꼭두는 한국의 전통 상여에 있는 나무 조각상이다. 1998년 『한국의 나무꼭두』의 발간으로 알려지기 시작했고, 2010년 4월의 꼭두박물관이 설립됨으로써 본격적인 전시가 이루어지게 되었다. 본 연구는 “그동안의 꼭두 전시가 전통문화 계승과 관람객 만족 및 변화 경험의 차원에서 효과적이었는가?”라는 문제를 제기하고 그 해답을 찾을 목적으로 이루어졌다. 논문은 크게 두 부분으로 나누어질 수 있다. 하나는 꼭두에 대한 인문학적 고찰이고, 다른 하나는 꼭두박물관의 관람객을 대상으로 한 고객만족도 조사이다.
첫 번째 부분의 주요 질문은 다음과 같다. 1) “우리나라 전통문화유산으로서 꼭두가 갖는 의미는 무엇인가?” 2) “기왕의 꼭두 전시 및 공연 담당자들은 그동안의 꼭두 전시에 대해 어떤 평가를 내리는가?” 3) “새로운 전시 주제 및 전시 디자인의 윤곽을 어떻게 마련할 수 있는가?” 두 번째 부분인 박물관 관람객 만족도 조사의 주요 질문은 다음과 같다. 1) 박물관 관람객의 경험이 중요한 이유는 무엇인가? 2) “관람객은 경험의 측면에서 전시에 대해 어떤 만족도 평가를 내리는가?”
꼭두를 인문학적으로 고찰한 내용에서 우선 꼭두의 기본 성격과 유형을 서술하고, 다섯 가지 꼭두 정신을 다음과 같이 규명하였다. 1) 공동체 정신, 2) 임계성의 정신, 3) 배려와 수호의 정신, 4) ‘메멘토 모리’의 정신, 5) 보통사람들의 문화를 나타내는 정신 등이다. 이어서 그동안의 꼭두 전시와 꼭두 공연의 의미와 문제점을 파악하였는데, 이 부분에 적용된 연구방법은 ...
꼭두는 한국의 전통 상여에 있는 나무 조각상이다. 1998년 『한국의 나무꼭두』의 발간으로 알려지기 시작했고, 2010년 4월의 꼭두박물관이 설립됨으로써 본격적인 전시가 이루어지게 되었다. 본 연구는 “그동안의 꼭두 전시가 전통문화 계승과 관람객 만족 및 변화 경험의 차원에서 효과적이었는가?”라는 문제를 제기하고 그 해답을 찾을 목적으로 이루어졌다. 논문은 크게 두 부분으로 나누어질 수 있다. 하나는 꼭두에 대한 인문학적 고찰이고, 다른 하나는 꼭두박물관의 관람객을 대상으로 한 고객만족도 조사이다.
첫 번째 부분의 주요 질문은 다음과 같다. 1) “우리나라 전통문화유산으로서 꼭두가 갖는 의미는 무엇인가?” 2) “기왕의 꼭두 전시 및 공연 담당자들은 그동안의 꼭두 전시에 대해 어떤 평가를 내리는가?” 3) “새로운 전시 주제 및 전시 디자인의 윤곽을 어떻게 마련할 수 있는가?” 두 번째 부분인 박물관 관람객 만족도 조사의 주요 질문은 다음과 같다. 1) 박물관 관람객의 경험이 중요한 이유는 무엇인가? 2) “관람객은 경험의 측면에서 전시에 대해 어떤 만족도 평가를 내리는가?”
