본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 가상현실 스포츠 안전교육 이행도와 안전의식 및 안전행동 간의 구조적 관계를 분석하는 데 있었다. 수도권에 소재하고 있는 초등학교 4, 5, 6학년 학생 256명을 연구대상으로 선정하였고, 수업내용으로 가상현실 시스템을 적용한 소화기 체험, 심폐소생술 체험, 지진대피 체험으로 수업이 진행되었으며, 가상현실 스포츠 안전교육의 수행을 위해 스마트폰 및 VR기기가 수업에서 활용되었다. 가상현실 스포츠 안전교육 교육 후에 안전교육 이행도, 안전의식, 안전행동 척도를 사용하여 설문을 배부하였다. 수집된 자료를 바탕으로 결과를 도출하기 위해 SPSSS 22.0 Version, ...
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 가상현실 스포츠 안전교육 이행도와 안전의식 및 안전행동 간의 구조적 관계를 분석하는 데 있었다. 수도권에 소재하고 있는 초등학교 4, 5, 6학년 학생 256명을 연구대상으로 선정하였고, 수업내용으로 가상현실 시스템을 적용한 소화기 체험, 심폐소생술 체험, 지진대피 체험으로 수업이 진행되었으며, 가상현실 스포츠 안전교육의 수행을 위해 스마트폰 및 VR기기가 수업에서 활용되었다. 가상현실 스포츠 안전교육 교육 후에 안전교육 이행도, 안전의식, 안전행동 척도를 사용하여 설문을 배부하였다. 수집된 자료를 바탕으로 결과를 도출하기 위해 SPSSS 22.0 Version, AMOS 22.0 Version 통계 프로그램을 활용하여 상관관계 분석을 실시하고 구조방정식 모형을 사용하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가상현실 스포츠 안전교육 이행도와 안전의식 간에 부분적으로 유의한 정(+)적인 관계가 나타났다. 둘째, 가상현실 스포츠 안전교육 이행도와 안전행동 간에 부분적으로 유의한 정(+)적인 관계가 나타났다. 셋째, 안전의식과 안전행동 간에 유의한 정(+)적인 관계가 나타났다. 결과적으로, 가상현실 스포츠 안전교육은 VR기기를 활용하여 학습자들에게 다양한 체험을 가능하게 하고, 이로 인해 학습자들의 안전의식 및 안전행동과 긍정적인 관계가 있다는 점을 확인할 수 있다.
본 연구의 목적은 초등학생을 대상으로 가상현실 스포츠 안전교육 이행도와 안전의식 및 안전행동 간의 구조적 관계를 분석하는 데 있었다. 수도권에 소재하고 있는 초등학교 4, 5, 6학년 학생 256명을 연구대상으로 선정하였고, 수업내용으로 가상현실 시스템을 적용한 소화기 체험, 심폐소생술 체험, 지진대피 체험으로 수업이 진행되었으며, 가상현실 스포츠 안전교육의 수행을 위해 스마트폰 및 VR기기가 수업에서 활용되었다. 가상현실 스포츠 안전교육 교육 후에 안전교육 이행도, 안전의식, 안전행동 척도를 사용하여 설문을 배부하였다. 수집된 자료를 바탕으로 결과를 도출하기 위해 SPSSS 22.0 Version, AMOS 22.0 Version 통계 프로그램을 활용하여 상관관계 분석을 실시하고 구조방정식 모형을 사용하였으며, 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 가상현실 스포츠 안전교육 이행도와 안전의식 간에 부분적으로 유의한 정(+)적인 관계가 나타났다. 둘째, 가상현실 스포츠 안전교육 이행도와 안전행동 간에 부분적으로 유의한 정(+)적인 관계가 나타났다. 셋째, 안전의식과 안전행동 간에 유의한 정(+)적인 관계가 나타났다. 결과적으로, 가상현실 스포츠 안전교육은 VR기기를 활용하여 학습자들에게 다양한 체험을 가능하게 하고, 이로 인해 학습자들의 안전의식 및 안전행동과 긍정적인 관계가 있다는 점을 확인할 수 있다.
The purpose of this study is to analyse the structural relationship among virtual reality sports safety education implementation, safety awareness, and safety behavior for elementary students. To carry out this study, 256 elementary students in Seoul area were selected as participants. After virtual...
The purpose of this study is to analyse the structural relationship among virtual reality sports safety education implementation, safety awareness, and safety behavior for elementary students. To carry out this study, 256 elementary students in Seoul area were selected as participants. After virtual reality sports safety education, questions concerning safety education implementation, safety awareness, safety behavior were distributed. To perform correlation analysis, structured equation models based on the collected data, SPSS 22.0 Version, AMOS 22.0 Version program were used. These followings are the major outcomes of the present study. First, there was a partially significant positive influence relationship between students’ the implementation of virtual reality sports safety education and safety awareness. Second, there was a partially significant positive influence relationship between students’ the implementation of virtual reality sports safety education and safety behavior. Third, there was a significant positive influence relationship between students’ safety awareness and safety behavior. As a result, through virtual reality sports safety education, students were able to develop safety awareness and safety behavior by utilizing VR devices to enable them to experience a variety of experiences.
The purpose of this study is to analyse the structural relationship among virtual reality sports safety education implementation, safety awareness, and safety behavior for elementary students. To carry out this study, 256 elementary students in Seoul area were selected as participants. After virtual reality sports safety education, questions concerning safety education implementation, safety awareness, safety behavior were distributed. To perform correlation analysis, structured equation models based on the collected data, SPSS 22.0 Version, AMOS 22.0 Version program were used. These followings are the major outcomes of the present study. First, there was a partially significant positive influence relationship between students’ the implementation of virtual reality sports safety education and safety awareness. Second, there was a partially significant positive influence relationship between students’ the implementation of virtual reality sports safety education and safety behavior. Third, there was a significant positive influence relationship between students’ safety awareness and safety behavior. As a result, through virtual reality sports safety education, students were able to develop safety awareness and safety behavior by utilizing VR devices to enable them to experience a variety of experiences.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.