본 연구는 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업에 관한 경험 연구를 분석하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 2018년부터 2019년까지 최근 2년 동안의 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업 공연의 실태를 살펴보고자 하였고, 연구대상은 총 5개의 공연을 선정하여 협업에 참여한 사람들을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰 대상자들을 선정할 때 스트릿 댄서와 공연예술가들의 협업 공연에 참여한 사람들 중 연출가 및 무대 스텝과 공연 스텝들을 제외한 공연예술가 12명, 스트릿 댄서 8명, 총 20명을 대상으로 심층 인터뷰를 진...
본 연구는 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업에 관한 경험 연구를 분석하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 2018년부터 2019년까지 최근 2년 동안의 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업 공연의 실태를 살펴보고자 하였고, 연구대상은 총 5개의 공연을 선정하여 협업에 참여한 사람들을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰 대상자들을 선정할 때 스트릿 댄서와 공연예술가들의 협업 공연에 참여한 사람들 중 연출가 및 무대 스텝과 공연 스텝들을 제외한 공연예술가 12명, 스트릿 댄서 8명, 총 20명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 연구 참여자들의 응답 결과는 다음과 같다.
첫째, 협업 전 인식과 동기를 분석한 결과로 공연예술가를 대상으로 한 인터뷰에서는 협업 전 스트릿 댄스에 대한 인식을 자유로운 이미지, 배워보고 싶은 장르로서 하고 있음이 분석되었고, 같이 작품을 하려고 했던 이유로는 작품의 다양화, 선배의 권유로 분석되었다. 스트릿 댄서를 대상으로 공연예술에 대한 인식은 상관관계가 없는 분야, 호기심으로 분석되었고, 같이 작품을 하려고 했던 이유로는 예술의 확장, 스트릿 댄스의 전파로 분석되었다.
둘째, 협업 과정을 통해 느끼는 생각의 차이를 분석한 결과로 공연예술가를 대상으로 연습 과정에서 나타나는 장르적 특성에 따른 불편함에 대해 장르적 특성의 차이, 연습시간 조율로 분석할 수 있었고, 스트릿 댄서를 대상으로 질문했을 때는 장르적 특성에 차이로 분석할 수 있었다.
셋째, 협업 경험을 통한 인식을 분석한 결과로 공연예술가를 대상으로 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 장점에 대해 움직임의 시너지, 표현의 다양성으로 분석했고, 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 단점에 대해 장르적 조화를 이루기 힘듦, 연습시간 부족으로 분석되었으며, 협업 후 스트릿 댄스의 인식에 대해 긍정적인 이미지의 지속, 확장 가능성으로서의 인식으로 분석할 수 있었고, 마지막으로 향후 스트릿 댄서와 작업 할 상황이 다시 생긴다면 할 의사가 있는가에 대해 상황과 여건이 맞을 때, 협업을 통해 얻게 되는 다양한 시너지로 분석할 수 있었다. 스트릿 댄서를 대상으로 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 장점에 대해 예술의 확장으로 분석할 수 있었고, 공연예술가들과 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 단점에 대해 장르적 조화를 이루기 힘듦으로 분석하였으며, 협업 후 공연예술의 인식에 대해 확장 가능성으로서의 인식으로 분석했고, 끝으로 향후 공연예술가와 작업 할 상황이 다시 생긴다면 할 의사가 있는가에 대해 협업을 통해 얻게 되는 다양한 시너지로 분석할 수 있었다.
이러한 연구 결과를 통하여 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업에 관해서 어떤 경험을 했고, 어떻게 인식을 했으며, 또 그 인식들이 협업 경험 이후에 어떻게 바뀌었는지를 확인할 수 있었다. 더불어 이제는 대표적인 공연예술 장르로 인식되고 있는 스트릿 댄스의 협업과 관련한 기초자료와 그에 관한 근거들로 제시할 수 있다. 이상의 결론을 바탕으로 스트릿 댄스가 공연예술 안에서 긍정적인 효과를 기대할 수 있는 장르로서 발돋움하며, 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업에 관한 후속 연구의 기반으로 기대해본다.
