거듭난 자기로 사는 기독교인에게 자기를 수용한다는 것은 무엇이며 어떤 의미인가? 이 연구는 기독교인의 자기수용 체험의 의미를 밝히기 위해 시행되었다. 체험의 생생한 의미를 포착하기 위해 van Manen의 해석학적 현상학의 방법론이 사용되었다. 연구 참여자 선정은 주요정보제공자를 통한 눈덩이 표집을 활용하였다. 주요정보제공자는 상담 교육과 실무를 담당하고 있는 1급(한국기독교상담심리학회, 한국상담심리학회, 한국상담학회) 자격 소지 이상의 기독교 상담자로, 서울/경기 지역의 기독교 상담센터에 공고문을 내서 3명을 모집하였다. 3명의 주요정보제공자로부터 추천받은 총 8명의 연구 참여자를 면담하여 기독교인의 자기수용 체험을 빌렸다. 표본의 ...
거듭난 자기로 사는 기독교인에게 자기를 수용한다는 것은 무엇이며 어떤 의미인가? 이 연구는 기독교인의 자기수용 체험의 의미를 밝히기 위해 시행되었다. 체험의 생생한 의미를 포착하기 위해 van Manen의 해석학적 현상학의 방법론이 사용되었다. 연구 참여자 선정은 주요정보제공자를 통한 눈덩이 표집을 활용하였다. 주요정보제공자는 상담 교육과 실무를 담당하고 있는 1급(한국기독교상담심리학회, 한국상담심리학회, 한국상담학회) 자격 소지 이상의 기독교 상담자로, 서울/경기 지역의 기독교 상담센터에 공고문을 내서 3명을 모집하였다. 3명의 주요정보제공자로부터 추천받은 총 8명의 연구 참여자를 면담하여 기독교인의 자기수용 체험을 빌렸다. 표본의 타당도를 높이기 위해 연구 참여자가 실제 자기를 수용했는지를 연구 참여자의 허락 하에 2명의 지인(동의자)에게 물어 확인하였다. 참여자와의 면담, 참여자가 제공한 체험자료, 자기수용 체험을 잘 나타내주는 문헌자료 3편을 반성적으로 분석하였고, 해석학적 현상학적 글쓰기 과정을 통해 분석을 완성하였다. 연구결과 기독교인의 자기수용은 <흑암에서 발버둥 치다>, <출구찾기>, <설명할 수 없는 은혜, 신기하고 놀라운 체험>, <평화, 평화로다>, <넓고 깊게>, <어쨌거나 하나님의 자녀야>, <주께로 가까이 가는 날들>의 7가지 본질적 주제를 가진 체험으로 나타났다. 체험의 본질적 주제를 공간성, 관계성, 신체성, 시간성, 물질성의 다섯 가지 실존체로 분석한 결과는 다음과 같다. 기독교인의 자기수용 체험의 공간적 의미는 ‘하나의 세상, 하나의 나’, ‘전쟁이 끝난 평화로운 세상’, ‘넓고 깊어지면 위, 아래가 보인다’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 관계적 의미는 ‘끊을 수 없는 부모와 자녀라는 연결고리’, ‘연결됨이 숨을 쉬게 한다’, ‘나는 은혜를 받은 존재다’, ‘너와 나는 똑같은 죄인이지만 개별적인 존재다’, ‘나는 하나님께 알려진 존재다’, ‘진짜 내 모습으로, 내 의지로 하나님께 다가가기를 기대한다’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 신체적 의미는‘이전까지는 보지 못했던 것을 본다’, ‘사랑받는 몸은 황홀하다’, ‘내 눈에 내 귓가에 생생히 들리는 수용의 메시지’, ‘가볍고 자유롭다’, ‘마음과 입은 같은 말을 한다’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 시간적 의미는 ‘흑암은 길었지만, 은혜는 단번에 온다’, ‘자기수용은 오늘도 진행형인 과정’, ‘하나님과 내가 함께하는 시간이 나를 특별하게 한다’, ‘버티는 시간에서 기대하는 시간으로’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 물질적 의미는‘꿈에서도, 일상의 작은 물건에서도 나와 하나님을 마주하다’이다. 연구의 결과가 시사하는 점은 다섯 가지다. 첫째, 기독교인이 자기를 수용하기 위해서는 자기가 수용받았다는 사실을 진정으로 깨닫는 경험이 필요하다. 둘째, 기독교인의 자기수용은 방법적 측면에서 의외성이 존재한다. 셋째, 기독교인의 자기수용에는 관계에 대한 공동체적 인식과 변화가 필연적으로 수반된다. 넷째, 기독교인은 자기를 수용하는 과정에서 성화를 경험한다. 다섯째, 기독교인의 자기수용은 흑암에서 거룩한 자리로 나아가는 방향성이 있는 변화이다. 이 연구는 기독교인의 자기수용이라는 체험의 생생한 목소리를 경험적으로 제공했다는데 그 의의가 있다. 연구를 통해 본 연구자는 임상가들이 기독교인의 자기수용 현상을 다룰 때 고려할 사항도 제언하였다.
