인공지능(AI), 사물인터넷(IoT), 빅데이터 등 여러 분야의 기술혁신으로 현대 사회가 점점 더 초연결됨에 따라 더 많은 정보들이 국제어인 영어로 생성 및 확산되고 있다. 이에 따라 영어의 중요성은 점점 더 높아지고 있으며, 영어교육의 필요성 또한 더욱 증대되고 있다. 한편에서는 실시간 쌍방향 통번역 기기의 발달로 현행 음성언어 중심의 의사소통 능력을 함양하기 위한 영어교육의 필요성은 줄어들 것이라 예측됨에 따라 영어교육은 변화를 요구받고 있다. 학교에서 행해지는 교과 교육활동에 대한 기준 및 그에 대한 변화의 요구는 구체적으로 교과 교육과정기준 문서에 의해 표현된다. 따라서 영어교육에 대한 변화요구는 구체적으로 영어과 교육과정기준 문서를 통해 먼저 발현되는데, 최근 개정된 2015 개정 영어과 교육과정은 ‘학습 경험의 질 개선’이라는 비전 아래 교과 특성에 상관없이 교과별 동일하게 영역, 핵심개념, 일반화된 지식, 내용 요소, 기능 등을 제시함으로써 영어과의 특성을 살리지 못한 방향으로 교육과정기준 문서가 개편되면서 개선의 목소리가 촉구되었다. 잘 만들어진 기준 문서가 교육의 질적 수준을 올려주고 이는 곧 학생들에게 양질의 교육을 제공한다는 점에서 교육과정기준 문서의 체제와 내용의 중요성은 매우 크다(임유나, 2015: 3). 문서의 체제와 그 안에 들어가는 내용은 상호 연결된다는 점에서 분리하기 어렵기에 본 연구에서는 이를 고려하여, 문서 체제를 ‘외적 체제, 구성 체제, 내용 체제’로 나누어 살핌으로써, 어떤 틀 안에서 교육내용이 제시되어야 영어과 교육과정기준 문서가 교과의 특성을 살리면서 실효성 있게 사용될 수 있을지 개선방향을 살펴보고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해, 본 연구에서는 먼저 교수요목시기부터 시작하여 현행 2015 개정 교육과정에 이르기까지 영어과 공통 교육과정에 해당하는 교과 교육과정기준 문서 체제를 동일한 분석 관점을 토대로 동향을 반추하는 문헌 연구를 수행함으로써, 향후 영어과 교육과정기준 문서가 교과의 특성을 살리면서 보다 실효성 있는 문서로 발전할 수 있도록 토대를 다지고자 하였다. 또한 미래적 관점에서 ...
인공지능(AI), 사물인터넷(IoT), 빅데이터 등 여러 분야의 기술혁신으로 현대 사회가 점점 더 초연결됨에 따라 더 많은 정보들이 국제어인 영어로 생성 및 확산되고 있다. 이에 따라 영어의 중요성은 점점 더 높아지고 있으며, 영어교육의 필요성 또한 더욱 증대되고 있다. 한편에서는 실시간 쌍방향 통번역 기기의 발달로 현행 음성언어 중심의 의사소통 능력을 함양하기 위한 영어교육의 필요성은 줄어들 것이라 예측됨에 따라 영어교육은 변화를 요구받고 있다. 학교에서 행해지는 교과 교육활동에 대한 기준 및 그에 대한 변화의 요구는 구체적으로 교과 교육과정기준 문서에 의해 표현된다. 따라서 영어교육에 대한 변화요구는 구체적으로 영어과 교육과정기준 문서를 통해 먼저 발현되는데, 최근 개정된 2015 개정 영어과 교육과정은 ‘학습 경험의 질 개선’이라는 비전 아래 교과 특성에 상관없이 교과별 동일하게 영역, 핵심개념, 일반화된 지식, 내용 요소, 기능 등을 제시함으로써 영어과의 특성을 살리지 못한 방향으로 교육과정기준 문서가 개편되면서 개선의 목소리가 촉구되었다. 잘 만들어진 기준 문서가 교육의 질적 수준을 올려주고 이는 곧 학생들에게 양질의 교육을 제공한다는 점에서 교육과정기준 문서의 체제와 내용의 중요성은 매우 크다(임유나, 2015: 3). 문서의 체제와 그 안에 들어가는 내용은 상호 연결된다는 점에서 분리하기 어렵기에 본 연구에서는 이를 고려하여, 문서 체제를 ‘외적 체제, 구성 체제, 내용 체제’로 나누어 살핌으로써, 어떤 틀 안에서 교육내용이 제시되어야 영어과 교육과정기준 문서가 교과의 특성을 살리면서 실효성 있게 사용될 수 있을지 개선방향을 살펴보고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해, 본 연구에서는 먼저 교수요목시기부터 시작하여 현행 2015 개정 교육과정에 이르기까지 영어과 공통 교육과정에 해당하는 교과 교육과정기준 문서 체제를 동일한 분석 관점을 토대로 동향을 반추하는 문헌 연구를 수행함으로써, 향후 영어과 교육과정기준 문서가 교과의 특성을 살리면서 보다 실효성 있는 문서로 발전할 수 있도록 토대를 다지고자 하였다. 또한 미래적 관점에서 4차 산업혁명시대의 영어교육에 대한 방향성을 탐색하였고, 일본과 스웨덴의 영어과 교육과정기준 문서와의 횡적인 비교 연구를 통해, 앞으로 영어과 교육과정기준 문서가 어떠한 방향성을 가지고 개선 및 발전해 나아가야 할지에 대해 시사점을 제시하고자 하였다.
본 연구를 수행한 결과, ‘외적 체제, 구성 체제, 내용 체제, 기타’의 4가지 큰 구분 아래 다음과 같은 총 19가지 개선사항을 도출할 수 있었다.
첫째, 외적 체제에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ① 우리나라 영어과 교육과정기준 문서는 방만한 양으로 구성되어 접근성이 떨어지므로, 접근성을 높일 뿐만 아니라 교사의 자율성을 확보할 수 있도록, 교육과정기준 문서의 분량을 간소화하는 방향으로 점차적으로 개선해야 할 필요가 있다. ② 색상과 그래픽이 없는 가독성이 떨어지는 체제를 개선하기 위해, ‘목표(역량)-내용-방법-평가’ 일체화 모습, ‘통합적 교육내용(성취기준)’ 제시 등에 대한 인포그래픽의 삽입을 통해 가독성을 확보할 수 있도록 개선해야 한다. ③ ‘학교급별’, ‘교과별’로 분리제시되었던 2가지 발간형태를, 호주의 교육과정 시스템처럼 독자가 필요한 부분을 선택 및 편집하여 살펴볼 수 있도록 하여, 독자의 편리성을 더욱 제고할 필요가 있다.
