어린이집 조직문화가 보육교사의 교사효능감과 직무만족도에 미치는 영향 Effects of Organizational Culture in Child Care Centers on Child Care Teachers' Teacher Efficacy and Job Satisfaction원문보기
본 연구의 목적은 세 가지의 연구문제를 설정하여 검토하는데 있다. 1. 어린이집의 조직문화가 보육교사의 교사효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 어린이집의 조직문화가 보육교사의 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 어린이집의 조직문화, 보육교사의 교사효능감, 직무만족도간에 상관관계는 어떠한가?를 검토하고자 한다. 연구 방법은 다음과 같이 진행되었다. 기존에 검증된 연구도구인 어린이집 조직문화척도(조인숙, 2005), 교사효능감척도(김해리, 2018), 직무만족도 측정도구(신동희, 2004)를 이용하여 부천시에 재직 중인 보육교사 30명을 대상으로 예비조사를 실시하고, 연구도구의 문제점이 발견되지 않아 본 연구의 설문조사를 실시하였다. 설문조사에 참여한 부천시와 인천시에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사는 총 350명으로 그 중 310부를 분석에 사용하였으며, 분석방법은 ...
본 연구의 목적은 세 가지의 연구문제를 설정하여 검토하는데 있다. 1. 어린이집의 조직문화가 보육교사의 교사효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 어린이집의 조직문화가 보육교사의 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 어린이집의 조직문화, 보육교사의 교사효능감, 직무만족도간에 상관관계는 어떠한가?를 검토하고자 한다. 연구 방법은 다음과 같이 진행되었다. 기존에 검증된 연구도구인 어린이집 조직문화척도(조인숙, 2005), 교사효능감척도(김해리, 2018), 직무만족도 측정도구(신동희, 2004)를 이용하여 부천시에 재직 중인 보육교사 30명을 대상으로 예비조사를 실시하고, 연구도구의 문제점이 발견되지 않아 본 연구의 설문조사를 실시하였다. 설문조사에 참여한 부천시와 인천시에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사는 총 350명으로 그 중 310부를 분석에 사용하였으며, 분석방법은 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 Korean version 프로그램을 사용하여 실증 분석을 실시하였다. 연구 결과, 어린이집 조직문화는 자신의 능력에 대한 주관적인 신념인 보육교사의 교사효능감에서 교수효능감과 양육효능감에 긍정적인 영향력을 미치고, 또한 보육활동에 대한 만족도인 직무만족도에서는 원장과의 관계, 근무환경 및 시설, 부모교사 관계, 동료교사와의 관계, 지지자원 및 복지에 미치는 영향에 긍정적인 영향력을 미치며, 보육교사로서의 직무수행에 미치는 영향에서는 개발문화와 합리문화는 긍정적인 영향이, 위계문화에서는 부정적인 영향이 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과는 앞으로 보육교사의 교사효능감과 직무만족도를 높이기 위한 방법으로 긍정적이고 바람직한 어린이집의 조직문화의 형성이 필요함을 말해주고 있다. 또한 본 연구의 결과, 보육교사의 교사효능감과 직무만족도 간에도 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 즉, 보육의 질을 높이는 방법으로 보육교사의 높은 직무만족으로 교사효능감을 높일 수 있는 근무환경을 마련하는 것은 영·유아의 발달에도 긍정적인 영향을 미치는 것임을 말해주고 있다.
본 연구의 목적은 세 가지의 연구문제를 설정하여 검토하는데 있다. 1. 어린이집의 조직문화가 보육교사의 교사효능감에 미치는 영향은 어떠한가? 2. 어린이집의 조직문화가 보육교사의 직무만족도에 미치는 영향은 어떠한가? 3. 어린이집의 조직문화, 보육교사의 교사효능감, 직무만족도간에 상관관계는 어떠한가?를 검토하고자 한다. 연구 방법은 다음과 같이 진행되었다. 기존에 검증된 연구도구인 어린이집 조직문화척도(조인숙, 2005), 교사효능감척도(김해리, 2018), 직무만족도 측정도구(신동희, 2004)를 이용하여 부천시에 재직 중인 보육교사 30명을 대상으로 예비조사를 실시하고, 연구도구의 문제점이 발견되지 않아 본 연구의 설문조사를 실시하였다. 설문조사에 참여한 부천시와 인천시에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사는 총 350명으로 그 중 310부를 분석에 사용하였으며, 분석방법은 SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0 Korean version 프로그램을 사용하여 실증 분석을 실시하였다. 연구 결과, 어린이집 조직문화는 자신의 능력에 대한 주관적인 신념인 보육교사의 교사효능감에서 교수효능감과 양육효능감에 긍정적인 영향력을 미치고, 또한 보육활동에 대한 만족도인 직무만족도에서는 원장과의 관계, 근무환경 및 시설, 부모교사 관계, 동료교사와의 관계, 지지자원 및 복지에 미치는 영향에 긍정적인 영향력을 미치며, 보육교사로서의 직무수행에 미치는 영향에서는 개발문화와 합리문화는 긍정적인 영향이, 위계문화에서는 부정적인 영향이 있음을 알 수 있었다. 이러한 결과는 앞으로 보육교사의 교사효능감과 직무만족도를 높이기 위한 방법으로 긍정적이고 바람직한 어린이집의 조직문화의 형성이 필요함을 말해주고 있다. 또한 본 연구의 결과, 보육교사의 교사효능감과 직무만족도 간에도 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 즉, 보육의 질을 높이는 방법으로 보육교사의 높은 직무만족으로 교사효능감을 높일 수 있는 근무환경을 마련하는 것은 영·유아의 발달에도 긍정적인 영향을 미치는 것임을 말해주고 있다.
