본 연구는 진로교육현장에 있는 미용 전공 대학생의 진로 결정과 직업가치관의 인과적 관계를 규명하고, 미용 전공 대학생의 진로체험학습이 진로 결정과 직업가치관에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구의 목적으로는 진로체험을 통한 신중한 전공 선택과 진로 결정으로 미용인으로서의 사명감과 전문가로서의 자질을 갖추도록 하는데 의의를 두고 있으며, 미용 분야의 체험학습 효과를 탐색하고자 하였다. 연구를 수행하기 위해 2018년 9월부터 11월 9일까지 수도권 지역의 미용 전공 대학생(피부, 메이크업, 헤어, 네일)을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 최종 ...
본 연구는 진로교육현장에 있는 미용 전공 대학생의 진로 결정과 직업가치관의 인과적 관계를 규명하고, 미용 전공 대학생의 진로체험학습이 진로 결정과 직업가치관에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구의 목적으로는 진로체험을 통한 신중한 전공 선택과 진로 결정으로 미용인으로서의 사명감과 전문가로서의 자질을 갖추도록 하는데 의의를 두고 있으며, 미용 분야의 체험학습 효과를 탐색하고자 하였다. 연구를 수행하기 위해 2018년 9월부터 11월 9일까지 수도권 지역의 미용 전공 대학생(피부, 메이크업, 헤어, 네일)을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 최종 분석 대상으로 328부를 선정하였다. 수집된 자료의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성은 성별은 여성이 대부분으로 1학년이 가장 많았고 미용 전공 선택 동기는 ‘관심과 적성이 있어서’ 73.8%로 나타나 전공 선택에 있어 관심과 적성의 비율이 높은 것으로 볼 수 있다. 세부전공은 피부, 메이크업, 헤어, 네일 순으로 나타났다. 취업희망 분야는 개인 숍 또는 프랜차이즈 숍이 60.7%로 가장 많았고 그다음은 병원 16.5%, 순이었다. 연구 대상자의 입학 전 선행학습은 60.1%의 경험이 있었으며, 체험학습 필요 유무와 미용은 체험학습에 필요한 과목인지에 대해서는 두 문항 다 90% 이상으로 미용 전공으로의 체험학습의 중요성을 알 수 있었다. 체험학습 시작 동기는 미용직업을 갖기 위해서가 가장 많았고, 체험학습 교육기관은 일반적 특성에 따라 달랐으며, 체험학습 시작 시기는 고3이 가장 많았다. 체험학습 교육받은 기간은 주로 6개월 미만∼1년으로 교육받은 과목은 세부전공에 따른 차이를 보였으며, 체험학습을 통한 학과 수업 이해도는 70% 이상 이해가 가장 높았고 유의성은 없었다. 둘째, 일반적 특성에 따른 진로결정이나 일반적 특성에 따른 직업가치관의 결과는 통계적으로 유의하였고, 체험학습을 통한 학과 수업 이해도에 따라서는 학과 수업에 대한 이해도가 높을수록 가치관도 높은 것으로 나타났다. 셋째, 진로체험학습에 따른 진로결정에서는 학과 수업을 70% 이상 이해한 경우의 만족도가 가장 높았고 유의한 차이는 보이지 않았다. 진로체험학습에 따른 직업가치관과 자아 가치관은 두 결과 모두 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 전반적으로 학과 수업에 대한 이해도가 높을수록 가치관도 높은 것으로 나타났다. 따라서 직업가치관과 진로결정은 체험학습을 통한 학과 수업 이해도에 따라 다른 것으로 보인다. 넷째, 상관분석을 실시한 결과, 통계적으로 유의한 상관관계가 존재하는 것으로 나타났으며, 청소년 진로체험학습을 경험한 미용 전공 대학생들의 진로 결정이 직업 가치관에 영향을 미친다는 방향과 일치하여 이해 타당성도 성립되는 것으로 평가되었고, 진로 결정과 취업 준비 행동은 직업가치관과 자아 가치관에 유의미한 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과로 진로체험이 진로결정과 직업가치관에 긍정적인 영향을 미친다는 검증 효과를 확인하였다. 본 연구를 통하여 청소년 진로체험학습의 경험이 미용인으로의 전문성을 기르는 데 도움이 되며, 올바른 진로선택에 긍정적인 효과가 있다는 것을 알 수 있었다. 향후 다양하고 실질적인 직업 체험 활동을 통해 학생들의 뚜렷한 가치관을 확립시키고 미용 진로의 다양한 교육 지도 분야가 활발하게 연구되기를 기대한다.