둘째, 구성 체제에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ④ ‘성격’, ‘목표’, ‘내용 체계 및 성취기준’, ‘교수·학습 및 평가의 방향’의 체제는 유지할 필요가 있다.
셋째, 내용 체제에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ⑤ 영어과 역량 선정에 있어 총론의 핵심 역량 틀 안에서 제시되면서 영어 교과의 특성을 살린 새로운 역량제시라고 보기 어렵다는 한계가 있었으므로 영어과 역량을 따로 제시할 필요가 있을지, 영어과 역량을 따로 제시할 필요가 있다면 영어과만의 특성을 살린 역량에는 무엇이 있을지에 대한 보다 깊은 연구를 통해 영어과 역량을 재정비할 필요가 있다. ⑥ ‘성격’항의 항목에 제1차 교육과정에 제시하였던 ‘학생 성장 과정에서 유의할 점’을 다시 제시함으로써, 현행 교육과정의 “각 학교급 학생의 인지적, 정의적 특성을 고려하여~”라는 진술에 대한 구체성을 제시하고, ‘교과 교육과정의 개정 취지와 개정 방향’에 대한 정보를 제시함으로써 교과와 개정의 이해를 도와줄 수 있도록 개선해야 할 필요가 있다. ⑦ ‘목표’항에서 ‘세부 목표’와 ‘학교급별 목표’의 목표 제시 순서가 서로 상이하게 제시되고 있어, 일관성이 결여되어 있으므로, 일본의 경우처럼, 세부 목표를 학교급별로 제시하고 있는 방안을 참고하여 일관성 있게 목표를 다시 재정립할 필요가 있다. 뿐만 아니라 4차 산업혁명시대를 맞이하여, ‘기능적 목표’를 강조하고 있는 현재의 교육목표는 문화 이해 및 문해력 발달과 고급수준의 영어사용능력 그리고 창의성과 관용성 함양으로써의 패러다임이 변화해야한다는 사회적인 요구가 제기되고 있으므로, 단기적인 측면에서는 대화형 AI 기기를 통해 개인맞춤형 의사소통 능력을 효과적으로 함양하고, 더 나아가 다양한 사람 및 AI와의 소통을 통해 창의성과 협업능력을 배양해야 하는 목표를 강조하는 방향으로 개선하고, 중장기적인 측면에서는 통번역기기의 발전으로 의사소통이 실시간으로 가능해지므로, 영어교육의 초점은 지금의 의사소통능력의 배양보다는 문화 이해, 문해력 발달과 고급수준의 영어사용능력 그리고 창의성과 관용성 함양에 초점을 두는 것으로 목표를 개선해야 할 필요가 있다. ⑧ 영어과에서 제시하고 있는 ‘내용 체계표’는 영어과의 원리와 특성을 살려 교과간, 학년간 연계를 도와주고 있기보다는 영어과의 특성과 방향을 잃어버리게 만들었다는 한계가 있으므로 국가 교육과정의 공통성과 교과간, 학년간 연계성을 위해 동일한 체제를 모든 교과에 일괄적으로 적용하는 것이 옳을 것인지, 아니면 교과의 특수성에 따라 구성방식을 달리하여 제시하는 것이 적절한지에 대한 논의와 연구를 토대로 차기 교육과정에서는 교과 특수성을 담보한 내용 체계를 도입하여 교과 간 연계가 이루어질 수 있도록 개선해야 한다. ⑨ 1995년 6차 교육과정 개정에서부터 성취기준은 ‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기’로 구분되어 현행 2015 개정 교육과정까지 제시되고 있다. 언어 기능별로 제시되어온 성취기준은 교육 목표 중 일부분에 해당하는 ‘의사소통 능력’만을 중점적으로 담아냄으로써 ‘문화’적인 요소를 담아내지 못한다는 한계와 더불어 언어 기능별로 상호간에 어떤 관계가 있는지에 대해한 정보가 없다는 문제가 제기되었다. 따라서 성취기준 제시에 있어 지금처럼 ‘언어 기능’별로 제시할지, 다른 분류별로 제시할지에 대한 보다 깊은 논의 및 연구가 필요하며 국제적 기준인 ‘CEFR’의 참고 등을 통해 교육내용과 목표가 순서대로 대별될 수 있도록 하여 보다 보편적이고 객관적인 기준으로서 기능할 수 있도록 개선됨이 필요하다. 또한 이완기(2015), 박혜영 외(2018) 등의 선행연구와 스웨덴의 사례를 참고하여, 초등학교·중학교의 마무리 학년별에 따라 도달해야하는 수준을 다양하게 제시함으로써 성취기준을 통합적으로 제시하는 방안으로의 개선을 검토해볼 필요가 있다. ⑩ 학교급간 연계성을 강화하고, 통합적으로 언어 기능을 학습하기 위해서, 초등 영어 교육과정을 음성언어 중심의 교육과정을 강조하여 의사소통 능력을 함양하기보다는, 학생의 인지 및 사고 능력에 맞춰 균형 있게 발전시키는 것이 중요하므로 입력과 출력기능의 성취기준이 균형 있게 제시될 필요가 있으며, 연도별 순차시행을 개선하여 초·중학교의 학교급 연계성을 강화하도록 개선한다. ⑪ 수행능력 위주의 성취기준 진술은 ‘무엇을 아느냐’보다는 ‘무엇을 할 줄 아느냐’로 방점이 변화된 역량 중심의 패러다임과도 일치하므로 유지될 필요 있다. 또한 성취기준의 불명료함은 영어 능력 도달 수준을 명시하는 문구가 제시되지 않음으로써 더욱 심화가 되고 있으므로 스웨덴의 사례처럼 초등학교가 마무리되는 단계인 6학년, 중학교가 마무리되는 단계인 9학년 말에, 각 등급별로 도달해야하는 수준을 달리 제시하는 내용진술을 통해 명료성을 확보하는 방향으로 개선이 필요하다. ⑫ 성취기준에 해당하는 교육내용 1개당 수업시수는 우리나라가 8.72시수로 가장 적었으며, 일본은 약 17시수, 스웨덴은 약 30시수로 제시하고 있으므로 교육내용 수에 대한 적정화 연구를 통해, 교육내용 수를 축소하여 제시할 수 있도록 개선해야한다. 또한 2011 개정 교육과정에서처럼 ‘학습 내용 성취기준의 학습 활동의 예’를 제시함으로써 교육내용 축소에 따른 모호한 진술을 명료화할 수 있도록 개선한다. ⑬ 교육과정기준 문서가 교사에게 도움이 되는 문서로서의 기능을 갖추되, 교사의 자율성·창의성 및 전문성을 저해하지 않는 기준으로써 제시될 수 있도록 구현되어야 할 필요가 있다. 이를 구현하기 위해서 하나의 대안으로써, 국가 수준의 교과 교육과정에서는 교수·학습 방법과 평가부분에 대해 방향성만을 제시하여 교사의 자율성에 대해 가능성을 열어주는 한편, 이에 대한 명료성을 높여줄 수 있도록 대표적인 사례 정도만을 제시하도록 한다.
