diminished, while parents were more aware of improvements that integrated childcare should not be allowed during break time. The purpose of this study is to understand the problem of the newly introduced break time system in childcare center and to explore more practical improvement plans by investigating both teachers and parent’s awareness in current break time operating condition.
The purpose of this study is to investigate the actual condition of the break time management of the childcare center and to find out how to improve the problems of their current break time system through the survey of the perception of the teachers and the parents. In order to collect the sampling of the study, we surveyed teachers who are working at public, private daycare center, corporate-affiliated and home day care centers and parents who are sending their children to daycare center in Seoul and Gyeonggi area. In the final analysis, 240 surveyresults from teachers and 262 survey results from parents are used. As statistical methods such as frequency analysis, multiple response analysis and weight applied priority analysis were used to analyze the collected data. Based on the results of the analysis, the study can be discussed as follows. First, the analysis shows that relatively high percentage of respondents answered that they are supposed to use their break time but actually they are not able to use it. The reason is due to the workload so there is not enough time to finish their work with the limited number of teachers who can share their workload. The results of the survey showed that teachers are doing overtime work for 1 to 3 hours besides full time working hours (40 hours per week) and the highest percentage of respondents said that the actual break time was between 30 minutes and 60 minutes. Most teachers responded that they are having lunch in the classroom with their children and slightly above half respondents answered that they are using their office as a resting place. Regarding the he answer if they have any separate space for resting, No is higher than Yes. During the break time, their main activities were writing a noticetoparent and doing some paperwork, and the highest percentage of respondents said the number of substitute teacher was just one person. It shows there is a limit to use the break time freely due to the lack of the number of supported substitute teachers. Surveys show that a high proportion of daycare centers are operating break time in accordance with the number of infants and children ratio to keep the safety of them. Second, teachers showed higher level of understanding about break time system, but parents showed lower level of understanding about that. Most childcare teachers thought they needed to hire an assistant teacher, but many parents thought that hiring an assistant teacher was not necessary. There was a big difference between two subjects. During break time when assistant teachers are working, parents show higher concern than teacher that their children would feel unfamiliar to their assistant teacher. Satisfaction regarding break time was low in teachers, but the parents were normal. There was a difference between two subjects. The reason why break time is necessary, teachers and parents showed similar responses that job stress of child care teachers could affect to their child care. The reason why break time is unnecessary, both teachers and parents have prioritized safety concern and anxiety in the absence of teacher in charge. Regarding the problems of break time system, teachers and parents both answered the grant an exception of children ratio and safety concern. Teachers also responded with the highest percentage that their administrative work should be diminished, while parents were more aware of improvements that integrated childcare should not be allowed during break time. The purpose of this study is to understand the problem of the newly introduced break time system in childcare center and to explore more practical improvement plans by investigating both teachers and parent’s awareness in current break time operating condition.
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