최근 클라우드 컴퓨팅은 인공지능, 빅데이터, 사물인터넷 등과 융합하여 4차 산업혁명을 촉진하는 혁신적인 서비스로 진화하고 있다. 또한, 4차 산업혁명의 시대에는 데이터가 산업의 발전뿐 아니라 새로운 가치를 창출하는 원천으로, ...
최근 클라우드 컴퓨팅은 인공지능, 빅데이터, 사물인터넷 등과 융합하여 4차 산업혁명을 촉진하는 혁신적인 서비스로 진화하고 있다. 또한, 4차 산업혁명의 시대에는 데이터가 산업의 발전뿐 아니라 새로운 가치를 창출하는 원천으로, 클라우드는 이를 위한 핵심 인프라로 활용되고 있다. 이를 기반으로, SW산업의 패러다임 변화에 대응하고 국내 SW 및 클라우드 기업의 글로벌 비즈니스 경쟁력 확보하기 위한 수단으로 글로벌 클라우드 서비스 전문기업의 온라인 장터인 마켓플레이스(Marketplace)를 활용한 해외 진출이 점진적으로 확대되어 가고 있다. 본 연구에서 국내 중소기업의 글로벌 비즈니스 역량 강화를 위하여, 국내외 클라우드 서비스 현황과 주요 이슈를 기반으로 해외시장 진출 및 신규 시장개척을 위한 문제점과 애로사항을 분석한 결과, 국내 중소 클라우드 기업의 대부분이 자금 및 시장정보, 전문인력, 기술력, 마케팅 역량 부족 등에 대한 사유로 해외시장 진출에 어려움을 겪고 있었다. 이에, 국내 중소 클라우드 기업이 글로벌 해외시장 진출을 위해 필요한 자금과 시장정보, 현지 전문인력 등의 문제점을 신속하게 해소하기 위한 방안 마련을 위하여 국내외 공공 및 민간의 클라우드 유통 플랫폼과 클라우드 마켓플레이스 조사 및 국내 클라우드 기업의 글로벌 마켓플레이스를 활용한 해외진출 성공 사례를 분석하여 클라우드 마켓플레이스를 활용한 해외 진출 방안을 제시하였다. 연구결과 국내 중소 클라우드 기업이 글로벌 클라우드 기업의 마켓플레이스 활용 시, 클라우드 서비스 및 SW를 적시에 원하는 국가나 시장에 서비스를 런칭하고 제공 할 수 있어, 경쟁이 심화되지 않은 초기시장 확보 등 현지 고객 확보를 위한 탐색 및 마케팅에 대해 소요되는 비용과 시간을 절약할 수 있다. 또한 원격지에 있는 서비스 이용 고객의 요구에 바로 대응 및 대처 또한 가능하여 비즈니스 효율성 확보 등 신규 시장 확보하는 두 마리 토끼를 잡을 수 있었다. 결론적으로 국내 클라우드 중소기업의 해외시장 진출을 위해서는 글로벌 클라우드 전문기업과의 제휴를 통한 온라인 서비스 장터인 마켓플레이스를 활용한 방식이 가장 효과적인 방안이며, 이를 활용 시, 해외시장 진출을 위해 필수적으로 요구되는 역량 및 요소들을 확보 수 있다. 앞으로 글로벌 클라우드 마켓플레이스는 더욱더 확대될 것이며, 글로벌 서비스 이용자들 또한 마켓플레이스를 통해 서비스를 구매하고 이용할 것이다. 국내 많은 중소 클라우드 기업의 해외시장 진출을 준비하고 있다면 글로벌 클라우드 서비스 기업의 마켓플레이스를 활용하여 비즈니스 경쟁력을 확보해 나가길 바란다.