넷째, 기타에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ⑭ 스웨덴은 우리나라와 일본과는 다르게 초등학교 1학년 때부터 영어교육이 시작되고 있다는 점을 볼 때, 영어 도입 학년에 대한 활발한 논의와 연구를 통해 적기 도입 학년을 찾는 것이 중요하다. 우리나라에서는 영어교육 도입시기에 대한 적절성 논란이 지속되고 있으므로, 우리나라의 영어교육 환경 및 언어·발달학적 입장 등을 골고루 고려하여 영어교육 시작의 적절한 지점을 찾도록 한다. ⑮ 우리나라는 EFL인 환경에서 영어교육을 진행하고 있어, 의사소통 능력을 함양하는 것에 있어 한계가 있으므로, 이에 대한 기회를 늘려주기 위해 원어민 혹은 영어회화전문교사(강사)의 도입을 강화해야 할 필요가 있다. ⑯ 음성 언어 중심의 평가와는 거리가 먼 객관식 위주의 평가문항과 대입제도로 인해 실제 현실과의 괴리는 좀처럼 줄어들지 않고 있으므로, CEFR 등 국제적 영어 기준을 토대로, ‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기’의 언어 기능의 균형 잡힌 평가가 이루어질 수 있도록 개선한다. ⑰ ‘역량’적 요소를 구체적인 예시를 들어 설명하고 있는 것이 아니라 선언적으로 진술하였다는 문제가 있으므로 역량적 요소를 어떻게 하면 함양할 수 있을지에 대한 구체성을 그려주는 제시로 개선한다. ⑱ 공통 교육과정 기간이 교육과정기마다 달리 제시되고 있으므로 의무교육과정과 공통교육과정을 일치시킬 것인가, 고등학교 1학년까지 공통교육과정으로 볼 것인가 하는 연구를 통해 공통 교육과정 기간을 확정하여 내용을 체계적으로 재정비하려는 노력이 필요하다. 일본과 스웨덴의 사례를 참고해볼 때, 의무교육기간과 일치하도록 내용을 제시하고 있었다는 점에서, 의무교육기간과 공통교육기간을 일치하도록 하여 책무성을 공고히 하며, 선택교육에 대한 자율성을 늘릴 수 있도록 해야 할 것이다. ⑲ 어휘 제시 여부에 있어 일본은 우리나라보다 2배 이상 어휘 양을 제시하고 있었으며, 스웨덴은 어휘의 양에 대해 제시를 두지 않음으로써 자유롭게 내용을 제시함으로써 창의성 및 교육내용의 자율성을 확보할 수 있었다는 측면을 고려해볼 때, 더욱 적극적으로 어휘의 양을 늘려, 창의적인 교수·학습이 이루어지도록 해야 할 것이다.
교육과정기준 문서의 체제와 내용은 시대·사회·학습자·학문의 요구에 따라 지속적으로 변화해간다. 따라서 전에는 맞았지만, 지금은 맞지 않는 부분이 계속적으로 제기된다. 따라서 본 연구는 영어과 교육과정기준 문서를 교수요목시기부터 시작하여 현행 2015개정 교육과정까지의 종적인 비교와 외국 영어과 교육과정기준 문서와의 횡적인 비교를 통해 시기종합적인 차원에서 연구를 하였다는 점에서 의의를 지닌다. 뿐만 아니라 4차 산업혁명으로 인해 사회가 점점 더 초연결됨에 따라 세계화 및 다원화 다문화 시대를 맞이한 영어과 교육과정기준 문서가 어떠한 방향성을 가지고 개선되어야 할지에 대한 내용을 제시한 점에서도 연구의 의의를 가진다. 하지만 하루가 다르게 변화하는 사회임을 고려하였을 때 영어과 교육과정기준 문서에 대한 연구는 지속적으로 탐구되어야 할 필요가 있다. 이에 대한 책임과 의무를 가지고 계속 나아간다면 세계적으로 우수하고 경쟁력 있는 교과 교육과정기준이 개발될 것이고, 결국 이는 학생들에게 질 높은 교육 기회를 제공할 수 있을 것이다.
인공지능(AI), 사물인터넷(IoT), 빅데이터 등 여러 분야의 기술혁신으로 현대 사회가 점점 더 초연결됨에 따라 더 많은 정보들이 국제어인 영어로 생성 및 확산되고 있다. 이에 따라 영어의 중요성은 점점 더 높아지고 있으며, 영어교육의 필요성 또한 더욱 증대되고 있다. 한편에서는 실시간 쌍방향 통번역 기기의 발달로 현행 음성언어 중심의 의사소통 능력을 함양하기 위한 영어교육의 필요성은 줄어들 것이라 예측됨에 따라 영어교육은 변화를 요구받고 있다. 학교에서 행해지는 교과 교육활동에 대한 기준 및 그에 대한 변화의 요구는 구체적으로 교과 교육과정기준 문서에 의해 표현된다. 따라서 영어교육에 대한 변화요구는 구체적으로 영어과 교육과정기준 문서를 통해 먼저 발현되는데, 최근 개정된 2015 개정 영어과 교육과정은 ‘학습 경험의 질 개선’이라는 비전 아래 교과 특성에 상관없이 교과별 동일하게 영역, 핵심개념, 일반화된 지식, 내용 요소, 기능 등을 제시함으로써 영어과의 특성을 살리지 못한 방향으로 교육과정기준 문서가 개편되면서 개선의 목소리가 촉구되었다. 잘 만들어진 기준 문서가 교육의 질적 수준을 올려주고 이는 곧 학생들에게 양질의 교육을 제공한다는 점에서 교육과정기준 문서의 체제와 내용의 중요성은 매우 크다(임유나, 2015: 3). 문서의 체제와 그 안에 들어가는 내용은 상호 연결된다는 점에서 분리하기 어렵기에 본 연구에서는 이를 고려하여, 문서 체제를 ‘외적 체제, 구성 체제, 내용 체제’로 나누어 살핌으로써, 어떤 틀 안에서 교육내용이 제시되어야 영어과 교육과정기준 문서가 교과의 특성을 살리면서 실효성 있게 사용될 수 있을지 개선방향을 살펴보고자 하였다. 연구의 목적을 달성하기 위해, 본 연구에서는 먼저 교수요목시기부터 시작하여 현행 2015 개정 교육과정에 이르기까지 영어과 공통 교육과정에 해당하는 교과 교육과정기준 문서 체제를 동일한 분석 관점을 토대로 동향을 반추하는 문헌 연구를 수행함으로써, 향후 영어과 교육과정기준 문서가 교과의 특성을 살리면서 보다 실효성 있는 문서로 발전할 수 있도록 토대를 다지고자 하였다. 또한 미래적 관점에서 4차 산업혁명시대의 영어교육에 대한 방향성을 탐색하였고, 일본과 스웨덴의 영어과 교육과정기준 문서와의 횡적인 비교 연구를 통해, 앞으로 영어과 교육과정기준 문서가 어떠한 방향성을 가지고 개선 및 발전해 나아가야 할지에 대해 시사점을 제시하고자 하였다.
