본 연구의 목적은 그동안 주로 부정적으로 인식되어 왔던 인간의 공격성에, 긍정적이고 적응적인 측면 또한 존재한다는 점을 보이는 것이었다. 이론적 및 임상적 측면에서는, 공격성을 중립적인 시각에서 바라보면서 공격성의 역기능적이고 파괴적인 면과 기능적이고 건설적인 면에 대해 함께 고찰해왔지만, 대부분의 경험적 연구에서는 공격성의 부정적인 결과에만 초점을 두고 연구를 진행해온 것이 사실이다. 이에 본 연구에서는 공격성을 중립적인 시각에서 바라보면서, 공격성에 어떤 기능이 있고, 인간의 다양한 활동에 어떻게 관여하며, 어떤 역할을 담당하고 있는지 살펴보고자 하였다. 즉, 공격성의 기능에 대한 탐색을 통해 그간 도외시되어왔던 공격성의 긍정적 측면에 대해서 생각해보는 계기가 되고자 하였다. 이를 위해 다음의 3개 연구를 진행하였다. 연구 1에서는 대학(원)생 173명을 대상으로 공격성에 관한 설문조사를 실시하였고, 이를 CQR-M(Consensual Qualitative Research-Modified: 수정된 합의적 질적연구) 방법을 사용하여 분석하였다. 분석결과 ‘공격성의 개념’, ‘공격적인 사람의 특성’, ‘공격적인 사람과 반대되는 특성’, ‘공격성이 도움이 되거나 필요한 경우’에 대한 다양한 생각을 살펴볼 수 있었고, 이론가와 임상가들이 제안한 공격성의 긍정적인 측면에 대해 학생들도 대체로 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 연구 2에서는 선행이론과 연구 1에서의 결과를 바탕으로 공격성 기능 척도를 개발하였다. 3개 요인, 6개 하위요인을 가정하고 각 요인의 특성을 반영하는 260개의 예비문항을 선정하였고, 두 차례의 ...
본 연구의 목적은 그동안 주로 부정적으로 인식되어 왔던 인간의 공격성에, 긍정적이고 적응적인 측면 또한 존재한다는 점을 보이는 것이었다. 이론적 및 임상적 측면에서는, 공격성을 중립적인 시각에서 바라보면서 공격성의 역기능적이고 파괴적인 면과 기능적이고 건설적인 면에 대해 함께 고찰해왔지만, 대부분의 경험적 연구에서는 공격성의 부정적인 결과에만 초점을 두고 연구를 진행해온 것이 사실이다. 이에 본 연구에서는 공격성을 중립적인 시각에서 바라보면서, 공격성에 어떤 기능이 있고, 인간의 다양한 활동에 어떻게 관여하며, 어떤 역할을 담당하고 있는지 살펴보고자 하였다. 즉, 공격성의 기능에 대한 탐색을 통해 그간 도외시되어왔던 공격성의 긍정적 측면에 대해서 생각해보는 계기가 되고자 하였다. 이를 위해 다음의 3개 연구를 진행하였다. 연구 1에서는 대학(원)생 173명을 대상으로 공격성에 관한 설문조사를 실시하였고, 이를 CQR-M(Consensual Qualitative Research-Modified: 수정된 합의적 질적연구) 방법을 사용하여 분석하였다. 분석결과 ‘공격성의 개념’, ‘공격적인 사람의 특성’, ‘공격적인 사람과 반대되는 특성’, ‘공격성이 도움이 되거나 필요한 경우’에 대한 다양한 생각을 살펴볼 수 있었고, 이론가와 임상가들이 제안한 공격성의 긍정적인 측면에 대해 학생들도 대체로 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 연구 2에서는 선행이론과 연구 1에서의 결과를 바탕으로 공격성 기능 척도를 개발하였다. 3개 요인, 6개 하위요인을 가정하고 각 요인의 특성을 반영하는 260개의 예비문항을 선정하였고, 두 차례의 내용타당도 분석을 거쳐 121개의 최종 예비문항을 확정하였다. 514명으로부터 얻은 자료를 대상으로 탐색적 요인분석을 실시한 결과, 우월추구, 자기보호, 내적동력의 3개 요인, 요인별 11문항씩 총 33문항으로 구성된 공격성 기능 척도를 개발하였다. 연구 3에서는 개발된 공격성 기능 척도를 타당화하기 위해 3개의 분석을 진행하였고, 연구의 참여자는 520명이었다. 먼저 확인적 요인분석에서 개발된 공격성 기능 척도는 수용할만한 절대 적합도 지수를 보여주었다. 