본 연구는 사립 유치원 현장에서 유아교사들이 부모참여 프로그램 운영을 어떻게 경험하고 있고, 그 경험은 어떠한 의미를 지니는지 알아보며 이에 대한 개선요구를 심층적으로 살펴보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립 유치원 부모참여 프로그램 운영에 대한 유아교사의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 사립 유치원 부모참여 프로그램 운영 과정에서 교사가 느낀 개선요구는 어떠한가?
이를 위하여 연구자는 2019년 4월 1일부터 7월 17일까지 사립 유치원에서 근무하는 경력 3년차 이상 10년차 이하의 교사 7명을 대상으로 하여 부모참여 프로그램을 운영하면서 경험한 교사의 인식과 이에 대한 개선요구에 대한 심층면담을 개별적으로 진행하였다.
심층면담의 결과 및 분석에서 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 부모참여 프로그램에 대한 유아교사의 긍정적 인식을 살펴본 결과 연구참여자들은 유아 측면에서 ‘교육과정과 연계된 활동, 유아의 유치원 일상의 활력과 활동에 대한 자신감 향상, 유치원 교육과정의 다양하고 풍부한 ...
본 연구는 사립 유치원 현장에서 유아교사들이 부모참여 프로그램 운영을 어떻게 경험하고 있고, 그 경험은 어떠한 의미를 지니는지 알아보며 이에 대한 개선요구를 심층적으로 살펴보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립 유치원 부모참여 프로그램 운영에 대한 유아교사의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 사립 유치원 부모참여 프로그램 운영 과정에서 교사가 느낀 개선요구는 어떠한가?
이를 위하여 연구자는 2019년 4월 1일부터 7월 17일까지 사립 유치원에서 근무하는 경력 3년차 이상 10년차 이하의 교사 7명을 대상으로 하여 부모참여 프로그램을 운영하면서 경험한 교사의 인식과 이에 대한 개선요구에 대한 심층면담을 개별적으로 진행하였다.
심층면담의 결과 및 분석에서 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 부모참여 프로그램에 대한 유아교사의 긍정적 인식을 살펴본 결과 연구참여자들은 유아 측면에서 ‘교육과정과 연계된 활동, 유아의 유치원 일상의 활력과 활동에 대한 자신감 향상, 유치원 교육과정의 다양하고 풍부한 학습 기회 제공’으로 나타났다. 학부모 측면에서는 ‘자녀 유치원 생활과 자녀에 대한 이해 증진, 가족 간의 친밀감 증진’으로 나타났으며 교사 측면에서는 ‘담당 유아에 대한 심화된 이해, 교사와 학부모 간의 친밀감과 신뢰 형성, 부모의 교사 업무 지원, 교사로서 느끼는 보람과 즐거움’으로 나타났다.
둘째, 부모참여 프로그램에 대한 유아교사의 부정적 인식을 살펴본 결과 ‘보여주기식, 원아모집을 위한 행사. 다른 기관의 영향을 받는, 경쟁 위주의 시장주의적 행사, 일회성의 부모참여 프로그램’이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 유아교사가 부모참여 프로그램으로 인해 겪는 어려움은 준비 과정에서 ‘보여주어야 한다는 심리적 부담감, 야근의 연속, top-down식의 프로그램 결정 방식, 교사들 간의 업무 갈등, 방해 받는 일과 운영’ 으로 나타났으며 운영 과정에서는 ‘평소와 다른 행동을 보이는 유아들, 경력 교사에 대한 기대치, 시간에 촉박한 부모참여 프로그램, 당당하게 요구할 수 없는 부모참여 프로그램 운영 보상’ 으로 나타났다.
넷째, 부모참여 프로그램에 대한 유아교사의 개선 요구는 교육적 측면에서 ‘유치원 생활을 실질적으로 볼 수 있는 부모참여 프로그램 개발, 수업에 집중할 수 있는 여건 마련, 진정한 유아중심의 교육 실천’으로 나타났고, 권익적 측면에서는 ‘학부모의 요구보다 교사 권익에 중점을 두는 인식 마련, 시간 외 수당과 같은 보상 마련’으로 나타났다.