최근 클라우드 컴퓨팅은 인공지능, 빅데이터, 사물인터넷 등과 융합하여 4차 산업혁명을 촉진하는 혁신적인 서비스로 진화하고 있다. 또한, 4차 산업혁명의 시대에는 데이터가 산업의 발전뿐 아니라 새로운 가치를 창출하는 원천으로, 클라우드는 이를 위한 핵심 인프라로 활용되고 있다. 이를 기반으로, SW산업의 패러다임 변화에 대응하고 국내 SW 및 클라우드 기업의 글로벌 비즈니스 경쟁력 확보하기 위한 수단으로 글로벌 클라우드 서비스 전문기업의 온라인 장터인 마켓플레이스(Marketplace)를 활용한 해외 진출이 점진적으로 확대되어 가고 있다. 본 연구에서 국내 중소기업의 글로벌 비즈니스 역량 강화를 위하여, 국내외 클라우드 서비스 현황과 주요 이슈를 기반으로 해외시장 진출 및 신규 시장개척을 위한 문제점과 애로사항을 분석한 결과, 국내 중소 클라우드 기업의 대부분이 자금 및 시장정보, 전문인력, 기술력, 마케팅 역량 부족 등에 대한 사유로 해외시장 진출에 어려움을 겪고 있었다. 이에, 국내 중소 클라우드 기업이 글로벌 해외시장 진출을 위해 필요한 자금과 시장정보, 현지 전문인력 등의 문제점을 신속하게 해소하기 위한 방안 마련을 위하여 국내외 공공 및 민간의 클라우드 유통 플랫폼과 클라우드 마켓플레이스 조사 및 국내 클라우드 기업의 글로벌 마켓플레이스를 활용한 해외진출 성공 사례를 분석하여 클라우드 마켓플레이스를 활용한 해외 진출 방안을 제시하였다. 연구결과 국내 중소 클라우드 기업이 글로벌 클라우드 기업의 마켓플레이스 활용 시, 클라우드 서비스 및 SW를 적시에 원하는 국가나 시장에 서비스를 런칭하고 제공 할 수 있어, 경쟁이 심화되지 않은 초기시장 확보 등 현지 고객 확보를 위한 탐색 및 마케팅에 대해 소요되는 비용과 시간을 절약할 수 있다. 또한 원격지에 있는 서비스 이용 고객의 요구에 바로 대응 및 대처 또한 가능하여 비즈니스 효율성 확보 등 신규 시장 확보하는 두 마리 토끼를 잡을 수 있었다. 결론적으로 국내 클라우드 중소기업의 해외시장 진출을 위해서는 글로벌 클라우드 전문기업과의 제휴를 통한 온라인 서비스 장터인 마켓플레이스를 활용한 방식이 가장 효과적인 방안이며, 이를 활용 시, 해외시장 진출을 위해 필수적으로 요구되는 역량 및 요소들을 확보 수 있다. 앞으로 글로벌 클라우드 마켓플레이스는 더욱더 확대될 것이며, 글로벌 서비스 이용자들 또한 마켓플레이스를 통해 서비스를 구매하고 이용할 것이다. 국내 많은 중소 클라우드 기업의 해외시장 진출을 준비하고 있다면 글로벌 클라우드 서비스 기업의 마켓플레이스를 활용하여 비즈니스 경쟁력을 확보해 나가길 바란다.
Recently, cloud computing has been evolving into an innovative service that promotes the fourth industrial revolution by converging with artificial intelligence, big data and the Internet of Things. In addition, in the age of the fourth industrial revolution, data is not only an industry’s developme...