거듭난 자기로 사는 기독교인에게 자기를 수용한다는 것은 무엇이며 어떤 의미인가? 이 연구는 기독교인의 자기수용 체험의 의미를 밝히기 위해 시행되었다. 체험의 생생한 의미를 포착하기 위해 van Manen의 해석학적 현상학의 방법론이 사용되었다. 연구 참여자 선정은 주요정보제공자를 통한 눈덩이 표집을 활용하였다. 주요정보제공자는 상담 교육과 실무를 담당하고 있는 1급(한국기독교상담심리학회, 한국상담심리학회, 한국상담학회) 자격 소지 이상의 기독교 상담자로, 서울/경기 지역의 기독교 상담센터에 공고문을 내서 3명을 모집하였다. 3명의 주요정보제공자로부터 추천받은 총 8명의 연구 참여자를 면담하여 기독교인의 자기수용 체험을 빌렸다. 표본의 타당도를 높이기 위해 연구 참여자가 실제 자기를 수용했는지를 연구 참여자의 허락 하에 2명의 지인(동의자)에게 물어 확인하였다. 참여자와의 면담, 참여자가 제공한 체험자료, 자기수용 체험을 잘 나타내주는 문헌자료 3편을 반성적으로 분석하였고, 해석학적 현상학적 글쓰기 과정을 통해 분석을 완성하였다. 연구결과 기독교인의 자기수용은 <흑암에서 발버둥 치다>, <출구찾기>, <설명할 수 없는 은혜, 신기하고 놀라운 체험>, <평화, 평화로다>, <넓고 깊게>, <어쨌거나 하나님의 자녀야>, <주께로 가까이 가는 날들>의 7가지 본질적 주제를 가진 체험으로 나타났다. 체험의 본질적 주제를 공간성, 관계성, 신체성, 시간성, 물질성의 다섯 가지 실존체로 분석한 결과는 다음과 같다. 기독교인의 자기수용 체험의 공간적 의미는 ‘하나의 세상, 하나의 나’, ‘전쟁이 끝난 평화로운 세상’, ‘넓고 깊어지면 위, 아래가 보인다’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 관계적 의미는 ‘끊을 수 없는 부모와 자녀라는 연결고리’, ‘연결됨이 숨을 쉬게 한다’, ‘나는 은혜를 받은 존재다’, ‘너와 나는 똑같은 죄인이지만 개별적인 존재다’, ‘나는 하나님께 알려진 존재다’, ‘진짜 내 모습으로, 내 의지로 하나님께 다가가기를 기대한다’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 신체적 의미는‘이전까지는 보지 못했던 것을 본다’, ‘사랑받는 몸은 황홀하다’, ‘내 눈에 내 귓가에 생생히 들리는 수용의 메시지’, ‘가볍고 자유롭다’, ‘마음과 입은 같은 말을 한다’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 시간적 의미는 ‘흑암은 길었지만, 은혜는 단번에 온다’, ‘자기수용은 오늘도 진행형인 과정’, ‘하나님과 내가 함께하는 시간이 나를 특별하게 한다’, ‘버티는 시간에서 기대하는 시간으로’이다. 기독교인의 자기수용 체험의 물질적 의미는‘꿈에서도, 일상의 작은 물건에서도 나와 하나님을 마주하다’이다. 연구의 결과가 시사하는 점은 다섯 가지다. 첫째, 기독교인이 자기를 수용하기 위해서는 자기가 수용받았다는 사실을 진정으로 깨닫는 경험이 필요하다. 둘째, 기독교인의 자기수용은 방법적 측면에서 의외성이 존재한다. 셋째, 기독교인의 자기수용에는 관계에 대한 공동체적 인식과 변화가 필연적으로 수반된다. 넷째, 기독교인은 자기를 수용하는 과정에서 성화를 경험한다. 다섯째, 기독교인의 자기수용은 흑암에서 거룩한 자리로 나아가는 방향성이 있는 변화이다. 이 연구는 기독교인의 자기수용이라는 체험의 생생한 목소리를 경험적으로 제공했다는데 그 의의가 있다. 연구를 통해 본 연구자는 임상가들이 기독교인의 자기수용 현상을 다룰 때 고려할 사항도 제언하였다.
What is and what does it mean to accept oneself for a Christian who lives as a born again self? This study explored the meaning of the lived experience of Christian self-acceptance. Van Manen’s methodology of hermeneutic phenomenology was used to capture the vivid meaning of Christian self-accep...
