이 연구의 목적은 창의융합형 역량을 갖춘 미래 인재를 양성하기 위한 물리적 학교 공간의 기본방향을 제안하고 그 물리적 환경 속에서 창의성 요소가 학생들에게 주는 영향을 연구하고자 한다 연구의 방법으로는 교육부 정책과 연계된 사업 중 충북에 있는 학교를 선정하여 사용자 참여중심 설계, 시공, 사용자 사후평가로 진행하였다. 연구의 분석은 설문조사와 인터뷰 조사를 통해 설계 시 참여만족도 조사와 사용자 리모델링 후 만족도 조사, 그리고 창의성 요소 관련 만족도 분석을 하였다. 결과적으로 첫째, 사용자 참여설계는 높은 만족도를 보여주고, 기획단계부터 사용자 의견을 수렴한 공간은 책임감과 적극적인 자세로 변화하고 학생들에게 긍정적인 효과를 주며 창의성의 요소 중 자율성에 영향을 받는다는 결론을 유추할 수 있다. 단점으로는 사용자들의 다양한 정보의 한계로 자유롭고 유희적이며 다양한 공간이 제한적이므로 전문가의 교육이 필요하다. 둘째, 물리적 공간 계획안에서의 창의성 요소의 관계는 개별성과 연관성을 가지고 있다. 연관성을 가지는 개념은 유사한 개념과 상대적 개념을 가지는데 유사한 개념을 보이는 경우는 융통성과 다양성은 사용자의 요구 등 다양한 변화에 유연하게 대응할 수 있는 특성으로 이동성이 가능하고 다양한 형태의 디자인을 말할 수 있고, ...
이 연구의 목적은 창의융합형 역량을 갖춘 미래 인재를 양성하기 위한 물리적 학교 공간의 기본방향을 제안하고 그 물리적 환경 속에서 창의성 요소가 학생들에게 주는 영향을 연구하고자 한다 연구의 방법으로는 교육부 정책과 연계된 사업 중 충북에 있는 학교를 선정하여 사용자 참여중심 설계, 시공, 사용자 사후평가로 진행하였다. 연구의 분석은 설문조사와 인터뷰 조사를 통해 설계 시 참여만족도 조사와 사용자 리모델링 후 만족도 조사, 그리고 창의성 요소 관련 만족도 분석을 하였다. 결과적으로 첫째, 사용자 참여설계는 높은 만족도를 보여주고, 기획단계부터 사용자 의견을 수렴한 공간은 책임감과 적극적인 자세로 변화하고 학생들에게 긍정적인 효과를 주며 창의성의 요소 중 자율성에 영향을 받는다는 결론을 유추할 수 있다. 단점으로는 사용자들의 다양한 정보의 한계로 자유롭고 유희적이며 다양한 공간이 제한적이므로 전문가의 교육이 필요하다. 둘째, 물리적 공간 계획안에서의 창의성 요소의 관계는 개별성과 연관성을 가지고 있다. 연관성을 가지는 개념은 유사한 개념과 상대적 개념을 가지는데 유사한 개념을 보이는 경우는 융통성과 다양성은 사용자의 요구 등 다양한 변화에 유연하게 대응할 수 있는 특성으로 이동성이 가능하고 다양한 형태의 디자인을 말할 수 있고, 개방성과 연결성은 공간과 공간의 시각적 개방과 상호소통에서 유사성을 가진다. 그리고 상대적인 개념으로는 융통성과 안락함, 충분성과 유희성/융통성 등이다. 실용성과 유희성, 자율성과의 연관 관계, 다양성, 융통성, 자율성은 학생의 안전과 관련된 안락함과 연관이 있으므로 공간계획 시 학생의 안전과 가구의 활용도를 고려하여 유동적인 가구사용의 기준을 고려해야 한다. 기존의 연구는 창의성의 기본속성에 관한 개념의 연구가 주를 이루고 있다. 이번 연구를 통해 창의성 기본요소의 관계에 관한 연구가 필요하다. 셋째, 사용자 참여설계 만족도 설문조사 세부사항 중 시공할 때의 고려할 사항은 설계의 의도를 정확히 파악하고 설계도서와 시공 현장의 차이를 줄이며, 불가피하게 설계변경이 되면 참여자 의견수렴의 기준 및 방법을 설정하고 관리 감독의 역할 범위도 제시해야 한다. 초등학교 창의융합형 공간계획에 대한 만족도 조사는 조금 이른 감이 있으나 공간계획에 있어 피드백을 받을 수 있고, 학생의 선호도를 조사하여 분석할 수 있다. 이런 과정들의 반복으로 학교 공간의 계획은 발전할 것이고 거기서 생활하는 학생들의 만족도를 높여 창의융합형 인재를 양성하는데 기여 할 수 있다고 생각한다.
