혁신확산특성이 지각된 위험, 혁신저항, 사용의도에 미치는 영향 : - 스타벅스 사이렌오더를 중심으로 - The Effect of Innovation Diffusion Characteristics on Perceived Risk, Innovation Resistance and Intention to Use - Focusing on the SIREN ORDER of Starbucks원문보기
최근 외식기업들은 새로운 소비환경에 대응하기 위하여 O2O서비스를 가장 혁신적인 비즈니스 모델로 보고 있으며, O2O서비스를 통해 비교적 짧은 시간동안 많은 소비자에게 홍보를 하며, 소비자들을 온라인상으로 유치하고 있다. 본 연구는 이 분야의 선두주자인 스타벅스 커피 코리아의 사이렌오더 사용자를 연구대상으로 혁신확산특성과 혁신저항모델을 적용하여 ...
국문 초록
최근 외식기업들은 새로운 소비환경에 대응하기 위하여 O2O서비스를 가장 혁신적인 비즈니스 모델로 보고 있으며, O2O서비스를 통해 비교적 짧은 시간동안 많은 소비자에게 홍보를 하며, 소비자들을 온라인상으로 유치하고 있다. 본 연구는 이 분야의 선두주자인 스타벅스 커피 코리아의 사이렌오더 사용자를 연구대상으로 혁신확산특성과 혁신저항모델을 적용하여 지각된 위험과 사용의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해, 2019년 4월 7일부터 4월 21일까지 약 2주 동안 서울 및 경기도 지역에 거주하며, 스타벅스 사이렌오더 사용경험이 있는 367명을 연구대상으로 연구모형과 가설을 분석하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, “혁신확산특성이 지각된 위험에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신확산특성 요인 중에서 상대적 이점, 적합성, 시험가능성, 관찰가능성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 복잡성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 관찰가능성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치지 않았다. 둘째, “혁신확산특성이 혁신저항에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신확산특성 요인 중에서 상대적 이점, 적합성, 시험가능성, 관찰가능성은 혁신저항에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 복잡성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, “혁신확산특성이 사용의도에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신확산특성 요인 중에서 상대적 이점, 적합성, 관찰가능성은 이용의도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 복잡성, 시험가능성은 이용의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, “사이렌오더 사용자의 지각된 위험이 혁신저항에 미치는 영향”을 검증한 결과, 지각된 위험은 혁신저항에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, “사이렌오더 사용자의 지각된 위험이 사용의도에 미치는 영향”을 검증한 결과, 지각된 위험은 혁신저항에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 여섯째, “사이렌오더 사용자의 혁신저항이 사용의도에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신저항은 사용의도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, “혁신확산특성이 사용의도에 미치는 영향에서 지각된 위험의 매개효과”를 검증한 결과, 혁신확산특성 중에서 상대적 이점, 복잡성, 관찰가능성이 사용의도에 미치는 영향에서 지각된 위험은 통계적으로 유의한 매개효과를 나타내지 않았다. 반면에 적합성, 시험가능성과 이용의도의 간의 관계에서 지각된 위험은 통계적으로 유의한 매개효과가 있는 것으로 분석되었다. 그리고 적합성→지각된 위험→이용의도의 경로는 부분매개하고, 시험가능성→지각된 위험→이용의도의 경로는 완전매개 하는 것으로 나타났다. 여덟째, “혁신확산특성이 사용의도에 미치는 영향에서 혁신저항의 매개효과” 를 검증한 결과, 상대적 이점, 적합성, 복잡성, 시험가능성, 관찰가능성이 이용의도에 미치는 영향에서 혁신저항은 통계적으로 유의한 매개효과가 있는 것으로 분석되었다. 그리고 상대적 이점, 적합성, 관찰가능성이 사용의도에 미치는 영향에서 혁신저항은 부분매개하고, 복잡성, 시험가능성이 사용의도에 미치는 영향에서 혁신저항은 완전매개 하는 것으로 나타났다.