본 연구는 진로교육현장에 있는 미용 전공 대학생의 진로 결정과 직업가치관의 인과적 관계를 규명하고, 미용 전공 대학생의 진로체험학습이 진로 결정과 직업가치관에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 연구의 목적으로는 진로체험을 통한 신중한 전공 선택과 진로 결정으로 미용인으로서의 사명감과 전문가로서의 자질을 갖추도록 하는데 의의를 두고 있으며, 미용 분야의 체험학습 효과를 탐색하고자 하였다. 연구를 수행하기 위해 2018년 9월부터 11월 9일까지 수도권 지역의 미용 전공 대학생(피부, 메이크업, 헤어, 네일)을 대상으로 설문조사를 실시하였으며, 최종 분석 대상으로 328부를 선정하였다. 수집된 자료의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 일반적 특성은 성별은 여성이 대부분으로 1학년이 가장 많았고 미용 전공 선택 동기는 ‘관심과 적성이 있어서’ 73.8%로 나타나 전공 선택에 있어 관심과 적성의 비율이 높은 것으로 볼 수 있다. 세부전공은 피부, 메이크업, 헤어, 네일 순으로 나타났다. 취업희망 분야는 개인 숍 또는 프랜차이즈 숍이 60.7%로 가장 많았고 그다음은 병원 16.5%, 순이었다. 연구 대상자의 입학 전 선행학습은 60.1%의 경험이 있었으며, 체험학습 필요 유무와 미용은 체험학습에 필요한 과목인지에 대해서는 두 문항 다 90% 이상으로 미용 전공으로의 체험학습의 중요성을 알 수 있었다. 체험학습 시작 동기는 미용직업을 갖기 위해서가 가장 많았고, 체험학습 교육기관은 일반적 특성에 따라 달랐으며, 체험학습 시작 시기는 고3이 가장 많았다. 체험학습 교육받은 기간은 주로 6개월 미만∼1년으로 교육받은 과목은 세부전공에 따른 차이를 보였으며, 체험학습을 통한 학과 수업 이해도는 70% 이상 이해가 가장 높았고 유의성은 없었다. 둘째, 일반적 특성에 따른 진로결정이나 일반적 특성에 따른 직업가치관의 결과는 통계적으로 유의하였고, 체험학습을 통한 학과 수업 이해도에 따라서는 학과 수업에 대한 이해도가 높을수록 가치관도 높은 것으로 나타났다. 셋째, 진로체험학습에 따른 진로결정에서는 학과 수업을 70% 이상 이해한 경우의 만족도가 가장 높았고 유의한 차이는 보이지 않았다. 진로체험학습에 따른 직업가치관과 자아 가치관은 두 결과 모두 통계적으로 유의한 차이를 보였으며, 전반적으로 학과 수업에 대한 이해도가 높을수록 가치관도 높은 것으로 나타났다. 따라서 직업가치관과 진로결정은 체험학습을 통한 학과 수업 이해도에 따라 다른 것으로 보인다. 넷째, 상관분석을 실시한 결과, 통계적으로 유의한 상관관계가 존재하는 것으로 나타났으며, 청소년 진로체험학습을 경험한 미용 전공 대학생들의 진로 결정이 직업 가치관에 영향을 미친다는 방향과 일치하여 이해 타당성도 성립되는 것으로 평가되었고, 진로 결정과 취업 준비 행동은 직업가치관과 자아 가치관에 유의미한 영향을 미쳤다. 이러한 연구결과로 진로체험이 진로결정과 직업가치관에 긍정적인 영향을 미친다는 검증 효과를 확인하였다. 본 연구를 통하여 청소년 진로체험학습의 경험이 미용인으로의 전문성을 기르는 데 도움이 되며, 올바른 진로선택에 긍정적인 효과가 있다는 것을 알 수 있었다. 향후 다양하고 실질적인 직업 체험 활동을 통해 학생들의 뚜렷한 가치관을 확립시키고 미용 진로의 다양한 교육 지도 분야가 활발하게 연구되기를 기대한다.
The purpose of this study was to investigate the causal relationship between career decision and career value of beauty majors in education, and to investigate the effects of career experience learning on career decision and career values. For the purpose of this study, career experience was intende...
