본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 하는 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동을 구성하고 유아의 창의성과 환경친화적 태도에 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있으며, 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울시 강남구에 위치한 P유치원 만 4세 두 학급 56명(실험집단 28명, 비교집단, 28명)을 연구대상으로 선정하였으며, 실험처치는 2018년 9월 10일부터 2018년 11월 30일까지 진행되었다. 실험집단은 주 1회씩 1, 2차시에 걸쳐 12주 동안 업사이클링 통한 놀잇감 발명활동을 실시하였으며, 비교집단은 재활용품을 활용한 미술활동을 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2014)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC: Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children)도구를 사용하였고, 유아의 환경친화적 태도를 알아보기 위해 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안 · 수정한 환경친화적 태도 검사도구를 사용하였다. 연구에서 수집된 자료는 통계프로그램인 ...
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 하는 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동을 구성하고 유아의 창의성과 환경친화적 태도에 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있으며, 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울시 강남구에 위치한 P유치원 만 4세 두 학급 56명(실험집단 28명, 비교집단, 28명)을 연구대상으로 선정하였으며, 실험처치는 2018년 9월 10일부터 2018년 11월 30일까지 진행되었다. 실험집단은 주 1회씩 1, 2차시에 걸쳐 12주 동안 업사이클링 통한 놀잇감 발명활동을 실시하였으며, 비교집단은 재활용품을 활용한 미술활동을 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2014)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC: Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children)도구를 사용하였고, 유아의 환경친화적 태도를 알아보기 위해 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안 · 수정한 환경친화적 태도 검사도구를 사용하였다. 연구에서 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS 25.0 버전을 사용하여 독립표본 t 검증을 통해 그 차이의 유의성을 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동을 실시한 실험집단은 비교집단의 창의성 총점보다 높게 나타났으며, 창의성의 하위요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두 비교집단의 점수보다 높게 나타났다. 따라서 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동은 유아의 창의성 증진에 유의미한 효과가 있음을 알 수 있다.
둘째, 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동을 실시한 실험집단은 비교집단의 환경친화적 태도 총점보다 높게 나타났으며, 환경친화적 태도의 하위요소인 자연친화적 태도와 환경보전 태도 모두 비교집단의 점수보다 높게 나타났다. 따라서 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동은 유아의 환경친화적 태도 증진에 유의미한 효과가 있음을 알 수 있다.
이와 같은 결과를 종합해보면, 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동은 유아의 창의성 및 환경친화적 태도 증진에 효과적이라고 할 수 있으며, 더 나아가 유아환경교육과 유아발명교육 프로그램 개발에 기초자료를 제공뿐만 아니라 유아교육현장에서 업사이클링을 통한 발명활동 활성화에 도움을 줄 수 있을 것이라고 기대할 수 있겠다.
본 연구는 만 4세 유아를 대상으로 하는 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동을 구성하고 유아의 창의성과 환경친화적 태도에 미치는 영향을 분석하는데 목적이 있으며, 다음과 같은 연구문제를 설정하였다.
연구문제 1. 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동이 유아의 창의성에 미치는 영향은 어떠한가? 연구문제 2. 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동이 유아의 환경친화적 태도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 서울시 강남구에 위치한 P유치원 만 4세 두 학급 56명(실험집단 28명, 비교집단, 28명)을 연구대상으로 선정하였으며, 실험처치는 2018년 9월 10일부터 2018년 11월 30일까지 진행되었다. 실험집단은 주 1회씩 1, 2차시에 걸쳐 12주 동안 업사이클링 통한 놀잇감 발명활동을 실시하였으며, 비교집단은 재활용품을 활용한 미술활동을 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 창의성을 측정하기 위해 전경원(2014)의 유아 종합 창의성 검사(K-CCTYC: Korean Comprehensive Creativity Test for Young Children)도구를 사용하였고, 유아의 환경친화적 태도를 알아보기 위해 Musser와 Diamond(1999)가 제작한 CATES-PV(The children's Attitudes Toward the Environment Scale-Preschool Version)를 허윤정(2001)이 번안 · 수정한 환경친화적 태도 검사도구를 사용하였다. 연구에서 수집된 자료는 통계프로그램인 SPSS 25.0 버전을 사용하여 독립표본 t 검증을 통해 그 차이의 유의성을 분석하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동을 실시한 실험집단은 비교집단의 창의성 총점보다 높게 나타났으며, 창의성의 하위요소인 유창성, 융통성, 독창성, 상상력 모두 비교집단의 점수보다 높게 나타났다. 따라서 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동은 유아의 창의성 증진에 유의미한 효과가 있음을 알 수 있다.
둘째, 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동을 실시한 실험집단은 비교집단의 환경친화적 태도 총점보다 높게 나타났으며, 환경친화적 태도의 하위요소인 자연친화적 태도와 환경보전 태도 모두 비교집단의 점수보다 높게 나타났다. 따라서 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동은 유아의 환경친화적 태도 증진에 유의미한 효과가 있음을 알 수 있다.
