지혜서에 나타난‘지혜 속성’에 대한 주석학적 고찰 : 지혜 7,22ㄴ-8,1을 중심으로 An Exegetical Study of ‘Character of Wisdom’ Based on the Book of Wisdom: Focused on Wis 7:22b-8:1원문보기
본고는 지혜 7,22ㄴ-8,1을 주제 본문으로 한정하여 연구를 진행한다. 이 본문이 지혜의 속성을 묘사하는 동시에 지혜와 하느님의 관계를 잘 밝히고 있기 때문이다. 본고의 주된 목적은 지혜서에 드러난 지혜 속성을 주석학적으로 고찰하고, 지혜에 대한 올바른 접근법을 찾는 데 있다. 이를 위해 우선 지혜서의 저술 장소와 시기를 알아보고, 지혜서의 구조와 주제 본문(지혜 7,22ㄴ-8,1)의 위치를 파악할 것이다. 그 다음으로 내적‧외적 기준에 따라 본문 비평을 한 후 본문을 직역할 것이다. 이어서 해당 본문을 주석하되, 지혜의 속성에 해당되는 단어들의 용례와 의미를 밝히는 데 집중할 것이다. 그리고 주석된 본문에서 드러나는 지혜의 특성을 구분하고 나열할 것이다. 그 다음에는 지혜서 저자가 왜 지혜의 속성에 관심을 기울였는지에 대해 볼 것이다. 이를 위하여 지혜서 저자의 당대에 유행하였던 Isis 여신의 숭배와 스토아 철학, 헬레니즘 문화가 당시의 유다인들에게 미친 영향 등을 살펴보고, 지혜서의 저자가 밝힌 지혜의 특성과 어떤 연관성이 있는지를 살펴볼 것이다. 마지막으로 지혜 7,22ㄴ-8,1에 나타난 지혜의 특성과 예수 그리스도와의 연관성을 알아보고자 한다. 특히 예수 그리스도를 하느님의 지혜로 묘사한 신약성경의 본문들에 주목하여 지혜서의 저자가 언급한 지혜의 특성이 예수 그리스도와 밀접한 연관성이 있음을 밝힐 것이다. 이 고찰을 전개하면서 얻은 결론은 다음과 같다. 지혜는 하느님과 분리된 개별적 실체가 아니며, 하느님과 동일시되며, 그분을 드러내는 형상이다. 이 지혜는 여성으로 의인화되어 드러나면서 하느님과 세상을 중개하는 역할을 한다. 그렇기에 지혜는 인간에게 진정한 현인이 될 수 있는 방법을 알려준다. 이런 특성을 지닌 지혜는 당시 다른 여신들의 속성을 흡수한 Isis 여신과 견주어진다. 특히 지혜의 여신으로 널리 숭배되고 있던 Isis 여신보다 하느님의 지혜가 더 뛰어남을 주장하기 위하여 지혜서의 저자는 지혜의 속성 21가지를 소개한다. 또한 지혜서의 저자는 당시 스토아 학파의 pneu'ma개념을 받아들여 하느님의 지혜에 적용함으로써 지혜가 세상 어디에나 존재하고 있음을 밝힌다. 반면 스토아 학파의 범신론과는 다른 입장에서 지혜서의 저자는 지혜가 하느님에게서 나온 것임을 분명하게 밝히고 있다. 그리고 지혜서의 저자는 헬레니즘의 인간관을 받아들여 히브리적 인간관과 융합하여 영육의 단일체인 인간이 하느님께 종속되어 있다고 설명한다. 지혜서의 저자는 헬레니즘 문화와 종교의 영향을 강하게 받고 있던 ...