본 연구를 수행한 결과, ‘외적 체제, 구성 체제, 내용 체제, 기타’의 4가지 큰 구분 아래 다음과 같은 총 19가지 개선사항을 도출할 수 있었다.
첫째, 외적 체제에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ① 우리나라 영어과 교육과정기준 문서는 방만한 양으로 구성되어 접근성이 떨어지므로, 접근성을 높일 뿐만 아니라 교사의 자율성을 확보할 수 있도록, 교육과정기준 문서의 분량을 간소화하는 방향으로 점차적으로 개선해야 할 필요가 있다. ② 색상과 그래픽이 없는 가독성이 떨어지는 체제를 개선하기 위해, ‘목표(역량)-내용-방법-평가’ 일체화 모습, ‘통합적 교육내용(성취기준)’ 제시 등에 대한 인포그래픽의 삽입을 통해 가독성을 확보할 수 있도록 개선해야 한다. ③ ‘학교급별’, ‘교과별’로 분리제시되었던 2가지 발간형태를, 호주의 교육과정 시스템처럼 독자가 필요한 부분을 선택 및 편집하여 살펴볼 수 있도록 하여, 독자의 편리성을 더욱 제고할 필요가 있다.
둘째, 구성 체제에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ④ ‘성격’, ‘목표’, ‘내용 체계 및 성취기준’, ‘교수·학습 및 평가의 방향’의 체제는 유지할 필요가 있다.
셋째, 내용 체제에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ⑤ 영어과 역량 선정에 있어 총론의 핵심 역량 틀 안에서 제시되면서 영어 교과의 특성을 살린 새로운 역량제시라고 보기 어렵다는 한계가 있었으므로 영어과 역량을 따로 제시할 필요가 있을지, 영어과 역량을 따로 제시할 필요가 있다면 영어과만의 특성을 살린 역량에는 무엇이 있을지에 대한 보다 깊은 연구를 통해 영어과 역량을 재정비할 필요가 있다. ⑥ ‘성격’항의 항목에 제1차 교육과정에 제시하였던 ‘학생 성장 과정에서 유의할 점’을 다시 제시함으로써, 현행 교육과정의 “각 학교급 학생의 인지적, 정의적 특성을 고려하여~”라는 진술에 대한 구체성을 제시하고, ‘교과 교육과정의 개정 취지와 개정 방향’에 대한 정보를 제시함으로써 교과와 개정의 이해를 도와줄 수 있도록 개선해야 할 필요가 있다. ⑦ ‘목표’항에서 ‘세부 목표’와 ‘학교급별 목표’의 목표 제시 순서가 서로 상이하게 제시되고 있어, 일관성이 결여되어 있으므로, 일본의 경우처럼, 세부 목표를 학교급별로 제시하고 있는 방안을 참고하여 일관성 있게 목표를 다시 재정립할 필요가 있다. 뿐만 아니라 4차 산업혁명시대를 맞이하여, ‘기능적 목표’를 강조하고 있는 현재의 교육목표는 문화 이해 및 문해력 발달과 고급수준의 영어사용능력 그리고 창의성과 관용성 함양으로써의 패러다임이 변화해야한다는 사회적인 요구가 제기되고 있으므로, 단기적인 측면에서는 대화형 AI 기기를 통해 개인맞춤형 의사소통 능력을 효과적으로 함양하고, 더 나아가 다양한 사람 및 AI와의 소통을 통해 창의성과 협업능력을 배양해야 하는 목표를 강조하는 방향으로 개선하고, 중장기적인 측면에서는 통번역기기의 발전으로 의사소통이 실시간으로 가능해지므로, 영어교육의 초점은 지금의 의사소통능력의 배양보다는 문화 이해, 문해력 발달과 고급수준의 영어사용능력 그리고 창의성과 관용성 함양에 초점을 두는 것으로 목표를 개선해야 할 필요가 있다. ⑧ 영어과에서 제시하고 있는 ‘내용 체계표’는 영어과의 원리와 특성을 살려 교과간, 학년간 연계를 도와주고 있기보다는 영어과의 특성과 방향을 잃어버리게 만들었다는 한계가 있으므로 국가 교육과정의 공통성과 교과간, 학년간 연계성을 위해 동일한 체제를 모든 교과에 일괄적으로 적용하는 것이 옳을 것인지, 아니면 교과의 특수성에 따라 구성방식을 달리하여 제시하는 것이 적절한지에 대한 논의와 연구를 토대로 차기 교육과정에서는 교과 특수성을 담보한 내용 체계를 도입하여 교과 간 연계가 이루어질 수 있도록 개선해야 한다. ⑨ 1995년 6차 교육과정 개정에서부터 성취기준은 ‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기’로 구분되어 현행 2015 개정 교육과정까지 제시되고 있다. 언어 기능별로 제시되어온 성취기준은 교육 목표 중 일부분에 해당하는 ‘의사소통 능력’만을 중점적으로 담아냄으로써 ‘문화’적인 요소를 담아내지 못한다는 한계와 더불어 언어 기능별로 상호간에 어떤 관계가 있는지에 대해한 정보가 없다는 문제가 제기되었다. 따라서 성취기준 제시에 있어 지금처럼 ‘언어 기능’별로 제시할지, 다른 분류별로 제시할지에 대한 보다 깊은 논의 및 연구가 필요하며 국제적 기준인 ‘CEFR’의 참고 등을 통해 교육내용과 목표가 순서대로 대별될 수 있도록 하여 보다 보편적이고 객관적인 기준으로서 기능할 수 있도록 개선됨이 필요하다. 