본 연구는 지역의 화훼축제 활성화를 위해서 ‘하동북천꽃양귀비축제’의 방문자 특성을 분석하고자 수행되었다. 설문조사는 2018년 5월18일부터 5월 27일까지 축제 방문자들을 대상으로 실시되었다. 이 축제에서 여성 방문자가 더 많았으며, 40-50대 방문자가 많았다. 거주지는 주로 축제 지역으로부터 가까운 다른 시·군이었다. 대부분은 자연 및 지역 특성을 주제로 한 축제를 선호하였다. 이 축제에 대한 재방문율은 52.1% 그리고 축제 인지도는 72.5%였다. 축제 정보는 주로 가족, 친구, 동료 등 주변 사람들로부터 또는 인터넷에서...
본 연구는 지역의 화훼축제 활성화를 위해서 ‘하동북천꽃양귀비축제’의 방문자 특성을 분석하고자 수행되었다. 설문조사는 2018년 5월18일부터 5월 27일까지 축제 방문자들을 대상으로 실시되었다. 이 축제에서 여성 방문자가 더 많았으며, 40-50대 방문자가 많았다. 거주지는 주로 축제 지역으로부터 가까운 다른 시·군이었다. 대부분은 자연 및 지역 특성을 주제로 한 축제를 선호하였다. 이 축제에 대한 재방문율은 52.1% 그리고 축제 인지도는 72.5%였다. 축제 정보는 주로 가족, 친구, 동료 등 주변 사람들로부터 또는 인터넷에서 얻었다. 대부분은 이 축제가 이번 여행 중에서 가장 중요한 목적지라고 하였다. 중요한 방문 동기는 ‘가족 또는 친구들과 즐거운 시간 보내기(34.1%)’, ‘꽃양귀비 및 정원 감상하기(25.6%)’, 그리고 ‘나를 위해 즐거운 시간 보내기(21.3%)’를 포함하였다. 동반자는 가족 및 친구/동료가 각각 62.3% 및 26.3%를 나타냈다. 대부분은 1-2시간 정도 축제를 관람하고, 반나절 정도 하동에 체류하였다. 축제 자체 만족도에서 ‘꽃양귀비의 전시 및 관리 수준(3.76)’과 ‘관람 용이성(3.57)’이 높았고, 홍보 및 안내 만족도에서 ‘안내 담당자의 서비스 및 친절도(3.66)’가 높았다. 재방문 의사는 ‘긍정(affirmative)’에 가까운 수준이었다.
핵심어 : 플라워쇼, 정원관광, 조경보전시스템, 지역축제
본 연구는 지역의 화훼축제 활성화를 위해서 ‘하동북천꽃양귀비축제’의 방문자 특성을 분석하고자 수행되었다. 설문조사는 2018년 5월18일부터 5월 27일까지 축제 방문자들을 대상으로 실시되었다. 이 축제에서 여성 방문자가 더 많았으며, 40-50대 방문자가 많았다. 거주지는 주로 축제 지역으로부터 가까운 다른 시·군이었다. 대부분은 자연 및 지역 특성을 주제로 한 축제를 선호하였다. 이 축제에 대한 재방문율은 52.1% 그리고 축제 인지도는 72.5%였다. 축제 정보는 주로 가족, 친구, 동료 등 주변 사람들로부터 또는 인터넷에서 얻었다. 대부분은 이 축제가 이번 여행 중에서 가장 중요한 목적지라고 하였다. 중요한 방문 동기는 ‘가족 또는 친구들과 즐거운 시간 보내기(34.1%)’, ‘꽃양귀비 및 정원 감상하기(25.6%)’, 그리고 ‘나를 위해 즐거운 시간 보내기(21.3%)’를 포함하였다. 동반자는 가족 및 친구/동료가 각각 62.3% 및 26.3%를 나타냈다. 대부분은 1-2시간 정도 축제를 관람하고, 반나절 정도 하동에 체류하였다. 축제 자체 만족도에서 ‘꽃양귀비의 전시 및 관리 수준(3.76)’과 ‘관람 용이성(3.57)’이 높았고, 홍보 및 안내 만족도에서 ‘안내 담당자의 서비스 및 친절도(3.66)’가 높았다. 재방문 의사는 ‘긍정(affirmative)’에 가까운 수준이었다.
핵심어 : 플라워쇼, 정원관광, 조경보전시스템, 지역축제
This study was conducted to analyze the characteristics of visitors to the Hadong Bukcheon Iceland Poppy Festival in order to vitalize local flower festivals. A questionnaire survey was performed on visitors to the festival from May 18 to 27, 2018. The number of female visitors and those in their 40...
This study was conducted to analyze the characteristics of visitors to the Hadong Bukcheon Iceland Poppy Festival in order to vitalize local flower festivals. A questionnaire survey was performed on visitors to the festival from May 18 to 27, 2018. The number of female visitors and those in their 40s and 50s was high, and most of the surveyed visitors were found to live in other cities and guns near the area where the festival was held, and to prefer festivals held under the theme of nature and regional characteristics. Their revisit rate was 52.1%, and visitors’ awareness of the festival was 72.5%. They mostly obtained information on the festival from people around them including family members, friends and colleagues, or from the Internet, and most of the visitors answered that the festival was their most important destination. Their motives included “spending quality time with family or friends (34.1%),” “appreciating Iceland poppy and gardens (25.6%)” and “enjoying oneself (21.3%). As a companion, family and friends/colleagues accounted for 62.3% and 26.3% respectively, and most of the surveyed respondents were found to watch the festival for 1-2 hours, and stayed in Hadong County for a quarter of a day. In terms of their satisfaction of the festival itself, their satisfaction of “the level of display and management of Iceland poppy (3.76)” and “convenience of viewing (3.57)” was high, and in terms of public relations and information for visitors, their satisfaction of “services and hospitality of guides (3.66)” was high. Their intention to revisit the festival was nearly “affirmative.”
Key words: flower show, garden tourism, landscape conservation devit system,
local festival
This study was conducted to analyze the characteristics of visitors to the Hadong Bukcheon Iceland Poppy Festival in order to vitalize local flower festivals. A questionnaire survey was performed on visitors to the festival from May 18 to 27, 2018. The number of female visitors and those in their 40s and 50s was high, and most of the surveyed visitors were found to live in other cities and guns near the area where the festival was held, and to prefer festivals held under the theme of nature and regional characteristics. Their revisit rate was 52.1%, and visitors’ awareness of the festival was 72.5%. They mostly obtained information on the festival from people around them including family members, friends and colleagues, or from the Internet, and most of the visitors answered that the festival was their most important destination. Their motives included “spending quality time with family or friends (34.1%),” “appreciating Iceland poppy and gardens (25.6%)” and “enjoying oneself (21.3%). As a companion, family and friends/colleagues accounted for 62.3% and 26.3% respectively, and most of the surveyed respondents were found to watch the festival for 1-2 hours, and stayed in Hadong County for a quarter of a day. In terms of their satisfaction of the festival itself, their satisfaction of “the level of display and management of Iceland poppy (3.76)” and “convenience of viewing (3.57)” was high, and in terms of public relations and information for visitors, their satisfaction of “services and hospitality of guides (3.66)” was high. Their intention to revisit the festival was nearly “affirmative.”
Key words: flower show, garden tourism, landscape conservation devit system,
local festival
주제어
#만족도 재방문 의사 하동북천꽃양귀비축제 농촌지역 지역축제
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