What is and what does it mean to accept oneself for a Christian who lives as a born again self? This study explored the meaning of the lived experience of Christian self-acceptance. Van Manen’s methodology of hermeneutic phenomenology was used to capture the vivid meaning of Christian self-acceptance. The selection of participants in the study utilized the snowball sampling through key informants. Key informants were Christian counselors above the level 1 qualification(Korean Association of Christian Counseling & Psychology, Korean Counseling Psychology Association, Korean Counseling Association) in charge of counseling education and management, and three people were recruited by posting a notice to the Christian counseling center in Seoul/Gyeonggi Province. A total of eight participants, who were recommended by three key informants, offered their experience in interview. To increase the validity of the sample, the author contacted two close persons(consenters) of each recommended participant to verify that the interviewed participants actually accepted themselves. This process was conducted under participant’s permission. The analysis was completed by analyzing data from interview with participants, the experiential materials provided by the participants, and 3 pieces of literature that well represent the lived experience of Christian self-acceptance. The analysis was completed through an hermeneutic phenomenological writing. This study has shown that Christian self-acceptance has seven essential themes: , , , , , , . The results of the essential themes were reflected through five lifeworld existentials: spatiality, relationality, corporeality, temporality, materiality. The spatial meanings of Christian self-acceptance are “united self in the united world”, “peaceful world, war is over”, and “with expanded vision I see more.” The relational meanings of Christian self-acceptance are “eternal connection between parent and child”, “being connected makes me breathe”, “Grace is given to me”, “You and I are the same sinners but individual beings”, “I am known to God”, and “I look forward to reaching God with my own will and with my real self.” The corporeal meanings of Christian self-acceptance are “seeing things that have never seen before”, “loved body is ecstatic”, “I can see, I can hear the vivid message of accepting me”, “feeling light and free”, and “genuine words from genuine heart.” The temporal meanings of Christian self-acceptance are “darkness was long, but grace comes at once”, “self-acceptance is ongoing process till now and forever”, “the time that God and I spend together makes me special”, and “the time that I had to endure is changed to the time that I look forward to.” The material meanings of Christian self-acceptance are “facing God, facing me even in dreams and daily objects.” Five research suggestions were concluded. First, in order for a Christian to accept himself, he needs personal experience to truly realize that he has been accepted. Second, Christian self-acceptance is methodically unexpected. Third, Christian self-acceptance inevitably involves a change in the perception of interpersonal relationships as a community. Four, Christians experience santification in the process of self-acceptance. Fifth, Christian self-acceptance is a directional change from darkness to holy place. This study provided an empirically vivid voice of self-acceptance, therefore dedicated to understand the lived meaning of Christian self-acceptance. The author suggested clinical implications for Christian counselors dealing with the issues related to self-acceptance of Christian clients.
What is and what does it mean to accept oneself for a Christian who lives as a born again self? This study explored the meaning of the lived experience of Christian self-acceptance. Van Manen’s methodology of hermeneutic phenomenology was used to capture the vivid meaning of Christian self-acceptance. The selection of participants in the study utilized the snowball sampling through key informants. Key informants were Christian counselors above the level 1 qualification(Korean Association of Christian Counseling & Psychology, Korean Counseling Psychology Association, Korean Counseling Association) in charge of counseling education and management, and three people were recruited by posting a notice to the Christian counseling center in Seoul/Gyeonggi Province. A total of eight participants, who were recommended by three key informants, offered their experience in interview. To increase the validity of the sample, the author contacted two close persons(consenters) of each recommended participant to verify that the interviewed participants actually accepted themselves. This process was conducted under participant’s permission. The analysis was completed by analyzing data from interview with participants, the experiential materials provided by the participants, and 3 pieces of literature that well represent the lived experience of Christian self-acceptance. The analysis was completed through an hermeneutic phenomenological writing. This study has shown that Christian self-acceptance has seven essential themes: , , , , , , . The results of the essential themes were reflected through five lifeworld existentials: spatiality, relationality, corporeality, temporality, materiality. The spatial meanings of Christian self-acceptance are “united self in the united world”, “peaceful world, war is over”, and “with expanded vision I see more.” The relational meanings of Christian self-acceptance are “eternal connection between parent and child”, “being connected makes me breathe”, “Grace is given to me”, “You and I are the same sinners but individual beings”, “I am known to God”, and “I look forward to reaching God with my own will and with my real self.” The corporeal meanings of Christian self-acceptance are “seeing things that have never seen before”, “loved body is ecstatic”, “I can see, I can hear the vivid message of accepting me”, “feeling light and free”, and “genuine words from genuine heart.” The temporal meanings of Christian self-acceptance are “darkness was long, but grace comes at once”, “self-acceptance is ongoing process till now and forever”, “the time that God and I spend together makes me special”, and “the time that I had to endure is changed to the time that I look forward to.” The material meanings of Christian self-acceptance are “facing God, facing me even in dreams and daily objects.” Five research suggestions were concluded. First, in order for a Christian to accept himself, he needs personal experience to truly realize that he has been accepted. Second, Christian self-acceptance is methodically unexpected. Third, Christian self-acceptance inevitably involves a change in the perception of interpersonal relationships as a community. Four, Christians experience santification in the process of self-acceptance. Fifth, Christian self-acceptance is a directional change from darkness to holy place. This study provided an empirically vivid voice of self-acceptance, therefore dedicated to understand the lived meaning of Christian self-acceptance. The author suggested clinical implications for Christian counselors dealing with the issues related to self-acceptance of Christian clients.
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