또한 이완기(2015), 박혜영 외(2018) 등의 선행연구와 스웨덴의 사례를 참고하여, 초등학교·중학교의 마무리 학년별에 따라 도달해야하는 수준을 다양하게 제시함으로써 성취기준을 통합적으로 제시하는 방안으로의 개선을 검토해볼 필요가 있다. ⑩ 학교급간 연계성을 강화하고, 통합적으로 언어 기능을 학습하기 위해서, 초등 영어 교육과정을 음성언어 중심의 교육과정을 강조하여 의사소통 능력을 함양하기보다는, 학생의 인지 및 사고 능력에 맞춰 균형 있게 발전시키는 것이 중요하므로 입력과 출력기능의 성취기준이 균형 있게 제시될 필요가 있으며, 연도별 순차시행을 개선하여 초·중학교의 학교급 연계성을 강화하도록 개선한다. ⑪ 수행능력 위주의 성취기준 진술은 ‘무엇을 아느냐’보다는 ‘무엇을 할 줄 아느냐’로 방점이 변화된 역량 중심의 패러다임과도 일치하므로 유지될 필요 있다. 또한 성취기준의 불명료함은 영어 능력 도달 수준을 명시하는 문구가 제시되지 않음으로써 더욱 심화가 되고 있으므로 스웨덴의 사례처럼 초등학교가 마무리되는 단계인 6학년, 중학교가 마무리되는 단계인 9학년 말에, 각 등급별로 도달해야하는 수준을 달리 제시하는 내용진술을 통해 명료성을 확보하는 방향으로 개선이 필요하다. ⑫ 성취기준에 해당하는 교육내용 1개당 수업시수는 우리나라가 8.72시수로 가장 적었으며, 일본은 약 17시수, 스웨덴은 약 30시수로 제시하고 있으므로 교육내용 수에 대한 적정화 연구를 통해, 교육내용 수를 축소하여 제시할 수 있도록 개선해야한다. 또한 2011 개정 교육과정에서처럼 ‘학습 내용 성취기준의 학습 활동의 예’를 제시함으로써 교육내용 축소에 따른 모호한 진술을 명료화할 수 있도록 개선한다. ⑬ 교육과정기준 문서가 교사에게 도움이 되는 문서로서의 기능을 갖추되, 교사의 자율성·창의성 및 전문성을 저해하지 않는 기준으로써 제시될 수 있도록 구현되어야 할 필요가 있다. 이를 구현하기 위해서 하나의 대안으로써, 국가 수준의 교과 교육과정에서는 교수·학습 방법과 평가부분에 대해 방향성만을 제시하여 교사의 자율성에 대해 가능성을 열어주는 한편, 이에 대한 명료성을 높여줄 수 있도록 대표적인 사례 정도만을 제시하도록 한다.
넷째, 기타에 해당하는 개선사항은 다음과 같다. ⑭ 스웨덴은 우리나라와 일본과는 다르게 초등학교 1학년 때부터 영어교육이 시작되고 있다는 점을 볼 때, 영어 도입 학년에 대한 활발한 논의와 연구를 통해 적기 도입 학년을 찾는 것이 중요하다. 우리나라에서는 영어교육 도입시기에 대한 적절성 논란이 지속되고 있으므로, 우리나라의 영어교육 환경 및 언어·발달학적 입장 등을 골고루 고려하여 영어교육 시작의 적절한 지점을 찾도록 한다. ⑮ 우리나라는 EFL인 환경에서 영어교육을 진행하고 있어, 의사소통 능력을 함양하는 것에 있어 한계가 있으므로, 이에 대한 기회를 늘려주기 위해 원어민 혹은 영어회화전문교사(강사)의 도입을 강화해야 할 필요가 있다. ⑯ 음성 언어 중심의 평가와는 거리가 먼 객관식 위주의 평가문항과 대입제도로 인해 실제 현실과의 괴리는 좀처럼 줄어들지 않고 있으므로, CEFR 등 국제적 영어 기준을 토대로, ‘듣기, 말하기, 읽기, 쓰기’의 언어 기능의 균형 잡힌 평가가 이루어질 수 있도록 개선한다. ⑰ ‘역량’적 요소를 구체적인 예시를 들어 설명하고 있는 것이 아니라 선언적으로 진술하였다는 문제가 있으므로 역량적 요소를 어떻게 하면 함양할 수 있을지에 대한 구체성을 그려주는 제시로 개선한다. ⑱ 공통 교육과정 기간이 교육과정기마다 달리 제시되고 있으므로 의무교육과정과 공통교육과정을 일치시킬 것인가, 고등학교 1학년까지 공통교육과정으로 볼 것인가 하는 연구를 통해 공통 교육과정 기간을 확정하여 내용을 체계적으로 재정비하려는 노력이 필요하다. 일본과 스웨덴의 사례를 참고해볼 때, 의무교육기간과 일치하도록 내용을 제시하고 있었다는 점에서, 의무교육기간과 공통교육기간을 일치하도록 하여 책무성을 공고히 하며, 선택교육에 대한 자율성을 늘릴 수 있도록 해야 할 것이다. ⑲ 어휘 제시 여부에 있어 일본은 우리나라보다 2배 이상 어휘 양을 제시하고 있었으며, 스웨덴은 어휘의 양에 대해 제시를 두지 않음으로써 자유롭게 내용을 제시함으로써 창의성 및 교육내용의 자율성을 확보할 수 있었다는 측면을 고려해볼 때, 더욱 적극적으로 어휘의 양을 늘려, 창의적인 교수·학습이 이루어지도록 해야 할 것이다.
교육과정기준 문서의 체제와 내용은 시대·사회·학습자·학문의 요구에 따라 지속적으로 변화해간다. 따라서 전에는 맞았지만, 지금은 맞지 않는 부분이 계속적으로 제기된다. 따라서 본 연구는 영어과 교육과정기준 문서를 교수요목시기부터 시작하여 현행 2015개정 교육과정까지의 종적인 비교와 외국 영어과 교육과정기준 문서와의 횡적인 비교를 통해 시기종합적인 차원에서 연구를 하였다는 점에서 의의를 지닌다. 뿐만 아니라 4차 산업혁명으로 인해 사회가 점점 더 초연결됨에 따라 세계화 및 다원화 다문화 시대를 맞이한 영어과 교육과정기준 문서가 어떠한 방향성을 가지고 개선되어야 할지에 대한 내용을 제시한 점에서도 연구의 의의를 가진다. 하지만 하루가 다르게 변화하는 사회임을 고려하였을 때 영어과 교육과정기준 문서에 대한 연구는 지속적으로 탐구되어야 할 필요가 있다. 이에 대한 책임과 의무를 가지고 계속 나아간다면 세계적으로 우수하고 경쟁력 있는 교과 교육과정기준이 개발될 것이고, 결국 이는 학생들에게 질 높은 교육 기회를 제공할 수 있을 것이다.
