케이팝 (K-pop) 산업의 세계적인 흥행함에 따라, 케이팝 문화의 열성적인 지지자인 케이팝 팬덤 또한 주목을 받고 있다. 케이팝 팬덤은 집단 행동을 통해 아이돌의 활동을 적극적으로 지지하는데, 이러한 집단행동은 팬덤 내부뿐만 아니라 팬덤 밖 또다른 팬덤과의 협업으로 확장되기도 한다. 본 연구는 케이팝 팬덤 간의 협력 행위를 이해하기 위해서 데이터 기반의 종합적인 연구를 수행하였다. 이를 위해, 대표적인 온라인 커뮤니티 플랫폼인 ...
케이팝 (K-pop) 산업의 세계적인 흥행함에 따라, 케이팝 문화의 열성적인 지지자인 케이팝 팬덤 또한 주목을 받고 있다. 케이팝 팬덤은 집단 행동을 통해 아이돌의 활동을 적극적으로 지지하는데, 이러한 집단행동은 팬덤 내부뿐만 아니라 팬덤 밖 또다른 팬덤과의 협업으로 확장되기도 한다. 본 연구는 케이팝 팬덤 간의 협력 행위를 이해하기 위해서 데이터 기반의 종합적인 연구를 수행하였다. 이를 위해, 대표적인 온라인 커뮤니티 플랫폼인 디시인사이드에서 수집된 케이팝 온라인 팬덤 데이터를 바탕으로, ‘팬덤 간 협업 네트워크’를 제안하고, 이를 바탕으로 팬덤 간 협업에 대해 조사하였다. 이를 위해 (1) 팬덤 간 협업이 어느정도 널리 퍼져있는지, (2) 팬덤 간의 협업이 어떻게 이뤄지는지, (3) 어떤 팬덤이 어떻게 중요한 역할을 하고 있는지, (4) 어떤 팬덤이 그룹으로 묶이는지, (5) 팬덤 간의 협업이 시간에 따라 그 양상이 어떻게 변화하는지에 초점을 맞춰 연구를 수행하였다. 측정 결과 케이팝 팬덤은 활발하게 협업하고 있음을 알 수 있었으며, 케이팝 팬 인터뷰 연구를 통해 협업의 주요 동기는 각 팬덤이 지지하는 케이팝 밴드를 효과적으로 돕기 위함임을 밝혔다. 팬덤 간 협업 네트워크의 구조적 특징을 분석함으로써 팬덤 간 협업이 대체적으로 상호적인 경향이 있으며, 신곡 발매, 음악 시상식, 오디션 프로그램 방영 등 케이팝 씬 내의 주요한 이벤트들이 팬덤 간 협업을 활발하게 만들고 있음을 밝혔다. 또한, 협업 관계에서 소수의 팬덤이 중요한 역할을 하고 있으며, 이러한 팬덤은 (1) 높은 커뮤니티 참여도를 보였으며, 또한 해당 팬덤은 (2) 보이 그룹, (3) 과거 음원 차트에 진입한 적이 있었던 그룹, (4) 3~5 년차의 그룹의 팬덤임을 데이터에 기반하여 밝혀낼 수 있었다. 케이팝 산업에서 케이팝 밴드를 위한 팬들의 활동은 케이팝 밴드의 성공에 중요한 역할을 한다. 본 연구에서 제시한 방법론 및 발견점은 추후 케이팝 팬들을 이해하는 자료로 활용될 수 있을 것이다.