이와 같은 결과에 따르면 유아교사들이 부모참여 프로그램을 운영하며 겪는 구체적인 경험을 살펴볼 수 있었다. 이러한 결과는 유아교사의 부모참여 프로그램이 효율적으로 운영될 수 있도록 방향을 세우는데 기초자료를 제공하였다는 가치가 있음을 시사한다.
본 연구는 사립 유치원 현장에서 유아교사들이 부모참여 프로그램 운영을 어떻게 경험하고 있고, 그 경험은 어떠한 의미를 지니는지 알아보며 이에 대한 개선요구를 심층적으로 살펴보는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 위해 선정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 사립 유치원 부모참여 프로그램 운영에 대한 유아교사의 인식은 어떠한가? 연구문제 2. 사립 유치원 부모참여 프로그램 운영 과정에서 교사가 느낀 개선요구는 어떠한가?
이를 위하여 연구자는 2019년 4월 1일부터 7월 17일까지 사립 유치원에서 근무하는 경력 3년차 이상 10년차 이하의 교사 7명을 대상으로 하여 부모참여 프로그램을 운영하면서 경험한 교사의 인식과 이에 대한 개선요구에 대한 심층면담을 개별적으로 진행하였다.
심층면담의 결과 및 분석에서 나타난 연구결과를 요약하면 다음과 같다.
첫째, 부모참여 프로그램에 대한 유아교사의 긍정적 인식을 살펴본 결과 연구참여자들은 유아 측면에서 ‘교육과정과 연계된 활동, 유아의 유치원 일상의 활력과 활동에 대한 자신감 향상, 유치원 교육과정의 다양하고 풍부한 학습 기회 제공’으로 나타났다. 학부모 측면에서는 ‘자녀 유치원 생활과 자녀에 대한 이해 증진, 가족 간의 친밀감 증진’으로 나타났으며 교사 측면에서는 ‘담당 유아에 대한 심화된 이해, 교사와 학부모 간의 친밀감과 신뢰 형성, 부모의 교사 업무 지원, 교사로서 느끼는 보람과 즐거움’으로 나타났다.
둘째, 부모참여 프로그램에 대한 유아교사의 부정적 인식을 살펴본 결과 ‘보여주기식, 원아모집을 위한 행사. 다른 기관의 영향을 받는, 경쟁 위주의 시장주의적 행사, 일회성의 부모참여 프로그램’이 있는 것으로 나타났다.
셋째, 유아교사가 부모참여 프로그램으로 인해 겪는 어려움은 준비 과정에서 ‘보여주어야 한다는 심리적 부담감, 야근의 연속, top-down식의 프로그램 결정 방식, 교사들 간의 업무 갈등, 방해 받는 일과 운영’ 으로 나타났으며 운영 과정에서는 ‘평소와 다른 행동을 보이는 유아들, 경력 교사에 대한 기대치, 시간에 촉박한 부모참여 프로그램, 당당하게 요구할 수 없는 부모참여 프로그램 운영 보상’ 으로 나타났다.
넷째, 부모참여 프로그램에 대한 유아교사의 개선 요구는 교육적 측면에서 ‘유치원 생활을 실질적으로 볼 수 있는 부모참여 프로그램 개발, 수업에 집중할 수 있는 여건 마련, 진정한 유아중심의 교육 실천’으로 나타났고, 권익적 측면에서는 ‘학부모의 요구보다 교사 권익에 중점을 두는 인식 마련, 시간 외 수당과 같은 보상 마련’으로 나타났다.
이와 같은 결과에 따르면 유아교사들이 부모참여 프로그램을 운영하며 겪는 구체적인 경험을 살펴볼 수 있었다. 이러한 결과는 유아교사의 부모참여 프로그램이 효율적으로 운영될 수 있도록 방향을 세우는데 기초자료를 제공하였다는 가치가 있음을 시사한다.
This study analyzes how early childhood teachers perceive parent participation programs at private kindergarten sites and what are the Improvement Demand for the Parent Involvement Program. The study questions are as follows.
We set the research questions with respect to two themes. First o...
This study analyzes how early childhood teachers perceive parent participation programs at private kindergarten sites and what are the Improvement Demand for the Parent Involvement Program. The study questions are as follows.
We set the research questions with respect to two themes. First of all, How do the teachers Preceived about parent involvement program in Private Kindergarten? Secondly, What do the teachers demand for the parent involvement program in private kindergartens?