본고는 지혜 7,22ㄴ-8,1을 주제 본문으로 한정하여 연구를 진행한다. 이 본문이 지혜의 속성을 묘사하는 동시에 지혜와 하느님의 관계를 잘 밝히고 있기 때문이다. 본고의 주된 목적은 지혜서에 드러난 지혜 속성을 주석학적으로 고찰하고, 지혜에 대한 올바른 접근법을 찾는 데 있다. 이를 위해 우선 지혜서의 저술 장소와 시기를 알아보고, 지혜서의 구조와 주제 본문(지혜 7,22ㄴ-8,1)의 위치를 파악할 것이다. 그 다음으로 내적‧외적 기준에 따라 본문 비평을 한 후 본문을 직역할 것이다. 이어서 해당 본문을 주석하되, 지혜의 속성에 해당되는 단어들의 용례와 의미를 밝히는 데 집중할 것이다. 그리고 주석된 본문에서 드러나는 지혜의 특성을 구분하고 나열할 것이다. 그 다음에는 지혜서 저자가 왜 지혜의 속성에 관심을 기울였는지에 대해 볼 것이다. 이를 위하여 지혜서 저자의 당대에 유행하였던 Isis 여신의 숭배와 스토아 철학, 헬레니즘 문화가 당시의 유다인들에게 미친 영향 등을 살펴보고, 지혜서의 저자가 밝힌 지혜의 특성과 어떤 연관성이 있는지를 살펴볼 것이다. 마지막으로 지혜 7,22ㄴ-8,1에 나타난 지혜의 특성과 예수 그리스도와의 연관성을 알아보고자 한다. 특히 예수 그리스도를 하느님의 지혜로 묘사한 신약성경의 본문들에 주목하여 지혜서의 저자가 언급한 지혜의 특성이 예수 그리스도와 밀접한 연관성이 있음을 밝힐 것이다. 이 고찰을 전개하면서 얻은 결론은 다음과 같다. 지혜는 하느님과 분리된 개별적 실체가 아니며, 하느님과 동일시되며, 그분을 드러내는 형상이다. 이 지혜는 여성으로 의인화되어 드러나면서 하느님과 세상을 중개하는 역할을 한다. 그렇기에 지혜는 인간에게 진정한 현인이 될 수 있는 방법을 알려준다. 이런 특성을 지닌 지혜는 당시 다른 여신들의 속성을 흡수한 Isis 여신과 견주어진다. 특히 지혜의 여신으로 널리 숭배되고 있던 Isis 여신보다 하느님의 지혜가 더 뛰어남을 주장하기 위하여 지혜서의 저자는 지혜의 속성 21가지를 소개한다. 또한 지혜서의 저자는 당시 스토아 학파의 pneu'ma개념을 받아들여 하느님의 지혜에 적용함으로써 지혜가 세상 어디에나 존재하고 있음을 밝힌다. 반면 스토아 학파의 범신론과는 다른 입장에서 지혜서의 저자는 지혜가 하느님에게서 나온 것임을 분명하게 밝히고 있다. 그리고 지혜서의 저자는 헬레니즘의 인간관을 받아들여 히브리적 인간관과 융합하여 영육의 단일체인 인간이 하느님께 종속되어 있다고 설명한다. 지혜서의 저자는 헬레니즘 문화와 종교의 영향을 강하게 받고 있던 디아스포라 유다인 청년들이 유다인 전통을 충실히 따를 수 있게 하기 위하여 하느님의 지혜의 우수함을 알리고자 한다. 지혜서에 소개된 이러한 뛰어난 하느님의 지혜는 신약성경에서 예수 그리스도와 동일시된다. 신약성경에서 묘사된 하느님의 지혜이신 예수 그리스도의 속성은 지혜서에서 묘사된 지혜의 특성과 여러 면에서 흡사하다. 고로 지혜서의 지혜사상을 이어받은 신약성경에서는 예수 그리스도와 지혜를 결부시킨 것이다. 지혜서의 저자가 소개한 지혜는 하느님의 지혜이다. 저자는 지혜를 얻기 위해서는 하느님의 지혜와 가까이 지내야 하며, 하느님께 그 지혜를 청해야 한다고 역설한다.