The importance of English is increasing as more information is generated and spread in the international language, English, which is increasingly hyper-connected by technological innovations in various fields such as artificial intelligence (AI), the Internet of Things (IoT), and big data. Therefore...
The importance of English is increasing as more information is generated and spread in the international language, English, which is increasingly hyper-connected by technological innovations in various fields such as artificial intelligence (AI), the Internet of Things (IoT), and big data. Therefore, the necessity of English education to foster the ability to deal with this quickly is increasing. On the other hand, English education is required to change as the development of interactive translator is expected to reduce the necessity of English education to cultivate current speech-language-oriented communication ability. The standards for curriculum activities carried out in schools and the demands for changes are expressed in the curriculum standards document. Therefore, the demand for change in English education is expressed first through the English curriculum standards document. The recently revised 2015 English curriculum has the same domain, as the English education standards failed to utilize the English characteristics by presenting areas, key concepts, generalized knowledge, content elements and functions regardless of the subject characteristics, under the vision of "improving the quality of learning experience." So, a voice for improvement of English curriculum standards document was urged. The system and content of the curriculum standards document are of great importance in that a well-formed standards document raises the quality of education, which in turn provides a quality education for students(Lim Yoo Na, 2015: 3). Since it is difficult to separate the system of documents and the contents contained in them in terms of interconnection, this study considers this and divides the document system into 'external system, composition system, and content system', thereby presenting educational contents within a certain framework. The purpose of this study was to examine whether the English curriculum standards document can be used effectively while taking advantage of the characteristics of the curriculum. Therefore, in this study, the literature curriculum reflects the trend based on the same analysis perspective of curriculum standards document system corresponding to from the formation stage of the contemporary education system to the current revised curriculum. It was intended to lay the groundwork so that standards documents could be developed into more effective documents while utilizing the characteristics of the curriculum. In addition, through exploration of the direction of English education in the 4th Industrial Revolution era from the perspective of the future, and through the cross-research of English curriculum standards documents in Japan and Sweden, I wanted to explore how the English curriculum standards documents should be improved and developed in the future. As a result of this study, the following 19 improvements can be derived under the four major divisions of 'External System, Composition System, Content System, and others'.
First, the improvements corresponding to the external system are as follows.
① Since Korean English curriculum standards documents are composed of laxity and are less accessible, there is a need to gradually improve them in order to simplify the quantity of curriculum standards documents to improve accessibility and secure autonomy of teachers.
② To improve readability without color and graphics, it is possible to improve readability by inserting infographics on the integration of 'Goals (Competences)-Contents-Teaching and Learning method methods-assessments' and suggesting 'integrated education content (achievement standards)'.
③ It is necessary to enhance the reader's convenience by allowing the readers to select and edit the necessary parts like the Australian curriculum system.
Second, the improvements corresponding to the composition system are as follows.
④ The system of 'Characteristics', 'Goal', 'Contents', and 'Teaching and Learning method and Assessment' need to be maintained.
Third, the improvements corresponding to the content system are as follows.
⑤ Since there were limitations in selecting English curriculum competencies within the core competencies framework of the National Curriculum Standards, it is necessary to reorganize the English curriculum competencies through a deeper study of whether it is necessary to present the English curriculum competencies separately or what is in the competencies of the English curriculum itself if it is necessary to present the English curriculum competencies separately.
⑥ In the 'Characteristic' section, It is necessary to re-introduce the ‘significant points in the course of student growth’ that were presented in the first curriculum to provide the specifics of the current statement of ‘taking into account the cognitive and affective characteristics of each school-level student’. And It needs to be improved to help understand the curriculum and revision by presenting specificity and providing information on the purpose and direction of revision of the curriculum.
⑦ In the 'Goal' section, the order of presenting the goals of the 'detailed goals' and '‘school-level goals' is presented differently, and there is a lack of consistency. The goal is re-established consistently by reference to the detailed goals presented by school level, as in the case of Japan. In addition, in the era of the Fourth Industrial Revolution, the current educational goal, which emphasizes the 'functional goal', is the social demand for a paradigm shift in the development of cultural understanding and literacy, the use of advanced English proficiency, and the development of creativity and tolerance. In the short term, interactive AI devices can be used to effectively cultivate personalized communication skills, and furthermore, to emphasize the goal of fostering creativity and collaboration through communication with various people and AI. In the mid- to long-term, the development of translator enables communication in real time. Therefore, the focus of English education is to focus on understanding culture, developing literacy and high-level English proficiency, and developing creativity and tolerance, rather than cultivating communication skills.
⑧ The content system table suggested by the Department of English has the limitation that the characteristics and directions of the Department of English have been lost, rather than helping the links between the subjects and grades by utilizing the principles and characteristics of the Department of English. In the next curriculum, curriculum specificity is based on discussions and researches on whether it is appropriate to apply the same system to all subjects for the purpose of linkage between grades or to introduce a system based on the special nature of the education system.
⑨ From the sixth revision of the curriculum in 1995, achievement standards are divided into ‘listening, speaking, reading and writing’ and the current 2015 revision curriculum is presented. The achievement standards that have been suggested for each language function focus only on 'communication skills' that correspond to some of the educational goals and thus can not contain 'cultural' elements. And there is no information on how language functions relate to each other. Therefore, in presenting achievement standards, further discussion and research on whether to present by 'language function' or other classifications are needed, and the contents and goals can be divided in order through the reference of the international standard 'CEFR'. It needs to be improved so that it can function as a more universal and objective standard. In addition, with reference to previous studies such as Lee Wan-ki (2015) and Park Hye-young (2018), and Sweden's example, the improvement to the method of comprehensively presenting achievement standards by presenting various levels to be reached according to the finishing grades of elementary and middle schools.
⑩ In order to strengthen the inter-school linkages and to integrate language skills, the elementary English curriculum should be developed in a balanced manner according to the students' cognitive and thinking skills, rather than emphasizing the speech language-centered curriculum. Therefore, the achievement standards of input and output functions need to be presented in a balanced manner, and the sequential execution by year is improved to strengthen the school-level linkage of elementary and middle schools.
⑪ Performance-based statement of achievement standards needs to be maintained because it is consistent with the competence-oriented paradigm in which the focus is changed to 'what to do' rather than 'what to know'. In addition, the ambiguity of the achievement standards is further exacerbated by the lack of a phrase specifying the level of English proficiency. Improvements are needed to secure clarity through content statements that suggest different levels that must be reached by grade.