이와 같은 결과를 종합해보면, 업사이클링을 통한 놀잇감 발명활동은 유아의 창의성 및 환경친화적 태도 증진에 효과적이라고 할 수 있으며, 더 나아가 유아환경교육과 유아발명교육 프로그램 개발에 기초자료를 제공뿐만 아니라 유아교육현장에서 업사이클링을 통한 발명활동 활성화에 도움을 줄 수 있을 것이라고 기대할 수 있겠다.
The purpose of this study is to analyze The Effect of Inventing Play Materials Through Up-cycling Activities on Creativity and Environment-friendly Attitude of Young Children aged 4.
Research questions are as follows.
Question 1. What is the effect of Inventing play materials throu...
The purpose of this study is to analyze The Effect of Inventing Play Materials Through Up-cycling Activities on Creativity and Environment-friendly Attitude of Young Children aged 4.
Research questions are as follows.
Question 1. What is the effect of Inventing play materials through Up-cycling activities on young children's creativity? Question 2. What is the effect of Inventing play materials through Up-cycling activities on young children's environment-friendly Attitude?
In this study, 56 young children (28 experimental group, 28 comparison group) were selected for the study in P kindergarten, located in Gangnam-gu, Seoul, and the experiment was conducted from September 10, 2018 to November 30, 2018. The experiment group performed the inventing of play materials through up-cycling once a week for 12 weeks, and the control group performed art activities using recycled materials. In this study, we used the K-CCTYC tool of Jeon Kyung-won (2014) to measure the creativity of young children. To assess children’s environment-friendly Attitude, ‘CATES-PV (Hur Yun- Jeong, 2001, revised version of Musser & Diamond, 1999)’ was used. The data collected from the study were analyzed using the statistical program SPSS 25.0 version and the significance of the difference was analyzed by independent sample t-test.
The results of this study are summarized as follows.
First, the experimental group that performed inventing of play materials through up-cycling showed higher than the total score of creativity of comparison group, and the sub-scores of creativity such as fluency, flexibility, originality and imagination were higher than those of comparison group. Therefore, the invention of play materials through up-cycling has a significant effect on improving young children’s creativity.
Second, the experiment group which performed inventing activity through upcycling showed higher than the total score of environment-friendly attitude of the comparison group. Both the nature friendly attitude and the environmental conservation attitude, which are sub-scores of environment-friendly attitude, were higher than those of the comparison group. Therefore, the invention of play materials through up-cycling has a significant effect on the improvement of environment-friendly attitude young children.
In conclusion, the activity of inventing play materials through up-cycling is effective in promoting creativity and environment- friendly attitude of young children. Furthermore, it provides basic data for the development of young children’ environmental education and invention education programs, and it can be expected that it will help revitalize the invention activity through up-cycling in the field.
The purpose of this study is to analyze The Effect of Inventing Play Materials Through Up-cycling Activities on Creativity and Environment-friendly Attitude of Young Children aged 4.
Research questions are as follows.
Question 1. What is the effect of Inventing play materials through Up-cycling activities on young children's creativity? Question 2. What is the effect of Inventing play materials through Up-cycling activities on young children's environment-friendly Attitude?
In this study, 56 young children (28 experimental group, 28 comparison group) were selected for the study in P kindergarten, located in Gangnam-gu, Seoul, and the experiment was conducted from September 10, 2018 to November 30, 2018. The experiment group performed the inventing of play materials through up-cycling once a week for 12 weeks, and the control group performed art activities using recycled materials. In this study, we used the K-CCTYC tool of Jeon Kyung-won (2014) to measure the creativity of young children. To assess children’s environment-friendly Attitude, ‘CATES-PV (Hur Yun- Jeong, 2001, revised version of Musser & Diamond, 1999)’ was used. The data collected from the study were analyzed using the statistical program SPSS 25.0 version and the significance of the difference was analyzed by independent sample t-test.
The results of this study are summarized as follows.
First, the experimental group that performed inventing of play materials through up-cycling showed higher than the total score of creativity of comparison group, and the sub-scores of creativity such as fluency, flexibility, originality and imagination were higher than those of comparison group. Therefore, the invention of play materials through up-cycling has a significant effect on improving young children’s creativity.
Second, the experiment group which performed inventing activity through upcycling showed higher than the total score of environment-friendly attitude of the comparison group. Both the nature friendly attitude and the environmental conservation attitude, which are sub-scores of environment-friendly attitude, were higher than those of the comparison group. Therefore, the invention of play materials through up-cycling has a significant effect on the improvement of environment-friendly attitude young children.
In conclusion, the activity of inventing play materials through up-cycling is effective in promoting creativity and environment- friendly attitude of young children. Furthermore, it provides basic data for the development of young children’ environmental education and invention education programs, and it can be expected that it will help revitalize the invention activity through up-cycling in the field.
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