본 연구는 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업에 관한 경험 연구를 분석하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위해 2018년부터 2019년까지 최근 2년 동안의 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업 공연의 실태를 살펴보고자 하였고, 연구대상은 총 5개의 공연을 선정하여 협업에 참여한 사람들을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 인터뷰 대상자들을 선정할 때 스트릿 댄서와 공연예술가들의 협업 공연에 참여한 사람들 중 연출가 및 무대 스텝과 공연 스텝들을 제외한 공연예술가 12명, 스트릿 댄서 8명, 총 20명을 대상으로 심층 인터뷰를 진행하였다. 연구 참여자들의 응답 결과는 다음과 같다.
첫째, 협업 전 인식과 동기를 분석한 결과로 공연예술가를 대상으로 한 인터뷰에서는 협업 전 스트릿 댄스에 대한 인식을 자유로운 이미지, 배워보고 싶은 장르로서 하고 있음이 분석되었고, 같이 작품을 하려고 했던 이유로는 작품의 다양화, 선배의 권유로 분석되었다. 스트릿 댄서를 대상으로 공연예술에 대한 인식은 상관관계가 없는 분야, 호기심으로 분석되었고, 같이 작품을 하려고 했던 이유로는 예술의 확장, 스트릿 댄스의 전파로 분석되었다.
둘째, 협업 과정을 통해 느끼는 생각의 차이를 분석한 결과로 공연예술가를 대상으로 연습 과정에서 나타나는 장르적 특성에 따른 불편함에 대해 장르적 특성의 차이, 연습시간 조율로 분석할 수 있었고, 스트릿 댄서를 대상으로 질문했을 때는 장르적 특성에 차이로 분석할 수 있었다.
셋째, 협업 경험을 통한 인식을 분석한 결과로 공연예술가를 대상으로 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 장점에 대해 움직임의 시너지, 표현의 다양성으로 분석했고, 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 단점에 대해 장르적 조화를 이루기 힘듦, 연습시간 부족으로 분석되었으며, 협업 후 스트릿 댄스의 인식에 대해 긍정적인 이미지의 지속, 확장 가능성으로서의 인식으로 분석할 수 있었고, 마지막으로 향후 스트릿 댄서와 작업 할 상황이 다시 생긴다면 할 의사가 있는가에 대해 상황과 여건이 맞을 때, 협업을 통해 얻게 되는 다양한 시너지로 분석할 수 있었다. 스트릿 댄서를 대상으로 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 장점에 대해 예술의 확장으로 분석할 수 있었고, 공연예술가들과 같이 작품을 하고 나서 느꼈던 단점에 대해 장르적 조화를 이루기 힘듦으로 분석하였으며, 협업 후 공연예술의 인식에 대해 확장 가능성으로서의 인식으로 분석했고, 끝으로 향후 공연예술가와 작업 할 상황이 다시 생긴다면 할 의사가 있는가에 대해 협업을 통해 얻게 되는 다양한 시너지로 분석할 수 있었다.
이러한 연구 결과를 통하여 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업에 관해서 어떤 경험을 했고, 어떻게 인식을 했으며, 또 그 인식들이 협업 경험 이후에 어떻게 바뀌었는지를 확인할 수 있었다. 더불어 이제는 대표적인 공연예술 장르로 인식되고 있는 스트릿 댄스의 협업과 관련한 기초자료와 그에 관한 근거들로 제시할 수 있다. 이상의 결론을 바탕으로 스트릿 댄스가 공연예술 안에서 긍정적인 효과를 기대할 수 있는 장르로서 발돋움하며, 스트릿 댄서와 공연예술가의 협업에 관한 후속 연구의 기반으로 기대해본다.
This study aims to analyze collaboration experience between street dancers and performing artists. To accomplish such purpose, collaborative performances of street dancers and performing artists in the past two years in 2018 to 2019 have been studied. Four performances have been selected as research...