주요어 : O2O서비스, 혁신확산특성, 혁신저항, 지각된위험, 사용의도
국문 초록
최근 외식기업들은 새로운 소비환경에 대응하기 위하여 O2O서비스를 가장 혁신적인 비즈니스 모델로 보고 있으며, O2O서비스를 통해 비교적 짧은 시간동안 많은 소비자에게 홍보를 하며, 소비자들을 온라인상으로 유치하고 있다. 본 연구는 이 분야의 선두주자인 스타벅스 커피 코리아의 사이렌오더 사용자를 연구대상으로 혁신확산특성과 혁신저항모델을 적용하여 지각된 위험과 사용의도에 미치는 영향을 실증적으로 검증하였다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해, 2019년 4월 7일부터 4월 21일까지 약 2주 동안 서울 및 경기도 지역에 거주하며, 스타벅스 사이렌오더 사용경험이 있는 367명을 연구대상으로 연구모형과 가설을 분석하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, “혁신확산특성이 지각된 위험에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신확산특성 요인 중에서 상대적 이점, 적합성, 시험가능성, 관찰가능성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 복잡성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 반면에 관찰가능성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치지 않았다. 둘째, “혁신확산특성이 혁신저항에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신확산특성 요인 중에서 상대적 이점, 적합성, 시험가능성, 관찰가능성은 혁신저항에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났고, 복잡성은 지각된 위험에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, “혁신확산특성이 사용의도에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신확산특성 요인 중에서 상대적 이점, 적합성, 관찰가능성은 이용의도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 복잡성, 시험가능성은 이용의도에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 넷째, “사이렌오더 사용자의 지각된 위험이 혁신저항에 미치는 영향”을 검증한 결과, 지각된 위험은 혁신저항에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 다섯째, “사이렌오더 사용자의 지각된 위험이 사용의도에 미치는 영향”을 검증한 결과, 지각된 위험은 혁신저항에 통계적으로 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 분석되었다. 여섯째, “사이렌오더 사용자의 혁신저항이 사용의도에 미치는 영향”을 검증한 결과, 혁신저항은 사용의도에 통계적으로 유의한 부(-)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 일곱째, “혁신확산특성이 사용의도에 미치는 영향에서 지각된 위험의 매개효과”를 검증한 결과, 혁신확산특성 중에서 상대적 이점, 복잡성, 관찰가능성이 사용의도에 미치는 영향에서 지각된 위험은 통계적으로 유의한 매개효과를 나타내지 않았다. 반면에 적합성, 시험가능성과 이용의도의 간의 관계에서 지각된 위험은 통계적으로 유의한 매개효과가 있는 것으로 분석되었다. 그리고 적합성→지각된 위험→이용의도의 경로는 부분매개하고, 시험가능성→지각된 위험→이용의도의 경로는 완전매개 하는 것으로 나타났다. 여덟째, “혁신확산특성이 사용의도에 미치는 영향에서 혁신저항의 매개효과” 를 검증한 결과, 상대적 이점, 적합성, 복잡성, 시험가능성, 관찰가능성이 이용의도에 미치는 영향에서 혁신저항은 통계적으로 유의한 매개효과가 있는 것으로 분석되었다. 그리고 상대적 이점, 적합성, 관찰가능성이 사용의도에 미치는 영향에서 혁신저항은 부분매개하고, 복잡성, 시험가능성이 사용의도에 미치는 영향에서 혁신저항은 완전매개 하는 것으로 나타났다.
Abstract The effect of an innovation diffusion characteristics on innovation resistance, perceived risk and intention to use -focusing on the SIREN ORDER in Starbucks-
Kim YeonHee Department of culinary and Food Service Management, The Graduate School Sejong Univers...
Abstract The effect of an innovation diffusion characteristics on innovation resistance, perceived risk and intention to use -focusing on the SIREN ORDER in Starbucks-
Kim YeonHee Department of culinary and Food Service Management, The Graduate School Sejong University
The recent restaurant companies considers the O2O service as a most innovative business model for the adaption to the new consumption environment, and through this service, promote to many consumers in relatively short time and attract consumers on-line. The purpose of this study was to verify empirically the effects of O2O service to the perceived risk and use intention of the users of SIREN ORDER of Starbucks, a leader of this field, by applying characteristics of innovation diffusion and innovation resistance models.
