본 연구는 변화하는 미디어 환경과 향후 주요 고객층인 Z세대의 미디어와 콘텐츠 이용 행태 변화에 따라 K-POP관련 방송 음악 프로그램의 방향성을 살펴보는 것을 목표로 출발하였다. K-POP이라는 음악 장르는 Z세대가 가장 주된 소비자층일 뿐 아니라, K-POP 아티스트는 ‘아이돌’이라는 이름으로 전 세계를 사로잡았다. 그 배경에는 Z세대의 동력과 디지털 미디어의 발전이 계기로 꼽힌다. 본 연구를 위해 프로그램 기획자, 연예기획사 관계자, 학계 관계자 및 음악 평론가 등을 선정하여 심층 인터뷰 방식으로 분석했다. K-POP은 시청각적 요소가 중요한 영상 콘텐츠로, Z세대의 디지털 중심적 이용 행태와 맞물려 디지털 미디어를 통해 전 세계로 퍼진 문화 변동의 수혜를 받은 현상이며, 산업적 측면에서 성공적인 가능성을 제시하였다. 특히 ...
본 연구는 변화하는 미디어 환경과 향후 주요 고객층인 Z세대의 미디어와 콘텐츠 이용 행태 변화에 따라 K-POP관련 방송 음악 프로그램의 방향성을 살펴보는 것을 목표로 출발하였다. K-POP이라는 음악 장르는 Z세대가 가장 주된 소비자층일 뿐 아니라, K-POP 아티스트는 ‘아이돌’이라는 이름으로 전 세계를 사로잡았다. 그 배경에는 Z세대의 동력과 디지털 미디어의 발전이 계기로 꼽힌다. 본 연구를 위해 프로그램 기획자, 연예기획사 관계자, 학계 관계자 및 음악 평론가 등을 선정하여 심층 인터뷰 방식으로 분석했다. K-POP은 시청각적 요소가 중요한 영상 콘텐츠로, Z세대의 디지털 중심적 이용 행태와 맞물려 디지털 미디어를 통해 전 세계로 퍼진 문화 변동의 수혜를 받은 현상이며, 산업적 측면에서 성공적인 가능성을 제시하였다. 특히 IoT,빅데이터, AI, 5G와 같은 기술은 음악과 결합하여 K-POP은 보고, 듣고, 체감하는 오감형 콘텐츠로 발전중이며, 이종 산업간 결합과 상생의 생태계 변화를 이끌고 있다. 이런 상황에서 TV사업자, 플랫폼, 통신사, 기획사들은 미래 고객을 위해 어떤 음악 콘텐츠 서비스 전략과 방향에 취하는지 심층 인터뷰를 통해 미디어 트렌드를 예측하고, 음악 방송 콘텐츠의 미래와 방향에 대해 모색해 보고자 한다
본 연구는 변화하는 미디어 환경과 향후 주요 고객층인 Z세대의 미디어와 콘텐츠 이용 행태 변화에 따라 K-POP관련 방송 음악 프로그램의 방향성을 살펴보는 것을 목표로 출발하였다. K-POP이라는 음악 장르는 Z세대가 가장 주된 소비자층일 뿐 아니라, K-POP 아티스트는 ‘아이돌’이라는 이름으로 전 세계를 사로잡았다. 그 배경에는 Z세대의 동력과 디지털 미디어의 발전이 계기로 꼽힌다. 본 연구를 위해 프로그램 기획자, 연예기획사 관계자, 학계 관계자 및 음악 평론가 등을 선정하여 심층 인터뷰 방식으로 분석했다. K-POP은 시청각적 요소가 중요한 영상 콘텐츠로, Z세대의 디지털 중심적 이용 행태와 맞물려 디지털 미디어를 통해 전 세계로 퍼진 문화 변동의 수혜를 받은 현상이며, 산업적 측면에서 성공적인 가능성을 제시하였다. 특히 IoT, 빅데이터, AI, 5G와 같은 기술은 음악과 결합하여 K-POP은 보고, 듣고, 체감하는 오감형 콘텐츠로 발전중이며, 이종 산업간 결합과 상생의 생태계 변화를 이끌고 있다. 이런 상황에서 TV사업자, 플랫폼, 통신사, 기획사들은 미래 고객을 위해 어떤 음악 콘텐츠 서비스 전략과 방향에 취하는지 심층 인터뷰를 통해 미디어 트렌드를 예측하고, 음악 방송 콘텐츠의 미래와 방향에 대해 모색해 보고자 한다
The purpose of this study is to examine the direction of K-POP music programs on TV platform in accordance with the change of media environments and of Z generation‘s consumption in media and content use. K-POP and Idol(artist) mesmerized the world with Z generation as a main consumer. It mainly ack...
The purpose of this study is to examine the direction of K-POP music programs on TV platform in accordance with the change of media environments and of Z generation‘s consumption in media and content use. K-POP and Idol(artist) mesmerized the world with Z generation as a main consumer. It mainly acknowledges that the success of K-POP is caused from Z generations’ power and the development of digital media. For this study, program planners, entertainment personnel, academics and music critic were selected and interviewed in depth. K-POP has been a phenomenon in cultural renovation, with audio & visual elements, spreading to the world through digital media in conjunction with the digital usage patterns of Z generation, suggesting a possibility of success in music business. K-POP has developed into five-sense satisfying contents and realistic contents with technologies such as IoT, Big Data, AI, and 5G leading to the linkage between heterogenous industries and the change of the media ecosystem. In this situation, the searching for the direction and strategy of music services in TV programs is needed through in-depth interviews with TV operators, platforms, telecom companies, and entertain business personnel.
The purpose of this study is to examine the direction of K-POP music programs on TV platform in accordance with the change of media environments and of Z generation‘s consumption in media and content use. K-POP and Idol(artist) mesmerized the world with Z generation as a main consumer. It mainly acknowledges that the success of K-POP is caused from Z generations’ power and the development of digital media. For this study, program planners, entertainment personnel, academics and music critic were selected and interviewed in depth. K-POP has been a phenomenon in cultural renovation, with audio & visual elements, spreading to the world through digital media in conjunction with the digital usage patterns of Z generation, suggesting a possibility of success in music business. K-POP has developed into five-sense satisfying contents and realistic contents with technologies such as IoT, Big Data, AI, and 5G leading to the linkage between heterogenous industries and the change of the media ecosystem. In this situation, the searching for the direction and strategy of music services in TV programs is needed through in-depth interviews with TV operators, platforms, telecom companies, and entertain business personnel.
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