청소년의 사이버폭력 가·피해 경험과 자아존중감 및 자아회복탄력성과의 관계에서 사회적 지지 매개효과 The mediating effect of social support on the relationship between experience of offending youth cyber violence and youth cyber violence victim experiences, self-esteem and self-resilience원문보기
본 연구는 사이버폭력을 경험한 청소년 가·피해 학생의 자아존중감과 자아회복탄력성에 미치는 사회적 지지의 매개효과를 연구하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제들은 다음과 같다. 첫째, 청소년 사이버폭력 가해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 관계는 어떠한가? 둘째, 청소년 사이버폭력 가해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성과 관계에서 사회적 지지의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 청소년 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 관계는 어떠한가? 넷째, 청소년 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 매개효과는 어떠한가?이다. 본 연구는 전북 G시 및 K시 중학교에 재학 중인 1-3학년 학생을 대상으로 2019년 4월 16일부터 5월 3일까지 오프라인으로 조사를 실시하였다. 총 415부의 설문지를 배부하였고 408부를 수거하였다. 이 중 불성실한 응답을 보이거나 다수의 정보가 누락되고 불성실하게 응답된 자료, 분석에 부적합한 자료 8부를 제외하여 최종 400부가 유효 표본으로 사용되었다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 사이버폭력을 경험한 청소년 가·피해 학생의 자아존중감과 자아회복탄력성에 미치는 사회적 지지의 매개효과를 연구하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제들은 다음과 같다. 첫째, 청소년 사이버폭력 가해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 관계는 어떠한가? 둘째, 청소년 사이버폭력 가해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성과 관계에서 사회적 지지의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 청소년 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 관계는 어떠한가? 넷째, 청소년 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 매개효과는 어떠한가?이다. 본 연구는 전북 G시 및 K시 중학교에 재학 중인 1-3학년 학생을 대상으로 2019년 4월 16일부터 5월 3일까지 오프라인으로 조사를 실시하였다. 총 415부의 설문지를 배부하였고 408부를 수거하였다. 이 중 불성실한 응답을 보이거나 다수의 정보가 누락되고 불성실하게 응답된 자료, 분석에 부적합한 자료 8부를 제외하여 최종 400부가 유효 표본으로 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 기술통계분석, 상관관계분석, 회귀분석, 중다회귀분석을 통해 분석하였다. 사이버폭력 가해 경험, 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감을 예측하는지를 검증하기 위하여 선형회귀분석을 실시하였으며, 사이버폭력 가해 경험, 사이버폭력 피해 경험과 자아존중감 간의 관계에서 사회적 지지 그리고 회복탄력성의 매개효과를 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 3단계 회귀분석방법에 따라 중다회귀분석을 실시하였다. 이후 이를 확증하기 위해 Sobel-test를 실시하여 그 결과를 이차 검증하였다. 분석을 통해 도출된 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사이버폭력 피해 경험은 자아존중감에 직접 영향을 미치고 있으며, 사회적 지지를 통해서도 자아존중감에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 사이버폭력 피해 경험은 자아회복탄력성에 직접 영향을 미치고 있으며, 사회적 지지를 통해서도 자아회복탄력성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사이버폭력 가해 경험은 자아존중감에 직접 영향을 미치지 않고, 사회적 지지를 통해서 사이버폭력 가해 경험이 존중감에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 사이버폭력 은 자아회복탄력성에 직접 영향을 미치고 있으며, 사회적 지지를 통해서도 자아회복탄력성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 사회적 지지가 청소년 사이버폭력 가해·피해학생의 자아존중감 및 자아회복탄력성 간의 매개효과를 규명했다는 점에서 의의를 갖는다. 이를 통해 후속 연구의 기반이 될 뿐 아니라 사이버폭력을 예방하기 위한 자료 개발 시 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 보인다.
본 연구는 사이버폭력을 경험한 청소년 가·피해 학생의 자아존중감과 자아회복탄력성에 미치는 사회적 지지의 매개효과를 연구하는데 목적이 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제들은 다음과 같다. 첫째, 청소년 사이버폭력 가해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 관계는 어떠한가? 둘째, 청소년 사이버폭력 가해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성과 관계에서 사회적 지지의 매개효과는 어떠한가? 셋째, 청소년 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 관계는 어떠한가? 넷째, 청소년 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감과 자아회복탄력성의 매개효과는 어떠한가?이다. 본 연구는 전북 G시 및 K시 중학교에 재학 중인 1-3학년 학생을 대상으로 2019년 4월 16일부터 5월 3일까지 오프라인으로 조사를 실시하였다. 총 415부의 설문지를 배부하였고 408부를 수거하였다. 이 중 불성실한 응답을 보이거나 다수의 정보가 누락되고 불성실하게 응답된 자료, 분석에 부적합한 자료 8부를 제외하여 최종 400부가 유효 표본으로 사용되었다. 수집된 자료는 SPSS 25.0 프로그램을 이용하여 기술통계분석, 상관관계분석, 회귀분석, 중다회귀분석을 통해 분석하였다. 사이버폭력 가해 경험, 사이버폭력 피해 경험이 자아존중감을 예측하는지를 검증하기 위하여 선형회귀분석을 실시하였으며, 사이버폭력 가해 경험, 사이버폭력 피해 경험과 자아존중감 간의 관계에서 사회적 지지 그리고 회복탄력성의 매개효과를 검증하기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 3단계 회귀분석방법에 따라 중다회귀분석을 실시하였다. 이후 이를 확증하기 위해 Sobel-test를 실시하여 그 결과를 이차 검증하였다. 분석을 통해 도출된 주요 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 사이버폭력 피해 경험은 자아존중감에 직접 영향을 미치고 있으며, 사회적 지지를 통해서도 자아존중감에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 둘째, 사이버폭력 피해 경험은 자아회복탄력성에 직접 영향을 미치고 있으며, 사회적 지지를 통해서도 자아회복탄력성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 셋째, 사이버폭력 가해 경험은 자아존중감에 직접 영향을 미치지 않고, 사회적 지지를 통해서 사이버폭력 가해 경험이 존중감에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 사이버폭력 은 자아회복탄력성에 직접 영향을 미치고 있으며, 사회적 지지를 통해서도 자아회복탄력성에 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 사회적 지지가 청소년 사이버폭력 가해·피해학생의 자아존중감 및 자아회복탄력성 간의 매개효과를 규명했다는 점에서 의의를 갖는다. 이를 통해 후속 연구의 기반이 될 뿐 아니라 사이버폭력을 예방하기 위한 자료 개발 시 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 보인다.