두 번째로 관련 척도들과 상관분석을 실시한 결과, 개발된 공격성 기능 척도가 적절한 변별타당도와 공존타당도를 보이는 것으로 확인되었다. 마지막으로 공격성 기능 척도의 3개 요인을 군집변인으로 하여, 하위요인별 조합에 따라 어떤 특성을 지닌 집단이 존재하는지 군집분석을 통해 탐색적으로 살펴보았다. 그 결과 저기능 집단, 고기능 집단, 힘 추구 집단, 자기보호 집단의 4개 집단이 확인되었고, 유관변인들과의 관계를 바탕으로 각 집단별 특성을 살펴보았다. 마지막으로, 본 연구의 의의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
본 연구의 목적은 그동안 주로 부정적으로 인식되어 왔던 인간의 공격성에, 긍정적이고 적응적인 측면 또한 존재한다는 점을 보이는 것이었다. 이론적 및 임상적 측면에서는, 공격성을 중립적인 시각에서 바라보면서 공격성의 역기능적이고 파괴적인 면과 기능적이고 건설적인 면에 대해 함께 고찰해왔지만, 대부분의 경험적 연구에서는 공격성의 부정적인 결과에만 초점을 두고 연구를 진행해온 것이 사실이다. 이에 본 연구에서는 공격성을 중립적인 시각에서 바라보면서, 공격성에 어떤 기능이 있고, 인간의 다양한 활동에 어떻게 관여하며, 어떤 역할을 담당하고 있는지 살펴보고자 하였다. 즉, 공격성의 기능에 대한 탐색을 통해 그간 도외시되어왔던 공격성의 긍정적 측면에 대해서 생각해보는 계기가 되고자 하였다. 이를 위해 다음의 3개 연구를 진행하였다. 연구 1에서는 대학(원)생 173명을 대상으로 공격성에 관한 설문조사를 실시하였고, 이를 CQR-M(Consensual Qualitative Research-Modified: 수정된 합의적 질적연구) 방법을 사용하여 분석하였다. 분석결과 ‘공격성의 개념’, ‘공격적인 사람의 특성’, ‘공격적인 사람과 반대되는 특성’, ‘공격성이 도움이 되거나 필요한 경우’에 대한 다양한 생각을 살펴볼 수 있었고, 이론가와 임상가들이 제안한 공격성의 긍정적인 측면에 대해 학생들도 대체로 인식하고 있음을 확인할 수 있었다. 연구 2에서는 선행이론과 연구 1에서의 결과를 바탕으로 공격성 기능 척도를 개발하였다. 3개 요인, 6개 하위요인을 가정하고 각 요인의 특성을 반영하는 260개의 예비문항을 선정하였고, 두 차례의 내용타당도 분석을 거쳐 121개의 최종 예비문항을 확정하였다. 514명으로부터 얻은 자료를 대상으로 탐색적 요인분석을 실시한 결과, 우월추구, 자기보호, 내적동력의 3개 요인, 요인별 11문항씩 총 33문항으로 구성된 공격성 기능 척도를 개발하였다. 연구 3에서는 개발된 공격성 기능 척도를 타당화하기 위해 3개의 분석을 진행하였고, 연구의 참여자는 520명이었다. 먼저 확인적 요인분석에서 개발된 공격성 기능 척도는 수용할만한 절대 적합도 지수를 보여주었다. 두 번째로 관련 척도들과 상관분석을 실시한 결과, 개발된 공격성 기능 척도가 적절한 변별타당도와 공존타당도를 보이는 것으로 확인되었다. 마지막으로 공격성 기능 척도의 3개 요인을 군집변인으로 하여, 하위요인별 조합에 따라 어떤 특성을 지닌 집단이 존재하는지 군집분석을 통해 탐색적으로 살펴보았다. 그 결과 저기능 집단, 고기능 집단, 힘 추구 집단, 자기보호 집단의 4개 집단이 확인되었고, 유관변인들과의 관계를 바탕으로 각 집단별 특성을 살펴보았다. 마지막으로, 본 연구의 의의와 제한점, 후속 연구를 위한 제언을 논의하였다.
The central objective of this research was to suggest that there are also positive and adaptive aspects to human aggression, which has been largely perceived as negative. In the theoretical and clinical aspects, they have considered aggression as both dysfunctional and destructive with functional an...