꼭두를 인문학적으로 고찰한 내용에서 우선 꼭두의 기본 성격과 유형을 서술하고, 다섯 가지 꼭두 정신을 다음과 같이 규명하였다. 1) 공동체 정신, 2) 임계성의 정신, 3) 배려와 수호의 정신, 4) ‘메멘토 모리’의 정신, 5) 보통사람들의 문화를 나타내는 정신 등이다. 이어서 그동안의 꼭두 전시와 꼭두 공연의 의미와 문제점을 파악하였는데, 이 부분에 적용된 연구방법은 질적 연구방법으로 5명의 해당 전문가를 심층 인터뷰하였다. 그 내용을 분석한 결과, 앞으로의 꼭두 전시가 한국적 독특성뿐만 아니라, 세계적 보편성을 지향하는 것이 바람직하며, 상례의 맥락을 강조하는데 그치지 말고 보다 포괄적으로 삶의 영역과 연결됨을 강조하는 것이 필요하다는 시사점을 얻게 되었다. 이에 따라 두 가지 전시 주제와 전시 내용을 제시하였는데, 하나는 ‘꼭두와 세계의 목조각상’이고, 다른 하나는 ‘생과 사, 오는 것과 가는 것’이다. 이 중 실제로 이루어진 ‘꼭두와 세계의 목조각상’의 전시는 세계적으로 유명한 5가지 조각상과 꼭두를 비교 전시한 것으로, 5가지 조각상은 다음과 같다. 1) 북아메리카 남서부 인디언의 카치나(Kachina), 2) 파나마 구나 인디언의 누추(Nuchu), 3) 아프리카 팡 족의 목조각상 비에리(Bieri), 4) 아프리카 중서부 부족의 은키시 은콘디(Nkisi Nkondi), 5) 오세아니아 뉴아일랜드의 말라간(Malagan) 등이다.
본 논문의 두 번째 부분인 박물관 관람객 만족도 조사는 바로 ‘꼭두와 세계의 목조각상’의 전시를 본 관람객을 대상으로 이루어졌다. 우선 박물관 관람객의 경험이 중요하게 간주된 맥락을 설명한 다음, 관람객 만족도 조사의 의미, 그리고 관람객 만족도 조사의 결과가 서술되었다. 관람객 만족도 조사를 통해서 파악된 의미는 다음과 같다. 첫째, 관람 전과 비교해서 관람 후에 꼭두에 대한 인식이 높아짐을 알 수 있다. 따라서 꼭두의 정신을 확산하기 위해서는 꼭두박물관의 접근성을 높이는 방법을 다방면으로 고려할 필요가 있다. 둘째, 관람객이 느끼는 서비스 가치가 낮은 점에 대한 대책이 필요하다. 전시물에 대한 기대와 불일치하는 현상으로 볼 수 있다. 이는 박물관에서 관람객이 몰입할 수 있는 전시물 및 컨텐츠가 부족함에 기인한다. 장기적인 관점에서 단계적으로 보완책을 마련할 필요가 있다. 셋째 서비스 요인에 대한 조사 결과, 박물관의 접근성 확장을 위한 대책이 필요하며, 박물관 인적 관리를 포함한 경영 관리적 측면에서 체계적 접근이 필요한 것으로 나타났다. 넷째, 관람객 만족도와 재방문 의사에 대한 평균값이 상대적으로 높은 것은 매우 고무적이다. 이는 꼭두에 대한 인식이 긍정적이며, 꼭두와 관련된 지식 욕구가 반영된 것으로 보인다. 따라서 프로그램의 개발, 그리고 새로운 전시계획을 통하여 기존 관객 및 잠재 관객과 소통하는 것이 필요할 것이다.
주제어: 꼭두, 꼭두정신, 세계의 목조각상(카치나, 누추, 비에리, 은키시 은콘디, 말라간), 관람객의 경험, 관람객 만족도 조사
꼭두는 한국의 전통 상여에 있는 나무 조각상이다. 1998년 『한국의 나무꼭두』의 발간으로 알려지기 시작했고, 2010년 4월의 꼭두박물관이 설립됨으로써 본격적인 전시가 이루어지게 되었다. 본 연구는 “그동안의 꼭두 전시가 전통문화 계승과 관람객 만족 및 변화 경험의 차원에서 효과적이었는가?”라는 문제를 제기하고 그 해답을 찾을 목적으로 이루어졌다. 논문은 크게 두 부분으로 나누어질 수 있다. 하나는 꼭두에 대한 인문학적 고찰이고, 다른 하나는 꼭두박물관의 관람객을 대상으로 한 고객만족도 조사이다.