⑫ The number of classes per education content corresponding to the achievement standard was the lowest at 8.72 hours in Korea, and 17 in Japan and 30 in Sweden, so the number of classes can be presented by reducing the number of education contents through a study on the appropriateness of the number of classes. In addition, as in the 2011 revised curriculum, it is proposed to clarify ambiguous statements resulting from curtailed curriculum by presenting 'examples of learning activities based on learning content achievement standards'.
⑬ Curriculum Standards documents need to be implemented so that they can be presented as criteria that will be helpful to the teacher but do not interfere with teacher autonomy, creativity and professionalism. As an alternative to this implementation, the national-level curriculum is required to present only direction for teaching and learning methods and assessment sections, opening the possibility for teachers’ autonomy, while presenting only a few representative examples to enhance their clarity.
Fourth, other improvements are as follows.
⑭ In Sweden, unlike in Korea and Japan, it is important to find a timely entry level through active discussion and research on the introduction level. Since the debate over the adequacy of the timing of the introduction of English education continues in Korea, we should find the appropriate point of the beginning of English education considering the environment of English education and the position of language and development.
⑮ There are limitations in developing communication skills as English education is conducted in an EFL environment. Therefore, it is necessary to strengthen the introduction of native speakers or English speaking teachers (instructors) to increase the opportunities.
⑯ Because the gap between actual reality and multiple-choice assessment questions and the college entrance system, which is far from speech-language-oriented evaluation, is rarely reduced, a balanced assessment of language functions of ‘listening, speaking, reading and writing’ is improved based on international English standards such as CEFR.
⑰ There is a problem of declaring the 'competent' element rather than giving a concrete example, so improve the presentation of the specificity of how to develop the competent element.
⑱ Since the duration of the common curriculum is presented differently for each curriculum, efforts should be made to determine the common curriculum period and readjust the contents systematically by studying whether the compulsory curriculum coincides with the common curriculum or whether it is regarded as a common curriculum by the first year of high school. In the case of Japan and Sweden, the contents were presented to be consistent with the compulsory education period. Therefore, the compulsory education period and the common education period should be coincident to strengthen accountability and increase autonomy for elective education.
⑲ In terms of whether or not to present vocabulary, Japan presented more than twice the amount of vocabulary, and Sweden did not present the amount of vocabulary. In doing so, the vocabulary should be increased more actively to allow creative teaching and learning.
The framework and content of curriculum standards documents continue to change with the needs of the times, society, learners, and academics. As a result, areas that used to be right but not right now are constantly being raised. Therefore, this study is meaningful in that it was conducted on a comprehensive comparison of English curriculum standards starting from the formation stage of the contemporary education system to the current 2015 revision curriculum and a comprehensive comparison with foreign English and curriculum standards documents. In addition, this study is meaningful in that it presents contents on which direction the English curriculum standards documents should be improved in the 4th Industrial Revolution era. However, considering that a day is a different society, research on English curriculum standards needs to be continuously explored. If we continue to carry on with our responsibilities and obligations, we will develop a globally superior and competitive curriculum standards, which will eventually give students a high-quality education.
The importance of English is increasing as more information is generated and spread in the international language, English, which is increasingly hyper-connected by technological innovations in various fields such as artificial intelligence (AI), the Internet of Things (IoT), and big data. Therefore, the necessity of English education to foster the ability to deal with this quickly is increasing. On the other hand, English education is required to change as the development of interactive translator is expected to reduce the necessity of English education to cultivate current speech-language-oriented communication ability. The standards for curriculum activities carried out in schools and the demands for changes are expressed in the curriculum standards document. Therefore, the demand for change in English education is expressed first through the English curriculum standards document. The recently revised 2015 English curriculum has the same domain, as the English education standards failed to utilize the English characteristics by presenting areas, key concepts, generalized knowledge, content elements and functions regardless of the subject characteristics, under the vision of "improving the quality of learning experience." So, a voice for improvement of English curriculum standards document was urged. The system and content of the curriculum standards document are of great importance in that a well-formed standards document raises the quality of education, which in turn provides a quality education for students(Lim Yoo Na, 2015: 3). Since it is difficult to separate the system of documents and the contents contained in them in terms of interconnection, this study considers this and divides the document system into 'external system, composition system, and content system', thereby presenting educational contents within a certain framework. The purpose of this study was to examine whether the English curriculum standards document can be used effectively while taking advantage of the characteristics of the curriculum. Therefore, in this study, the literature curriculum reflects the trend based on the same analysis perspective of curriculum standards document system corresponding to from the formation stage of the contemporary education system to the current revised curriculum. It was intended to lay the groundwork so that standards documents could be developed into more effective documents while utilizing the characteristics of the curriculum. In addition, through exploration of the direction of English education in the 4th Industrial Revolution era from the perspective of the future, and through the cross-research of English curriculum standards documents in Japan and Sweden, I wanted to explore how the English curriculum standards documents should be improved and developed in the future. As a result of this study, the following 19 improvements can be derived under the four major divisions of 'External System, Composition System, Content System, and others'.
First, the improvements corresponding to the external system are as follows.
① Since Korean English curriculum standards documents are composed of laxity and are less accessible, there is a need to gradually improve them in order to simplify the quantity of curriculum standards documents to improve accessibility and secure autonomy of teachers.
② To improve readability without color and graphics, it is possible to improve readability by inserting infographics on the integration of 'Goals (Competences)-Contents-Teaching and Learning method methods-assessments' and suggesting 'integrated education content (achievement standards)'.
③ It is necessary to enhance the reader's convenience by allowing the readers to select and edit the necessary parts like the Australian curriculum system.
Second, the improvements corresponding to the composition system are as follows.
④ The system of 'Characteristics', 'Goal', 'Contents', and 'Teaching and Learning method and Assessment' need to be maintained.
Third, the improvements corresponding to the content system are as follows.
⑤ Since there were limitations in selecting English curriculum competencies within the core competencies framework of the National Curriculum Standards, it is necessary to reorganize the English curriculum competencies through a deeper study of whether it is necessary to present the English curriculum competencies separately or what is in the competencies of the English curriculum itself if it is necessary to present the English curriculum competencies separately.
⑥ In the 'Characteristic' section, It is necessary to re-introduce the ‘significant points in the course of student growth’ that were presented in the first curriculum to provide the specifics of the current statement of ‘taking into account the cognitive and affective characteristics of each school-level student’. And It needs to be improved to help understand the curriculum and revision by presenting specificity and providing information on the purpose and direction of revision of the curriculum.