The central objective of this research was to suggest that there are also positive and adaptive aspects to human aggression, which has been largely perceived as negative. In the theoretical and clinical aspects, they have considered aggression as both dysfunctional and destructive with functional and constructive aspects, but most empirical studies have only focused on the negative consequences of aggression. Therefore, this study looked at aggression from a neutral point of view and attempted to examine what functions aggression has, how it is involved in various human activities, and what roles it plays. In other words, it was intended to be an opportunity to think about the positive aspects of aggression that had been neglected through exploration of the function of aggression. In order to identify the positive traits of aggression, the following three studies were conducted. In Study 1, aggression related survey was conducted on 173 university(graduate) students and analyzed using CQR-M (Consensual Qualitative Research-Modified) method. As a result, we could examine various ideas about 'concept of attack', 'character of aggressive person', 'character opposite to aggressive person', and 'the cases: aggressiveness is helpful or necessary'. Moreover, it was confirmed that students generally recognized the positive aspects of aggression proposed by theorists and clinicians. In Study 2, aggression function scale was developed based on the preceding theory and the results from Study 1. A total of 260 preliminary questions were selected, assuming three factors and six sub-factors, 121 final preliminary questions were confirmed through two times of content validity analyzes. As a result of exploratory factor analysis on the data obtained from 514 people, this sturdy developed an aggression function scale consisting of 33 questions (11 question per each factor) of three factors, such as superiority pursuit, self-protection, internal power. In study 3, three additional analyzes were carried out to validate the developed aggression scale, and 520 participants were included. First, the aggressive function scale developed in confirmatory factor analysis showed an acceptable absolute goodness-of-fit index. Second, as a result of correlation analysis with related measures, it was confirmed that the developed aggression function scale shows appropriate discrimination validity and coexistence validity. Finally, three factors of the aggression function scale were used as cluster variables, and exploratory exploration was carried out through cluster analysis to find out which groups had particular characteristics according to combinations of sub-factors. As a result, four groups were identified: low function group, high function group, power seeking group, and self-protection group, and the characteristics of each group were examined based on the relationship with relevant variables. At the end, the implications and limitations of this study and suggestions for further research were discussed.
The central objective of this research was to suggest that there are also positive and adaptive aspects to human aggression, which has been largely perceived as negative. In the theoretical and clinical aspects, they have considered aggression as both dysfunctional and destructive with functional and constructive aspects, but most empirical studies have only focused on the negative consequences of aggression. Therefore, this study looked at aggression from a neutral point of view and attempted to examine what functions aggression has, how it is involved in various human activities, and what roles it plays. In other words, it was intended to be an opportunity to think about the positive aspects of aggression that had been neglected through exploration of the function of aggression. In order to identify the positive traits of aggression, the following three studies were conducted. In Study 1, aggression related survey was conducted on 173 university(graduate) students and analyzed using CQR-M (Consensual Qualitative Research-Modified) method. As a result, we could examine various ideas about 'concept of attack', 'character of aggressive person', 'character opposite to aggressive person', and 'the cases: aggressiveness is helpful or necessary'. Moreover, it was confirmed that students generally recognized the positive aspects of aggression proposed by theorists and clinicians. In Study 2, aggression function scale was developed based on the preceding theory and the results from Study 1. A total of 260 preliminary questions were selected, assuming three factors and six sub-factors, 121 final preliminary questions were confirmed through two times of content validity analyzes. As a result of exploratory factor analysis on the data obtained from 514 people, this sturdy developed an aggression function scale consisting of 33 questions (11 question per each factor) of three factors, such as superiority pursuit, self-protection, internal power. In study 3, three additional analyzes were carried out to validate the developed aggression scale, and 520 participants were included. First, the aggressive function scale developed in confirmatory factor analysis showed an acceptable absolute goodness-of-fit index. Second, as a result of correlation analysis with related measures, it was confirmed that the developed aggression function scale shows appropriate discrimination validity and coexistence validity. Finally, three factors of the aggression function scale were used as cluster variables, and exploratory exploration was carried out through cluster analysis to find out which groups had particular characteristics according to combinations of sub-factors. As a result, four groups were identified: low function group, high function group, power seeking group, and self-protection group, and the characteristics of each group were examined based on the relationship with relevant variables. At the end, the implications and limitations of this study and suggestions for further research were discussed.
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