첫 번째 부분의 주요 질문은 다음과 같다. 1) “우리나라 전통문화유산으로서 꼭두가 갖는 의미는 무엇인가?” 2) “기왕의 꼭두 전시 및 공연 담당자들은 그동안의 꼭두 전시에 대해 어떤 평가를 내리는가?” 3) “새로운 전시 주제 및 전시 디자인의 윤곽을 어떻게 마련할 수 있는가?” 두 번째 부분인 박물관 관람객 만족도 조사의 주요 질문은 다음과 같다. 1) 박물관 관람객의 경험이 중요한 이유는 무엇인가? 2) “관람객은 경험의 측면에서 전시에 대해 어떤 만족도 평가를 내리는가?”
꼭두를 인문학적으로 고찰한 내용에서 우선 꼭두의 기본 성격과 유형을 서술하고, 다섯 가지 꼭두 정신을 다음과 같이 규명하였다. 1) 공동체 정신, 2) 임계성의 정신, 3) 배려와 수호의 정신, 4) ‘메멘토 모리’의 정신, 5) 보통사람들의 문화를 나타내는 정신 등이다. 이어서 그동안의 꼭두 전시와 꼭두 공연의 의미와 문제점을 파악하였는데, 이 부분에 적용된 연구방법은 질적 연구방법으로 5명의 해당 전문가를 심층 인터뷰하였다. 그 내용을 분석한 결과, 앞으로의 꼭두 전시가 한국적 독특성뿐만 아니라, 세계적 보편성을 지향하는 것이 바람직하며, 상례의 맥락을 강조하는데 그치지 말고 보다 포괄적으로 삶의 영역과 연결됨을 강조하는 것이 필요하다는 시사점을 얻게 되었다. 이에 따라 두 가지 전시 주제와 전시 내용을 제시하였는데, 하나는 ‘꼭두와 세계의 목조각상’이고, 다른 하나는 ‘생과 사, 오는 것과 가는 것’이다. 이 중 실제로 이루어진 ‘꼭두와 세계의 목조각상’의 전시는 세계적으로 유명한 5가지 조각상과 꼭두를 비교 전시한 것으로, 5가지 조각상은 다음과 같다. 1) 북아메리카 남서부 인디언의 카치나(Kachina), 2) 파나마 구나 인디언의 누추(Nuchu), 3) 아프리카 팡 족의 목조각상 비에리(Bieri), 4) 아프리카 중서부 부족의 은키시 은콘디(Nkisi Nkondi), 5) 오세아니아 뉴아일랜드의 말라간(Malagan) 등이다.
본 논문의 두 번째 부분인 박물관 관람객 만족도 조사는 바로 ‘꼭두와 세계의 목조각상’의 전시를 본 관람객을 대상으로 이루어졌다. 우선 박물관 관람객의 경험이 중요하게 간주된 맥락을 설명한 다음, 관람객 만족도 조사의 의미, 그리고 관람객 만족도 조사의 결과가 서술되었다. 관람객 만족도 조사를 통해서 파악된 의미는 다음과 같다. 첫째, 관람 전과 비교해서 관람 후에 꼭두에 대한 인식이 높아짐을 알 수 있다. 따라서 꼭두의 정신을 확산하기 위해서는 꼭두박물관의 접근성을 높이는 방법을 다방면으로 고려할 필요가 있다. 둘째, 관람객이 느끼는 서비스 가치가 낮은 점에 대한 대책이 필요하다. 전시물에 대한 기대와 불일치하는 현상으로 볼 수 있다. 이는 박물관에서 관람객이 몰입할 수 있는 전시물 및 컨텐츠가 부족함에 기인한다. 장기적인 관점에서 단계적으로 보완책을 마련할 필요가 있다. 셋째 서비스 요인에 대한 조사 결과, 박물관의 접근성 확장을 위한 대책이 필요하며, 박물관 인적 관리를 포함한 경영 관리적 측면에서 체계적 접근이 필요한 것으로 나타났다. 넷째, 관람객 만족도와 재방문 의사에 대한 평균값이 상대적으로 높은 것은 매우 고무적이다. 이는 꼭두에 대한 인식이 긍정적이며, 꼭두와 관련된 지식 욕구가 반영된 것으로 보인다. 따라서 프로그램의 개발, 그리고 새로운 전시계획을 통하여 기존 관객 및 잠재 관객과 소통하는 것이 필요할 것이다.