본고는 지혜 7,22ㄴ-8,1을 주제 본문으로 한정하여 연구를 진행한다. 이 본문이 지혜의 속성을 묘사하는 동시에 지혜와 하느님의 관계를 잘 밝히고 있기 때문이다. 본고의 주된 목적은 지혜서에 드러난 지혜 속성을 주석학적으로 고찰하고, 지혜에 대한 올바른 접근법을 찾는 데 있다. 이를 위해 우선 지혜서의 저술 장소와 시기를 알아보고, 지혜서의 구조와 주제 본문(지혜 7,22ㄴ-8,1)의 위치를 파악할 것이다. 그 다음으로 내적‧외적 기준에 따라 본문 비평을 한 후 본문을 직역할 것이다. 이어서 해당 본문을 주석하되, 지혜의 속성에 해당되는 단어들의 용례와 의미를 밝히는 데 집중할 것이다. 그리고 주석된 본문에서 드러나는 지혜의 특성을 구분하고 나열할 것이다. 그 다음에는 지혜서 저자가 왜 지혜의 속성에 관심을 기울였는지에 대해 볼 것이다. 이를 위하여 지혜서 저자의 당대에 유행하였던 Isis 여신의 숭배와 스토아 철학, 헬레니즘 문화가 당시의 유다인들에게 미친 영향 등을 살펴보고, 지혜서의 저자가 밝힌 지혜의 특성과 어떤 연관성이 있는지를 살펴볼 것이다. 마지막으로 지혜 7,22ㄴ-8,1에 나타난 지혜의 특성과 예수 그리스도와의 연관성을 알아보고자 한다. 특히 예수 그리스도를 하느님의 지혜로 묘사한 신약성경의 본문들에 주목하여 지혜서의 저자가 언급한 지혜의 특성이 예수 그리스도와 밀접한 연관성이 있음을 밝힐 것이다. 이 고찰을 전개하면서 얻은 결론은 다음과 같다. 지혜는 하느님과 분리된 개별적 실체가 아니며, 하느님과 동일시되며, 그분을 드러내는 형상이다. 이 지혜는 여성으로 의인화되어 드러나면서 하느님과 세상을 중개하는 역할을 한다. 그렇기에 지혜는 인간에게 진정한 현인이 될 수 있는 방법을 알려준다. 이런 특성을 지닌 지혜는 당시 다른 여신들의 속성을 흡수한 Isis 여신과 견주어진다. 특히 지혜의 여신으로 널리 숭배되고 있던 Isis 여신보다 하느님의 지혜가 더 뛰어남을 주장하기 위하여 지혜서의 저자는 지혜의 속성 21가지를 소개한다. 또한 지혜서의 저자는 당시 스토아 학파의 pneu'ma개념을 받아들여 하느님의 지혜에 적용함으로써 지혜가 세상 어디에나 존재하고 있음을 밝힌다. 반면 스토아 학파의 범신론과는 다른 입장에서 지혜서의 저자는 지혜가 하느님에게서 나온 것임을 분명하게 밝히고 있다. 그리고 지혜서의 저자는 헬레니즘의 인간관을 받아들여 히브리적 인간관과 융합하여 영육의 단일체인 인간이 하느님께 종속되어 있다고 설명한다. 지혜서의 저자는 헬레니즘 문화와 종교의 영향을 강하게 받고 있던 디아스포라 유다인 청년들이 유다인 전통을 충실히 따를 수 있게 하기 위하여 하느님의 지혜의 우수함을 알리고자 한다. 지혜서에 소개된 이러한 뛰어난 하느님의 지혜는 신약성경에서 예수 그리스도와 동일시된다. 신약성경에서 묘사된 하느님의 지혜이신 예수 그리스도의 속성은 지혜서에서 묘사된 지혜의 특성과 여러 면에서 흡사하다. 고로 지혜서의 지혜사상을 이어받은 신약성경에서는 예수 그리스도와 지혜를 결부시킨 것이다. 지혜서의 저자가 소개한 지혜는 하느님의 지혜이다. 저자는 지혜를 얻기 위해서는 하느님의 지혜와 가까이 지내야 하며, 하느님께 그 지혜를 청해야 한다고 역설한다.
This thesis focuses on the text of Wisdom 7:22b-8:1 which describes the characteristics of Lady Wisdom and reveals the relationship between the wisdom and God. It aims to analyze exegetically the characteristics of Lady Wisdom and, based on that analysis, to propose a proper way to approach to wisdo...