The purpose of this study was to investigate the causal relationship between career decision and career value of beauty majors in education, and to investigate the effects of career experience learning on career decision and career values. For the purpose of this study, career experience was intended to equip the sense of mission and professional qualities as a beauty salon through careful selection of majors and career decisions, and to explore the effects of experience learning in the field of beauty. To conduct the study, a survey was conducted from September 1, 2018 to November 9, 2018 for beauty college students (skin, makeup, hair, nail) in the metropolitan area, and 328 copies were selected for the final analysis. Collected data were analyzed using SPSS (WIN 20.0), frequency analysis, cross analysis, one-way batch analysis (Anova), correlation analysis, and regression analysis (Regression Analysis). First, in general, most of the genders were females, and the first year was the most, and the motive for selecting beauty majors was 'interest and aptitude', with 73.8%, indicating that the ratio of interest and aptitude is high in major selection. The majors were skin, makeup, hair, and nails. n the field of job hunting, 60.7% of them were private shops or franchise shops, followed by 16.5% of hospitals. The study subjects had 60.1% of prior learning prior to enrollment, and it was found that more than 90% of the experiences of beauty majors were as important as whether beauty is a subject necessary for experiential learning. The motive for starting hands-on study was to have a beauty job, and the institute of hands-on learning was different depending on the characteristics, and the start time was the third grade of high school. The periods of experiential learning education were mainly less than six months to one year, and subjects educated showed differences according to the majors. Second, the results of major satisfaction and vocational values according to general characteristics were statistically significant, and the higher the understanding of the department class through experience learning, the higher the value of the subject. Third, the satisfaction with majors according to career experience learning was the highest when students understood more than 70% of the class, and there was no significant difference. Occupational values and ego values according to career experience learning showed statistically significant differences, and the higher the understanding of the department class, the higher the value. Therefore, job value and major satisfaction seem to be different depending on the degree of understanding of the lessons through experience learning. Fourth, as a result of correlation analysis, there was a statistically significant correlation, and the validity of understanding was consistent with the direction that career decision of college students who experienced career experience learning had an effect on their occupational values. Career decision and job readiness behavior had a significant effect on job value and self-esteem. These findings confirmed the positive effects of career experience on career decisions and job values. Through this study, it was found that the experience of learning career path for young people helps to develop professionalism as a hairdresser and has a positive effect on choosing the right career path. We look forward to establishing students' distinct values through diverse and practical vocational experience activities in the future and actively studying various areas of education guidance in beauty course.
The purpose of this study was to investigate the causal relationship between career decision and career value of beauty majors in education, and to investigate the effects of career experience learning on career decision and career values. For the purpose of this study, career experience was intended to equip the sense of mission and professional qualities as a beauty salon through careful selection of majors and career decisions, and to explore the effects of experience learning in the field of beauty. To conduct the study, a survey was conducted from September 1, 2018 to November 9, 2018 for beauty college students (skin, makeup, hair, nail) in the metropolitan area, and 328 copies were selected for the final analysis. Collected data were analyzed using SPSS (WIN 20.0), frequency analysis, cross analysis, one-way batch analysis (Anova), correlation analysis, and regression analysis (Regression Analysis). First, in general, most of the genders were females, and the first year was the most, and the motive for selecting beauty majors was 'interest and aptitude', with 73.8%, indicating that the ratio of interest and aptitude is high in major selection. The majors were skin, makeup, hair, and nails. n the field of job hunting, 60.7% of them were private shops or franchise shops, followed by 16.5% of hospitals. The study subjects had 60.1% of prior learning prior to enrollment, and it was found that more than 90% of the experiences of beauty majors were as important as whether beauty is a subject necessary for experiential learning. The motive for starting hands-on study was to have a beauty job, and the institute of hands-on learning was different depending on the characteristics, and the start time was the third grade of high school. The periods of experiential learning education were mainly less than six months to one year, and subjects educated showed differences according to the majors. Second, the results of major satisfaction and vocational values according to general characteristics were statistically significant, and the higher the understanding of the department class through experience learning, the higher the value of the subject. Third, the satisfaction with majors according to career experience learning was the highest when students understood more than 70% of the class, and there was no significant difference. Occupational values and ego values according to career experience learning showed statistically significant differences, and the higher the understanding of the department class, the higher the value. Therefore, job value and major satisfaction seem to be different depending on the degree of understanding of the lessons through experience learning. Fourth, as a result of correlation analysis, there was a statistically significant correlation, and the validity of understanding was consistent with the direction that career decision of college students who experienced career experience learning had an effect on their occupational values. Career decision and job readiness behavior had a significant effect on job value and self-esteem. These findings confirmed the positive effects of career experience on career decisions and job values. Through this study, it was found that the experience of learning career path for young people helps to develop professionalism as a hairdresser and has a positive effect on choosing the right career path. We look forward to establishing students' distinct values through diverse and practical vocational experience activities in the future and actively studying various areas of education guidance in beauty course.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.