The subjects of this study are teachers with more than three years of experience and ten years of experience. The individual interviews were conducted from 1 April to 17 July 2019. Individual Interviews were conducted three or four times in depth.
The research results can be summarized as follows:
First, after looking at the Teachers ‘ positive perception of the parent participation program in terms of child, it was found that "activities linked to the curriculum, improving confidence in the daily vitality and activities of children' kindergarten lives, and providing various and abundant learning opportunities in the preschool curriculum." and In terms of Parents, It was found that "Advancing the understanding of children's kindergarten life and their children themselves, and increasing the closeness of the family." Finally in terms of Teachers, It was found that "Increased understanding of the child in charge, building intimacy and trust between teachers and parents, Supporting for the teaching duties of parents and the value and joy of being a teacher."
Secondly, after looking at the Teachers ‘negative perception of the parent involvement program, it was found “a visual-oriented events, competition-driven market-oriented events, one-time parental participation programs.”
Thirdly, The difficulties teachers face in preparing for the parent participation program are “Psychological pressure to be shown, continuous overtime, top-down program decision-making, conflict of work among teachers, disrupted work.” and The difficulties teachers face in operation for the parent participation program are "children showing behavior that they have never seen before, expectations for highly experienced teachers, time-consuming parental participation programs and compensation for the operation of parent participation programs that cannot be reasonably demanded."
Fourth, Teachers' Improvement demands for educational perspectives on the parent involvement program are to "develop a program for parents to participate in a kindergarten where they can actually see their life, and create conditions for them to focus on classes and practicing genuine child-centered education." and Teachers' Improvement demands for teachers’ rights on the parent involvement program are to “Awareness that focuses on teachers' rights rather than their parents' demands, rewards such as overtime pay.”
The results of the study showed that Early childhood teachers can take a concrete look at their experiences in running parental participation programs. These results suggest that teacher's parent participation program is worth providing basic data to ensure efficient operation.
This study analyzes how early childhood teachers perceive parent participation programs at private kindergarten sites and what are the Improvement Demand for the Parent Involvement Program. The study questions are as follows.
We set the research questions with respect to two themes. First of all, How do the teachers Preceived about parent involvement program in Private Kindergarten? Secondly, What do the teachers demand for the parent involvement program in private kindergartens?
The subjects of this study are teachers with more than three years of experience and ten years of experience. The individual interviews were conducted from 1 April to 17 July 2019. Individual Interviews were conducted three or four times in depth.
The research results can be summarized as follows:
First, after looking at the Teachers ‘ positive perception of the parent participation program in terms of child, it was found that "activities linked to the curriculum, improving confidence in the daily vitality and activities of children' kindergarten lives, and providing various and abundant learning opportunities in the preschool curriculum." and In terms of Parents, It was found that "Advancing the understanding of children's kindergarten life and their children themselves, and increasing the closeness of the family." Finally in terms of Teachers, It was found that "Increased understanding of the child in charge, building intimacy and trust between teachers and parents, Supporting for the teaching duties of parents and the value and joy of being a teacher."
Secondly, after looking at the Teachers ‘negative perception of the parent involvement program, it was found “a visual-oriented events, competition-driven market-oriented events, one-time parental participation programs.”
Thirdly, The difficulties teachers face in preparing for the parent participation program are “Psychological pressure to be shown, continuous overtime, top-down program decision-making, conflict of work among teachers, disrupted work.” and The difficulties teachers face in operation for the parent participation program are "children showing behavior that they have never seen before, expectations for highly experienced teachers, time-consuming parental participation programs and compensation for the operation of parent participation programs that cannot be reasonably demanded."
Fourth, Teachers' Improvement demands for educational perspectives on the parent involvement program are to "develop a program for parents to participate in a kindergarten where they can actually see their life, and create conditions for them to focus on classes and practicing genuine child-centered education." and Teachers' Improvement demands for teachers’ rights on the parent involvement program are to “Awareness that focuses on teachers' rights rather than their parents' demands, rewards such as overtime pay.”
The results of the study showed that Early childhood teachers can take a concrete look at their experiences in running parental participation programs. These results suggest that teacher's parent participation program is worth providing basic data to ensure efficient operation.
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