This study aims to analyze collaboration experience between street dancers and performing artists. To accomplish such purpose, collaborative performances of street dancers and performing artists in the past two years in 2018 to 2019 have been studied. Four performances have been selected as research target and intensive interviews were carried out on collaboration participants. When selecting interviewees for the intensive interview, total 21 participants including 13 performing artists and 8 street dancers were selected from collaboration participants except producers and stage and performance staff. The responses of research participants are summarized as follows.
First, after analyzing the awareness and motivation before collaboration, interviews of performing artists revealed that they recognize street dance as liberal and genre that they wish to learn. The reasons that they want to collaborate are diversified works and recommendation of seniors. Awareness of street dancers to performing arts include curiosity about a field without correlation, and the reasons that they want to collaborate are due to expansion of arts and dissemination of street dance.
Second, when the gaps in ideas from collaboration process were analyzed, performing artists felt difficulty from characteristics of genres from practice because of gaps in characteristics of genres and scheduling for practice while street dancers felt gaps in characteristics of genres.
Third, when the awareness from collaboration experience was analyzed, performing artists discovered advantages such as synergy in movements and diversified expressions, and disadvantages such as difficulty in creating harmony in genres and lack of time to practice. After collaboration, they recognized continued positive image and expandability of street dance. Lastly, when asked about intentions to collaborate again with street dancers, they pointed out proper situation and conditions, and diverse synergy from collaboration. The advantages felt from collaborating with street dancers could be analyzed into expansion of arts, and disadvantage from collaborating with performing artists was difficulty to reach harmony in genres. After collaboration, they recognized performing arts as expandability. Lastly, when asked about intentions to collaborate again with performing artists, they pointed out diverse synergy from collaboration.
Findings of this study confirm collaboration experiences and awareness of street dancers and performing artists and how such awareness changed after the collaboration experience. Moreover, these may prove collaboration with street dance, which is now recognized as one of the representative performing arts genres, along with basic materials. This study expects to provide basis for follow-up researches on collaboration between street dancers and performing artists and that street dance steps up as a genre that creates positive effects in performing arts field based on the findings.
This study aims to analyze collaboration experience between street dancers and performing artists. To accomplish such purpose, collaborative performances of street dancers and performing artists in the past two years in 2018 to 2019 have been studied. Four performances have been selected as research target and intensive interviews were carried out on collaboration participants. When selecting interviewees for the intensive interview, total 21 participants including 13 performing artists and 8 street dancers were selected from collaboration participants except producers and stage and performance staff. The responses of research participants are summarized as follows.
First, after analyzing the awareness and motivation before collaboration, interviews of performing artists revealed that they recognize street dance as liberal and genre that they wish to learn. The reasons that they want to collaborate are diversified works and recommendation of seniors. Awareness of street dancers to performing arts include curiosity about a field without correlation, and the reasons that they want to collaborate are due to expansion of arts and dissemination of street dance.
Second, when the gaps in ideas from collaboration process were analyzed, performing artists felt difficulty from characteristics of genres from practice because of gaps in characteristics of genres and scheduling for practice while street dancers felt gaps in characteristics of genres.
Third, when the awareness from collaboration experience was analyzed, performing artists discovered advantages such as synergy in movements and diversified expressions, and disadvantages such as difficulty in creating harmony in genres and lack of time to practice. After collaboration, they recognized continued positive image and expandability of street dance. Lastly, when asked about intentions to collaborate again with street dancers, they pointed out proper situation and conditions, and diverse synergy from collaboration. The advantages felt from collaborating with street dancers could be analyzed into expansion of arts, and disadvantage from collaborating with performing artists was difficulty to reach harmony in genres. After collaboration, they recognized performing arts as expandability. Lastly, when asked about intentions to collaborate again with performing artists, they pointed out diverse synergy from collaboration.
Findings of this study confirm collaboration experiences and awareness of street dancers and performing artists and how such awareness changed after the collaboration experience. Moreover, these may prove collaboration with street dance, which is now recognized as one of the representative performing arts genres, along with basic materials. This study expects to provide basis for follow-up researches on collaboration between street dancers and performing artists and that street dance steps up as a genre that creates positive effects in performing arts field based on the findings.
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