The purpose of this study is to examine the following three questions. 1. What an effect does organizational culture in child care centers have on child care teachers' teacher efficacy? 2. What an effect does organizational culture in child care centers have on child care teachers' job satis...
The purpose of this study is to examine the following three questions. 1. What an effect does organizational culture in child care centers have on child care teachers' teacher efficacy? 2. What an effect does organizational culture in child care centers have on child care teachers' job satisfaction? 3. What is the correlation among organizational culture in child care centers and child care teachers' teacher efficacy and job satisfaction? A preliminary investigation of 30 child care teachers working in child care centers located in Bucheon-si was conducted by using the existing validated research tools such as the scale of organizational culture in child care centers (Jo Insuk, 2005), the scale of teacher efficacy (Kim Haeri, 2018) and the measuring tool of job satisfaction (Sin Donghui, 2004). Then, a questionnaire survey was conducted, as any problems were not found from the tools. A total of 350 questionnaires were distributed to 350 child care teachers working in child care centers located in Bucheon-si and Incheon-si and then 310 questionnaires were used in the analysis. An empirical analysis on them was conducted by using the Korean version of SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0. The findings showed that organizational culture in child care centers had a positive effect on the sub-factors of teacher efficacy, teachers' subjective faith in their abilities, such as teaching and parenting efficacy; those of job satisfaction, their satisfaction with child care activities, such as relationship with directors, working environment and facilities, relationship with parents, relationship with fellow teachers, support resources and well-being; development and rational culture, but had a negative effect on hierarchical culture, for job performance. They tell the formation of positive and desirable organizational culture in child care centers is required as a method for enhancing child care teachers' teacher efficacy and job satisfaction. In addition, it was also found that there is a positive relation between teacher efficacy and job satisfaction. As a measure for improving the quality of child care, the establishment of working environment in which child care teachers' higher job satisfaction can enhance their teacher efficacy has a positive effect on the development of toddlers and infants.
The purpose of this study is to examine the following three questions. 1. What an effect does organizational culture in child care centers have on child care teachers' teacher efficacy? 2. What an effect does organizational culture in child care centers have on child care teachers' job satisfaction? 3. What is the correlation among organizational culture in child care centers and child care teachers' teacher efficacy and job satisfaction? A preliminary investigation of 30 child care teachers working in child care centers located in Bucheon-si was conducted by using the existing validated research tools such as the scale of organizational culture in child care centers (Jo Insuk, 2005), the scale of teacher efficacy (Kim Haeri, 2018) and the measuring tool of job satisfaction (Sin Donghui, 2004). Then, a questionnaire survey was conducted, as any problems were not found from the tools. A total of 350 questionnaires were distributed to 350 child care teachers working in child care centers located in Bucheon-si and Incheon-si and then 310 questionnaires were used in the analysis. An empirical analysis on them was conducted by using the Korean version of SPSS(Statistical Package for Social Science) 22.0. The findings showed that organizational culture in child care centers had a positive effect on the sub-factors of teacher efficacy, teachers' subjective faith in their abilities, such as teaching and parenting efficacy; those of job satisfaction, their satisfaction with child care activities, such as relationship with directors, working environment and facilities, relationship with parents, relationship with fellow teachers, support resources and well-being; development and rational culture, but had a negative effect on hierarchical culture, for job performance. They tell the formation of positive and desirable organizational culture in child care centers is required as a method for enhancing child care teachers' teacher efficacy and job satisfaction. In addition, it was also found that there is a positive relation between teacher efficacy and job satisfaction. As a measure for improving the quality of child care, the establishment of working environment in which child care teachers' higher job satisfaction can enhance their teacher efficacy has a positive effect on the development of toddlers and infants.
주제어
#보육교사의 교사효능감 직무만족도 organizational culture in child care centers child care teachers' teacher efficacy and job satisfaction 어린이집 조직문화
학위논문 정보
저자
차현주
학위수여기관
서울신학대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
보육학과 보육학
지도교수
구경선
발행연도
2020
총페이지
84
키워드
보육교사의 교사효능감 직무만족도 organizational culture in child care centers child care teachers' teacher efficacy and job satisfaction 어린이집 조직문화
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