이 연구의 목적은 창의융합형 역량을 갖춘 미래 인재를 양성하기 위한 물리적 학교 공간의 기본방향을 제안하고 그 물리적 환경 속에서 창의성 요소가 학생들에게 주는 영향을 연구하고자 한다 연구의 방법으로는 교육부 정책과 연계된 사업 중 충북에 있는 학교를 선정하여 사용자 참여중심 설계, 시공, 사용자 사후평가로 진행하였다. 연구의 분석은 설문조사와 인터뷰 조사를 통해 설계 시 참여만족도 조사와 사용자 리모델링 후 만족도 조사, 그리고 창의성 요소 관련 만족도 분석을 하였다. 결과적으로 첫째, 사용자 참여설계는 높은 만족도를 보여주고, 기획단계부터 사용자 의견을 수렴한 공간은 책임감과 적극적인 자세로 변화하고 학생들에게 긍정적인 효과를 주며 창의성의 요소 중 자율성에 영향을 받는다는 결론을 유추할 수 있다. 단점으로는 사용자들의 다양한 정보의 한계로 자유롭고 유희적이며 다양한 공간이 제한적이므로 전문가의 교육이 필요하다. 둘째, 물리적 공간 계획안에서의 창의성 요소의 관계는 개별성과 연관성을 가지고 있다. 연관성을 가지는 개념은 유사한 개념과 상대적 개념을 가지는데 유사한 개념을 보이는 경우는 융통성과 다양성은 사용자의 요구 등 다양한 변화에 유연하게 대응할 수 있는 특성으로 이동성이 가능하고 다양한 형태의 디자인을 말할 수 있고, 개방성과 연결성은 공간과 공간의 시각적 개방과 상호소통에서 유사성을 가진다. 그리고 상대적인 개념으로는 융통성과 안락함, 충분성과 유희성/융통성 등이다. 실용성과 유희성, 자율성과의 연관 관계, 다양성, 융통성, 자율성은 학생의 안전과 관련된 안락함과 연관이 있으므로 공간계획 시 학생의 안전과 가구의 활용도를 고려하여 유동적인 가구사용의 기준을 고려해야 한다. 기존의 연구는 창의성의 기본속성에 관한 개념의 연구가 주를 이루고 있다. 이번 연구를 통해 창의성 기본요소의 관계에 관한 연구가 필요하다. 셋째, 사용자 참여설계 만족도 설문조사 세부사항 중 시공할 때의 고려할 사항은 설계의 의도를 정확히 파악하고 설계도서와 시공 현장의 차이를 줄이며, 불가피하게 설계변경이 되면 참여자 의견수렴의 기준 및 방법을 설정하고 관리 감독의 역할 범위도 제시해야 한다. 초등학교 창의융합형 공간계획에 대한 만족도 조사는 조금 이른 감이 있으나 공간계획에 있어 피드백을 받을 수 있고, 학생의 선호도를 조사하여 분석할 수 있다. 이런 과정들의 반복으로 학교 공간의 계획은 발전할 것이고 거기서 생활하는 학생들의 만족도를 높여 창의융합형 인재를 양성하는데 기여 할 수 있다고 생각한다.
This study aims at suggesting basic directions of physical school space for raising future creative and convergent talented and studying creative factors on students such physical environments. For the research methods, a school in Chungbuk was selected among the projects related to the policie...