The purpose of this study is to study the mediating effect of social support on self-esteem and self-resilience of adolescents who have been subjected to cyber violence. The specific research questions set up to achieve the purpose of this study are as follows. First, what is the relationship betwee...
The purpose of this study is to study the mediating effect of social support on self-esteem and self-resilience of adolescents who have been subjected to cyber violence. The specific research questions set up to achieve the purpose of this study are as follows. First, what is the relationship between self-esteem and self-resilience of adolescent experience of offending youth cyber violence? Second, what is the mediating effect of social support on the relationship between adolescent experience of offending youth cyber violence and self-esteem and self-resilience? Third, what is the relationship between self-esteem and self-resilience of youth cyber violence victim experiences? Fourth, what is the mediating effect of self-esteem and self-resilience of youth cyber violence victim experiences? This study was conducted offline from April 16 to May 3, 2019, for students in grades 1-3 who are attending G and K middle schools in Jeonbuk. A total of 415 questionnaires were distributed and 408 were collected. Of these, the final 400 parts were used as a valid sample, except for 8 items that showed unsatisfactory responses or a large number of information missing, unsatisfactory responses, and data that were not suitable for analysis. The collected data were analyzed by descriptive statistical analysis, correlation analysis, regression analysis, and multiple regression analysis using SPSS 25.0 program. A linear regression analysis was conducted to verify whether experience of offending youth cyber violence and youth cyber violence victim experience predicted self-esteem. To do this, we performed multiple regression analysis according to the three-step regression method proposed by Baron and Kenny (1986). After that, Sobel-test was conducted to confirm this, and the results were secondarily verified. The major findings from the analysis are as follows. First, the youth cyber violence victim experience directly affects self-esteem, and social support also affects self-esteem. Second, the youth cyber violence victim experience directly affects self-resilience, and social support also affects self-resilience. Third, experience of offending youth cyber violence did not directly affect self-esteem, and experience of offending youth cyber violence had an effect on respect. Fourth, cyber violence has a direct impact on self-resilience, and social support also affects self-resilience. This study is meaningful in that social support has identified the mediating effect between self-esteem and self-resilience of adolescent experience of offending youth cyber violence and youth cyber violence victim experience. This will not only serve as a basis for further research, but also be used as a basis for developing data to prevent cyber violence.
The purpose of this study is to study the mediating effect of social support on self-esteem and self-resilience of adolescents who have been subjected to cyber violence. The specific research questions set up to achieve the purpose of this study are as follows. First, what is the relationship between self-esteem and self-resilience of adolescent experience of offending youth cyber violence? Second, what is the mediating effect of social support on the relationship between adolescent experience of offending youth cyber violence and self-esteem and self-resilience? Third, what is the relationship between self-esteem and self-resilience of youth cyber violence victim experiences? Fourth, what is the mediating effect of self-esteem and self-resilience of youth cyber violence victim experiences? This study was conducted offline from April 16 to May 3, 2019, for students in grades 1-3 who are attending G and K middle schools in Jeonbuk. A total of 415 questionnaires were distributed and 408 were collected. Of these, the final 400 parts were used as a valid sample, except for 8 items that showed unsatisfactory responses or a large number of information missing, unsatisfactory responses, and data that were not suitable for analysis. The collected data were analyzed by descriptive statistical analysis, correlation analysis, regression analysis, and multiple regression analysis using SPSS 25.0 program. A linear regression analysis was conducted to verify whether experience of offending youth cyber violence and youth cyber violence victim experience predicted self-esteem. To do this, we performed multiple regression analysis according to the three-step regression method proposed by Baron and Kenny (1986). After that, Sobel-test was conducted to confirm this, and the results were secondarily verified. The major findings from the analysis are as follows. First, the youth cyber violence victim experience directly affects self-esteem, and social support also affects self-esteem. Second, the youth cyber violence victim experience directly affects self-resilience, and social support also affects self-resilience. Third, experience of offending youth cyber violence did not directly affect self-esteem, and experience of offending youth cyber violence had an effect on respect. Fourth, cyber violence has a direct impact on self-resilience, and social support also affects self-resilience. This study is meaningful in that social support has identified the mediating effect between self-esteem and self-resilience of adolescent experience of offending youth cyber violence and youth cyber violence victim experience. This will not only serve as a basis for further research, but also be used as a basis for developing data to prevent cyber violence.
주제어
#cyber violence self-esteem self-resilience social support 사이버폭력 자아존중감 자아회복탄력성 사회적 지지
학위논문 정보
저자
서재명
학위수여기관
우석대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과(교육) 상담심리전공
지도교수
조남정
발행연도
2020
총페이지
viii, 75
키워드
cyber violence self-esteem self-resilience social support 사이버폭력 자아존중감 자아회복탄력성 사회적 지지
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