케이팝 (K-pop) 산업의 세계적인 흥행함에 따라, 케이팝 문화의 열성적인 지지자인 케이팝 팬덤 또한 주목을 받고 있다. 케이팝 팬덤은 집단 행동을 통해 아이돌의 활동을 적극적으로 지지하는데, 이러한 집단행동은 팬덤 내부뿐만 아니라 팬덤 밖 또다른 팬덤과의 협업으로 확장되기도 한다. 본 연구는 케이팝 팬덤 간의 협력 행위를 이해하기 위해서 데이터 기반의 종합적인 연구를 수행하였다. 이를 위해, 대표적인 온라인 커뮤니티 플랫폼인 디시인사이드에서 수집된 케이팝 온라인 팬덤 데이터를 바탕으로, ‘팬덤 간 협업 네트워크’를 제안하고, 이를 바탕으로 팬덤 간 협업에 대해 조사하였다. 이를 위해 (1) 팬덤 간 협업이 어느정도 널리 퍼져있는지, (2) 팬덤 간의 협업이 어떻게 이뤄지는지, (3) 어떤 팬덤이 어떻게 중요한 역할을 하고 있는지, (4) 어떤 팬덤이 그룹으로 묶이는지, (5) 팬덤 간의 협업이 시간에 따라 그 양상이 어떻게 변화하는지에 초점을 맞춰 연구를 수행하였다. 측정 결과 케이팝 팬덤은 활발하게 협업하고 있음을 알 수 있었으며, 케이팝 팬 인터뷰 연구를 통해 협업의 주요 동기는 각 팬덤이 지지하는 케이팝 밴드를 효과적으로 돕기 위함임을 밝혔다. 팬덤 간 협업 네트워크의 구조적 특징을 분석함으로써 팬덤 간 협업이 대체적으로 상호적인 경향이 있으며, 신곡 발매, 음악 시상식, 오디션 프로그램 방영 등 케이팝 씬 내의 주요한 이벤트들이 팬덤 간 협업을 활발하게 만들고 있음을 밝혔다. 또한, 협업 관계에서 소수의 팬덤이 중요한 역할을 하고 있으며, 이러한 팬덤은 (1) 높은 커뮤니티 참여도를 보였으며, 또한 해당 팬덤은 (2) 보이 그룹, (3) 과거 음원 차트에 진입한 적이 있었던 그룹, (4) 3~5 년차의 그룹의 팬덤임을 데이터에 기반하여 밝혀낼 수 있었다. 케이팝 산업에서 케이팝 밴드를 위한 팬들의 활동은 케이팝 밴드의 성공에 중요한 역할을 한다. 본 연구에서 제시한 방법론 및 발견점은 추후 케이팝 팬들을 이해하는 자료로 활용될 수 있을 것이다.
As K-pop industry has been rapidly expanded, the strength of the K-pop fan community is under the spotlight. K-pop fans (or a fandom as a community) seek to support their band, and one of their strategies is \textit{`fandom collaboration'} where different fandoms for different bands mutually support...
As K-pop industry has been rapidly expanded, the strength of the K-pop fan community is under the spotlight. K-pop fans (or a fandom as a community) seek to support their band, and one of their strategies is \textit{`fandom collaboration'} where different fandoms for different bands mutually support to each other for the success of their bands. This paper investigates the current practice of the fandom collaboration in K-pop. By collecting and analyzing large-scale fandom activity data from DCinside, we investigate (i) to what extent fandom collaborations are prevalent in K-pop, (ii) how fandoms collaborate with others?, (iii) what fandoms play important roles in fandom collaborations, (iv) what fandoms are clustered into a group, and (v) how fandoms collaborate with other fandoms across months. Our semi-structured interview study reveals that the main motivation of the fandom collaborations is ‘mutual help’, which is regarded as effective for the success of K-pop bands. By analyzing the structural properties of the fandom collaboration network, we find that the fandom collaboration tends to be reciprocal. We also identify a small number of fandoms who play significant roles in fandom collaborations in K-pop, and show that they are likely to (i) show active community engagement, (ii) be boy bands, (iii) be listed in the top music chart, and (iv) be 3-5 years active. Our analysis reveals that the prominent K-pop events such as new album releases, annual music awards, audition shows are associated with active fandom collaborations.
As K-pop industry has been rapidly expanded, the strength of the K-pop fan community is under the spotlight. K-pop fans (or a fandom as a community) seek to support their band, and one of their strategies is \textit{`fandom collaboration'} where different fandoms for different bands mutually support to each other for the success of their bands. This paper investigates the current practice of the fandom collaboration in K-pop. By collecting and analyzing large-scale fandom activity data from DCinside, we investigate (i) to what extent fandom collaborations are prevalent in K-pop, (ii) how fandoms collaborate with others?, (iii) what fandoms play important roles in fandom collaborations, (iv) what fandoms are clustered into a group, and (v) how fandoms collaborate with other fandoms across months. Our semi-structured interview study reveals that the main motivation of the fandom collaborations is ‘mutual help’, which is regarded as effective for the success of K-pop bands. By analyzing the structural properties of the fandom collaboration network, we find that the fandom collaboration tends to be reciprocal. We also identify a small number of fandoms who play significant roles in fandom collaborations in K-pop, and show that they are likely to (i) show active community engagement, (ii) be boy bands, (iii) be listed in the top music chart, and (iv) be 3-5 years active. Our analysis reveals that the prominent K-pop events such as new album releases, annual music awards, audition shows are associated with active fandom collaborations.
주제어
#Fandom K-pop Fan Culture Collaboration Online Community
학위논문 정보
저자
Kang, Jiwon
학위수여기관
Sungkyunkwan University
학위구분
국내석사
학과
Department of Interaction Science
지도교수
Eunil Park
발행연도
2020
총페이지
vii, 72 p.
키워드
Fandom K-pop Fan Culture Collaboration Online Community
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