⑦ In the 'Goal' section, the order of presenting the goals of the 'detailed goals' and '‘school-level goals' is presented differently, and there is a lack of consistency. The goal is re-established consistently by reference to the detailed goals presented by school level, as in the case of Japan. In addition, in the era of the Fourth Industrial Revolution, the current educational goal, which emphasizes the 'functional goal', is the social demand for a paradigm shift in the development of cultural understanding and literacy, the use of advanced English proficiency, and the development of creativity and tolerance. In the short term, interactive AI devices can be used to effectively cultivate personalized communication skills, and furthermore, to emphasize the goal of fostering creativity and collaboration through communication with various people and AI. In the mid- to long-term, the development of translator enables communication in real time. Therefore, the focus of English education is to focus on understanding culture, developing literacy and high-level English proficiency, and developing creativity and tolerance, rather than cultivating communication skills.
⑧ The content system table suggested by the Department of English has the limitation that the characteristics and directions of the Department of English have been lost, rather than helping the links between the subjects and grades by utilizing the principles and characteristics of the Department of English. In the next curriculum, curriculum specificity is based on discussions and researches on whether it is appropriate to apply the same system to all subjects for the purpose of linkage between grades or to introduce a system based on the special nature of the education system.
⑨ From the sixth revision of the curriculum in 1995, achievement standards are divided into ‘listening, speaking, reading and writing’ and the current 2015 revision curriculum is presented. The achievement standards that have been suggested for each language function focus only on 'communication skills' that correspond to some of the educational goals and thus can not contain 'cultural' elements. And there is no information on how language functions relate to each other. Therefore, in presenting achievement standards, further discussion and research on whether to present by 'language function' or other classifications are needed, and the contents and goals can be divided in order through the reference of the international standard 'CEFR'. It needs to be improved so that it can function as a more universal and objective standard. In addition, with reference to previous studies such as Lee Wan-ki (2015) and Park Hye-young (2018), and Sweden's example, the improvement to the method of comprehensively presenting achievement standards by presenting various levels to be reached according to the finishing grades of elementary and middle schools.
⑩ In order to strengthen the inter-school linkages and to integrate language skills, the elementary English curriculum should be developed in a balanced manner according to the students' cognitive and thinking skills, rather than emphasizing the speech language-centered curriculum. Therefore, the achievement standards of input and output functions need to be presented in a balanced manner, and the sequential execution by year is improved to strengthen the school-level linkage of elementary and middle schools.
⑪ Performance-based statement of achievement standards needs to be maintained because it is consistent with the competence-oriented paradigm in which the focus is changed to 'what to do' rather than 'what to know'. In addition, the ambiguity of the achievement standards is further exacerbated by the lack of a phrase specifying the level of English proficiency. Improvements are needed to secure clarity through content statements that suggest different levels that must be reached by grade.
⑫ The number of classes per education content corresponding to the achievement standard was the lowest at 8.72 hours in Korea, and 17 in Japan and 30 in Sweden, so the number of classes can be presented by reducing the number of education contents through a study on the appropriateness of the number of classes. In addition, as in the 2011 revised curriculum, it is proposed to clarify ambiguous statements resulting from curtailed curriculum by presenting 'examples of learning activities based on learning content achievement standards'.
⑬ Curriculum Standards documents need to be implemented so that they can be presented as criteria that will be helpful to the teacher but do not interfere with teacher autonomy, creativity and professionalism. As an alternative to this implementation, the national-level curriculum is required to present only direction for teaching and learning methods and assessment sections, opening the possibility for teachers’ autonomy, while presenting only a few representative examples to enhance their clarity.
Fourth, other improvements are as follows.
⑭ In Sweden, unlike in Korea and Japan, it is important to find a timely entry level through active discussion and research on the introduction level. Since the debate over the adequacy of the timing of the introduction of English education continues in Korea, we should find the appropriate point of the beginning of English education considering the environment of English education and the position of language and development.
⑮ There are limitations in developing communication skills as English education is conducted in an EFL environment. Therefore, it is necessary to strengthen the introduction of native speakers or English speaking teachers (instructors) to increase the opportunities.
⑯ Because the gap between actual reality and multiple-choice assessment questions and the college entrance system, which is far from speech-language-oriented evaluation, is rarely reduced, a balanced assessment of language functions of ‘listening, speaking, reading and writing’ is improved based on international English standards such as CEFR.
⑰ There is a problem of declaring the 'competent' element rather than giving a concrete example, so improve the presentation of the specificity of how to develop the competent element.
⑱ Since the duration of the common curriculum is presented differently for each curriculum, efforts should be made to determine the common curriculum period and readjust the contents systematically by studying whether the compulsory curriculum coincides with the common curriculum or whether it is regarded as a common curriculum by the first year of high school. In the case of Japan and Sweden, the contents were presented to be consistent with the compulsory education period. Therefore, the compulsory education period and the common education period should be coincident to strengthen accountability and increase autonomy for elective education.
⑲ In terms of whether or not to present vocabulary, Japan presented more than twice the amount of vocabulary, and Sweden did not present the amount of vocabulary. In doing so, the vocabulary should be increased more actively to allow creative teaching and learning.
The framework and content of curriculum standards documents continue to change with the needs of the times, society, learners, and academics. As a result, areas that used to be right but not right now are constantly being raised. Therefore, this study is meaningful in that it was conducted on a comprehensive comparison of English curriculum standards starting from the formation stage of the contemporary education system to the current 2015 revision curriculum and a comprehensive comparison with foreign English and curriculum standards documents. In addition, this study is meaningful in that it presents contents on which direction the English curriculum standards documents should be improved in the 4th Industrial Revolution era. However, considering that a day is a different society, research on English curriculum standards needs to be continuously explored. If we continue to carry on with our responsibilities and obligations, we will develop a globally superior and competitive curriculum standards, which will eventually give students a high-quality education.
주제어
#영어과 교육과정 교과 교육과정기준 문서 영어과 교육과정기준 문서 문서 체제 교육과정 개선 Subject Curriculum Document for Subject Curriculum Standards English Curriculum Document for English Curriculum Standards English Curriculum Standards Document Document System Curriculum Development Curriculum revision 교과 교육과정
학위논문 정보
저자
김지혜
학위수여기관
고려대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과
지도교수
홍후조
발행연도
2020
총페이지
xiv, 222 p.
키워드
영어과 교육과정 교과 교육과정기준 문서 영어과 교육과정기준 문서 문서 체제 교육과정 개선 Subject Curriculum Document for Subject Curriculum Standards English Curriculum Document for English Curriculum Standards English Curriculum Standards Document Document System Curriculum Development Curriculum revision 교과 교육과정
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