For the purpose, the research model and data were anlyzed based on the collected data for two weeks from Apr. 7 to 21, 2019 in 367 subjects living in Seoul or Gyeonggi-do province and had experience of using Starbucks SIREN ORDER. The main results of this study are as follows:
First, for the results of examining the "effect of innovation diffusion characteristics on the perceived risk", the relative advantage, suitability, testability, among the factors of innovation diffusion characteristics were shown to have a statistically significant negative(-) effects on perceived risk, and the complexity was shown to have a statistically significant positive(+) effect on perceived risk. The observability, in addition, was shown not to have a statistically significant negative(-) effect on perceived risk. Second, for the results of examining the "effect of innovation diffusion characteristics on the innovation resistance", the relative advantage, suitability, testability, and observability among the factors of innovation diffusion characteristics were shown to have a statistically significant negative(-) effects on innovation resistance, and the complexity was shown to have a statistically significant positive effect on innovation resistance. Third, for the results of examining the "effect of innovation diffusion characteristics on the use intention", the relative advantage, suitability, and observability among the factors of innovation diffusion characteristics were shown to have a statistically significant positive(+) effects on innovation resistance, however, the complexity and testability were shown not to have any statistically significant effect on use intention. Fourth, for the results of examining the "effect of perceived risk on the innovation resistance in Siren Order users", the perceived risk was shown to have a statistically significant positive(+) effects on innovation resistance. Fifth, for the results of examining the "effect of perceived risk on the use intention in Siren Order users", the perceived risk was shown not to have any statistically significant effects on innovation resistance. Sixth, for the results of examining the "effect of innovation resistance on the use intention in Siren Order users", the innovation resistance was shown to have a statistically significant negative(-) effect on use intention. Seventh, for the results of examining the "mediating effect of perceived risk in the effect of innovation diffusion characteristics on the use intention", the perceived risk was shown not to have any statistically significant mediating effect in the effect of the relative advantage, complexity and observability among the factors of innovation diffusion characteristics on use intention. The perceived risk, on the other hand, was shown to have statistically significant mediating effect in the relationship between the suitability and testability and the use intention. And the path of conformity → perceived risk → use intention is partially mediated, and the path of testability → perceived risk → use intention is completely mediated. Eighth, for the results of examining the "mediating effect of innovation resistance in the effect of innovation diffusion characteristics on the use intention", the innovation resistance was shown to have statistically significant mediating effect in the effect of the relative advantage, suitability, complexity and testability on use intention. The innovation resistance, in addition, was shown to mediate partially the effect of relative advantage, suitability, and observability on use intention and fully the effect of complexity and testability on use intention.
Keywords : O2O service, innovation diffusion characteristics, innovation resistance, perceived risk, intention to use
Abstract The effect of an innovation diffusion characteristics on innovation resistance, perceived risk and intention to use -focusing on the SIREN ORDER in Starbucks-
Kim YeonHee Department of culinary and Food Service Management, The Graduate School Sejong University
The recent restaurant companies considers the O2O service as a most innovative business model for the adaption to the new consumption environment, and through this service, promote to many consumers in relatively short time and attract consumers on-line. The purpose of this study was to verify empirically the effects of O2O service to the perceived risk and use intention of the users of SIREN ORDER of Starbucks, a leader of this field, by applying characteristics of innovation diffusion and innovation resistance models.
For the purpose, the research model and data were anlyzed based on the collected data for two weeks from Apr. 7 to 21, 2019 in 367 subjects living in Seoul or Gyeonggi-do province and had experience of using Starbucks SIREN ORDER. The main results of this study are as follows:
First, for the results of examining the "effect of innovation diffusion characteristics on the perceived risk", the relative advantage, suitability, testability, among the factors of innovation diffusion characteristics were shown to have a statistically significant negative(-) effects on perceived risk, and the complexity was shown to have a statistically significant positive(+) effect on perceived risk. The observability, in addition, was shown not to have a statistically significant negative(-) effect on perceived risk. Second, for the results of examining the "effect of innovation diffusion characteristics on the innovation resistance", the relative advantage, suitability, testability, and observability among the factors of innovation diffusion characteristics were shown to have a statistically significant negative(-) effects on innovation resistance, and the complexity was shown to have a statistically significant positive effect on innovation resistance. Third, for the results of examining the "effect of innovation diffusion characteristics on the use intention", the relative advantage, suitability, and observability among the factors of innovation diffusion characteristics were shown to have a statistically significant positive(+) effects on innovation resistance, however, the complexity and testability were shown not to have any statistically significant effect on use intention. Fourth, for the results of examining the "effect of perceived risk on the innovation resistance in Siren Order users", the perceived risk was shown to have a statistically significant positive(+) effects on innovation resistance. Fifth, for the results of examining the "effect of perceived risk on the use intention in Siren Order users", the perceived risk was shown not to have any statistically significant effects on innovation resistance. Sixth, for the results of examining the "effect of innovation resistance on the use intention in Siren Order users", the innovation resistance was shown to have a statistically significant negative(-) effect on use intention. Seventh, for the results of examining the "mediating effect of perceived risk in the effect of innovation diffusion characteristics on the use intention", the perceived risk was shown not to have any statistically significant mediating effect in the effect of the relative advantage, complexity and observability among the factors of innovation diffusion characteristics on use intention. The perceived risk, on the other hand, was shown to have statistically significant mediating effect in the relationship between the suitability and testability and the use intention. And the path of conformity → perceived risk → use intention is partially mediated, and the path of testability → perceived risk → use intention is completely mediated. Eighth, for the results of examining the "mediating effect of innovation resistance in the effect of innovation diffusion characteristics on the use intention", the innovation resistance was shown to have statistically significant mediating effect in the effect of the relative advantage, suitability, complexity and testability on use intention. The innovation resistance, in addition, was shown to mediate partially the effect of relative advantage, suitability, and observability on use intention and fully the effect of complexity and testability on use intention.
Keywords : O2O service, innovation diffusion characteristics, innovation resistance, perceived risk, intention to use
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