주제어: 꼭두, 꼭두정신, 세계의 목조각상(카치나, 누추, 비에리, 은키시 은콘디, 말라간), 관람객의 경험, 관람객 만족도 조사
A Study on Kokdu from a Humanities Perspective and Kokdu Museum-Visitors' Satisfaction
Kokdu are wooden figures which are placed on traditional Korean funeral biers. In 1998, the publication of the book, The Korean Wooden Kokdu, made the Kokdu become more widely known to the public. Since ...
A Study on Kokdu from a Humanities Perspective and Kokdu Museum-Visitors' Satisfaction
Kokdu are wooden figures which are placed on traditional Korean funeral biers. In 1998, the publication of the book, The Korean Wooden Kokdu, made the Kokdu become more widely known to the public. Since the establishment of the Kokdu Museum in April 2010, exhibitions have been held on a regular basis. This dissertation aims to answer the question, “Have the Kokdu exhibitions so far been effective in terms of museum visitors’ experiences?” It is divided into two parts: a study on Kokdu from the perspective of the Humanities and a survey relating to the level of appreciation by visitors to the Kokdu Museum. The first part is motivated by three research questions: (1) what is the meaning of Kokdu as a symbol of Korean traditional culture? (2) how do cultural experts evaluate the current Kokdu performances and exhibitions? (3) How can we come forth with the new exhibition themes and designs? Two main questions related to the second part are: (1) Why are the experiences of museum visitors important? (2) How do museum visitors evaluate the exhibition in terms of their personal satisfaction? The study begins with a descriptive account of the basic characteristics and kinds of Kokdu, and illuminates the five relevant principles. These are: (1) community-centered approaches (2) liminal positions (3) caring and protective attitudes (4) the ‘memento mori’ effect (5) the commoner’s culture. Subsequently, in-depth interviews are used to research the problematics and significance of these Kokdu exhibitions and performances. The results of the analysis indicate that it will be necessary for the next Kokdu exhibition to aim for a more universal approach quite beyond the boundaries of Korean culture. In addition, it shows that the theme of the inseparable relationship between life and death should be introduced rather than the overemphasis on the loss of this funeral culture. According to an analysis of the interviews, two important themes of the Kokdu exhibition are currently offered: (1) the Comparative Exhibition of Kokdu with World Renowned Folk Wooden Figures (2) Life and Death, Arrival and Departure. The first theme is realized in the exhibition of ‘Kokdu and World-renowned Folk Wooden Figures’ which is being held at the Kokdu Museum. The world-famous folk figures are as follows: (1) Kachina (Southwest American Indians). (2) Nuchu (the Guna in Panama), (3) Bieri, (the Fang people in Africa), (4) Nkisi Nkondi, (Tribes in Central-West Africa) (5) Malagan, (from New Ireland in Oceania). The second part of this study investigates the positive and negative experiences of museum visitors who attended the exhibition. Contemporary museum studies show that the subjective museum experiences of visitors are of great importance for managerial decisions. Findings of the survey indicated that (1) the understanding of museum visitors increases after participating in an exhibition. Therefore, the accessability to the museum is crucial for the propagation of the Kokdu culture. (2) Ratings were low for infotainment quality. This was caused by the lack of a variety of exhibitions and contents. (3) a systematic approach is needed for the museum administration, including better personnel management. (4) Average ratings were comparatively high for museum visitors’ satisfaction and revisiting plans. These encouraging results are regarded as related to the positive recognition of Kokdu, and the search for knowledge about the Kokdu culture. In summary, as the desire for information about the Kokdu culture is expected to increase in the near future, it is necessary for the Kokdu Museum to develop diverse programs and innovative exhibition plans and to communicate with both current and potential future visitors.