Recently, cloud computing has been evolving into an innovative service that promotes the fourth industrial revolution by converging with artificial intelligence, big data and the Internet of Things. In addition, in the age of the fourth industrial revolution, data is not only an industry’s development, but also a source of new value, and the cloud is a key infrastructure for it. Based on this, overseas expansion using Marketplace, an online marketplace for global cloud service companies, is gradually expanding as a means to cope with the paradigm shift in the SW industry and secure global business competitiveness of local SW and cloud companies. In order to strengthen the global business capabilities of small and medium enterprises in Korea, the research analyzed the problems and difficulties of advancing into foreign markets and developing new markets based on the current and major issues of cloud services at home and abroad, and found that most of the small and medium cloud companies in Korea were having difficulties in advancing into overseas markets due to lack of funds and market information, expertise, technical skills, and marketing capabilities. Thus, in order to quickly solve problems such as funds, market information, and local professionals needed by small and medium-sized cloud companies to advance into the global market, a survey of cloud distribution platforms, cloud market places, and a successful overseas expansion using global marketplaces by domestic and foreign cloud companies presented a plan to utilize cloud market places. According to the research, small and medium-sized cloud companies in Korea can launch and provide cloud services and SW to countries or markets that want them in a timely manner, saving time and money spent on exploring and marketing to secure local customers, such as securing an initial market that has not intensified competition. In addition, it is possible to respond and respond directly to the needs of service users in remote locations, thereby securing new markets such as securing business efficiency. In conclusion, in order for small and medium-sized cloud companies in Korea to make inroads into overseas markets, the most effective method is to utilize Marketplace, an online service marketplace through partnerships with global cloud-specialized companies, and when utilizing it, they can secure the capabilities and elements that are essential for their advance into overseas markets. In the future, global cloud marketplaces will be expanded further, and global service users will also purchase and use services through Marketplace. If many small and medium-sized cloud companies in Korea are preparing to make inroads into overseas markets, they should use the market place of global cloud service companies to secure their business competitiveness.
Recently, cloud computing has been evolving into an innovative service that promotes the fourth industrial revolution by converging with artificial intelligence, big data and the Internet of Things. In addition, in the age of the fourth industrial revolution, data is not only an industry’s development, but also a source of new value, and the cloud is a key infrastructure for it. Based on this, overseas expansion using Marketplace, an online marketplace for global cloud service companies, is gradually expanding as a means to cope with the paradigm shift in the SW industry and secure global business competitiveness of local SW and cloud companies. In order to strengthen the global business capabilities of small and medium enterprises in Korea, the research analyzed the problems and difficulties of advancing into foreign markets and developing new markets based on the current and major issues of cloud services at home and abroad, and found that most of the small and medium cloud companies in Korea were having difficulties in advancing into overseas markets due to lack of funds and market information, expertise, technical skills, and marketing capabilities. Thus, in order to quickly solve problems such as funds, market information, and local professionals needed by small and medium-sized cloud companies to advance into the global market, a survey of cloud distribution platforms, cloud market places, and a successful overseas expansion using global marketplaces by domestic and foreign cloud companies presented a plan to utilize cloud market places. According to the research, small and medium-sized cloud companies in Korea can launch and provide cloud services and SW to countries or markets that want them in a timely manner, saving time and money spent on exploring and marketing to secure local customers, such as securing an initial market that has not intensified competition. In addition, it is possible to respond and respond directly to the needs of service users in remote locations, thereby securing new markets such as securing business efficiency. In conclusion, in order for small and medium-sized cloud companies in Korea to make inroads into overseas markets, the most effective method is to utilize Marketplace, an online service marketplace through partnerships with global cloud-specialized companies, and when utilizing it, they can secure the capabilities and elements that are essential for their advance into overseas markets. In the future, global cloud marketplaces will be expanded further, and global service users will also purchase and use services through Marketplace. If many small and medium-sized cloud companies in Korea are preparing to make inroads into overseas markets, they should use the market place of global cloud service companies to secure their business competitiveness.
주제어
#클라우드, ISV, 마켓플레이스, 글로벌 진출, 해외진출, 글로벌 마켓플레이스, Cloud
학위논문 정보
저자
이수지
학위수여기관
상명대학교 일반대학원,
학위구분
국내석사
학과
경영공학과,
지도교수
서광규
발행연도
2020
총페이지
64 p.:
키워드
클라우드, ISV, 마켓플레이스, 글로벌 진출, 해외진출, 글로벌 마켓플레이스, Cloud
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