This study aims at suggesting basic directions of physical school space for raising future creative and convergent talented and studying creative factors on students such physical environments. For the research methods, a school in Chungbuk was selected among the projects related to the policies by the Ministry of Education, and then design and construction emphasizing users' participation and post-test by users were conducted. For the analysis of the study, the participation satisfaction survey through the questionnaires and interviews was conducted and satisfaction user survey after remodelling and the analysis of satisfaction with regard to creative factors were also made. As a result, first, users' participation in the design shows higher satisfaction, the space collecting users' opinions from its planning lead to responsibilities and active attitudes and have positive influences to the students, and then, it would be affected by autonomy among the creative factors. For demerits, users' limit in various information, it is difficult to make free, recreative, and diverse space, requiring experts' education. Second, for the relations among creative factors in the planning of physical space, it is linked to individuality. The conceptions related have similar one and relational one, and in case of similar conception, flexibility and diversity are able to respond flexibly to various changes including demands from users, speaking of a variety forms of designs available for mobility, and openness and connection have similarity in visible openness and inter-communication between spaces. For relational conceptions, there are flexibility, convenience, sufficiency, and recreation/flexibility. Usability, and recreation are linked with autonomy while diversity, flexibility, and autonomy have connections to convenience for students' safety, and so it is necessary to consider flexible use of furniture, thinking of its usability and students' safety when planning the spaces. The existing studies have focused on the conceptions of basic features of creativeness. In this study, it revealed that it is necessary to study the relations of creative factors of creativeness. Third, for considerations among the details of the questionnaire survey about satisfaction with users' participation in the design, it is figure out the design precisely, reduce differences between the design drawing and the actual site of the construction, and set the criteria and methods of collecting the participants' opinions and suggest the scope of managers in case of inevitable changes in the design. For satisfaction survey on planning of creative and convergent space in elementary schools, it seems to be quite early, and yet it is available for getting feedbacks for planning space, and analyzing the students' preferences through survey. By repeating these processes, the planning for school spaces will be more developed, and increase to satisfaction of the students there, contributing to grow creative and convergent talented.
This study aims at suggesting basic directions of physical school space for raising future creative and convergent talented and studying creative factors on students such physical environments. For the research methods, a school in Chungbuk was selected among the projects related to the policies by the Ministry of Education, and then design and construction emphasizing users' participation and post-test by users were conducted. For the analysis of the study, the participation satisfaction survey through the questionnaires and interviews was conducted and satisfaction user survey after remodelling and the analysis of satisfaction with regard to creative factors were also made. As a result, first, users' participation in the design shows higher satisfaction, the space collecting users' opinions from its planning lead to responsibilities and active attitudes and have positive influences to the students, and then, it would be affected by autonomy among the creative factors. For demerits, users' limit in various information, it is difficult to make free, recreative, and diverse space, requiring experts' education. Second, for the relations among creative factors in the planning of physical space, it is linked to individuality. The conceptions related have similar one and relational one, and in case of similar conception, flexibility and diversity are able to respond flexibly to various changes including demands from users, speaking of a variety forms of designs available for mobility, and openness and connection have similarity in visible openness and inter-communication between spaces. For relational conceptions, there are flexibility, convenience, sufficiency, and recreation/flexibility. Usability, and recreation are linked with autonomy while diversity, flexibility, and autonomy have connections to convenience for students' safety, and so it is necessary to consider flexible use of furniture, thinking of its usability and students' safety when planning the spaces. The existing studies have focused on the conceptions of basic features of creativeness. In this study, it revealed that it is necessary to study the relations of creative factors of creativeness. Third, for considerations among the details of the questionnaire survey about satisfaction with users' participation in the design, it is figure out the design precisely, reduce differences between the design drawing and the actual site of the construction, and set the criteria and methods of collecting the participants' opinions and suggest the scope of managers in case of inevitable changes in the design. For satisfaction survey on planning of creative and convergent space in elementary schools, it seems to be quite early, and yet it is available for getting feedbacks for planning space, and analyzing the students' preferences through survey. By repeating these processes, the planning for school spaces will be more developed, and increase to satisfaction of the students there, contributing to grow creative and convergent talented.
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