This thesis focuses on the text of Wisdom 7:22b-8:1 which describes the characteristics of Lady Wisdom and reveals the relationship between the wisdom and God. It aims to analyze exegetically the characteristics of Lady Wisdom and, based on that analysis, to propose a proper way to approach to wisdom. First, for the ground work, I lay out basic informations of where and when the book of Wisdom was written and of the structural location of the thematic text (Wis 7:22b-8:1) in the whole book. Then, the methods of textual criticism are applied to the text to reconstruct the original text as closely as possible before the translation of the text. Secondly, I exegete the text to figure out the characteristics of Lady Wisdom, focusing on the meanings and usages of specific words that describe the Wisdom. Then I examine how the Hellenistic views on wisdom might have influenced on the author’s description of wisdom. This examination might reveal the author’s intention of putting such an emphasis on the divine wisdom derived from Yahweh. As for the Hellenistic views on wisdom, I will investigate the popular devotion to Goddess Isis spread out the Hellenistic World, Stoic concepts of pneuma, and cultural influences of Hellenism on Jews at that time. Finally, I explore the correlation between the characteristics of wisdom described in Wis 7:22b-8:1 and the ones of Jesus Christ who is often identified with divine wisdom in the New Testament. This exploration will reveal that Jesus Christ have much common with the Lady Wisdom presented in Wis 7:22b-8:1. In conclusion, the wisdom described in the given text is not a separate entity from God. It is derived from and identified with God, personified as a woman as well as functioned as a mediator between God and the world. This divine wisdom guides human beings to be wise. Lady Wisdom is adorned with 21 characteristics which is more outstanding than Isis who absorbed all the characteristics of other goddesses of the time and was worshipped as a goddess of wisdom. In addition, the author of the Book of Wisdom describes that the divine wisdom exists everywhere by adapting the Stoic concept of pneuma(pneu'ma) to the Wisdom of God. At the same time, the author distances oneself from the Stoic pantheism and claims that the wisdom only flows out of God. The author intends to promulgate the excellence of the wisdom of God to diaspora Jewish youths who were under the influence of Hellenistic culture and religions and to encourage them to follow faithfully the Jewish tradition. The outstanding character of the divine wisdom are similar to the one of Jesus Christ who is identified with the divine wisdom in the New Testament. Thus, it can be said that the New Testament inherits the idea of wisdom from the Book of Wisdom and adepts it to Jesus Christ. The author’s description of the divine wisdom also suggests the best way to approach to it, which is to stay close to the wisdom of God and to ask for it.
This thesis focuses on the text of Wisdom 7:22b-8:1 which describes the characteristics of Lady Wisdom and reveals the relationship between the wisdom and God. It aims to analyze exegetically the characteristics of Lady Wisdom and, based on that analysis, to propose a proper way to approach to wisdom. First, for the ground work, I lay out basic informations of where and when the book of Wisdom was written and of the structural location of the thematic text (Wis 7:22b-8:1) in the whole book. Then, the methods of textual criticism are applied to the text to reconstruct the original text as closely as possible before the translation of the text. Secondly, I exegete the text to figure out the characteristics of Lady Wisdom, focusing on the meanings and usages of specific words that describe the Wisdom. Then I examine how the Hellenistic views on wisdom might have influenced on the author’s description of wisdom. This examination might reveal the author’s intention of putting such an emphasis on the divine wisdom derived from Yahweh. As for the Hellenistic views on wisdom, I will investigate the popular devotion to Goddess Isis spread out the Hellenistic World, Stoic concepts of pneuma, and cultural influences of Hellenism on Jews at that time. Finally, I explore the correlation between the characteristics of wisdom described in Wis 7:22b-8:1 and the ones of Jesus Christ who is often identified with divine wisdom in the New Testament. This exploration will reveal that Jesus Christ have much common with the Lady Wisdom presented in Wis 7:22b-8:1. In conclusion, the wisdom described in the given text is not a separate entity from God. It is derived from and identified with God, personified as a woman as well as functioned as a mediator between God and the world. This divine wisdom guides human beings to be wise. Lady Wisdom is adorned with 21 characteristics which is more outstanding than Isis who absorbed all the characteristics of other goddesses of the time and was worshipped as a goddess of wisdom. In addition, the author of the Book of Wisdom describes that the divine wisdom exists everywhere by adapting the Stoic concept of pneuma(pneu'ma) to the Wisdom of God. At the same time, the author distances oneself from the Stoic pantheism and claims that the wisdom only flows out of God. The author intends to promulgate the excellence of the wisdom of God to diaspora Jewish youths who were under the influence of Hellenistic culture and religions and to encourage them to follow faithfully the Jewish tradition. The outstanding character of the divine wisdom are similar to the one of Jesus Christ who is identified with the divine wisdom in the New Testament. Thus, it can be said that the New Testament inherits the idea of wisdom from the Book of Wisdom and adepts it to Jesus Christ. The author’s description of the divine wisdom also suggests the best way to approach to it, which is to stay close to the wisdom of God and to ask for it.
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