Keywords: Kokdu, Principles and Types of Kokdu, World-renowned Folk Wooden Figures (Kachina, Nuchu, Bieri, Nkisi Nkondi, Malagan), Experiential Dimension, Museum-Visitors' Satisfaction Survey
A Study on Kokdu from a Humanities Perspective and Kokdu Museum-Visitors' Satisfaction
Kokdu are wooden figures which are placed on traditional Korean funeral biers. In 1998, the publication of the book, The Korean Wooden Kokdu, made the Kokdu become more widely known to the public. Since the establishment of the Kokdu Museum in April 2010, exhibitions have been held on a regular basis. This dissertation aims to answer the question, “Have the Kokdu exhibitions so far been effective in terms of museum visitors’ experiences?” It is divided into two parts: a study on Kokdu from the perspective of the Humanities and a survey relating to the level of appreciation by visitors to the Kokdu Museum. The first part is motivated by three research questions: (1) what is the meaning of Kokdu as a symbol of Korean traditional culture? (2) how do cultural experts evaluate the current Kokdu performances and exhibitions? (3) How can we come forth with the new exhibition themes and designs? Two main questions related to the second part are: (1) Why are the experiences of museum visitors important? (2) How do museum visitors evaluate the exhibition in terms of their personal satisfaction? The study begins with a descriptive account of the basic characteristics and kinds of Kokdu, and illuminates the five relevant principles. These are: (1) community-centered approaches (2) liminal positions (3) caring and protective attitudes (4) the ‘memento mori’ effect (5) the commoner’s culture. Subsequently, in-depth interviews are used to research the problematics and significance of these Kokdu exhibitions and performances. The results of the analysis indicate that it will be necessary for the next Kokdu exhibition to aim for a more universal approach quite beyond the boundaries of Korean culture. In addition, it shows that the theme of the inseparable relationship between life and death should be introduced rather than the overemphasis on the loss of this funeral culture. According to an analysis of the interviews, two important themes of the Kokdu exhibition are currently offered: (1) the Comparative Exhibition of Kokdu with World Renowned Folk Wooden Figures (2) Life and Death, Arrival and Departure. The first theme is realized in the exhibition of ‘Kokdu and World-renowned Folk Wooden Figures’ which is being held at the Kokdu Museum. The world-famous folk figures are as follows: (1) Kachina (Southwest American Indians). (2) Nuchu (the Guna in Panama), (3) Bieri, (the Fang people in Africa), (4) Nkisi Nkondi, (Tribes in Central-West Africa) (5) Malagan, (from New Ireland in Oceania). The second part of this study investigates the positive and negative experiences of museum visitors who attended the exhibition. Contemporary museum studies show that the subjective museum experiences of visitors are of great importance for managerial decisions. Findings of the survey indicated that (1) the understanding of museum visitors increases after participating in an exhibition. Therefore, the accessability to the museum is crucial for the propagation of the Kokdu culture. (2) Ratings were low for infotainment quality. This was caused by the lack of a variety of exhibitions and contents. (3) a systematic approach is needed for the museum administration, including better personnel management. (4) Average ratings were comparatively high for museum visitors’ satisfaction and revisiting plans. These encouraging results are regarded as related to the positive recognition of Kokdu, and the search for knowledge about the Kokdu culture. In summary, as the desire for information about the Kokdu culture is expected to increase in the near future, it is necessary for the Kokdu Museum to develop diverse programs and innovative exhibition plans and to communicate with both current and potential future visitors.
Keywords: Kokdu, Principles and Types of Kokdu, World-renowned Folk Wooden Figures (Kachina, Nuchu, Bieri, Nkisi Nkondi, Malagan), Experiential Dimension, Museum-Visitors' Satisfaction Survey
주제어
#꼭두 꼭두정신 세계의 목조각상(카치나 누추 비에리 은키시 은콘디 말라간) 관람객의 경험 관람객 만족도 조사
학위논문 정보
저자
김옥랑
학위수여기관
상명대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
공연예술경영학과 공영예술경영전공
지도교수
조남규
발행연도
2019
총페이지
157
키워드
꼭두 꼭두정신 세계의 목조각상(카치나 누추 비에리 은키시 은콘디 말라간) 관람객의 경험 관람객 만족도 조사
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